Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2004, 12:33
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
TV Gids (freeware)

Ik ben een beetje aan het stoeien geweest met HB++ om een TV Gids in elkaar te draaien die werkt met .pdb bestanden.

De bedoeling:
- Een TV Gids met zoveel mogelijk (zichtbare) gegevens die zijn gegevens uit een .pdb haalt die dagelijks geupdate wordt en ergens op het net (misschien wel hier) te downloaden is.
Voordelen: er zijn geen conduits, Avantgo of Plucker nodig, je installeert gewoon elke dag een aantal .pdb's. De applicatie is geen HTML viewer, dus layout is geoptimaliseerd voor een TV Gids.
Omdat ik zoveel mogelijk gegevens wil tonen draait het programma alleen op Hi-res devices.

Status 9/6/2004:
- Op dit moment kan ik via XMLTV .pdb's maken met een aantal programmagegevens.
- De .pdb's bevatten gegevens van 17 zenders die ik interessant vind.
- Aan elk programma kan een alarm gehangen worden.

Werking:
Na installatie van de FBTV.prc en de 3 FBTV_***.pdb's kan FBTV opgestart worden. Er verschijnt een scherm als op de bijgevoegde screendump.
De 4 knoppen boven in het scherm geven de starttijd van onderstaande programma's aan en geven een scrollmogelijkheid (resp. 2 stappen en 1 stap naar links ,1 stap en 2 stappen naar rechts).
De 5 knoppen onderaan geven de "Zoomfactor" aan (van 10 min. per stap tot 2 uur per stap).
Het "stappen" en "zoomen" duurt (nog) vrij lang, dus heb geduld.
Met de stylus op een programma "klikken" geeft meer info over dat programma. Heb ook hier geduld, ik werk er aan om vanalles te versnellen.

Hier kun je FBTV.prc (110 kb), FBTV_Zenders.pdb (0.5 kb), FBTV_Prog.pdb (ca. 100 kb) en
FBTV_Desc.pdb (ca. 300 kb)
downloaden.

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tvgids.jpg‎ (57,0 KB, 179x gelezen)

Laatst gewijzigd door fransbr; 12 juni 2004 om 10:46.
  #2  
Oud 26 mei 2004, 19:12
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Hai Frans,

Wil je mij via e-mail wat meer gegevens sturen over de grootte van de bestanden, je specifieke XML-TV commandoline en vooral hoe de conversie naar HB++-databaseformaat dient te geschieden? Het klinkt wel leuk en als het niet teveel extra dataverkeer kost valt er over te praten om het bij de Palmclub te laten hosten. Maar dan moet ik dus wel de gegevens hebben zodat ik (of iemand anders met de juiste rechten) het elke dag klaar kan zetten. Laten we via e-mail even wat verder in detail hierover praten.

- jp

PS Ik ben vrij goed bekend met XML-TV, dus dat scheelt weer uitleggen
  #3  
Oud 27 mei 2004, 15:35
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Dat ziet er mooi uit.
Ik heb het progje in eerste instantie voor mezelf opgezet. Daarom ga ik geen tijd steken in Lo-Res en is de layout puur een smaak-kwestie. Heeft er iemand ideeen over hoe het beter kan hoor ik het graag, maar ik beloof niks...
Citaat:
Als het echt werkt scheelt dat weer kostbare KB'tjes en seconden bij het hotsyncen van AvantGo bij mij.
Werken doet het zeker (zolang de sites die XMLTV gebruikt ook blijven werken), wel is er nog de vraag wie het gaat hosten/updaten (voorlopig ik dus).

jean-paul heb je m'n berichtje gelezen?

Update: met de up/down (hardwareknoppen op de "Jog-dial") kun je een dag vooruit/terug.
  #4  
Oud 04 juni 2004, 13:39
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Update: ARD/ZDF toegevoegd, andere kleuren, zenders iets verder uit elkaar.
Klikken op een programma levert nu een nieuw scherm met nog meer info (w.o. teletext ondertiteling en breedbeeld).

De links blijven hetzelfde, maar de "oude" .prc werkt niet meer met de nieuwe .pdb's, dus even alles opnieuw downloaden...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg fbtv.jpg‎ (99,8 KB, 127x gelezen)
  #5  
Oud 04 juni 2004, 14:32
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Ziet er zeer goed uit!!! Al een idee hoe je de xmltv/pdb-updates wil gaan doen?
__________________
//Off Topic
  #6  
Oud 04 juni 2004, 14:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Kun je geen standaard lo-res font gebruiken die bij hires dus heel klein wordt? Dan kun je misschien een groter deel van de programma namen lezen.
__________________
FoleoCentral.com
  #7  
Oud 04 juni 2004, 14:50
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Al een idee hoe je de xmltv/pdb-updates wil gaan doen?
Op dit moment nog even zelf omdat e.e.a. nog moet "uitkristalliseren". In principe heb je voor de conversie alleen maar een Windows-32 machine (met scheduler, maar ja dat zit er standaard in) nodig en een plek om de pdb's neer te zetten.

