Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 21 november 2006, 15:53
yvannovich yvannovich is offline
Lid
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 02 augustus 2006
Berichten: 30
Mp3 bestanden beluisteren - Kwaliteit

Hay,Ik ben al een tijdje aan het zoeken via de search, maar eigenlijk geen voldoende antwoord vinden.Via mij Zire 31 speel ik mp3 bestanden in de wagen.Nu is de kwaliteit tussen de diverse nummers eigenlijk niet even optimaal. Sommige nummers zijn goed, terwijl andere teveel bass-tonen produceren en vervormen.Ik weet inmiddels dat dit "gedeeltelijke kan opgelost worden met een Equalizer van Pockettunes, welke in reeds heb.Ik weet dat ik moet letten op de juiste bitrate 128, 44Hz...etc.Maar toch, vanwaar dit verschil ?Al m'n mp3 bestanden hebben dezelfde bitrate.Yvan
Vraag is eigenlijk waar ik hierover wat uitleg kan terugvinden.

Laatst gewijzigd door yvannovich; 21 november 2006 om 16:30.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 november 2006, 16:33
nickyclaeys nickyclaeys is offline
Senior lid
Voornaam: Nicky
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: neerijse (B)
Berichten: 49
hallo,

na rondvragen bij vrienden die bezig zijn in de muziekwereld heb ik het volgende antwoord voor je

Het kan zijn dat je sommige mp3's van de originele cd hebt geript, terwijl andere van een gekopieerde (mag alleen indien je de originele cd hebt ) en nog anderen hebt aangekocht/gekregen op het internet. de bestanden die je aankoopt op het internet en de geripte van originele cd's hebben altijd een betere kwaliteit dan de mp3's die je krijgt (via limeware, enz...) of die je ript van gekopieerde cd's. op je pc zul je dit verschil amper horen omdat de meeste programma's dit verschil kunnen opvangen (zo zal deze dan ruisonderdrukking toepassen maar ook proberen alle nummers op het zelfde volume af te spelen). vermits dit allemaal zeer veel geheugen vraagt van de processor kan een programma op de pda dit niet toepassen, hierdoor is er een merkbaar verschil. het verschil zal niet zo groot zijn wanneer je via je palm luistert met de ingebouwde luidspreker, maar wanneer je luistert met oortjes of aansluit op de autoradio hoor je het verschil weer duidelijk(deze luidsprekers zijn van betere kwaliteit dan de luidspreker van de palm).

hopelijk ben je hier iets mee

groetjes,

Nicky
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 november 2006, 21:20
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvannovich Bekijk bericht
...Nu is de kwaliteit tussen de diverse nummers eigenlijk niet even optimaal. Sommige nummers zijn goed, terwijl andere teveel bass-tonen produceren en vervormen....,
Heb je de nummers ook op een ander apparaat afgespeeld en verschil gehoord?
Aan de uitleg van Nicky is weinig toe te voegen, dan:
kwaliteit begint met de originele opname.
Hoe minder het origineel,
hoe dubbel minder de compressie (zoals mp3).
Vervolgens speelt de kwaliteit van de apparatuur uiteraard nog een rol.
__________________
Palm thinking is the best way to travel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 november 2006, 18:17
yvannovich yvannovich is offline
Lid
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 02 augustus 2006
Berichten: 30
Bedankt in elk geval.Heel veel uitleg, en weer iets bijgeleerd.Hoe kan ik kwalitatieve MP3 herkennen-onderscheiden van mindere ?Als me dus iemand een MP3 bestand bezorgt, hoe kan ik checken of dit kwalitatief goed is.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 november 2006, 18:54
douweh douweh is offline
Lid
Voornaam: Douwe
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 november 2003
Locatie: Eindhoven
Berichten: 47
luisteren




Probeer verschillende apparatuur met dezelfde MP3, bijvoorbeeld koptelefoon op je PC en dezelfde koptelefoon op je Zire en luister of er een verschil is. Vier situaties:
1. MP3 op PC rot en op Zire rot: slechte MP3
2. MP3 op PC goed en op Zire rot: rotte Zire
3. MP3 op PC rot en op Zire goed: koop es een fatsoenlijke geluidskaart
4. MP3 op PC goed en op Zire goed: goede MP3

Als je zelf ript van originele CD is over het algemeen de kwaliteit goed als je een bitrate neemt van 128 kbps of hoger...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 november 2006, 19:46
nickyclaeys nickyclaeys is offline
Senior lid
Voornaam: Nicky
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: neerijse (B)
Berichten: 49
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door douweh Bekijk bericht
luisteren




