Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Koopadvies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20 oktober 2005, 09:29
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
LifeDrive, T|X, een andere Palm of toch een PPC, maar welke dan?

Momenteel heb ik sinds 1999 een Workpad (zelfde als Palm IIIx), die ik na lange tijd weer eens tevoorschijn gehaald heb. Een paar jaar geleden heb ik nog eens gekeken naar de HandEra330 vooral voor het grote scherm, maar ben nooit tot aanschaf overgegaan.

Nu ben ik weer serieus aan het nadenken over een nieuwe PDA die ik voor het volgende wil gaan gebruiken (dus welke features erop moeten zitten):

- budget van max ± EUR 400
- eenvoudig bruikbaar/bedienbaar
- standaard PIM functies (calender, notebook, contacts etc. etc.)
- Draadloos kunnen internetten en emailen via wi-fi + WPA-PSK, thuis, maar ook via hotspots onderweg.
- lezen en editen van word, excel, powerpoint
- overal onderweg kunnen gebruiken o.a. in het vliegtuig
- voldoende ruimte om gegevens mee te nemen
- mogelijkheid om gegevens te delen met mijn Canon IXUS 400 fotocamera, (die heeft een CF kaart)
- af en toe een muziekbestandje en/of video bestandje luisteren
- groot scherm die je zowel in portrait als landscape moet kunnen gebruiken
- voip/softphone/skype
- lange gebruiksduur van een batterij(lading)

Mijn voorkeur is op dit moment bij PalmOs omdat ik daar al eerder met veel plezier mee gewerkt heb. Ik ben eigenlijk weer een beetje enthousiast geworden door de Palm T|X en de Palm LiveDrive.

De verhalen die ik lees over de LifeDrive zijn echter wisselend. Mensen met korte batterij levensduur, crashes van de harddisks, opstart delays en lange resets . Al vraag ik mij af of deze opstartdelays groter zijn dan mijn huidige Workpad met de 16Mhz (?) dragonball processor.
Ook geruchten over een eventuele upgrade/fix en/of nieuwe model voor de delays en eventuele andere issues, maar hiervan is niets op de Palm site te zien. Ook de discussies over de bestaanszekerheid van PalmOS helpen niet mee aan een eenvoudige keuze.

Verder vind ik het prijsverschil tussen de Palm T|X en de Lifedrive klein, zeker als je daarvoor dan 4GB storage meer hebt, zie ik niet echt toegevoegde waarde voor een Palm T|X (voor mij althans). Voor EUR 100 kun je maximaal 2GB aan SD flash kopen (wat eventueel genoeg zou kunnen zijn voor mij).

Jammer aan de Palms is dat er vaak alleen maar SD extension slot inzit en geen CF (wat ik gebruik voor mijn fotocamera). Veel MS PPCs hebben dit echter wel.

Heb wel, SD naar CF adapters gezien, maar dan moet ik weer nieuwe SDs gaan kopen + adapter. Is er ook zoiets als een CF naar SD adapter? Of is er een andere mogelijkheid om foto's van CF kaart/camera zonder PC op de palm te krijgen?

Is het trouwens ook mogelijk om een gsm kaartje in de LifeDrive / T|X en/of andere Palm te stoppen of er aan te koppelen, zodat je 'm ook als GSM kunt gebruiken?

Hebben jullie adviezen en/of suggesties waarmee ik makkelijker mijn keuze kan maken? Eventueel een ander model? Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd door splug; 20 oktober 2005 om 09:38.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2005, 10:06
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
De LifeDrive doet zo'n beetje alles wat jij wilt, al is er nog geen Skype beschikbaar. SD-gsm kaartjes heb ik ook nog niet van gehoord, dus een normale gsm zal je nog mee moeten nemen. De T|X heeft overigens geen microfoon, dus een aantal dingen zijn daarmee niet mogelijk.

Qua betrouwbaarheid valt de LifeDrive tegenwoordig wel mee geloof ik. Je hebt alleen de vertraging vanwege het opstarten van de schijf, maar hoe erg dat is in verhouding tot een Palm V... Ik neem aan dat het normaal gesproken toch wel vlotter is als het eenmaal in het geheugen staat. Het is vooral de eerste keer dat de vertraging ernstig is.

Of de LifeDrive dat WPA ondersteunt weet ik niet. Ik neem aan dat dat een beveiligingsspecificatie is van een draadloos netwerk?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2005, 10:18
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Zie voor WPA en de Lifedrive hier.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 oktober 2005, 14:40
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door splug
Momenteel heb ik sinds 1999 een Workpad (zelfde als Palm IIIx), die ik na lange tijd weer eens tevoorschijn gehaald heb. Een paar jaar geleden heb ik nog eens gekeken naar de HandEra330 vooral voor het grote scherm, maar ben nooit tot aanschaf overgegaan.