Als je verder nog commentaar hebt, hoor ik dat graag.
  #8  
Oud 04 juni 2004, 14:55
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Kun je geen standaard lo-res font gebruiken die bij hires dus heel klein wordt? Dan kun je misschien een groter deel van de programma namen lezen.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb gebruik al een Hi-res font die veel kleiner is dan het standaard lo-res font. Bedoel je misschien een condensed font (zoals Arial-condensed)? Zo ja: ik ben bang dat de kleine lettertjes dan helemaal niet meer te lezen zijn.
Bovendien ben ik niet echt geinteresseerd in weergave van programmatitels van programma's < 10 min.

Let op: ik kap i.v.m. snelheid en compactheid programmatitels af na 20 karakters (in het 1e scherm). In het 2e scherm staat de titel wel volledig.
  #9  
Oud 04 juni 2004, 15:38
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Frans, ik neem aan dat er een bepaalde systematiek zit in de kleuren die je gebruikt. Ik heb die systematiek echter nog niet kunnen ontdekken. Zou je die kunnen toelichten?
Is het misschien mogelijk om de kleur te veranderen zodra je op een programma klikt? Zeg maar, net zoals dat gebeurt als je in een willekeurig palmprogramma op de OK-toets drukt. Dat maakt het wat makkelijker om op het juiste programma te klikken.
Als je nog ruimte wilt winnen dan kun je altijd nog de ruimte voor de naam van de zender verkleinen. De naam van elke zender is namelijk wel tot drie à vier karakters te beperken volgens mij.
__________________
What the FAQ?
  #10  
Oud 04 juni 2004, 15:56
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 04-06-2004, om 14:55 heeft fransbr dit gezegd in bericht #11
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb gebruik al een Hi-res font die veel kleiner is dan het standaard lo-res font. Bedoel je misschien een condensed font (zoals Arial-condensed)? Zo ja: ik ben bang dat de kleine lettertjes dan helemaal niet meer te lezen zijn.
Bovendien ben ik niet echt geinteresseerd in weergave van programmatitels van programma's < 10 min.

Let op: ik kap i.v.m. snelheid en compactheid programmatitels af na 20 karakters (in het 1e scherm). In het 2e scherm staat de titel wel volledig.
Ik bedoelde de normale ingebouwde fonts binnen het OS, er zijn daar kleine versies van (die voor OS4 oorspronkelijk voor lores schermen (minder pixels, zelfde hoogte) bedoeld waren... hmm, volgens mij gebruik je al de small versie. Voor nog meer tekst zou je de tiny versie kunnen overwegen:

Tiny:


Small:


Normal:
__________________
FoleoCentral.com
  #11  
Oud 05 juni 2004, 11:23
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450


Citaat:
Ik bedoelde de normale ingebouwde fonts binnen het OS, er zijn daar kleine versies van (die voor OS4 oorspronkelijk voor lores schermen (minder pixels, zelfde hoogte) bedoeld waren... hmm, volgens mij gebruik je al de small versie. Voor nog meer tekst zou je de tiny versie kunnen overwegen:
Zijn deze fonts geen onderdeel van het Sony OS? Ik zou niet weten hoe ik kleinere standaardfonts in mijn T|T krijg. Volgens mij kan dat alleen maar door op applicatieniveau een font mee te laden.

Citaat:
ik neem aan dat er een bepaalde systematiek zit in de kleuren die je gebruikt.
Programma's zijn ingedeeld in categorien. Elke categorie heeft een kleur. Klik op een programma om de categorie per kleur te achterhhalen (Ik bepaal de categorie niet zelf, dat doet de programmamaker, dus een komische speelfilm kan de ene keer in de categorie "film" en de volgende keer in de categorie "comedy".

Citaat:
Is het misschien mogelijk om de kleur te veranderen zodra je op een programma klikt?
Nee. Alle programma's worden getekend. Het klikken op het scherm wordt terug gerekend naar een tijd/zender. Daarna duurt het vrij lang om een programma in de database op te zoeken. Daarom duurt het ook vrij lang voor het 2e scherm komt. Het opzoeken in de database moet echter gebeuren voordat ik het programma van kleur kan veranderen...


Citaat:
Als je nog ruimte wilt winnen dan kun je altijd nog de ruimte voor de naam van de zender verkleinen.
Zou kunnen, maar: het gedeelte met de programma's is 240 pixels breed (en dus een gemakkelijke omrekeningsfactor voor 4 uur /2 uur / 1 uur enz.)
  #12  
Oud 05 juni 2004, 11:50
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Zijn deze fonts geen onderdeel van het Sony OS? Ik zou niet weten hoe ik kleinere standaardfonts in mijn T|T krijg. Volgens mij kan dat alleen maar door op applicatieniveau een font mee te laden.
Nope, met de TT, TT2 en TT3 had ik ze ook al... misschien kun je TiBR lite even downloaden (freeware) en zelf even kijken op je TT.
__________________
FoleoCentral.com
  #13  
Oud 05 juni 2004, 18:23
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Twee suggesties:

1) Via preferenties het aan/uit zetten van de kleuren en ergens aangeven welke kleur voor wat staat (kan ook in aparte help file)

2) Een mogelijkheid om snel op de huidige datum/tijd te komen, bv via het blokje links boven.

