Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 18 januari 2004, 21:09
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 18-01-2004, om 19:06 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #19
Eigenlijk zou er op de palmclub een vergelijkende review moeten komen in April of Mei van dit jaar waarin de volgende pakketten vergeleken worden:
  • Digimap
  • Mapsonic
  • Mapopolis
  • Tom Tom Navigator
Elk pakket zou beoordeeld moeten worden door iemand met ervaring in een of meerdere pakketten. Bovendien zou elk pakket meerdere weken gebruikt moeten worden door iemand waarbij alle eigenaardigheden genoteerd worden. Het zijn juist die eigenaardigheden die je vaak niet in reviews terugvindt, maar die wel van grote invloed zijn op de gebruikerservaring en die van belang zijn voor het kiezen van een pakket.
Mee eens, maar vergeet niet dat leden meer te doen hebben dan alleen "spelen" met hun palm (tenminste dat hoop ik ). Ik begrijp je punt goed, maar ik denk dat het bijna ondoenlijk is om in redelijk korte termijn vier grote navigatiepakketten met elkaar te vergelijken en om dit ook nog eens in een review te zetten. Zou je je anders niet willen opwerpen als vrijwilliger om een navigatiepakket te reviewen, of zou je geen bijvoorbeeld geen aanvullend review van Mapsonic willen schrijven. Die eigenaardigheden zijn idd interessant om te weten en die zou jij dan in een aanvullend review(tje) kunnen zetten.
En, zoals Oldy ook zegt, de details kunnen ook op het forum worden besproken. Het review zal anders gewoon te lang worden.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #22  
Oud 19 januari 2004, 19:30
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi metck,

Citaat:
Ik begrijp je punt goed, maar ik denk dat het bijna ondoenlijk is om in redelijk korte termijn vier grote navigatiepakketten met elkaar te vergelijken en om dit ook nog eens in een review te zetten.
Dat klopt. Het is inderdaad een hele grote hoeveelheid werk om dit te doen. Het hoeft ook niet perse op de korte termijn te gebeuren. Het gaat hem er vooral om om een aantal eigenschappen van een pakket op een rij te krijgen.

Waar ik aan zat te denken is aan een reeks van concrete punten om navigatiepakketten op te beoordelen. Bijv.
  • rekentijden van route berekening
    op 1 bepaalde vaste configuratie.
    Hiervoor een aantal benchmark
    routes gebruiken.
  • detectie van afwijkingen van de
    route en herberekening. Is dit op
    tijd? In welke situaties gaat het
    verkeerd?
  • tijdigheid van aanwijzingen
  • correctheid van aanwijzingen
  • precisie van de aanwijzingen.
    Hoe vaak is het nodig op het scherm
    te kijken tijdens het rijden.
  • is er altijd een voorwaarschuwing
  • leesbaarheid van het scherm in
    moeilijke verkeerssituaties.
  • is routeren binnen geheel Europa
    mogelijk? Zo ja, ook op straat
    huisnummer nivo?
  • Wat is het gedrag bij het missen
    van een aanwijzing? Krijg je
    snel U-turn aanwijzingen of wordt
    je een blokje om gestuurd?
  • Hoe veel taps vereist het kiezen
    van een bestemming op basis van
    het adres boek? Functioneert dit
    ook goed?
  • Hoe zijn de algemene zoek
    mogelijkheden? Wat zijn de
    beperkingen.
  • Kan je snelwegen ontwijken? Zo ja,
    ook tijdens het rijden? Hoeveel
    acties (knop drukken + taps) vereist
    dit.
  • Kan je bepaalde wegen vermijden
    (obstakels), zo ja, ook tijdens het
    rijden? Hoeveel acties (knop drukken
    + taps ) vereist dit.
  • Is er een nachtstand? Zo ja, helpt
    dit ook echt?
  • Verdere bijzonder eigenschappen van
    een pakket.

Het komt dus eigenlijk neer op het invullen van een grote matrix met resultaten. Een aantal punten zijn zeker subjectief, maar het moeten zoveel mogelijk objectieve waarnemingen zijn, met voorbeelden indien nodig. Ook kan je in een aantal gevallen alleen maar relatieve uitspraken doen.

Een groot deel van de matrix kan al snel ingevuld worden en verder zijn de forums ook belangrijke input.

