Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 juli 2002, 11:27
LeonP
Guest
 
Berichten: n/a
GPS coördinaatconversie

Hoi,

Ik ben op zoek naar een programma voor mijn Palm IIIx waarmee je WGS84 coördinaten van een GPS kunt omzetten naar Rijksdriehoeksstelsel (RD) coördinaten (en andersom). Een interface naar een GPS is niet nodig, want dat heeft mijn Magellan Pioneer GPS toch niet. Een import- en export functie voor het Memopad of een database zou trouwens wel handig zijn.

Verder zoek ik ook nog iets waarmee je snel tussen "Graden Minuten Seconden,Decimalen" naar "Graden Minuten,Decimalen" en "Graden,Decimalen" kunt wisselen.

Met vriendelijke groet,
Leon
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juli 2002, 14:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb op mijn site/pagina een excel sheet staan waarmee je tussen decimaal en graden kunt omrekenen (heen en terug). (of ga direct voor de excel file naar http://palm.laweb.nl/CoordCalc.xls)

Als je zoekt op google dan vind je wel wat referenties. Ik kon alleen iets algemeens vinden en een programma voor op de PC. Bijvoorbeeld :pctrans

Een pagina met een javascript kun je vinden bij Ed.Stevenhagen en ook bij m.van.rossum (de laatste is het meest up-to-date begrijp ik uit de tekst in de pagina broncode)

Of een beschrijving hoe het moet bij tdn

Bij sommige GPS ontvangers kun je overigens ook het RD inprogrammeren. Kan dat bij die van jou misschien ook? Dat zou kunnen als je zelf een coordinaten stelsel kunt aanmaken. Bijvoorbeeld zoals op de
Hiking dite
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juli 2002, 14:45
LeonP
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Een aantal van je tips had ik inderdaad al gevonden dankzij Google, maar helaas kan ik daarmee niets vinden wat ik direct op m'n Palm kan draaien. De omrekenformules zijn me toch net wat te ingewikkeld om met een standaard calculator als Parens of Easycalc uit te rekenen. De Palm GPS programma's die ik gevonden heb vereisen bijna allemaal een GPS interface. En het Nederlandse RD-grid wordt vrijwel niet ondersteund.

Mijn probleem is dat ik een vrij oude GPS heb zonder data-interface en user-datum instelling. Ik wil graag de coördinaten die de GPS weergeeft op locatie kunnen omzetten naar RD-coördinaten (met m'n Palm) zodat ik die terug kan vinden op een papieren (ja echt!) kaart. Daar staan namelijk alleen RD-coördinaten op..

De sites die online coördinaten omrekenen kunnen trouwens alleen van RD-meters en RD-graden naar WGS84. Je kunt WGS84 niet als broncoördinaat gebruiken.

Je spreadsheet is trouwens wel handig, daar had ik zo snel niet aan gedacht. Ik zal eens kijken of dat ook op een Palm-spreadsheet aan de gang te krijgen is. Of misschien moet ik toch zelf maar eens wat voor de Palm proberen te programmeren in PocketC ofzo.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 juli 2002, 15:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, ik kon helaas ook niets vinden voor de palm. Vandaar die andere info.

Ik heb met sheetstogo dat sheet inderdaad ooit op mijn Clie gezet.

Die pagina's kunnen volgens mij wel van GPS naar RD. Dat is toch die tweede knop? Misschien is er een webbrowser voor de palm die java ondersteund? Lijkt me sterk, maar je weet het nooit.

Of je moet die java code (als je de bron bekijkt van die pagina's dan ziet het er niet eens zo heel ingewikkeld uit) zelf omzetten naar een bruikbaar programma. Ik begreep van andere mensen heir op het forum dat nsbasic bijvoorbeeld best eenvoudig te gebruiken is.



Oh sorry, ik zie nu wat je bedoeld. Het werkt alleen van RD latlong terug naar RD. Niet met WGS. Hmmm.

Laatst gewijzigd door patrickl; 10 juli 2002 om 15:57.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 juli 2002, 15:54
LeonP
Guest
 
Berichten: n/a
Die tweede knop converteert inderdaad van graden naar RD, maar dat zijn geen WGS84 coördinaten. Die staan daar weer onder. Volgens mij zit er tussen die twee coördinaatsystemen nog een datumcorrectie en die werkt zo te zien maar één kant op.

Dat nsbasic klinkt interessant, maar mijn programmeerkwaliteiten zijn helaas nogal beperkt. Daarom hoopte ik ook een beetje op een bestaand programma wat precies doet wat ik wil .

Maar ik ga een poging wagen. Mocht er nog iets bruikbaars uitkomen dan laat ik het wel weten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 juli 2002, 17:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mijn broer heeft even de formules van RD naar WGS84 omgewerkt voor WGS84 naar RD conversie:
f = (100000 * fwgs + 12500 / 99985.333 * lwgs + 0.125 / 99985.333 * 18.325 - 512.891) / (99988.286 - 0.125 / 99985.333 * 0.329)
l = (-32900 / 99988.286 * fwgs + 100000 * lwgs + 0.329 * 512.891 / 99988.286 - 18.325) / (99985.333 + 0.329 * 0.125 / 99988.286)

OK, ik geef toe, het ziet er niet zo heel fraai uit, maar het werkt wel. Je kunt het eventueel nog wel wat vereenvoudigen uiteraard. Ten koste van wat "nauwkeurigheid" (een afwijking in de E-8 ipv E-10)

f = (100000 * fwgs + 0.125 * lwgs - 512.891) / 99988.286
l = (-0.329 * fwgs + 100000 * lwgs - 18.323) / 99985.333

Was dus (WGS84 uit RD graden):
fwgs = f + (-96.862 - 11.714 * (f - 52) - 0.125 * (l - 5)) / 100000
lwgs = l + (-37.902 + 0.329 * (f - 52) - 14.667 * (l - 5)) / 100000

Ik ben zelf bezig geweest met een GPS programma voor de palm. Ik ben er alleen nooit toe gekomen om het af te ronden. Daar wilde ik ook in kunnen werken met RD coordinaten. Toch wel weer leuk om er zo in rond te wroeten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 juli 2002, 19:48
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik weet niet of het wat voor je is, maar de site Cetus houdt zich ook erg bezig met GPS coordinaten. Misschien zit daar iets voor je tussen?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 augustus 2002, 15:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Leon,

Ik kwam nog een excel sheet tegen voor de omrekening op de files sectie van de Nederlandse GPS groep op groups.yahoo.com.

De hele link is hier: http://groups.yahoo.com/group/gps_nl/files/rd2wgs.zip

Maar je moet je waarschijnlijk wel eerst registreren.

Het sheet rekent in batch een hele reeks coordinaten om. Ik moet wel zeggen dat ik het bij mijn niet aan de praat kreeg. Blijkbaar staan de macros bij mij uit en ik zag zo snel niet hoe ik die weer aan moest zetten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023