Nu ben ik weer serieus aan het nadenken over een nieuwe PDA die ik voor het volgende wil gaan gebruiken (dus welke features erop moeten zitten):

- budget van max ± EUR 400
- eenvoudig bruikbaar/bedienbaar
- standaard PIM functies (calender, notebook, contacts etc. etc.)
- Draadloos kunnen internetten en emailen via wi-fi + WPA-PSK, thuis, maar ook via hotspots onderweg.
- lezen en editen van word, excel, powerpoint
- overal onderweg kunnen gebruiken o.a. in het vliegtuig
- voldoende ruimte om gegevens mee te nemen
- mogelijkheid om gegevens te delen met mijn Canon IXUS 400 fotocamera, (die heeft een CF kaart)
- af en toe een muziekbestandje en/of video bestandje luisteren
- groot scherm die je zowel in portrait als landscape moet kunnen gebruiken
- voip/softphone/skype
- lange gebruiksduur van een batterij(lading)

.....
.....

Hebben jullie adviezen en/of suggesties waarmee ik makkelijker mijn keuze kan maken? Eventueel een ander model? Alvast bedankt.
Ga maar naar Dell --> axim X51V doet alles wat je wil
-met verwisselbare batterij
-met CF slot
- groot scherm 640 op 480
-wifi
-bluetooth
- kan wel geen ppt editen
- WMplayer 10
- prijs: 471 op DELL
- skype is mogelijk (kijk op de site van skype)
- ruimte: 64MB RAM 256MB ROM
- zoek maar eens op het net naar een gebruiker die niet tevreden is...
- tevreden gebruikers: www.aximsite.com


Zelf ben ik aan het experimenteren met mijn eerste PPC. Een wereld van verschil? Ja. Maar even goed (al lopen de meningen daarvan wel soms uiteen), persoonlijk vind ik het zelf beter... na enkele jaren palm.

Aangepast 2/3/2006.....
Ik ben ondertussen terug met een palm TX bezig... Mijn Ipaq ervaring was van korte duur (3maanden) maar voldoende om te beseffen dat Palm (voor mij toch) stukken beter, stabieler en vlotter werkt!.

Laatst gewijzigd door huplahoi; 02 maart 2006 om 14:24.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 oktober 2005, 16:43
smacdab smacdab is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Berichten: 136
[ ruimte: 64MB RAM 256MB ROM
- zoek maar eens op het net naar een gebruiker die niet tevreden is...
- tevreden gebruikers: www.aximsite.com


Zelf ben ik aan het experimenteren met mijn eerste PPC. Een wereld van verschil? Ja. Maar even goed (al lopen de meningen daarvan wel soms uiteen), persoonlijk vind ik het zelf beter... na enkele jaren palm.[/quote]

goh, dat MS die slag ook al gewonnen heeft
en dat Palm met LD in het stof bijt
Ik hou het toch maar bij een echte pda(E2)

kees
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 oktober 2005, 19:55
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smacdab
[ ruimte: 64MB RAM 256MB ROM
- zoek maar eens op het net naar een gebruiker die niet tevreden is...
- tevreden gebruikers: www.aximsite.com


Zelf ben ik aan het experimenteren met mijn eerste PPC. Een wereld van verschil? Ja. Maar even goed (al lopen de meningen daarvan wel soms uiteen), persoonlijk vind ik het zelf beter... na enkele jaren palm.
goh, dat MS die slag ook al gewonnen heeft
en dat Palm met LD in het stof bijt
Ik hou het toch maar bij een echte pda(E2)

kees[/quote]

Welke slag bedoel je?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 oktober 2005, 20:17
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
De x51v zou dan redelijk over budget heen gaan omdat ik er nog eens EUR 120 voor een 2GB SD/CF kaartje bij moet doen. Wordt het bijna EUR 600, want 256MB is niet echt veel.

Enig ervaring met een fujitsu siemens? 720/710 series?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 oktober 2005, 20:36
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door splug
De x51v zou dan redelijk over budget heen gaan omdat ik er nog eens EUR 120 voor een 2GB SD/CF kaartje bij moet doen. Wordt het bijna EUR 600, want 256MB is niet echt veel.

