Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 september 2002, 15:13
jeroen Vissers
Guest
 
Berichten: n/a
Question Kun je de antenne en stroomtoevoer van een Nokia handset gebruiken voor HOLUX GM251?

De titel zegt het eigenlijk al: Ik krijg binnenkort een nieuwe auto waarin een handsfreeset ingebouwd is. Ik gebruik hem niet omdat ik een andere telefoon heb, maar dacht wel gebruik te kunnen maken van de stroomtoevoer (mits hetzelfde voltage en ander plugje erop) en wellicht ook de antenne.

Over de antenne was ik minder zeker. Ik weet niet of een telefoonantenne ook een GPS signaal op kan vangen en of het nog aan te sluiten is op de GM 251?

Wie geeft het verlossende woord?

Alvast bedankt,
Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 september 2002, 15:27
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De antenne gebruiken voor GPS lijkt me sterk. Dat soort antennes worden vrij specifiek afgesteld op een bepaalde frequentie. Voor GPS heb je dan een heel andere antenne nodig. Ik heb dacht ik wel eens een combinatie antenne GPS en GSM gezien, maar ik kan me niet voorstellen dat dat altijd zo werkt.

Wat is er mis met de standaard stroomtoevoer die bij de GM251 zit?

Zo'n handsfreeset levert stroom voor een bepaalt type telefoon. Meestal is dat rond de 5V. Ik weet niet wat je precies in de GM251 kunt stoppen, maar het zit er dik in dat dat meer dan 5V moet zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 september 2002, 15:37
jeroen Vissers
Guest
 
Berichten: n/a
Patrick,

Allereerst, er is niets mis met de sigarettenadapter van Holux, maar dat is weer een extra kabeltje uit je dashboard wat je anders mooi hebt weggewerkt + ik kan dan niet tegelijkertijd mijn gsm laden. De voltage van Holux is (volgens specs) 5 Vdc/500mA.... is denk dat het overeenkomt, maar dat kan ik altijd later checken.

Ben nog steeds benieuwd naar het doorslaggevende antwoord wat betreft de antenne. Ik heb niet zo heel veel verstand van techniek, maar is het niet zo dat het apparaat wat aan de antenne hangt bepaald op welke frequentie hij zoekt? Of ben ik nu heel blond???

Jeroen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 september 2002, 16:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Met die antennes zit het wat ingewikkelder in elkaar dan je denkt. De lengte en de vorm van de antenne worden vaak specifiek afgestemd op het te ontvangen frequentiebereik. Nou zitten GSM en GPS wel redelijk bij elkaar in de buurt, maar toch. Een GPS antenne ziet er meestal nogal anders uit dan een GSM antenne.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 september 2002, 17:27
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Die antenne, dat gaat zeer zeker NIET, tenzij je van (hirshmann) denk ik een gecombineerde antenne koopt, maar het aanbod daarijn is zeeeer beperkt.
De stroomtoevoer naar de holux 251 is inderdaad 5v, en de originele adapter levert dit ook keurig af. Ik weet niet wat de nokias uitgeven, maar bedenk wel de schade die je zou kunnen aanrichten door een overspanning op de holux, en palm natuurlijk, te zetten.
Als ik hier mijn nokia adapter (6310) aflees, staat daarop 5.3Volt, dus zeer zeker niet doen.
Als je toch gaat knutselen, waarom dan niet een vrouwelijk aanstekerplug ergens achter verbergen, blijft alles origineel en veilig
Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 september 2002, 22:26
jeroen Vissers
Guest
 
Berichten: n/a
Ik denk dat je gelijk hebt rudy. Ik heb ook nog even gesproken met inbouwcentra en die geven ook aan dat je het beste nog een aanstekerplug kunt toevoegen. Ook die antenne kan ik vergeten....

jammer, maar ik ben wel weer wijzer!

Jongens, bedankt voor de adviezen!

Jeroen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 september 2002, 10:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is eigenlijk triest dat je zoveel geld uitgeeft voor zo'n kit en dat je hem dan alleen met dat ene model telefoon kan gebruiken. Als mensen gaan eisen dat de telefoons allemaal dezelfde stekker (USB, Firewire, "GSMWire" of whatever) krijgen gaan een groot deel van die accessoire bouwers op hun gat.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 september 2002, 10:17
jeroen Vissers
Guest
 
Berichten: n/a
standardisatie RuleZz!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 september 2002, 14:55
Rudolf Rudolf is offline
Lid
Voornaam: Rudolf
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 23 juli 2001
Locatie: Omgeving Hoofddorp
Berichten: 49
Standaardisatie

Volgens mij koet je met Bluetooth toch een heel eind kunnen komen. Nokia heeft al een Bleutooth carkit in het programma.

Rudolf
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 september 2002, 15:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De bedoeling is om de laadstroom af te tappen. Dat gaat wat lastig met bluetooth.

Maar het zou me ook niks verbazen als je alsnog weer een nieuwe carkit moet kopen als je een andere bleutooth GSM koopt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023