Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2006, 20:43
Pavla Pavla is offline
Senior lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Berichten: 84
Achtergrond Palm TX

Voor de mensen die nog moeite hebben met een achtergrond maken voor de palm TX of T|T5 heb ik een voorbeeldje gemaakt. Dit plaatje laat zien in welk gebied je de achtergrond kunt maken om netjes te passen in de favorites applicatie in staande stand, als het scherm wordt gedraaid, draait het plaatje 90 graden naar links waarbij dan de onderste 160 pixels wegvallen, een voorbeeldje:

Staand werkt deze afbeelding perfect in favorites:





als de afbeelding echter wordt gekanteld, valt dit stuk weg:


Als je dus rekening wilt houden met een staand en gekanteld scherm houd je deze effectieve ruimte over die in beide verhoudingen goed werkt:

Hier is dus aan de onderkant en zijkant 160 pixels afgesneden

Aangezien dit in palmos niet altijd precies klopt hier een afbeelding met hulplijnen voor staande stand in de favorites applicatie.

Als je dit inlaad in een programma als Adobe Photoshop of Corel Paint Shop Pro en in een nieuwe layer je afbeelding maakt, kan je als laatste de layer met het uitlijningsplaatje uitschakelen en de afbeelding opslaan.

Ik hoop hiermee weer wat mensen op weg hebben geholpen, groeten, Pavla

Laatst gewijzigd door Pavla; 16 januari 2006 om 06:53.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 januari 2006, 23:27
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Leuke tutorial

Zou je echter de BMP's nog willen vervangen door JPGs? Ten eerste zie je het verschil toch niet als je de JPG's op bijv. 90% of 85% kwaliteit opslaat, maar daarmee maak je de bestanden ca. 4-5x zo klein, en ten tweede zijn dit maar voorbeelden dus die hoeven niet lossless getoond te worden
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2006, 12:14
Pavla Pavla is offline
Senior lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Berichten: 84
Alleen de 1e is bmp, maar ok, om rekening te houden met de mensen die met hun gprs verbinding dit forum bezoeken...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 januari 2006, 12:59
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Bedankt
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 januari 2006, 13:31
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Goed idee, alleen kloppen jouw plaatjes niet helemaal:

Uitgaande van jouw eerste afbeelding, heb je in de derde afbeelding het gebied wat altijd zichtbaar is aan de rechterbovenkant geplaatst. Dit zou de linkerbovenkant moeten zijn.

Verder vraag ik mij af waarom je de afbeelding 90 graden naar links geroteerd hebt. Dit zorgt er mijns inziens alleen maar voor dat op de Palm de afbeelding ook gekanteld wordt weergegeven. Niet helemaal de bedoeling lijkt me.

Voor de duidelijkheid: als je op de Palm het scherm kantelt (portrait naar landscape) blijft de orientatie van de achtergrond gelijk, maar wordt bij een afbeelding van 480 x 480 in Portrait alleen het gebied (0,0)-(320,480) weergegeven, en in Landscape alleen het gebied (0,0)-(480,320). Het gebied (0,0)-(320,320) is dus altijd zichtbaar.

Om het nog iets ingewikkelder te maken:
Als je de achtergrond bij de Favorieten of standaard launcher gebruikt, moet je er ook nog eens rekening mee houden dat het bovenste- en onderste gedeelte niet zichtbaar is (vanwege de titelbar en de statusbar).

Op www.brighthand.com is een speciale template te vinden voor het favorieten-scherm en de standaard launcher van een Palm met 480x320 scherm.

Laatst gewijzigd door Frank; 15 januari 2006 om 13:55.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 januari 2006, 14:22
Pavla Pavla is offline
Senior lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Berichten: 84
Ten eerste is in de derde afbeelding het niet-rode gebied altijd zichtbaar, rood is wat weg kan vallen, ongeacht de rotatie. Als je mijn plaatje zou zien als 'gemaakt voor landscape' klopt deze wel, om echter een uniform formaat te hanteren toch even geroteerd. Bedankt voor het aanmerken.

Het kantelen heb ik gedaan om aan te geven (dus voor de tutorial) wat er gebeurd als je op je palm de favorites applicatie in landscape modus hebt, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dat zo op je palm overzet.

"Om het nog iets ingewikkelder te maken:
Als je de achtergrond bij de Favorieten of standaard launcher gebruikt, moet je er ook nog eens rekening mee houden dat het bovenste- en onderste gedeelte niet zichtbaar is (vanwege de titelbar en de statusbar)."

Dit is dus het onderste plaatje, in de praktijk kom je daarmee goed uit.
Conclusie, mijn plaatjes kloppen wel, al is het de vraag hoe je het interpreteerd.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 januari 2006, 14:31
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Helemaal goed zo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023