Probeer verschillende apparatuur met dezelfde MP3, bijvoorbeeld koptelefoon op je PC en dezelfde koptelefoon op je Zire en luister of er een verschil is. Vier situaties:
1. MP3 op PC rot en op Zire rot: slechte MP3
2. MP3 op PC goed en op Zire rot: rotte Zire
3. MP3 op PC rot en op Zire goed: koop es een fatsoenlijke geluidskaart
4. MP3 op PC goed en op Zire goed: goede MP3

Als je zelf ript van originele CD is over het algemeen de kwaliteit goed als je een bitrate neemt van 128 kbps of hoger...
eventjes iets toeveogen een rotte palm bestaat niet . dit is idd wel een goede mannier om je mp3 te testen, waarschijnlijk bestaan er ook programma's om je mp3 hun kwaliteit na te kijken, enkel ken ik die niet.

oppassen met de bitrate dat je niet te hoog gaat want dan kan het zijn dat sommige mp3 spelers je bestand niet meer ondersteunen (ik spreek uit ervaring), en dan kan je je suf zoeken .

Groetjes,

Nicky
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 november 2006, 20:49
yvannovich yvannovich is offline
Lid
Model: Palm Zire31
 
Geregistreerd: 02 augustus 2006
Berichten: 30
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door douweh Bekijk bericht
luisteren




Probeer verschillende apparatuur met dezelfde MP3, bijvoorbeeld koptelefoon op je PC en dezelfde koptelefoon op je Zire en luister of er een verschil is. Vier situaties:
1. MP3 op PC rot en op Zire rot: slechte MP3
2. MP3 op PC goed en op Zire rot: rotte Zire
3. MP3 op PC rot en op Zire goed: koop es een fatsoenlijke geluidskaart
4. MP3 op PC goed en op Zire goed: goede MP3

Als je zelf ript van originele CD is over het algemeen de kwaliteit goed als je een bitrate neemt van 128 kbps of hoger...
Kwist al niet wat hier zo stonk
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 november 2006, 21:23
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickyclaeys Bekijk bericht
Het kan zijn dat je sommige mp3's van de originele cd hebt geript, terwijl andere van een gekopieerde (mag alleen indien je de originele cd hebt )
Technisch gesproken zouden deze 2 geen verschil mogen maken. Een CD 1 op 1 kopieren is (kwaliteits-)verliesvrij. Pas bij rippen naar MP3 treedt kwaliteitsverlies op, niet alleen wat betreft (een te lage) bitrate maar ook omdat een ripper (encoder) al dan niet normaliseert.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 november 2006, 21:23
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickyclaeys Bekijk bericht
....waarschijnlijk bestaan er ook programma's om je mp3 hun kwaliteit na te kijken, enkel ken ik die niet.
Zelf gebruik ik het uitgebreide Magix Mp3 Maker op de pc. (niet gratis) Voldoet prima voor mij.
Kun je ook nummers van verschillende bronnen zó danig bewerken, dat de kwaliteit evenredig is.
Anders kan er bijvoorbeeld zelfs een behoorlijk volumeverschil tussen nummers voorkomen.
Freeware is er ook te vinden, zoals CD to MP3, CD-DA X-Tractor en meer.
Voor eventuele palmfreeware zou je hier eens kunnen grasduinen.
__________________
Palm thinking is the best way to travel
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 november 2006, 21:51
nickyclaeys nickyclaeys is offline
Senior lid
Voornaam: Nicky
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: neerijse (B)
Berichten: 49
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Technisch gesproken zouden deze 2 geen verschil mogen maken. Een CD 1 op 1 kopieren is (kwaliteits-)verliesvrij. Pas bij rippen naar MP3 treedt kwaliteitsverlies op, niet alleen wat betreft (een te lage) bitrate maar ook omdat een ripper (encoder) al dan niet normaliseert.
inderdaad dat zou geen verschil mogen opleveren. maar ik bedoelde (heb me dus verkeerd uitgerukt ) dat wanneer je een cd hebt en je ript deze en brand deze dan terug, en dit proces word enkele malen herhald dat je dan wel met een kwaliteits verlies zit.

bedankt om me te verbeteren fransbr

groetjes,

Nicky
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 november 2006, 13:04
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
Cool

Als de mp3s op je pc of mp3-speler wel goed klinken zal daar niet zoveel mis mee zijn.

Probeer de Aeroplayer maar eens. Deze maakt van een volledig ander soort equalizing gebruik, met als gevolg dat dezelfde mp3s geweldig klinken die met PocketTunes helemaal vervormen!!

Aerodrome Software

Overigens, de functionaliteit van aeroplayer is lang niet zo uitgebreid als die van PocketTunes, dus je zal een compromis moeten maken tussen betere geluidskwaliteit en gebruiksgemak.

Ik ben benieuwd wat je van de geluidskwaliteit van aeroplayer vindt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023