Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 januari 2007, 05:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Nieuws] Apple iPhone: eindelijk een opvolger voor de Newton

Volgens de geruchtenmachine zou Apple op 9 januari heel wat nieuwe producten aankondigen. Maar het bleken slechts twee nieuwtjes te zijn: de langverwachte iPhone en een settopbox die eerder iTV heette, maar nu verder gaat onder de naam Apple TV.

De meeste aandacht ging natuurlijk uit naar de iPhone. Ruim tien jaar na de ondergang van de Newton durft Apple eindelijk weer een handheld/pda/organizer uit te brengen waarmee je kunt bellen en die tegelijk dienstdoet als mp3s-speler. Kortom: een iPod, een telefoon en een internetcommunicator in één apparaat. De iPhone draait op Mac OS X en heeft een scherm die bijna de hele voorzijde in beslag neemt. De bediening gaat dan ook niet via knoppen of een toetsenbord, maar met vingerbewegingen op het scherm. Apple noemt dit een multitouch-scherm, wat de indruk wekt dat je ook met twee of meer vingers tegelijk het scherm kunt bedienen. Over multi gesproken: de iPhone is in staat om te multitasken, dus muziek luisteren en e-mail ophalen kan gelijktijdig.


Tijdens zijn keynote-presentatie gaf Steve Jobs flink af op smartphones met onhandige plastic toetsenbordjes zoals de Treo en BlackBerry. Maar minimaal één functie heeft Apple toch wel degelijk van de Treo afgekeken: de handige mute-schuifknop waarmee je alle geluid snel kunt uitschakelen. Er zitten sensoren in de iPhone die detecteren wanneer je het scherm roteert of dichtbij je oor houdt. Bij rotatie draait het scherm automatisch mee en wanneer je oor in de buurt van het scherm komt schakelt het scherm automatisch uit om energie te sparen. De iPhone heeft behalve de mute-knop en de volumeknoppen aan de zijkant maar één andere knop: een ronde knop onder het scherm waarmee je teruggaat naar het homescherm (een soort 'huisje' dus). Onderaan het hoofdscherm staan schermknoppen voor Phone, Mail, Web en iPod.


Je kunt de iPhone als een gewone iPod gebruiken, maar als Palm-bezitters zijn we natuurlijk veel meer benieuwd naar de pda-eigenschappen. De iPhone draait op een aangepaste versie van Mac OS X en wordt geleverd met de Safari-browser die je ook op Mac-computers vindt. De meegeleverde e-mailclient is geschikt voor POP3 en IMAP maar kan ook push-mail aan. Ook wordt een viewer voor Google Maps meegeleverd. Voor extra software-applicaties kun je gebruikmaken van widgets. Dit zijn kleine programma's die al als desktopapplicatie werden gebruikt en die bijvoorbeeld de weersverwachting, de aandelenkoersen of een (valuta)calculator kunnen tonen.

Er is een adresboek opgenomen waarmee je contactpersonen kunt bellen. Dit adresboek kun je synchroniseren met de PC, Mac en een aantal internetdiensten. Bij de SMS-applicatie heeft Apple ook goed naar Palm gekeken, want ze hebben gezorgd voor een vergelijkbare threaded weergave van de berichten. Intikken van berichten moet via een schermtoetsenbordje worden gedaan. Bij het afluisteren van voicemail hoef je niet alle oude berichten eerst te beluisteren: Apple heet Visual Voicemail toegevoegd, waarbij de berichten als muzieknummers in een lijst verschijnen. Je kunt dus luisteren in de volgorde die je zelf wilt. Apple levert ook een foto-applicatie mee waarmee je de foto's die met de ingebouwde 2.0 megapixel-camera kunt beheren.

Helaas moeten we in Europa nog lang wachten (en tegen die tijd is een GPRS-only telefoon hopeloos ouderwets): pas eind 2007 komt de iPhone in ons land beschikbaar. De Amerikaanse FCC heeft de iPhone nog niet goedgekeurd, maar Apple verwacht dat dit in juni 2007 rond is. De telefoon zal dan aanvankelijk alleen met Cingular-abonnement in de VS te koop zijn.


