Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 november 2003, 09:42
bagheera
Guest
 
Berichten: n/a
welke palm moet ik nemen?

Beste allemaal,

Ik heb nu een palm IIIxe waar ik zeer tevreen over ben. Echter ik wil weer eens iets nieuws. Nu ben ik de draad enigszins kwijt over alle modellen en de verschillen (behalve in prijs ). Mijn gebruik is voornamelijk zakelijk en ik wil er evt. een GPS bij voor in de auto. Zaken als mp3 speler en digicam vind ik minder interessant. Kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksgemak, etc. vind ik belangrijker.
Welke palm kan ik het beste nemen?

bij voorbaat dank!
Johan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2003, 10:07
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Voor mij was de keuze eenvoudig: de Tungsten|C.

De redenen (in volgorde van belangrijkheid):
- Toetsenbord (belangrijkste reden)
- PalmOS 5
- WiFi
- Voldoende en goed ingedeeld geheugen

Dat zijn in mijn ogen de belangrijkste voordelen t.o.v. de andere nieuwe modellen.

De Sony modellen heb ik over getwijfeld, maar was niet helemaal tevreden met keybord layout of in een aantal gevallen de eendeling van het geheugen.

De T|C heeft overigens mono audio, dus MP3's op de T|C zijn inderdaad geen pretje.

Waar het gaat om GPS: de T|C heeft geen bluetooth, dus een bluetooth ontvangen kan je er voorlopig niet op aansluiten. De verwachting is overigens wel dat PalmOne ooit met een Bluetooth SD kaartje uit gaat komen.
Daarnaast kan je natuurlijk wel een normale GPS ontvanger op de hotsync connector aansluiten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 november 2003, 10:09
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Wat dacht je van een mooie Sony TJ25 voor <200 EUR als hij over een paar weekjes uitkomt?

OS5
200 MHz
16 Mb RAM
320x320 Hires
Aluminium Body
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2003, 17:30
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 11-11-2003, om 11:09 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #3
TJ25:
OS5
200 MHz
16 Mb RAM
320x320 Hires
Aluminium Body
Mocht je MP3 en een helderder scherm belangrijk vinden, ga dan voor de Tungsten E. Deze heeft bovendien 32MB RAM.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2003, 17:40
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 11-11-2003, om 18:30 heeft Bram dit gezegd in bericht #4


Mocht je MP3 en een helderder scherm belangrijk vinden, ga dan voor de Tungsten E. Deze heeft bovendien 32MB RAM.
Het scherm doe je toch nooit op 100% helderheid, vanwege batterijverbruik, dus in de praktijk zal het niet veel uitmaken. Daarnaast zijn de TJ25 en de TJ35 (MP3 en 32 Mb RAM) van degelijk metaal gemaakt ipv het krassende plastic van de Tungsten|E, en de topicstarter vond wel degelijk kwaliteit belangrijk.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2003, 19:38
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Is het voordat we de in pda-land verdwaalde gebruiker allemaal palmpjes voor gaan schotelen niet handig om naar een budget te vragen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2003, 20:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Re: welke palm moet ik nemen?

