Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 27 oktober 2001, 23:18
MEM@
Guest
 
Berichten: n/a
Question SQL Server

Dag mensen,

Kennen jullie mij nog...?

Mjah ik heb ut Palmclub forum wel gevolgd maar niks zelf meer gepost.

Sja nu heb ik een klein vraagje.
Ik maak al een tijdje gebruik van DB2 Everyplace van IBM in mijn ogen het beste stukje software wat voor de Palm (en voor elke andere handheld) is geschreven.

DB2 Everyplace

DB2 Everyplace is een crossplatform SQL server (nou ja soort van SQL server ), als je weet wat een SQL server is dan denk je eerst wat zou ik toch met zoiets op mijn Palm moeten doen ?!?!?!?! Maar als je eenmaal aan het ontwikkelen raakt dan weet je echt niet wat je tot die tijd hebt gemist.

IIG genoeg gelul, DB2 Everyplace is van IBM en IBM is comercieel... Nou werk ik aan een project wat precies DB2 Everyplace nodig heeft maar door de kosten gaat dat feestje niet door. Weet iemand misschien een pakket dat vergelijkbaar is aan DB2 en waarvan de software die op de handhelds moet draaien gratis is en de Syncserver makkelijker en goedkoper is? Het is niet nodig dat het crossplatform is, het hoeft alleen op de palm te draaien.

MVG,
MEM@
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 november 2001, 18:11
johanvdb
Guest
 
Berichten: n/a
Geen OSS, spijtig genoeg!

Hi,

Naast DB2 Everyplace heb je ook nog iAnywhere van
sybase, met hun ultralite DB. Ook oracle heeft een
embedded versie van hun DB die draait op Palm.

Voor alle moet je pecunias neertellen wil je ze gebruiken. Ook de syncserver is prijzig!

Voor het moment ken ik gen enkel Open source project dat zich bezig houdt met een relationele database op de palm en een syncserver.

Zelf werk ik op linux met coldsync en schrijf mijn conduits in Perl. Op de Palm develop ik in NSBasic en PRC-Tools (meestal shared libraries). Nu ja,
ik heb eraan gedacht om (bovenop coldsync) een syncserver te bouwen ... maar spijtig genoeg zit ik volledig vol met mijn tijd ;-(

De reden om een SQL database te gebruiken is om je applicatie ontwikkeling sneller te laten verlopen. Vooral zoek opdrachten type:
"select * from stuff where ..." zijn makkelijker
te implementeren. Maar meestal kom ik er wel uit met een binary-search of een index tabel ...

Johan


J.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 november 2001, 20:18
MEM@
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Geen OSS, spijtig genoeg!

Citaat:
Hi,

Naast DB2 Everyplace heb je ook nog iAnywhere van
sybase, met hun ultralite DB. Ook oracle heeft een
embedded versie van hun DB die draait op Palm.

Voor alle moet je pecunias neertellen wil je ze gebruiken. Ook de syncserver is prijzig!
Ik had Oracle9i Lite zelf ook al gevonden mjah omdat te laten werken heb je een Oracle Database nodig $$$$$$$$.

De andere twee ben ik nog niet tegen gekomen zal eens even bekijken

Citaat:
Voor het moment ken ik gen enkel Open source project dat zich bezig houdt met een relationele database op de palm en een syncserver.

Zelf werk ik op linux met coldsync en schrijf mijn conduits in Perl. Op de Palm develop ik in NSBasic en PRC-Tools (meestal shared libraries). Nu ja,
ik heb eraan gedacht om (bovenop coldsync) een syncserver te bouwen ... maar spijtig genoeg zit ik volledig vol met mijn tijd ;-(
Ik ken het gevoel Het liefst zou ik een PostgresSQL voor de Palm willen zien.

Citaat:
De reden om een SQL database te gebruiken is om je applicatie ontwikkeling sneller te laten verlopen. Vooral zoek opdrachten type:
"select * from stuff where ..." zijn makkelijker
te implementeren. Maar meestal kom ik er wel uit met een binary-search of een index tabel ...
Sja, ik gebruik het om andere redenen. Zoals je al zei een SQL DB is makkelijker te implementeren waardoor het waardevolle ruimte en rekenkracht bespaart maar een central DB op je palm brengt ook met zich mee dat het uitwisselen, opslaan, uitlezen van data stukken gemakkelijker en sneller gaat.

IPV je voor elke app een losse DB inelkaar moet zetten kun je nu met een paar simpele create table commando`s vanaf 1 relationeel ding alles doen en je hoeft maar 1 DB te syncen waarmee je grote central DB ook weer up-to-date is. Sja het kan natuurlijk ook zijn dat ik te lui ben

In iedergeval gaat het me meer om de syncserver dan om de data die op de Palm staat. Er zijn wel meerdere methodes om data op te slaan op je Palm maar om die data ook daadwerkelijk met 1 centrale DB te kunnen syncen is de truk. De software van IBM doet dat (naar mijn mening) echt perfect maar ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen met de software van IBM heb gewerkt. Het kan misschien zijn dat Oracle een betere oplossing heeft maar door de hogere kosten van een Oracle DB en de moeilijkheidsgraad waardoor er weer dure mensen bij de klanten moeten komen voor de onderhoud...... pfffffff (ik heb ook geen Oracle DB tot mijn beschikking dus heb het niet kunnen proberen)

Wat ik ook zo prachtig vind van de IBM software is dat ze Stored Procedures ondersteunen. Prachtig had het echt niet verwacht in z'n pakket Ben het trouwens niet tegen gekomen in de Oracle software weet ook niet of het er is

Maar IIG bedankt voor je help ik zal die andere twee ook eens bekijken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023