De belangrijkste specificaties:
  • 3,5 inch multitouch scherm, 320 x 480 pixels
  • GSM quadband 850/900/1800/1900 met EDGE (geen UMTS/HSDPA)
  • Bluetooth: Bluetooth 2.0 met EDR
  • Wi-Fi: 802.11b/g
  • Camera: 2.0 megapixel
  • Afmetingen: 115 x 61 x 11,6 mm
  • Gewicht: 135 gram
  • Prijs: $499 voor 4 GB en $599 bij 8 GB (bij 2-jarig Cingular-contract)

Bron: Apple - iPhone
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3470-zo95z4qlkgx.jpg‎ (49,4 KB, 16x gelezen)
Bestandstype: jpg dsc_0184.jpg‎ (35,8 KB, 11x gelezen)
Bestandstype: jpg dsc_0182.jpg‎ (37,2 KB, 17x gelezen)
Bestandstype: jpg dsc_0165.jpg‎ (27,9 KB, 11x gelezen)
Bestandstype: jpg dsc_0172.jpg‎ (33,0 KB, 14x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 10 januari 2007 om 11:20.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2007, 05:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Holy crap, wat voor een beest is dit?

Citaat:
Sweet, glorious specs of the 11.6 millimeter device (that's frickin' thin, by the way) include a 3.5-inch wide touchscreen display with multi-touch support and a proximity sensor to turn off the sensor when it's close to your face, 2 megapixel cam, 8 GB of storage, Bluetooth with EDR, WiFi that automatically engages when in range, and quadband GSM radio with EDGE -- and amazingly, it somehow runs OS X with support for Widgets, Google Maps, and Safari, and iTunes (of course) with CoverFlow out of the gate. A partnership with Yahoo will allow all iPhone customers to hook up with free push IMAP email.
Zowel de specs als de foto's lijken zo uit de Photoshop fabriek gerold te zijn, haast te mooi om waar te zijn, maar het is geen April en het is toch echt de officiele presentatie van Apple. Het zijn natuurlijk nog renders (geen echt produkt), maar zal het echte produkt veel afwijken van de foto's?

Met voor mij persoonlijk het meest in het oog springend de innovatie van het touchscreen: volgens Apple is het nauwkeuriger, en kan het meerdere plekken tegelijk "voelen".

Om maar niet te spreken van een dikte van 11.6 mm? Wat voor batterij hebben ze hier in gestopt, in combinatie met een 3.5" inch scherm

Dit ding zal mij heel erg in de praktijk benieuwen, hoe goed het zijn belofte nakomt. Ed Colligan zei al dat het moeilijk is om je eerste telefoon als bedrijf in een keer goed van de band te laten rollen.

Bron: The Apple iPhone - Engadget
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2007, 05:10
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Foto's?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2007, 05:10
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Even het linkje:

MacRumorsLive.com : Live coverage of Apple keynotes and events

Puur op basis van de wat onduidelijke\kleine foto's is het echt een te gek apparaat en zet het de Treo wel heel erg in de schaduw. Dit ding ga ik met meer dan gemiddelde interesse volgen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 januari 2007, 05:10
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
TKA...een Treo 680
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2007, 05:11
spud spud is offline
Forumbikkel
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 mei 2004
Berichten: 182
Eerste fotoojtes van de Mac keynote liegen er niet om. Als dit ding snel naar Europa komt, dan geen Treo 680 voor mij...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 januari 2007, 05:11
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
Tekstinvoer lijkt me niet heel fijn, ik ben het toetsenbord van de Treo 650 toch erg gewend, maar aan het onscreen 'dial' venster, dat vind ik gewoon niet fijn, ik wil graag fysiek de toets indrukken. Verder vind ik 8gb te weinig om hem ook als iPod te gebruiken.

Oftewel, ZEER onder de indruk ervan, en hij mag best in m'n verzameling, maar zal voorlopig mijn Treo 650 en iPod 30gb niet vervangen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 januari 2007, 05:11
spud spud is offline
Forumbikkel
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 mei 2004
Berichten: 182
Hij is wel duuuuuuur. 600 $ incl 2 jarig (Cingular) contract. Da's vast 1000 $ zonder contract pffffff.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 januari 2007, 05:11
nickyclaeys nickyclaeys is offline
Senior lid
Voornaam: Nicky
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: neerijse (B)
Berichten: 49
eindelijk een gsm met wiffi en het draait op palmOS
uit de eerste fotos kan ik opmaken dat het een mooi gsmtje word

alleen de prijs zal zwaar tegen vallen vrees ik

groetjes,
Nicky
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 januari 2007, 05:11
spud spud is offline
Forumbikkel
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 mei 2004
Berichten: 182
palmOS?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 januari 2007, 05:12
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
eindelijk gsm met wifi? Je weet dat er al zat telefoons (vooral Nokia E-series) bestaan met WiFi hé En het is Mac OS X niet Palm OS.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 januari 2007, 05:12
nickyclaeys nickyclaeys is offline
Senior lid
Voornaam: Nicky
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: neerijse (B)
Berichten: 49
ja dacht het na het lezen van dit artikkel. Maar na het nalezen heb ik ingezien dat ik mis was
De euforie nam mijn verstand over

groetjes,

Nicky
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 januari 2007, 05:12
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Wie wil mijn treo 650
???....wat is ie mooooooiiiii


