Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Koopadvies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 09 augustus 2005, 14:33
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
tungsten t5/lifedrive

Hallo!
Blij een nl palm forum gevonden te hebben.
Heb al wat rondgekeken en nu maar meteen mijn eerste vraag:
Ik ben op zoek naar een (eerste) pda. Eerst en vooral voor de 'gewone' agenda en adresfuncties maar zou er graag ook een hebben die mijn laptop kan vervangen. Het is een oud model en gebruik hem vooral voor word/ excel en mail en een beetje surfen. Zou een een van de bovengenoemde pda deze machine kunnen vervangen (met zo een opvouwbaar keyboeard) of moet ik dan eerder naar een pocket pc uitkijken?
Stel dat die lifedrive of tungsten daar goed genoeg voor is: moet ik dan toch een latop of pc hebben om steeds te synchroniseren of kunnen die aparaatjes ook op zichzelf werken?
Heb nl windows 98 en denk niet dat dit hiermee gaat lukken?Van harte bedankt voor elk advies zodat ik wat meer in een bepaalde richting kan gaan zoeken!
Ed
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 augustus 2005, 14:41
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Hallo Ed en welkom op dit forum.

Als je ook Word en Excel wilt bewerken op je pda, dan zou ik zeker voor een PalmOS pda gaan met het gratis meegeleverde Documents to Go, dat werkt namelijk veel beter dan de PocketWord en PocketExcel programma's van Microsoft. Je opmaak blijft namelijk wel bewaard bij het weer terugzetten naar een PC als je Documents to Go gebruikt.

Windows '98 zou geen probleem mogen zijn voor de desktopsoftware, dus synchroniseren met een PC kan. Synchroniseren hoeft op zich niet, maar het is een mooie backupmogelijkheid en om nieuwe toepassingen te laden werkt het wel zo makkelijk om die eerst op je PC van het internet te halen en dan te installeren. Je kan een programma ook als bijlage meesturen in een mailtje, maar dat is alleen leuk voor kleine programma's. Daarnaast hebben sommige programma's ook een actief PC-deel (o.a. Documents to Go) en ook daarvoor is regelmatig synchroniseren handig.

Opvouwbare toetsenborden zijn er in soorten en maten, met een vaste connector, via infrarood of via Bluetooth.

Een alles in één oplossing is er ook: de Treo 650, want daar zit al een lekker werkend toetsenbord in, je kan je mobiele telefoon ook direct wegdoen en je hebt een haarscherp scherm.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 augustus 2005, 14:42
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ed3
Hallo!
Welkom bij de Palmclub!
Citaat:
Heb al wat rondgekeken en nu maar meteen mijn eerste vraag:
Ik ben op zoek naar een (eerste) pda. Eerst en vooral voor de 'gewone' agenda en adresfuncties maar zou er graag ook een hebben die mijn laptop kan vervangen. Het is een oud model en gebruik hem vooral voor word/ excel en mail en een beetje surfen. Zou een een van de bovengenoemde pda deze machine kunnen vervangen (met zo een opvouwbaar keyboeard) of moet ik dan eerder naar een pocket pc uitkijken?
In principe is een Palm een volwaardige vervanger voor de taken die je noemt. Het grootste verschil tussen een laptop en een pda (of het nou een PalmOS- of Pocketpc pda is) is de schermgrootte. Het is nu eenmaal lastiger werken met een klein scherm. Voordeel is natuurlijk wel dat een pda veel handzamer is. Over de verschillen tussen Palm en PocketPC is al genoeg geschreven op dit forum (zie de zoekfunctie).
Citaat:
Stel dat die lifedrive of tungsten daar goed genoeg voor is: moet ik dan toch een latop of pc hebben om steeds te synchroniseren of kunnen die aparaatjes ook op zichzelf werken?
Nee, je een desktop pc eigenlijk alleen nodig om je gegeven mee te synchroniseren. Maar dit gaat tegenwoordig ook prima met allerlei backuipprogramma's op je palm, als BackupBuddy en BackupMan.
Citaat:
Heb nl windows 98 en denk niet dat dit hiermee gaat lukken?
Elke Palm pda 'werkt' met Windows 98.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 augustus 2005, 15:59
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor het snelle antwoord.
Het zal dus een Palm worden..Nu nog welke...
Die treo had ik al gezien maar is dacht dat ik gelezen had dat dat meer een 'telefoon +' was dan een echte organiser. Zal nog even doorzoeken.
Anders tussen de tungsten en de lifed. Het grote verschil is volgens mij dus de 4gb die wel handig is als ik er veel doc op heb staan alhoewel, bij de tungsten kan je ook extra sd kopen en dan komt het op hetzelfde neer (of niet?)en volgens de reviews werkt hij (tungsten)sneller en moet je niet zo vaak resetten (?!? betekent die reset dat je al je info verliest?!? dan moet je toch wel een pc hebben waar je alles ook opzet )
Oef, wat een boel vragen. Ben druk aan het opzoeken maar je vind vaak tegenstrijdige info en..begrijp ook nog maar weinig van de termen en zo DUS bedankt voor de hulp tijdens mijn 'eerste stapjes'
Groetjes,
Ed
Bestaat er een site waar de verschillende palm modellen naast elkaar vergeleken kunnen worden?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 augustus 2005, 16:03
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ed, als je nog wat instapinformatie wilt moet je ook zeker even in de Tips kijken. En er is ook een boekje "Palm in 10 minuten" (of iets dergelijks).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 augustus 2005, 16:04
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
In principe zouden resets niet voor moeten komen, danwel nodig moeten zijn, maar zeker als je allerlei nieuwe programma's uit gaat proberen hoort het er een beetje bij.

