Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 augustus 2004, 22:02
ambufire
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation gezocht programma voor het maken van protocollen

Hallo iedereen.


Ik ben werkzaam in de gezondheidszorg en hierin is een grote opmars in het gebruik van palm en andere PDA's. ik ben nu opzoek naar een gratis of goedkoop en niet te moeilijk programma om protocollen mee te schrijven zodat deze ook vlot en eventueel alfabetisch te raadplegen zijn op de palm.

alvast bedankt voor jullie reakties.


Rudi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 augustus 2004, 22:14
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Misschien is het handig om eerst even inzicht te geven hoe zo'n protocol er zoals uit kan zien?

- jp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 augustus 2004, 16:34
ambufire
Guest
 
Berichten: n/a
Jp,

de opzet is dat er een index is waar je de verschillende protocollen alfabetisch kunt zien en van hieruit kunt selecteren. de protocollen zelf bestaan uit oftewel een opsomming van gegeven
vb protocol infuus:
* materiaal
* uitvoering

oftewel uit een nieuw keuze menutje met vraag antwoord
VB heeft patient dit --> ja --> doe dan dit
nee--> doe dan dit

ik hoop dat dit mijn vraag verduidelijkt.

mvg Rudi
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 augustus 2004, 11:21
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Beste Rudi,

Zijn die protocollen al eens op schrift gezet? Het lijkt me nl ondoenlijk om de protocollen in de Palm te gaan invoeren. Het lijkt me beter om gebruik te maken van een bestaande database en die om te zetten naar de Palm. Dat is op zich geen groot probleem.

Joop
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 augustus 2004, 11:26
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Er zijn al enkele medische programma's beschikbaar (in het Engels): zie www.palmgear.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2004, 11:42
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
In de medische hoek is er inderdaad heel wat Engelstalige software beschikbaar. Het probleem alleen is dat die software niet aansluit op de Nederlandse markt. Als je bijv kijkt naar software voor de huisarts, dan is er nog geen enkel pakket dat aansluit op de Nederlandse werkwijze en programmatuur.
Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor de protocollen.

Joop
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 augustus 2004, 11:50
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 25-08-2004, om 11:42 heeft JMu dit gezegd in bericht #6
geen enkel pakket dat aansluit op de Nederlandse werkwijze en programmatuur.
Ik meen dat veel protocollen afkomstig zijn uit de VS...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 augustus 2004, 11:57
arjan054 arjan054 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Arjan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Berichten: 163
Los van de medische protocollen, Gaat het volgens mij om een systeem waarbij info wordt getoond met behulp van: If then else statements.

Ik denk dat dit we dan ook die richting moeten opzoeken.
Als we een goed produkt kunnen vinden kunnen we het generiek houden en is het aanpasbaar aan iedere situatie.

In het ergste geval moet je zelf programeren maar het zou aardig zijn als er al een engine in die richting is.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 augustus 2004, 12:59
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Ik heb een tijdje geleden mij hier even mee bezig gehouden en zag dat er inderdaad veel mogelijkheden zijn. Echter de huidige uitgevers van de bestaande literatuur/software heeft absoluut geen interresse om dit beschikbaar te maken voor de pda.
Zie ook deze thread

Maar wie weet als er genoeg vraag naar is.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 augustus 2004, 20:00
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Er staan een aantal interessante statements in deze thread.
-Rudi ziet de handigheden/mogelijkheden van een PDA in de gezondheidszorg en wil deze graag implementeren. Goede zaak.
Inderdaad zijn er -zoals Arjan heeft opgemerkt- zeer veel if then else momenten in een protocol.
Bestaat er een eenvoudig programma om als niet-programmeur een dergelijke handigheid te ontwikkelen? Helaas niet voorhanden.
Dat is de eerste insteek: de meesten in de gezondheidszorg ontbreekt het gewoon aan tijd en (technische) kennis om een dergelijk praktisch, gebruikersvriendelijk programma zelf te ontwikkelen, dus blijft het bij het idee.

-De tweede insteek komt van Rob: hij wil wel een programma ontwikkelen maar vindt geen interesse bij de uitgevers. Dus blijft het ook hier bij een idee.

En dat is toch jammer, gezien de toename van het aantal protocollen/richtlijnen en de toename van het gebruik van een PDA in de gezondheidzorg ligt hier toch zeker een win-win situatie.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 25 augustus 2004, 20:37
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 25-08-2004, om 20:00 heeft PulmoPalm dit gezegd in bericht #10
...maar vindt geen interesse bij de uitgevers. Dus blijft het ook hier bij een idee.
Als het geen probleem is deze protocollen zelf in te voeren wil ik wel wat maken.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #12  
Oud 25 augustus 2004, 22:17
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Het maken is geen probleem, ik heb het zelfs al liggen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #13  
Oud 25 augustus 2004, 22:39
Pleeg
Guest
 
Berichten: n/a
Beste Rob,
Heb jij een URL waar ik het LPA vanaf kan halen?
Bij voorbaat dank!

Gr,
Pleeg
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 augustus 2004, 23:58
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Citaat:
Het maken is geen probleem, ik heb het zelfs al liggen.
Ik zit nu zo'n 1,5 jaar in een werkgroep waarin we als doelstelling hebben om het PDA gebruik voor collega-artsen zo eenvoudig mogelijk te maken. Een van de taken is o.a.het selecteren en aanpassen van buitenlandse programma's en protocollen voor de Nederlandse situatie in PDA formaat. En ik kan je vertellen dat het bedrijf dat de technische ontwikkeling verzorgt, tot zover onze gedachten (lees protocollen etc) niet eenvoudig kan omzetten in een fraai gebruikersvriendelijk programma, ook wanneer de flowchart wordt aangeleverd. Hierbij moet worden opgemerkt dat het om PPC gaat.