Maar! een touch screen.....i weet het niet, die met de hand bedienen m. Zal mij benieuwen of dat werkelijk lekker werkt.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 januari 2007, 05:12
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Een wat uitgebreider overzicht van de specs en verwachte levertijd:
Citaat:
* Single front button.
* 3.5 inch widescreen display featuring the highest pixel density ever shipped in a portable device.
* 2 megapixel camera.
* iPod dock.
* Proximity sensor which switches between modes and screen orientation based on how a user holds it.
* 11.6 mm thick.
* Syncs with iTunes
* GSM/EDGE
* Wifi
* Bluetooth
* Cinglar only.
* Visual voicemail - shows a list of your voicemails like you see a list of emails.
* Error correcting on-screen keyboard.
* Gestural interface
* Mail.
* Safari.
* Google Maps.
* Widgets.
* Switches seamlessly between EDGE and WiFi.
* Free Yahoo! IMAP email to all iPhone customs.
* GPS
* 5 hour video battery life.
* 16 hour audio battery life.

The 4GB costs $499 and the 8GB $599 (includes a 2 year contract). It is shipping in June.
bron: iPhone Announced - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Op de site van Apple staan leuke flashfilmpjes van de Iphone: Apple - iPhone - Phone
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 januari 2007, 05:12
InspectorGadget
Guest
 
Berichten: n/a
Nu maar hopen dat TomTom daar binnenkort mee overweg kan...
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 januari 2007, 05:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
3.5 inch widescreen display featuring the highest pixel density ever shipped in a portable device.
Mysterieus hoor.

Ik bedacht me ook net waarom ik toch terughoudend ben over de nieuwe touchscreen techniek: persoonlijk zou ik *nooit* een PDA gebruiken zonder screenprotector, en ik ben wel benieuwd wat het effect is van een screenprotector op deze nieuwe type touchscreen.

Iedereen die Fatfinger wel eens gebruikt heeft weet dat het - althans bij traditionele touchscreens - best wel een ramp is om snel te typen, aangezien je niet 'voelt' wanneer je de juiste toets hebt aangeraakt.

Hehe, eindelijk eens wat echte technische innovatie bij een concurrent voor Palm. Apple is erg consument gericht, Palm vooralsnog erg business-gericht, maar de gebruikte technieken laten Palm toch wel even achter hun oren krabben.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 januari 2007, 05:13
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ja, die Steve kan er wat van

Zou jij overstappen Gaz? En waarom niet?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 januari 2007, 05:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Eerst dat ding in mijn handen, en dan zien we wel weer verder. Usability is niet van spec sheets af te lezen.

EDGE, WIFI, Bluetooth etc. dat geloof ik allemaal wel. Ik ben benieuwd naar:

- OS (snelheid, stabiliteit)
- Touchscreen
- GUI
- .. en gebruik van invoermethodes
- Hoe developers hierop gaan reageren

Overigens, 499 dollar met 2-jarig contract is niet mis. Da's ca. 700 dollar los.

En metck?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 januari 2007, 05:35
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul

EDIT
Ter verduidelijking: bovenstaande posts zijn afkomstig van een eerdere discussie over de iPhone en pas later (op oorspronkelijke volgorde) onder dit nieuwsitem geplakt. Einde huishoudelijke mededeling

Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 januari 2007, 08:15
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul Bekijk bericht

EDIT
Ter verduidelijking: bovenstaande posts zijn afkomstig van een eerdere discussie over de iPhone en pas later (op oorspronkelijke volgorde) onder dit nieuwsitem geplakt. Einde huishoudelijke mededeling

Ik dacht al dat de hele Palmclub vanochtend om 5 uur al actief was , maar dat bleek alleen JP te zijn. En ik maar denken dat ik na het zien van het NOS journaal vanmorgen een nieuwtje te vertellen had .
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023