Citaat:
Zou je je anders niet willen opwerpen als vrijwilliger om een navigatiepakket te reviewen, of zou je geen bijvoorbeeld geen aanvullend review van Mapsonic willen schrijven. Die eigenaardigheden zijn idd interessant om te weten en die zou jij dan in een aanvullend review(tje) kunnen zetten.
Ik ben best bereid om een navigatiepakket te reviewen. Ook wil ik best nog wel wat eigenschappen van bijv. mapsonic of digimap op een rij zetten.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #23  
Oud 19 januari 2004, 19:54
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
[quote]Op 19-01-2004, om 20:30 heeft Erik076 dit gezegd in
Citaat:
Citaat:
Het is inderdaad een hele grote hoeveelheid werk om dit te doen. Het hoeft ook niet perse op de korte termijn te gebeuren. Het gaat hem er vooral om om een aantal eigenschappen van een pakket op een rij te krijgen.
Probleem is natuurlijk dat updates voor GPS-pakketten redelijk geregeld uitkomen. Maar die zou je dan natuurlijk kunnen verwerken in het reeds bestaande review.
Citaat:
Het komt dus eigenlijk neer op het invullen van een grote matrix met resultaten. Een aantal punten zijn zeker subjectief, maar het moeten zoveel mogelijk objectieve waarnemingen zijn, met voorbeelden indien nodig. Ook kan je in een aantal gevallen alleen maar relatieve uitspraken doen.
Op zich is een dergelijke matrix een goed idee, vraag me alleen of dergelijke bijzonderheden makkelijk te achterhalen zijn (bijvoorbeeld via de handleiding) of toch echt in je bezit moeten zijn.
Citaat:
Ik ben best bereid om een navigatiepakket te reviewen. Ook wil ik best nog wel wat eigenschappen van bijv. mapsonic of digimap op een rij zetten.
Nou dat is goed nieuws! Je kunt via deze pagina (http://www.palmclub.nl/cgi/mail.php?naar=reviews) doorgeven dat je een review wilt doen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #24  
Oud 01 maart 2004, 20:20
Alex2
Guest
 
Berichten: n/a
Problemen met PPP

Hoi,

Ik heb alleen maar problemen met PPP!
Een week probleemloos gedraaid, totdat mijn T3 regelmatig crahsde.
Heb alle updates van de PPP site geinstalleerd, maar dat mocht ook neit baten.
De volgende problemen heb ik nog steeds:

* het nummer van de exit bij een rotonde wordt niet genoemd als
de route berekend is m.b.v. een overzichtskaart, of wordt herberekend.
* zeer rare routes als vertrek en/of aankomstpunt aan de rand van
een zgn. detailkaart liggen.
* rare routes bij de overgangen van detail naar overzichtskaart.
(bijv. eerst van snelweg af en er daarna weer onmiddelijk op).
* langzame herberekening van routes waardoor je snel fout blijft
rijden als je een fout hebt gemaakt.
* regelmatig Fatal Errors als een route is bereikt en ik op de Home knop van mijn T3 duw. Softreset is dan nodig.
* Etc Etc.

Wat me bijzonder stoort is dat de beloofde SD kaart niet is geleverd, maar een tragere MMC kaart. De site belooft een SD kaart en een plaatje moet dat ondersteunen.
Ik ga hier een melding van maken, een MMC kaart hoef ik toch echt niet. Er is mij een SD kaart beloofd en ik denkt dat ik daar ook voor betaald heb.

Eigenlijk wil ik gewoon van PPP af .....

Graag reacties op PPP icm met een T3.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 01 maart 2004, 20:30
Palmpje Palmpje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 05 april 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 293
SD beloven en logo's gebruiken en vervolgens MMC leveren mag volgens mij niet eens, je moet lid zijn van de SD association om gebruik te mogen maken van de naam SD, en PP noch Digimap zijn lid.

Ik heb gelezen dat Tom Tom wel SD levert en ze zijn inderdaad aangemeld bij de bovengenoemde SD association, nog even het review afwachten maar mijn keuze is bijna al gemaakt
__________________
De misdaad is al georganiseerd.
Nu de politie nog.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 01 maart 2004, 21:25
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Alex2,


Ik heb zelf ook digimap op een T3 en heb net als jij stabiliteitsproblemen. De 2.28beta2 versie is om die reden onbruikbaar voor mij. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook de versie die ze bij ppp leveren. We hebben zeer veel moeite moeten doen op de Hekosoft forums om de stabiliteitsproblemen op de T3 opgelost te krijgen. Een oplossing schijnt eraan te komen middels een 2.28beta3 (die inmiddels al een grote vertraging heeft opgelopen).

De andere problemen die je hebt zijn allemaal bekende problemen. Het probleem met de rotondes geeft bijv. erg goed aan hoe Hekosoft problemen 'oplost'. In een eerdere versie gaf hij n.l. het verkeerde afslagnummer aan op rotondes als de rotonde op een overzichtskaart lag. De hekosoft oplossing? Eenvoudig het exit nummer niet meer noemen.

De herberekeningstijden zijn inderdaad lang, zeker als je je op een detail kaar bevind en je hebt de overzichtskaart nodig voor een herberekening.

Nu beloven ze bij Hekosoft dat ze de problemen zullen oplossen, zeker die met routing zouden ook in de beta3 opgelost moeten zijn, maar dit moet ik nog zien. Ze zijn blijkbaar niet in staat om een oplossing te leveren.

Als ik jouw was zou ik met het argument dat je een MMC kaart hebt gekregen i.p.v. een SD kaart proberen je geld terug te krijgen (of op zijn minst een SD card). Als je lid bent van de consumentenbond kunnen zij je misschien ook helpen, of misschien een van de andere leden.