Na een soft reset ben je geen gegevens kwijt, het is bijna hetzelfde als je pda uit en weer aanzetten.

De Treo is trouwens een volwaardige pda waar de telefoonfunctie (en dus mail en internet) heel mooi in verwerkt is. Ik heb hiervoor allerlei pda's gehad, als laatste de Tungsten|T3 en ondanks dat die sneller is, veel meer werkgeheugen heeft en een groter scherm, ben ik toch erg blij met mijn Treo.

Succes met je zoektocht, gewoon lekker spitten in het forum en vergeet ook onze reviews en tips niet.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 augustus 2005, 16:23
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt!!
Nu ben ik weer even zoet
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 augustus 2005, 21:43
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Ben er weer na heeeel veel gelezen te hebben
Treo ziet er inderdaad goed uit maar ik heb toch liever een aparte gsm. (ben bang dat hij, door hem als telefoon te gebruiken , vlugger kapot zal gaan en...hij is ook nog duurder en..ga er een opvouwbaar toetsenbord bij nemen wat toch makkelijker werkt om echt te typen dus heb ik dat kleine bord niet nodig)
Ben dus weer terug bij de life en de t5. De een heeft 4gb harddisk maar...heb ik dat wel nodig. De mensen die de t5 hebben reclameren toch niet dat ze te weinig hebben of zie ik het verkeerd? (videos enz zal ik er toch nooit op bekijken en foto's misschien wel maar dan kan ik toch een extra sd kaart kopen en ben ik nog steeds goedkoper)Wat is het grote voordeel ervan? Hij lijkt ook langzamer te werken en vaker te crashen...Geeft palm software updates uit voor die dingen of zal er gewon volgend jaar (of eerder) een nieuw model komen? Of zijn die reviews overdreven en zal ik er in het 'gewone leven' weinig van merken?
Wie helpt me weer even vooruit?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 augustus 2005, 22:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Als je je nu niet kan bedenken wat je met 4 GB aanmoet, dan moet je niet voor de Lifedrive gaan maar de T5, zo simpel.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 augustus 2005, 10:18
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ed3
Hallo!
... Het is een oud model en gebruik hem vooral voor word/ excel en mail en een beetje surfen. ...
Vergeet niet dat je als je wilt surfen via een acces-point bij de T5 nog een losse wi-fi kaart moet kopen (bij de lifedrive zit die er al in). Dit kost ook ca. €100,- en dan is de lifedrive weer net zo duur.

Laatst gewijzigd door RolfY; 10 augustus 2005 om 14:29.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 augustus 2005, 11:33
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
De T5 is wel een flink stuk sneller, ik sluit me bij Gaz aan.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 augustus 2005, 13:19
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Oef...

Nog iets: kan iemand me even duidelijk maken wat ' Exchange Active Sync' precies is ? Kan nergens de uitleg ervan terugvinden. Dat is nog iets wat de lifedrive heeft en de t 5 niet.

De lifedrive komt denk ik wat dichterbij...opneemfunctie heeft de t5 ook niet heb ik net gezien...en ivm snelheid. Ben nu aan het werken met een oude laptop die ik niet echt snel kan noemen en ook wel weet wat crashen is dus als eerst palm kan het (denk ik toch) alleen maar meevallen.