Waar ook wij tegenaan lopen is dat de uitgevers het publicatierecht over de protocollen hebben en op een of andere manier er winst uit willen halen en niet gebaat zijn bij ontwikkeling van een werkzaam programma door derden en dus zelf aan de slag gaan. En dat lukt dus niet geweldig. Kijk een naar het Farmacotherapeutisch Kompas, de eerste betaalversie was incompleet (er ontbrak een geneesmiddelengroep), en men had om educatieve (?) redenen de merknamen weggelaten. Misser van de eerste orde.
Versie 2 is weliswaar uitgbreider, maar ook al zo omslachtig. Niet te vergelijken met bijv Epocrates.

Neen, het is mij nog niet opgevallen dat er een ontwikkeling is in goede medische programma's.

Ik ben benieuwd Rob, welke programma's/protocollen jij al hebt liggen.

Dit forum stemt mij weer hoopvol
Misschien ligt er een taak voor ons.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 augustus 2004, 07:55
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
PulmoPalm:
Neen, het is mij nog niet opgevallen dat er een ontwikkeling is in goede medische programma's.

Citaat:
Rudi:
ik ben nu opzoek naar een gratis of goedkoop en niet te moeilijk programma om protocollen mee te schrijven....
Ik denk dat het antwoord op de stelling van PulmoPalm al door Rudi gegeven is in zijn eerste bericht. Er gaat verschrikkelijk veel geld om in de gezondheidszorg, maar zodra een arts iets niet kan declareren bij de client ("patient" mag tegenwoordig niet meer) of verzekeraar is hij ook niet bereid te betalen voor maatwerk....

Ook programmeurs moeten leven en geloof me: een arts verdient echt meer dan een programmeur.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 26 augustus 2004, 08:01
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Ik ben benieuwd Rob, welke programma's/protocollen jij al hebt liggen.
Ik heb de NHG standaarden kant en klaar liggen en ben met diverse uitgevers bezig geweest (Nijgh, Elsevier/Reed) om hun gegevens beschikbaar te maken voor de PDA (Palm en ppc).Helaas, ze zijn nog erg bang dat de programma's illegaal gekopieerd worden. Met een boek (bijv coelho) is dit lastiger en een uitgever verdient hier gewoonweg veel meer aan.

Maar ik begin hier weer hoop te krijgen dat de pda toch wat meer aandacht krijgt en het een uiterst nuttig hulpmiddel blijkt te zijn (en niet alleen maar een agenda).

Citaat:
Heb jij een URL waar ik het LPA vanaf kan halen?
Wat is dat? Ik ben niet echt bekend met de medische wereld.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #17  
Oud 26 augustus 2004, 08:31
Pleeg
Guest
 
Berichten: n/a
LPA= Landelijk Ambulance Protocol

Dit zijn de protocollen/stroonschema's die de ambulance volgens landelijke richtlijnen gebruikt.

Groet

Pleeg
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 augustus 2004, 08:52
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Citaat:
Ik heb de NHG standaarden kant en klaar liggen en ben met diverse uitgevers bezig geweest (Nijgh, Elsevier/Reed) om hun gegevens beschikbaar te maken voor de PDA (Palm en ppc).Helaas, ze zijn nog erg bang dat de programma's illegaal gekopieerd worden. Met een boek (bijv coelho) is dit lastiger en een uitgever verdient hier gewoonweg veel meer aan.
Eigenlijk hoeft dat niet echt een probleem te zijn. Het publicatierecht is dan wel voor de uitgever, het intellectuele recht ligt bij degenen die het protocol ontwikkeld hebben (in casu de huisartsenclub)
Bovendien zijn protocollen gebaseerd op EBM (evidence based medicine) en deze kennis kan gewoon met bronvermelding/referenties worden gepubliceerd.
Heb je trouwens de NHG zelf al eens benaderd, die zouden in dat kader kunnen intermedieren.

Ik ben benieuwd welk format je gebruikt hebt om de (uitgebreide) standaarden bruikbaar te maken voor PDA gebruik.

Ik weet zeker dat PDA een goede toekomst tegemoet ziet in de gezondheidzorg. We lopen hier gewoon 3 jaar achter op de VS.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 26 augustus 2004, 09:24
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Heb je trouwens de NHG zelf al eens benaderd, die zouden in dat kader kunnen intermedieren.
Jawel, en zij hebben me weer doorverwezen naar Digitalis, de instelling die o.a. de website onderhoud. Hiermee heb ik af en toe contact maar het loopt allemaal niet erg vlot (lees, eigenlijk geen interresse).

Citaat:
Bovendien zijn protocollen gebaseerd op EBM (evidence based medicine) en deze kennis kan gewoon met bronvermelding/referenties worden gepubliceerd.
.
Hoe zeker ben je hier van? Als dit geen probleem voor mij vormt zijn de NHG standaarden zeer snel beschikbaar voor PalmOs.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #20  
Oud 26 augustus 2004, 09:32
ambufire
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 26-08-2004, om 07:55 heeft fransbr dit gezegd in bericht #15





Ik denk dat het antwoord op de stelling van PulmoPalm al door Rudi gegeven is in zijn eerste bericht. Er gaat verschrikkelijk veel geld om in de gezondheidszorg, maar zodra een arts iets niet kan declareren bij de client ("patient" mag tegenwoordig niet meer) of verzekeraar is hij ook niet bereid te betalen voor maatwerk....

Ook programmeurs moeten leven en geloof me: een arts verdient echt meer dan een programmeur.

Ik wil even mee geven dat ik geen arts ben maar verpleegkundige en dat wij mijn inziens echt niet meer verdienen dan programeurs.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023