Hoe heb je overigens het grid gemaakt in HB++, gewoon via de grid functie? Zo ja hoe pas je de breedtes dan aan onafhankelijk van elkaar en zo nee, hoe heb je het dan voor elkaar gekregen?

Chris
__________________
//Off Topic
  #14  
Oud 06 juni 2004, 12:06
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
1) Via preferenties het aan/uit zetten van de kleuren en ergens aangeven welke kleur voor wat staat (kan ook in aparte help file)
Ben ik inderdaad nog van plan om te doen.
Citaat:
2) Een mogelijkheid om snel op de huidige datum/tijd te komen, bv via het blokje links boven.
Bij het opstarten staat -ie al op de juiste datum/tijd, maar het moet niet zo moeilijk zijn om deze suggestie ook te gaan implementeren.
Citaat:
Hoe heb je overigens het grid gemaakt in HB++, gewoon via de grid functie? Zo ja hoe pas je de breedtes dan aan onafhankelijk van elkaar en zo nee, hoe heb je het dan voor elkaar gekregen?

Chris
Nee het is geen grid (veel te beperkt, alleen standaard fonts). Door (in de juiste volgorde) boxjes te tekenen met de titel er in. Het klikken in het scherm levert een x-y op die ik via de database weer terug herleid naar een zender/tijd.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat er precies 240 pixels in 4/2/1 enz. uur gaan.
  #15  
Oud 06 juni 2004, 12:10
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Nope, met de TT, TT2 en TT3 had ik ze ook al... misschien kun je TiBR lite even downloaden (freeware) en zelf even kijken op je TT.
Tibr is toch een applicatie? Hiermee krijg je toch geen extra fonts in je OS?
M.a.w.: Met Tibr wordt een font meegeladen dat alleen binnen Tibr te gebruiken is, met FBTV wordt ook een font meegeladen dat alleen binnen FBTV te gebruiken is (en waar ik tevreden mee ben).

Laatst gewijzigd door fransbr; 06 juni 2004 om 12:12.
  #16  
Oud 06 juni 2004, 12:22
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 06-06-2004, om 12:10 heeft fransbr dit gezegd in bericht #18
Tibr is toch een applicatie? Hiermee krijg je toch geen extra fonts in je OS?
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg al de hele tijd dat die fonts gewoon al in het OS meegebakken zitten, dus niet alleen in het Sony OS. Tiny Book Reader maakt daar alleen gebruik van.

Quote Gaz:

Citaat:
Ik bedoelde de normale ingebouwde fonts binnen het OS...
Die fonts zijn ook in Agendus, Datebk etc. te gebruiken. En de kleinste font is nog zeer leesbaar op het scherm en is iets kleiner dan degene die jij nu gebruikt, dus als je erin geinteresseerd bent kun je even kijken hoe die font aangeroepen kan worden.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 06 juni 2004 om 12:25.
  #17  
Oud 06 juni 2004, 13:27
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg al de hele tijd dat die fonts gewoon al in het OS meegebakken zitten
Chris, kun jij "je licht" op deze zaak laten schijnen? Volgens mij zitten de fonts nl. niet in het OS ingebakken, maar in zowel Tibr, Agendus als Datebk (3x dus) en heten ze gewoon hetzelfde. Misschien maken ze gebruik van een shared library, maar hoe roep ik die dan aan in HB++?

Gaz: Waarom kan ik in de standaard OS applicaties dan geen Tiny fonts aanroepen als ze in het OS ingebakken zouden zijn en waarom zie je dit soort fonts nooit in listboxes-buttons-dropdowns-invoervelden-etc.?
  #18  
Oud 06 juni 2004, 14:47
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
HB++ kan alleen geïnstalleerde fonts oproepen. De tiny fonts en dergelijke zitten niet standaard op een Palm en worden door o.a. Agendus erop gezet! Ik heb nooit geprobeerd anders dan standaard fonts met HB++ te implementeren maar weet dat het wel kan. Je kunt ook fonts in je programma zetten als .bin - ik las dat ergens op het hb++ forum.
__________________
//Off Topic
  #19  
Oud 06 juni 2004, 15:53
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Mag ik ook wat licht schijnen? Op het HB++ forum loopt er ook een thread over.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
  #20  
Oud 06 juni 2004, 21:18
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
HB++ kan alleen geïnstalleerde fonts oproepen. De tiny fonts en dergelijke zitten niet standaard op een Palm en worden door o.a. Agendus erop gezet!
Dank jullie. Op het forum kun je dus lezen dat Tiny fonts inderdaad wel in het Sony Clie OS zitten.

Ben nog even bezig geweest:
- De zendernamen zijn iets korter, waradoor er rechts ongeveer een kwartier extra ruimte is.
- De huidige tijd wordt met een rode lijn aangegeven.
- Klikken op de datum betekent: terugkeer naar huidige datum/tijd.

Ik ben bezig met instelling van kleuren/preferences.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023