Bedankt!
Ed
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 augustus 2005, 13:37
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Heb je iets aan deze tips-pagina met uitleg over de verschillende manieren van bestandsuitwisseling van de LifeDrive?

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 augustus 2005, 15:36
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Exchange Active Sync is synchronisatie met op de Palm alleen email en agenda, die op een Exchange 2003 server zonder tussenkomst van een andere computer gesynchroniseerd kan worden. Voor tasks, notes en contacts heb je nog steeds Outlook oid nodig.

Bijkomend voordeel van WiFi op de LifeDrive is dat die WPA ondersteunt, wat het kaartje voor de T5 niet ondersteunt. Voordeel van de T5 met kaartje is dat er een VPN-client wordt meegeleverd, al is dat niet een super VPN en zal een ieder zichzelf respecterend bedrijf geen PPTP verbindingen toestaan.

--Hans

(btw: ja, de lifedrive is langzamer qua opstarten dan de T5, maar daar heb je dan wel erg veel meer opslagcapaciteit voor...)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 augustus 2005, 16:38
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
@Hans: Da's waar, van die opslagcapaciteit. En de jouwe is een stuk sneller dan die van mij!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 augustus 2005, 16:42
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Ik heb zo langzamerhand het idee dat ik als enige een goeie heb gekregen van ze
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 augustus 2005, 17:24
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Let wel dat voor zowel de T|T5 als voor de LifeDrive de minimale systeemeisen Windows 2000 of Windows XP zijn. De synchronisatie van afspraken, contactpersonen, etc met Palm Desktop zal wel werken op Windows 98, maar voor de LifeDrive Manager (en de vergelijkbare versie van de T|T5) is echt 2000 of XP nodig. Er worden geen aparte USB drivers meegeleverd bij beide modellen om je Palm als harde schijf te zien. Je kunt dan dus niets op de 256MB filestorage op de Tungsten|T5 of op de 4GB harde schijf van de LifeDrive zetten!

Laatst gewijzigd door jean-paul; 10 augustus 2005 om 17:37. Reden: Windows 98 moet uiteraard Windows XP zijn
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 augustus 2005, 17:47
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Was vandaag eens in en winkel om de verschillende modellen eens vast te houden. De t5 is wel wat lichter en dunner maar de lifedrive 'voelt' goed en ziet er ook mooi uit. Mocht ze jammergenoeg niet testen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Let wel dat voor zowel de T|T5 als voor de LifeDrive de minimale systeemeisen Windows 2000 of Windows 98 zijn. De synchronisatie van afspraken, contactpersonen, etc met Palm Desktop zal wel werken op Windows 98, maar voor de LifeDrive Manager (en de vergelijkbare versie van de T|T5) is echt 2000 of XP nodig. Er worden geen aparte USB drivers meegeleverd bij beide modellen om je Palm als harde schijf te zien. Je kunt dan dus niets op de ...256MB filestorage op de Tungsten|T5 of op de 4GB harde schijf van de LifeDrive zetten!
Ik had dit ook ergens gelezen en vandaar de vraag in mijn originele post. Wat houdt dit nu in. Waarvoor heb ik dan juist windows 2000 nodig en wat zal ik dus wel of niet kunnen doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
je een desktop pc eigenlijk alleen nodig om je gegeven mee te synchroniseren. Maar dit gaat tegenwoordig ook prima met allerlei backuipprogramma's op je palm, als BackupBuddy en BackupMan.
Nogmaals bedankt voor alle hulp en advies!
Ed
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 augustus 2005, 18:02
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ik had dit ook ergens gelezen en vandaar de vraag in mijn originele post. Wat houdt dit nu in. Waarvoor heb ik dan juist windows 2000 nodig en wat zal ik dus wel of niet kunnen doen.
Je kent die draagbare USB geheugensticks tegenwoordig wel, die je in je computer prikt en dat er dan automatisch een nieuwe schijf wordt aangemaakt. Die maken gebruik van standaard USB drivers, die pas VANAF Windows 2000 standaard in Windows worden geplaatst. Derhalve vind je veel functionaliteit van de Lifedrive pas terug in combinatie met Windows 2000. JP legt precies uit welke functionaliteit.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 augustus 2005, 19:21
ed3
Guest
 
Berichten: n/a
Heb het gesnapt (dacht dat met lifedrive manager het machientje zelf bedoeld werd).
Groetjes,
Ed
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023