Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 januari 2006, 15:35
visserkevis
Guest
 
Berichten: n/a
Voeden via USB

Kan ik mijn TX voeden via de USB sync kabel??
Ik heb bij mijn gps ontvanger namelijk een sigarettenaanstekerplug gekregen, die ik via een USB met mijn gps ontvanger dien te verbinden.
Nu dacht ik zo: als ik mijn TX via de sync kabel in die usb plug, gaat ie dan ook gevoed worden??? Of kan dit alleen via het kleine voedings pluggetje (en moet ik dus een speciale car-charger kopen )
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 januari 2006, 18:36
nervus nervus is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Berichten: 15
De TX laadt wel degelijk via de usb-kabel! Zo doe ik 't (bijna) altijd.
__________________
Groeten
Nervus

Van Palm Pilot5000 via Handspring Prism via Palm M505 via Palm TT2 ... toch beland bij Palm TX , maar altijd door Apple
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 januari 2006, 11:16
Pasulu Pasulu is offline
blijft toch Palm-adept
Voornaam: Paul
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: Amstelveen
Berichten: 145
Nervus heeft gelijk (staat overigens ook in de documentatie bij je TX hoor

Opladen via het 'kleine voedings pluggetje' gaat wel veel sneller dan via USB, maar USB werkt ook.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 januari 2006, 12:31
visserkevis
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor de info.
Ik heb het er dus op gewaagd.
Ik stop hem via usb in de sigarettenaansteker, en de tx springt aan met het karakteristieke piepje.
Maar het laadsymbool verschijnt niet. (Het batterijtje blijft staan)
Werkt ie nu op (auto)netspanning? en laad ie bij?
Is er trouwens iemand die weet hoelang tomtom ongeveer draait op een volle batterij? (Moet naar Italië)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 januari 2006, 13:18
nervus nervus is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Berichten: 15
Mmmm, je zou wel een laadsymbool (batterij met bliksemschicht) moeten zien: tenzij je Palm al een volle batterij heeft. Bij mij zie je dan ondanks aansluiten op de usb alleen het batterij-symbool.
Hoe lang een TomTom het volhoudt weet ik niet precies je zou hier: http://tomtomgo.jouwsites.nl/forum/i...p?showforum=18 kunnen kijken.
__________________
Groeten
Nervus

Van Palm Pilot5000 via Handspring Prism via Palm M505 via Palm TT2 ... toch beland bij Palm TX , maar altijd door Apple
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 januari 2006, 13:28
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Laden via USB geeft niet altijd het batterijlaadsymbool.. vaak is de stroom daar te laag voor zodat de Palm niet echt detecteert dat hij extern wordt gevoed. Er is hierover al vrij veel geschreven in het forum, zoek maar even op 'usb symbool'
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 januari 2006, 15:34
nervus nervus is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Laden via USB geeft niet altijd het batterijlaadsymbool.. vaak is de stroom daar te laag voor zodat de Palm niet echt detecteert dat hij extern wordt gevoed. Er is hierover al vrij veel geschreven in het forum, zoek maar even op 'usb symbool'
Ha, weer wat bijgeleerd
__________________
Groeten
Nervus

Van Palm Pilot5000 via Handspring Prism via Palm M505 via Palm TT2 ... toch beland bij Palm TX , maar altijd door Apple
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 januari 2006, 01:29
T|X
Guest
 
Berichten: n/a
Ik wilde ook graag via USB kunnen laden. Via eBay heb ik een 'retractable charge & sync' kabeltje aangeschaft. voor 8,50 US dollar (inclusief verzendkosten) bij http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?..._BIN_Stores_IT
Volgens mij is dat een scherpe prijs; elders op 't net kost 't al gauw het twee- tot drievoudige. De kabel is identiek aan wat Brando verkoopt; zie http://shop.brando.com.hk/bwretractablesynccharger.php
Daar is de prijs echter 18 US dollar inclusief verzendkosten.

