Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 09 april 2007, 07:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Opinie] DataViz wijzigt download-beleid en introduceert verzekering

Het wordt oppassen voor gebruikers van Documents To Go. Crasht je handheld of stap je over naar een nieuwe, dan kon je tot nu toe de software gewoon opnieuw downloaden. Maar ontwikkelaar DataViz heeft ontdekt hoe lucratief een downloadverzekering is en voert het per direct in.

Als je op je oude downloadlinks van DataViz klikt, die je na aankoop van de software per e-mail toegestuurd hebt gekregen, zul je merken dat ze niet meer werken. DataViz is overgestapt op een ander downloadbeleid. Een onderdeel daarvan is de downloadverzekering, een dienst die DataViz vanaf nu aanbiedt. Beter gezegd: de dienst was er altijd al, maar nu moet je er voor betalen. Niet eenmalig, maar telkens opnieuw, zolang je de software wilt blijven gebruiken en de software wilt blijven downloaden. De downloadverzekering geeft het recht om de gekochte software in een gelimiteerd tijdsbestek onbeperkt te downloaden. In een periode van 30 dagen na aankoop van de software mag je maximaal 5x downloaden. Wil je vaker downloaden of wil je na die 30 dagen nog steeds toegang tot de software, dan zul je de verzekering moeten afsluiten. DataViz noemt zelf een aantal situaties waarin zo'n verzekering van pas komt: je harddisk crasht of je stapt over op een nieuwe computer of handheld. Een ander scenario is dat je overstapt naar een ander besturingssysteem: van Windows naar Mac of andersom.


Bandbreedte kost geld, maar DataViz vraagt wel een absurd hoge prijs: $3 voor 10 downloads. Dat klinkt weinig, maar vergeleken met de huidige kosten voor dataverkeer wanneer je een hostingpakket aanschaft, zou $0,03 een betere prijs zijn. Wat de maatregel ook zo krom maakt, is dat niet-betalende klanten en mensen die de software willen downloaden om het te kunnen kraken, nog steeds bij DataViz terecht kunnen en de software onbeperkt gratis kunnen downloaden. Als DataViz al een downloadlimiet had willen instellen, dan hadden ze beter 5 of 10 keer downloaden in een onbeperkt tijdsbestek kunnen doen.

Gelukkig zijn er gratis alternatieven: bijvoorbeeld alle gekochte pda-software gezipt naar een gmail-account sturen of zorgen dat je een goede backup maakt op een usb-stick of cd.


Bron: PalmAddicts: Say No to Protection Schemes
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif 3979-a45offhurap.gif‎ (7,5 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door Bram; 10 april 2007 om 23:27.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 april 2007, 08:43
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik vind dit bijzonder kwalijke praktijken. Je gaat betalen voor enerzijds het "gebruiksrecht" en anderzijds het "download recht". Gisteren was ik op de site van symantec om voor de pc van mijn dochter een versie van Norton Internet Security te kopen. Ook daar is dit hele foute principe inmiddels doorgedrongen. Echter kost de download garantie daar de lieve som van NEGEN euro!!!!!!

Voor een product moet je dus nu twee data gaan bijhouden, wanneer de registratie afloopt en wanneer de download toegang afgesloten wordt want ook dat is aan tijd gebonden. Voor de eerste willen ze je nog wel 'ns waarschuwen....voor 't tweede niet.

Het wordt tijd dat tegen dit soort praktijken massaal opgetreden wordt. Het komt bij mij over als moeten betalen voor de je winkel in mag.

In veel gevallen kun je nu nog wel een goede kopie van de gekochte software bewaren (in principe koop ik niet bij zaken waar men deze download garantie kent....) het wachten is echter op software die je niet meer kunt bewaren en die je dus MOET downloaden. Symantec laat je een "setup.exe" downloaden zodra je een product koopt. Dit setup programma download de rest (je moet echt zoeken in je tijdelijke internetbestanden..) om daarna de installatie te starten.

kwalijk...bijzonder kwalijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 april 2007, 09:32
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht
Het wordt tijd dat tegen dit soort praktijken massaal opgetreden wordt. Het komt bij mij over als moeten betalen voor de je winkel in mag.
Heel simpel, het produkt gewoon niet kopen. Maar ik ben er mee eens dat het een vreemde manier is van geld verdienen. De toekomst zal het ons/hun leren.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 april 2007, 10:10
waarts's schermafbeelding
waarts waarts is offline
Forumbikkel
Voornaam: wim
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 maart 2001
Locatie: Dessel Belgie
Berichten: 353
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny Bekijk bericht
Wat de maatregel ook zo krom maakt, is dat niet-betalende klanten en mensen die de software willen downloaden om het te kunnen kraken, nog steeds bij DataViz terecht kunnen en de softwre onbeperkt gratis kunnen downloaden.
En dan verschiet men er van dat programma's worden gekraakt......
__________________
aawa
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 april 2007, 11:44
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Het is al eens eerder gemeld ten aanzien van ik meen Handango. Ik vond het toen geldklopperij en dat vind ik nu nog steeds. Sterker nog, ik denk niet dat ik, wat dit betreft, ooit van mening ga veranderen.
Nou ja, we kunnen altijd hopen dat dit soort bedrijven erg regelmatig gratis updates gaan aanbieden, dat omzeilt het probleem weer een beetje...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 april 2007, 13:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
RobB, inderdaad product niet kopen. Maar, Dataviz heeft natuurlijk in praktisch opzicht een monopolie als het gaat om het bewerken van Officedocumenten op je Palm.