Citaat:
Op 11-11-2003, om 10:42 heeft bagheera dit gezegd in bericht #1
Mijn gebruik is voornamelijk zakelijk en ik wil er evt. een GPS bij voor in de auto. Zaken als mp3 speler en digicam vind ik minder interessant. Kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksgemak, etc. vind ik belangrijker.
Welke palm kan ik het beste nemen?
Johan
Zonder een specifiek model te noemen zal ik wat tips geven. Allereerst als je GPS wilt is het verstandig om in ieder geval een pda met universal connector te nemen. De meeste GPS-units en (belangrijker) de kabels werken met de universal connector. Bovendien is een universal connector ook bijzonder makkelijk als je, als zakelijk gebruiker, een apart keyboard wilt aansluiten op je palm. Nog een laatste groot voordeel van de universal connector is dat, tenminste dat is wat Palm ons doet geloven, ook toekomstige palms gebruik zullen maken van die connector en dat je dus accessoires als toetsenborden, synckabels, gps-units en kabels kunt blijven gebruiken.
Verder de criteria, kwaliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Deze drie criteria vind je terug in alle palm-pda's (en die van sony natuurlijk ook). Mp3 kunnen alle nieuwe palms tegenwoordig aan, dus dat is ook geen criterium meer. Een camera vind je alleen terug in de Zire 71 en een aantal sony's, dus die zouden in jouw geval afvallen.
Nog even over je zakelijk gebruik, Palm richt haar marketingcampagne duidelijk op verschillende groepen waaronder de zakelijk gebruiker en heeft voor die laatste groep de Tungsten serie op de markt gebracht, dus...
Als ik mijn verhaal omzet in pda's die voor jou niet interessant zijn, dan krijg ik de volgende lijst:
- Zire (geen universal connector) en Zire 71 (camera)
- Tungsten E (geen universal connector)
- Tungsten C en W (lijken me in jouw geval overkill)
Blijven over de modellen T|T, T|2 en T|3. En in dit geval komt jouw budget om de hoek kijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kijk trouwens ook nog eens hier.
Overigens mijn excuses aan Gazpacho, van Sony's weet ik nauwelijks iets dus die heb ik er maar buiten gelaten
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 november 2003, 21:05
palmolie
Guest
 
Berichten: n/a
Re: welke palm moet ik nemen?

Citaat:
Op 11-11-2003, om 10:42 heeft bagheera dit gezegd in bericht #1
Beste allemaal,

Ik heb nu een palm IIIxe waar ik zeer tevreen over ben. Echter ik wil weer eens iets nieuws. Nu ben ik de draad enigszins kwijt over alle modellen en de verschillen (behalve in prijs ). Mijn gebruik is voornamelijk zakelijk en ik wil er evt. een GPS bij voor in de auto. Zaken als mp3 speler en digicam vind ik minder interessant. Kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksgemak, etc. vind ik belangrijker.
Welke palm kan ik het beste nemen?

bij voorbaat dank!
Johan
Citaat:
neem een palm 515 die past tenminste in je binnenzak
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2003, 21:16
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Re: Re: welke palm moet ik nemen?

palmolie, kun jij een palm noemen die niet in je binnenzak past?
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 november 2003, 21:23
palmolie
Guest
 
Berichten: n/a
wat betekent voor jou zakelijk gebruik,ik zet er bijv presentaties op en ik bewaar er word documenten in die ik nog wil aanpassen.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 november 2003, 21:26
palmolie
Guest
 
Berichten: n/a
Bob weet je wel hoe klein ik ben en wat ik al niet in de binnenzak van mij jasje heb zitten
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 november 2003, 21:38
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Citaat:
palmolie, kun jij een palm noemen die niet in je binnenzak past?
Misschien hij niet, maar ik wel!
__________________
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 november 2003, 09:06
bagheera
Guest
 
Berichten: n/a
Dank jullie allemaal wel voor de reacties!!! Ik ben natuurlijk bekend met een Palm (heb mijn Palm IIIxe nu al zo'n drie jaar) en na een paar weken heerlijk spelletjes te hebben gespeeld en adnere leuke dingen mee te hebben gedaan merk ik dat ik hem nu voornamelijk gebruik als agenda/adressen bestand, e-mailen / internetten via IR, en soms word/powerpoint zaken meenemen en bewerken. Dit is echter me een monochrome scherm wat onhandig dus doe ik dat minder vaak. Ik denk dat ik dat met een kleuren scherm meer zal gaan doen. Dus dat is mijn 'zakelijk' gebruik. Ik zou het dus willne uitbreiden met bijv. een GPS systeem. Inderdaad is MP3 voor mij onbelangrijk en een camera al helemaal. Functionaliteit is voor mij belangrijk, uiterlijk en 'gadgets' niet bepaald.