Ik heb het kabeltje vandaag ontvangen. Zowel laden als synchroniseren werkt prima. Opgerold is de lengte 11cm, uitgerold is het ongeveer 80 cm. Op vijf standen kan de kabel worden vastgezet.

Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, maar het voelt wel degelijk genoeg aan. De kabel zelf is overigens vrij dun, maar dat is volgens mij het geval met alle oprolbare kabels.

m.vr.gr.

Raph

Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 januari 2006, 23:23
Ratch's schermafbeelding
Ratch Ratch is offline
Palm Werper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 22 januari 2006
Berichten: 249
Ziet er dan ook vrij degelijk uit. Da's toch enkel voor het syncen, zo lijkt het. Ik zie nergens een aansluiting voor in het stopcontact (hoe noem je zo'n ding )
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 januari 2006, 23:25
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Met sommige USB-kabels kun je ook spullen opladen. Dat duurt alleen wel een stuk langer.

Daarom heeft deze thread als titel ook "Voeden via USB"
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 22 februari 2006, 21:55
visserkevis
Guest
 
Berichten: n/a
hij deed het niet (goed)

Ben dus met tomtom via Usb aan de sigarettenaansteker naar Italië gereden.
Na ongeveer zes uur was de batterij... leeg!
Dat is volgens mij langer dan een niet gevoede batterij het kan volhouden, maar dus wel onvoldoende.
Zou het kunnen dat de combinatie tomtom - bluetooth. meer verbruikt dan via usb kan bijgeladen worden????
Als ik nu een sigarettenaansteker lader koop met het voedingspluggetje i.p.v usb gaat het dan wel lukken?
thx
Met citaat reageren
  #12  
Oud 22 februari 2006, 23:00
Armydoc's schermafbeelding
Armydoc Armydoc is offline
PalmOne Kenobi
Voornaam: Arjan
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 december 2005
Locatie: Malden
Berichten: 43
Het lijkt me dat dat niet veel zal uithalen - het ligt niet aan je kabel hoeveel stroom erdoor heen loopt maar hoeveel ze aangeboden krijgt. Via de sigarettenaansteker is dat 12V, tenzij er in je verloopstuk 12V-naar-USB een trafo-tje zit die dat terugtakt naar een lager voltage. Die specs zou je op het verloopstuk terug moeten kunnen vinden, en eventueel vergelijken met een dedicated autolader - maar nogmaals, ik denk dat het niet zal uitmaken.

Blijkbaar trekt een T|X die continu aanstaat meer stroom dan een autolader kan leveren (het antwoord op jouw eerste vraag is dus 'ja'). Mijn Treo kan zich op deze manier wel volledig opladen, maar heeft een kleiner scherm, en dan nog duurt het uren, zelfs bij een 3/4 volle batterij.
__________________
"When in doubt, change the rules" - cpt. James Tiberius Kirk

Psion 3c -> Psion 5mx -> Palm Vx -> Sony Clie NR70V -> Palm m515 (don't ask...) -> PalmOne Treo 650
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 februari 2006, 23:49
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Een cradle zal in dit geval denk ik wel degelijk verschil maken en de batterij op peil kunnen houden (Overigens, ben je na 6 uur rijden nog niet in Italie ).
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 februari 2006, 21:46
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Deze thread gaat over exact hetzelfde probleem.
Enige oplossing is een echte autolader kopen: via usb krijgt je palm simpelweg te weinig stroom om te blijven werken. De hoeveelheid stroom die je krijgt via usb is, in vergelijking tot regulier opladen (in een auto kun je dit geen netstroom noemen lijkt me), miniem. Je kunt je palm alleen goed opladen via usb als die uitstaat, en die lang aan usb blijft hangen.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 20 mei 2006, 11:19
intruder intruder is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 13 mei 2006
Berichten: 27
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Enige oplossing is een echte autolader kopen: via usb krijgt je palm simpelweg te weinig stroom om te blijven werken. De hoeveelheid stroom die je krijgt via usb is, in vergelijking tot regulier opladen (in een auto kun je dit geen netstroom noemen lijkt me), miniem. Je kunt je palm alleen goed opladen via usb als die uitstaat, en die lang aan usb blijft hangen.
Ik heb ook zo'n 'geweldig'usb-geval gekocht voor in de auto met als resultaat dat mijn palm eerder leegloopt dan bijgeladen wordt (als de palm gebruik wordt tijdens het laden). Ook geen bliksemsymboltje aanwezig dus.