Het is in elk geval wederom een indicatie dat het regelmatig een goede backup maken van je pc/mac essentieel is
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 april 2007, 19:58
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Een abo voor downloaden gaat mij ook veel te ver.
Ik heb veel software, waar ik het terecht van vond ervoor te moeten betalen.
Niets mis mee, maar om nog eens extra geld te vragen voor het downloaden
Dat doet me denken aan die winkels die je een extra garantie
van een, twee of drie jaar aanbieden voor een produkt, wat minimaal vijf jaar moet meegaan.
Ook dat is de reinste geldklopperij. Doe dit dan ook nooit.
Mocht het binnen die tijd daadwerkelijk kapot gaan a.g.v. een gabricagefout,
dan is de leverancier toch wettelijk verplicht een en ander te vergoeden/vervangen.

Zelf kopieer ik de progjes altijd al wel naar de pc en maak er een backup van,
maar suggestie om die ook nog online bij Gmail te bewaren is een goede.
__________________
Palm thinking is the best way to travel
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 april 2007, 07:31
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck Bekijk bericht
RobB, inderdaad product niet kopen. Maar, Dataviz heeft natuurlijk in praktisch opzicht een monopolie als het gaat om het bewerken van Officedocumenten op je Palm.

Het is in elk geval wederom een indicatie dat het regelmatig een goede backup maken van je pc/mac essentieel is
Monopolie...
Ook OfficeSuite kan dit
( Mobile Systems - MobiSystems OfficeSuite Professional 7 - Mobile Software for PalmOS )
Ik weet met een aantal mankementjes, maar al bij al dik in orde.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 april 2007, 08:44
Huub's schermafbeelding
Huub Huub is offline
Forumbikkel
Voornaam: Huub
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 03 juni 2005
Locatie: Drongen, België
Berichten: 442
Stuur een bericht via MSN naar Huub Stuur een bericht via Skype™ naar Huub
pffft! wat een stel afzetters allemaal..
waar zijn we mee bezig waar zijn we mee bezig..

voor mij hoeft het dan ook niet meer hoor!
alleen op die manier zullen ze het voelen!
__________________
(voorheen: d age) Visor deelux (black) - Visor deelux (graphite) - Tungsten T5 - Treo 680 - Centro - Pre - Pre Plus - Touchpad 32gb - PRE3
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 april 2007, 09:43
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Ik snap de commotie niet echt. Je kunt toch gewoon makkelijk af met slecht één keer downloaden? Sla het programma gewoon op je hardeschijf of brand het op een cd'tje. Mocht je Palm crashen, dan kun je het zo weer herinstalleren.

Met andere woorden: hoe vaak download je nu eigenlijk zo'n programma vanaf een website?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 april 2007, 11:02
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis Bekijk bericht
Ik snap de commotie niet echt. Je kunt toch gewoon makkelijk af met slecht één keer downloaden? Sla het programma gewoon op je hardeschijf of brand het op een cd'tje. Mocht je Palm crashen, dan kun je het zo weer herinstalleren.

Met andere woorden: hoe vaak download je nu eigenlijk zo'n programma vanaf een website?
zolang ze onduidelijk doen over hoe te handelen bij kleine updates zoals bijv. gaan naar v10.1 ben je toch afhankelijk van de website. Desgevraaagd geven ze daar nog geen antwoord op.
Zelf heb ik een keer een backupschijf met allemaal geregistreerde palm software weg kunnen gooien...beschadiging etc.
Het komt voor dat een ontwikkelaar een hele kleine bugfix aanbrengt in een programma zonder daarvoor het versienummer aan te passen (al vaak meegemaakt) zonder zo'n download garantie sta je dus vooralsnog met lege handen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 april 2007, 11:44
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
huplahoi, ik weet ook wel dat er andere bedrijven zijn die Office software aanbieden, maar Dataviz wordt bij elke huidige palm-pda meegeleverd. Bovendien werkt het toch ook wel het best. In praktisch opzicht een monopolie dus

Maar goed, ik ben het toch wel eens met Peter Bulthuis, namelijk dat je een goede backup maakt.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 april 2007, 22:07
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Hmmm, ik heb die dataviz-site zonet even bekeken. Als je de software opnieuw wilt downloaden moet je inderdaad 2,99 dollar betalen.
Maar een trial kun je nog steeds gratis eraf halen. Volgens mij is het daarna toch mogelijk om je registratiecode in te voeren?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023