Zat zelf aan een Tungsten te denken maar had geen idee van de verschillen. En wat de prijs betreft, zeg max 350 of is dat te laag?

groetjes Johan
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 november 2003, 11:24
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
gebruik als agenda/adressen bestand, e-mailen / internetten via IR, en soms word/powerpoint zaken meenemen en bewerken. Dit is echter me een monochrome scherm wat onhandig dus doe ik dat minder vaak. Ik denk dat ik dat met een kleuren scherm meer zal gaan doen. Dus dat is mijn 'zakelijk' gebruik. Ik zou het dus willne uitbreiden met bijv. een GPS systeem. Inderdaad is MP3 voor mij onbelangrijk en een camera al helemaal. Functionaliteit is voor mij belangrijk, uiterlijk en 'gadgets' niet bepaald.
Als je vaak office-documenten wilt bewerken dan zou ik toch voor de T|3 gaan, omdat die een groot kleurenscherm heeft, en een universal connector én een zakelijke uitstraling heeft. Bovendien beschikt de 'nieuwe' T3 over de vernieuwde PIM-software wat iets dichter in de buurt van de functionaliteit van bijvoorbeeld Datebk 5 komt (uitgezonderd de weekview, die ontbreekt nog steeds). Natuurlijk kun je ook nog bij de Sony's kijken, want daar weet ik niets van. Nog even over de prijs, de T|3 kost nu bij pdashop.nl €409, meen ik. Maar pdashop is niet de goedkoopste en dus zal er ergens vast wel een online winkel zijn waar je de T|3 goedkoper kunt krijgen. Overigens is pdashop wel een van de betere online winkels (voordat iemand valt over de relatief 'dure' pdashop )

En of je nou MP3 wilt of niet, elke nieuwe palm kan daar tegenwoordig mee omgaan. Je zult dus wel moeten
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 november 2003, 12:21
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Voor office gebruik zou ik de volgende criteria in volgorde van belangrijkheid bekijken:

- Hoogst mogelijke resolutie.
- Groot beeldscherm.
- Toetsenbord (tenminste wanneer je niet vloeiend grafitti 'spreekt' )
- Bluetooth (synced makkelijk).
- Evt. WiFi wanneer je bedrijf zo'n netwerk heeft en het een beetje een groot bedrijf is... kan je overal je mail checken.

Verder maakt het allemaal denk ik niet veel uit.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 november 2003, 14:05
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik zou je willen adviseren om te kijken naar de Sony Clié TJ25. Dit model moet binnenkort volop te krijgen zijn op de Nederlandse markt, maar nu heeft bijvoorbeeld een webwinkel als Beat-it 'm al.

Waarom die?
Kleurenscherm met hoge resolutie
Goede prijs/kwaliteitsverhouding: prijs Beat-it € 190 incl BTW
Gangbare connector (dit ivm gps)
Metalen omhuizing

Nadelen
Geen Documents to Go. Maar ook met Documents to Go blijf je nog onder het bedrag van een Tungsten|T2.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 november 2003, 14:36
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 12-11-2003, om 15:05 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #16
Ik zou je willen adviseren om te kijken naar de Sony Clié TJ25. Dit model moet binnenkort volop te krijgen zijn op de Nederlandse markt, maar nu heeft bijvoorbeeld een webwinkel als Beat-it 'm al.

Waarom die?
Kleurenscherm met hoge resolutie
Goede prijs/kwaliteitsverhouding: prijs Beat-it € 190 incl BTW
Gangbare connector (dit ivm gps)
Metalen omhuizing

Nadelen
Geen Documents to Go. Maar ook met Documents to Go blijf je nog onder het bedrag van een Tungsten|T2.
Overigens komt de TJ25 wel met PicselViewer, en dat is een *hele* goeie viewer voor verschillende bestandsformaten, waaronder .doc en .pdf . Vooral .pdf bestanden behandelt hij gewoon zoals acrobat reader dat doet voor de PC, daar kan Acrobat Reader voor PalmOS nog wat van leren...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 november 2003, 14:39
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ja, ik twijfelde al of dat meegeleverd werd of niet. In de softwarespecificaties van de TJ25 kon ik het zo 1 2 3 niet vinden, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 november 2003, 15:20
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Op 11-11-2003, om 22:38 heeft Peter Drake dit gezegd in bericht #12


Misschien hij niet, maar ik wel!
Ikke ook!!! Zie hierzo

Sorry, erg offtopic, maar ik kon het niet laten

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023