Enig ervaring met een fujitsu siemens? 720/710 series?
neen, geen ervaring
google eens met "review + de naam van het toestel", je zult vast wel iets vinden.

of kijk even naar www.expansys.nl, daar krijg je een overzichtje met de verchillende toestellen en prijzen. (ik kan het goed zeggen, hé, maar ik twijfel al 3 maanden... en binnen 10 dagen "moet" ik de knoop doorhakken )
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 oktober 2005, 20:43
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ervaringen met PPC's kun je beter stellen bij pocketinfo.
Aan de hand van je eisen zou ik naar een LifeDrive neigen, hoewel Skype daarop niet mogelijk is. Voor het koppelen van een camera zijn accessoires beschikbaar, en verder kan de LifeDrive alles prima wat je opnoemt. Een camera-koppeling is bij de T|X voor zover ik weet niet mogelijk.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 oktober 2005, 21:02
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
Ik neig op dit moment ook eigenlijk een beetje naar de lifedrive. Het grootste issue dat ik er mee heb is dus de "delay" en ik heb her en der wat dingen gelezen over een "zwakke" harddisk (zijn mensen met crashes geweest enzo).

huplahoi: wat is de reden dat je de knoop over 10 dagen moet doorhakken? En waar twijfel jij dan tussen?

Bram: Welke accesoires heb ik dan nodig om de Lifedrive aan mijn canon ixus 400 te koppelen (met standaard - mini - usb aansluiting)?

Skype is eigenlijk meer een "nice to have" en zal denk ik uiteindelijk niet de doorslag geven in mijn keuze.

Enig uitzicht op een OS update voor de Lifedrive? Op de Palm website wordt ik ook niet veel wijzer.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 20 oktober 2005, 21:07
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door splug
Bram: Welke accesoires heb ik dan nodig om de Lifedrive aan mijn canon ixus 400 te koppelen (met standaard - mini - usb aansluiting)?
Een USB on the go, hoewel ik moet bekennen die nog niet te koop heb zien staan.

Citaat:
Enig uitzicht op een OS update voor de Lifedrive? Op de Palm website wordt ik ook niet veel wijzer.
Meer dan een (ROM-)update om eventuele problemen te verhelpen hoef je niet te verwachten.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 oktober 2005, 21:14
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Een USB on the go, hoewel ik moet bekennen die nog niet te koop heb zien staan.
Deze zit er wel aan te komen, want hij wordt met nadruk genoemd in het retailaanbod voor de herfst.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 oktober 2005, 22:03
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
sitecom biedt al zoiets aan, maar of het compatibel is? (± EUR 40)

http://www.sitecom.nl/products_info....d=308&grp_id=1

er is ook een cable only versie:

http://www.sitecom.nl/faq_2.php?grp_id=1&prod_id=328
Met citaat reageren
  #14  
Oud 20 oktober 2005, 22:06
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door splug
Enig ervaring met een fujitsu siemens? 720/710 series?
Wat zou je er van willen weten?? op het risico af dat dit op een Pocketpc forum gaat lijken

Carel
Met citaat reageren
  #15  
Oud 20 oktober 2005, 22:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
-hier stond iets stoms-
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 20 oktober 2005 om 23:08.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 25 oktober 2005, 11:36
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
Heb de knoop zaterdag doorgehakt en heb mezelf een LifeDrive aangeshaft bij de pdashop in Rotterdam.

Ik vind het een superding. Die "vertragingen" vallen best mee. Dacht dat het heel erg was. Heb tot nu toe wel een paar softresets gehad, maar dat had te maken met avantgo die (nog) niet ondersteund wordt op de LifeDrive (werkt wel in memory, maar niet op de drive)
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 oktober 2005, 12:33
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door splug
huplahoi: wat is de reden dat je de knoop over 10 dagen moet doorhakken? En waar twijfel jij dan tussen?
Heel eenvoudig: anders ga ik blijven twijfelen, en blijf ik met mijn tungsten T. Nu ik de toestemming gekregen heb van mijn echtgenootje om wat centen buiten te gooien, moet ik het wel doen.

Binnen de 10 dagen doen ze een actie bij DELL op de axim X51V, (in Amerika is er nu een actie van -15%)...

De knoop is dus doorgehakt ondertussen. Geen TX (voornaamste reden: geen verwisselbare batterij, geen VGA scherm)
Geen lifeDrive (te veel negatieve commentaar op de harddisk (waar ik trouwens niet van hou), Stop er gewoon een kaartje bij en je hebt 2GB+2GB = 4GB.
Wel een pocketpc met wm5. Ik hoop dat ik juist kies... en laat me nu niet twijfelen. Moest ik ze allebei life kunnen zien, dan zou ik niet twijfelen... maar ja.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 25 oktober 2005, 12:47
splug splug is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 18 oktober 2005
Berichten: 25
succes met je (aankomende) aankoop
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023