Ik snap alleen niet goed waarom deze constructie niet goed werkt. Als ik mijn palm via sb aan mijn laptop hang, is ie in no-time hartstikke vol, zelfs als ik mijn palm gebruik. De usb-autolader levert een outpunt van 5.0V 850mA. Is dit dan minder dan mijn usb-aansluiting van de laptop? Of kan het zo zijn dat de auto zelf minder levert?

Ben van plan het ding om te ruilen voor een gewone autolader. Wie kan mij vertellen of een gewone autolader wel goed werkt? (ervaringen?)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 20 mei 2006, 23:31
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door intruder
Ik snap alleen niet goed waarom deze constructie niet goed werkt. Als ik mijn palm via sb aan mijn laptop hang, is ie in no-time hartstikke vol, zelfs als ik mijn palm gebruik. De usb-autolader levert een outpunt van 5.0V 850mA. Is dit dan minder dan mijn usb-aansluiting van de laptop? Of kan het zo zijn dat de auto zelf minder levert?
Normaal geeft je PC iets tussen de 100 en 500mA stroom op de USB-bus, alhoewel er niet altijd een afdoende stroomlimitering voorzien is, waardoor grotere stromen mogelijk zijn. Ik heb wel geen idee hoeveel een Treo verbruikt, maar als je in de auto 850mA effektief hebt, zou dit toch min of meer voldoende moeten zijn om de werking van je Treo te ondersteunen. Anders kan je proberen het stroomverbruik te beperken door IR, BT en toetsenbordverlichting uit te schakelen, evenals de schermverlichting op minimaal te zetten of eventueel ook uit.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 mei 2006, 13:50
intruder intruder is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 13 mei 2006
Berichten: 27
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door intruder
Ben van plan het ding om te ruilen voor een gewone autolader. Wie kan mij vertellen of een gewone autolader wel goed werkt? (ervaringen?)
Iemand? Beetje lullig als ik die usbstekker terug breng terwijl het ergens anders aan ligt en de autolader het ook niet doet.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 oktober 2006, 23:42
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door intruder
Ik snap alleen niet goed waarom deze constructie niet goed werkt. Als ik mijn palm via sb aan mijn laptop hang, is ie in no-time hartstikke vol, zelfs als ik mijn palm gebruik. De usb-autolader levert een outpunt van 5.0V 850mA. Is dit dan minder dan mijn usb-aansluiting van de laptop? Of kan het zo zijn dat de auto zelf minder levert?
De 850 mA zegt niet alles. Dat is namelijk de maximale stroom die de adapter/lader kan leveren, maar wil niet zeggen dat de Palm ook zoveel opslurpt.

Ik vermoed dat de Palm via de normale sync aansluiting (twee pootjes ver uit elkaar) maar heel weinig stroom kan opnemen, terwijl hij door de laad aansluiting (een dik pootje) wel veel kan opnemen.

De bruikbaarheid van de sync-aansluiting kan dus op twee plaatsen gelimiteerd worden:
1) Bij de USB aansluiting/converter, wat die kan leveren.
2) Bij de Palm zelf, wat die kan afnemen.

Het spreekt voor zich dat de Palm met de laad aansluiting voldoende stroom kan opnemen (met de stopcontact lader die daar op aangesloten wordt laad hij ook erg snel op). Het beste is dus een kabel waaraan een laad-aansluiting zit, zodat daar in ieder geval geen limiet is.