Ik heb destijds uit frustratie met digimap het pakket mapsonic gekocht maar was daar in eerste instantie ook niet tevreden over al is het wel vele malen prettiger in het gebruik tijdens het rijden. Misschien dat je als T3 gebruiker ook kan wachten op de versie van Tom Tom zodra de software-only versie op CD verschijnt.

Maar wie weet, misschien kunnen ze de problemen met digimap daadwerkelijk oplossen, nog een paar weekjes geduld is hiervoor waarschijnlijk nodig.

Groeten en succes
Erik
Met citaat reageren
  #27  
Oud 01 maart 2004, 21:31
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi allemaal,

Vers van de hekosft forums:

Citaat:
Hi All,

I apologize for the long wait - but the new BETA will be available tomorrow (2.3.) evening for download.

From the Release Notes 2.30BETA1:

Attention
=======
To use maps with the 2.30BETA1, please recreate on PC with 2.30BETA1.
Please do only create pre-defined maps at the moment.

When creating maps, please create in the order Overview maps first -> detailed maps last in one batch. Otherwise, no correct routing over multiple maps can be guaranteed.

The menu "Maps" can be reached in dialog "Choose destination" with the menu button. No dedicated button anymore.

"Set pos" is in "Details" - "Show in map"


bekannte Bugs
=============
* none


Changes
==========
* new GUI
* new structure for search dialog (global search, also with substrings) - only when using DGM format from SD / MMC-Cards
* new memory management
* easier menu structure
* house number search
* multiple map routing improved
* "avoid ferry" saved
* GPS-assistant
* many bugfixes
* many minor improvements
De PPP versie zou dan ook niet al te lang meer op zich moeten laten wachten.

Ik ben alvast benieuwd.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #28  
Oud 02 mei 2005, 20:27
RonaldMarks's schermafbeelding
RonaldMarks RonaldMarks is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Den Haag
Berichten: 69
Smile update kaarten beneluxpakket

Ja hoor een Kruitvatpakket Zire 71 & Perfect Passenger (en een nieuwe auto )
  • het laatste signaal om de afslag te nemen zal je in de berm sturen, vooraf voorsorteren
  • GPS muis laat nogal op zich wachten bij een 'koude start', maar reageert verder vlot
  • route berekeningen gaan lekker snel (persoonlijk)
  • volume prima, ook met de radio aan

Verder vraag ik me af hoe 'up to date' de kaarten van mijn pakket zijn. Ik weet dat de kruitvataanbieding rond november 2004 is begonnen, wordt het dan nu niet eens tijd voor een nieuwe set kaarten????

Op perfectpassenger.nl zie ik wel de softwareversie 1.5 staan maar daar zitten toch geen kaarten bij?

Laatst gewijzigd door RonaldMarks; 04 mei 2005 om 13:08.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 04 mei 2005, 18:30
RonaldMarks's schermafbeelding
RonaldMarks RonaldMarks is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Den Haag
Berichten: 69
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RonaldMarks
Verder vraag ik me af hoe 'up to date' de kaarten van mijn pakket zijn. Ik weet dat de kruitvataanbieding rond november 2004 is begonnen, wordt het dan nu niet eens tijd voor een nieuwe set kaarten????

Op perfectpassenger.nl zie ik wel de softwareversie 1.5 staan maar daar zitten toch geen kaarten bij?
Op http://english.digi-map.de zie ik dat er voor nederland in Q4/2004 (15.11.2004) zijn uitgegeven.

Ik zal even een mailtje sturen met de vraag wanneer de PP versie komt...



Update vanuit PP:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perfect Passenger
Een nieuwe kaartversie komt binnenkort uit. Wij verwachten over enkele weken de update te kunnen leveren.
We moeten de website nog even in de gaten houden....

Laatst gewijzigd door RonaldMarks; 09 mei 2005 om 10:37. Reden: Update
Met citaat reageren
  #30  
Oud 13 mei 2005, 22:17
RonaldMarks's schermafbeelding
RonaldMarks RonaldMarks is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Den Haag
Berichten: 69
Welke kaartversie heb jij?

Ik vraag me af wanneer Perfect Passenger eigenlijk eerder een update voor z'n kaarten heeft uitgebracht.

Ik zie nu bij mij staan 1.5B - map 03/03 NL (achter ? - over perfect passenger).
Dat zou dus betekenen dat ik een kaartversie heb uit 2003 Q3? Op de website staat niets over updates van kaarten in 2004, dus zouden ze anderhalf jaar achter lopen?

Heeft iemand een nieuwere (benelux) versie?
Met citaat reageren
  #31  
Oud 02 juni 2005, 10:14
Bollie Bolsta
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb vandaag het Europese pakket gekocht, bij takeitnow voor 122 euro excl. btw. Daar zitten de nieuwe kaarten van NL bij. Maar het idd vreemd dat er op de site zelf nergens updates te vinden zijn voor de benelux, en ook bij mij weten nergens te koop zijn voor de 81 euro die op de PP site staat.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023