Daarnaast moet je dan
1) een auto-USB converter hebben die genoeg stroom kan leveren (zoals eerder gezegd werd, sommige converters kunnen weinig leveren, anderen veel)
- of -
2) een vaste auto-aansluiting aan de kabel hebben zitten. Aangezien een auto-aansluiting zeker genoeg stroom kan leveren zou dat geen probleem moeten zijn (tenzij er expliciet een limitering is ingebouwd, of de 'batterij vol' detectie die sommige kabel/converters hebben kapot is en denkt dat de batterij altijd vol zit)

Ik ga het in ieder geval ook proberen, want met mijn bij de TX bijgeleverde sync kabel en auto-usb plug houdt mijn Palm het in de auto met navigeren wel een stuk langer vol, maar is hij na zo'n 6-8 uur (schatting) toch leeg.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 14 oktober 2006, 00:02
Mosthated's schermafbeelding
Mosthated Mosthated is offline
palmOne Overlord
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 09 september 2004
Berichten: 199
Stuur een bericht via ICQ naar Mosthated
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door megmond
De 850 mA zegt niet alles. Dat is namelijk de maximale stroom die de adapter/lader kan leveren, maar wil niet zeggen dat de Palm ook zoveel opslurpt.

Ik vermoed dat de Palm via de normale sync aansluiting (twee pootjes ver uit elkaar) maar heel weinig stroom kan opnemen, terwijl hij door de laad aansluiting (een dik pootje) wel veel kan opnemen.

De bruikbaarheid van de sync-aansluiting kan dus op twee plaatsen gelimiteerd worden:
1) Bij de USB aansluiting/converter, wat die kan leveren.
2) Bij de Palm zelf, wat die kan afnemen.

Het spreekt voor zich dat de Palm met de laad aansluiting voldoende stroom kan opnemen (met de stopcontact lader die daar op aangesloten wordt laad hij ook erg snel op). Het beste is dus een kabel waaraan een laad-aansluiting zit, zodat daar in ieder geval geen limiet is.

Daarnaast moet je dan
1) een auto-USB converter hebben die genoeg stroom kan leveren (zoals eerder gezegd werd, sommige converters kunnen weinig leveren, anderen veel)
- of -
2) een vaste auto-aansluiting aan de kabel hebben zitten. Aangezien een auto-aansluiting zeker genoeg stroom kan leveren zou dat geen probleem moeten zijn (tenzij er expliciet een limitering is ingebouwd, of de 'batterij vol' detectie die sommige kabel/converters hebben kapot is en denkt dat de batterij altijd vol zit)

Ik ga het in ieder geval ook proberen, want met mijn bij de TX bijgeleverde sync kabel en auto-usb plug houdt mijn Palm het in de auto met navigeren wel een stuk langer vol, maar is hij na zo'n 6-8 uur (schatting) toch leeg.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met wel of niet geïnstalleerde drivers:
Op mijn beide werkplekken heb ik palm desktop niet geïnstalleerd en daar laadt hij traag op en geeft geen bliksemflits weer. Thuis heb ik palmdesktop (natuurlijk) wel geïnstalleerd en daar laad hij snel op en zie ik de bliksemflits...

Maar goed, voor alsnog is dat een wilde gok...
Met citaat reageren
  #20  
Oud 26 november 2006, 12:39
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Mosthated: Dat is inderdaad ook een mogelijkheid.

Ik wilde ook nog even toevoegen dat mijn nieuwe kabels prima werken. Ik heb nu een kabel met 12V autoplug (dus niet eerst via USB omzetten) waaraan alleen 1 enkele pin van ongeveer 2 mm breed zit (de 'echte' stroomaansluiting) en die laad mijn TX in de auto prima op.

De andere kabel is een uitrolbare USB-kabel met daaraan zowel de stroom-plug als de brede sync-plug en die doet het ook prima aan de PC.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023