Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 april 2005, 18:31
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Van Tungsten T1 naar T5

Sorry, maar de zoekfunctie werkt blijkbaar niet: POST requests from foreign hosts are not allowed.

Ter zake: ik heb nu een Palm Tungsten T1, en wil graag overstappen naar de T5. Echter, in mijn auto heb ik nu een Rikaline GPS muis, die met een draad aan de 12V aansluiting is verbonden. Aan diezelfde aansluiting zit ook een kabel die naar de T1 gaat (een soort van splitter dus, die ook het GPS signaal doorgeeft).

dus: T1 lader---> sigarettenaansteker ---> PS2 koppeling ---> GPS muis

De befaamde generieke aansluiting van de T1 gaat niet werken op de T5 (andere stekker), dus ik moet een oplossing verzinnen. Volgens mij heb ik de volgende opties:

1. Alles nieuw kopen
2. Zelf gaan prutsen, en ergens een kabel met T5 aansluiting kopen, en die verbinden met de 12V aansluiting
3. De hele sigarettenaansteker incl. kabels vervangen door een die wel een T5 aansluting heeft (ik zie dat halverwege de kabel van de splitter naar de GPS muis een PS2 aansluiting zit, dus die kan ik los koppelen. Ik heb dan dus een sigarettenaansteker nodig met 2 kabels: 1 naar de T5, en 1 naar de PS2 aansluiting van de GPS muis.

pdashop.nl raadde mij aan om een losse lader met bluetooth gps ontvanger te kopen, maar ik heb geen geld te veel, en de Rikaline ontvanger is nog prima...

Daarmee valt voor mij optie 1 af, en optie 2 lijkt me ook niet ideaal. Blijft dus over, optie 3. Maar is dit realistisch, en is deze kabel kant en klaar te koop?

Edit: ik kan natuurlijk ook proberen om de T1 met alle accessoires te verkopen, en een hele nieuwe T5 set te kopen (moet sowieso ook een nieuwe houder hebben), maar mocht dat niet lukken, wil ik graag weten wat het alternatief is...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2005, 00:53
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
In deze thread ging het over serieel syncen. Hoewel in het begin op de Palm Faqs serieel voorzien was, bleek dit achteraf niet het geval en werd de informatie ingetrokken.
Er zit dus alleen een USB aansluiting op de T5 en je kan je seriele muis er niet op aansluiten.
Voor jou betekent dat toch de aanschaf van een BT muis. (eventueel met het geld uit de verkoop van je T1 en accesoires).
Een andere mogelijkheid is dat je de T1 als 'dedicated' GPS gebruikt.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 april 2005, 09:05
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Dat klinkt niet best, helaas. Maar misschien ben ik erg naïef, maar dat USB/PS2 probleem heb ik volgens mij niet. Tussen de sigarettenaansteker en de GPS muis zit een PS2 connectie. Als ik een sigarettenaansteker koop met aan 1 kant een kabel die ik connect aan de USB aansluiting van de T5, en aan de andere kant een kabel met PS2 aansluiting ben ik toch klaar?

Even 'schematisch':

Nu:
T1 --> kabel (1m) --> sigarettenaansteker --> kabel (1m) --> PS2 aansluiting 1 --> PS2 aansluiting 2--> kabel (2m) --> GPS muis

Straks?
(nieuw) T5 (USB) --> kabel (1m) --> sigarettenaansteker --> kabel (1m) --> PS2 aansluiting 1 (/nieuw)--> PS2 aansluiting 2--> kabel (2m) --> GPS muis
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 april 2005, 09:17
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Er komt een seriele kabel:
Zie: http://www.brighthand.com/article/Ne...ite=SmartPhone
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 april 2005, 00:42
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door namruuh
Dat klinkt niet best, helaas. Maar misschien ben ik erg naïef, maar dat USB/PS2 probleem heb ik volgens mij niet. Tussen de sigarettenaansteker en de GPS muis zit een PS2 connectie. Als ik een sigarettenaansteker koop met aan 1 kant een kabel die ik connect aan de USB aansluiting van de T5, en aan de andere kant een kabel met PS2 aansluiting ben ik toch klaar?

Even 'schematisch':

Nu:
T1 --> kabel (1m) --> sigarettenaansteker --> kabel (1m) --> PS2 aansluiting 1 --> PS2 aansluiting 2--> kabel (2m) --> GPS muis

Straks?
(nieuw) T5 (USB) --> kabel (1m) --> sigarettenaansteker --> kabel (1m) --> PS2 aansluiting 1 (/nieuw)--> PS2 aansluiting 2--> kabel (2m) --> GPS muis
Ja, als je zo'n kabel kunt vinden ben je klaar. Helaas moet die nog uitgevonden worden.
'Schematisch' klopt je opstelling wel, maar je houdt geen rekening met de technische problemen aan de binnenkant.
Je huidige kabel is een typische Y-kabel en verzorgt de volgende funkties:
- Voeding voor de muis en laadstroom voor de Palm. Hiervoor zit een konvertor in de sigarettenaanstekerstekker die de 12 Volt boordspanning verlaagt naar 5 Volt.
- Het datapad is een seriele RS232 verbinding tussen de Palm en de GPS muis voor het transport van de GPS (positie) informatie.
De stekkers tussen de verschillende apparaten zijn alleen maar een manier om de draadjes van de kabels aan mekaar te zetten. Op je komputer zijn de muis en het toetsenbord ook met zo'n PS2 stekker uitgerust, maar de signalen op de verschillende pinnetjes zijn helemaal anders en niet kompatibel.

De T5 heeft een USB slave poort. De door Frans vermeldde kabel bevat een USB host port circuit met seriele uitgang. Daarmee zou je het datapad kunnen aanleggen, mits een omzet kabeltje om van DB9(?) naar PS2 te gaan.
Blijft het probleem van de voeding.
Voor zover ik kan zien heeft deze kabel geen voedingsmogelijkheid via een sigarettenaansteker , wat betekent dat je Palm niet bijgeladen wordt door het kabeltje. Er staan ook geen foto's op de site van PN Tech , zodat niet duidelijk is hoe de stekker aan de T5 kant er uit ziet.
Nu heb ik al wel gezien omdat de voedingsstekker een beetje apart staat van de data stekker op de T5 dat je daar twee stekkers in zou kunnen pluggen.
In dat geval kan je je huidige Y-kabel blijven gebruiken mits volgende aanpassing: De konnektor voor je T1 afknippen en een gepaste RS konnektor voor de data kabel van PN Tech op solderen alsook een voedingsplug voor de T5.
Omdat eea niet zo voor de handliggend of goedkoop is, zou ik je toch aanraden voor een BT muis te gaan. De laatste nieuwe zijn nog gevoeliger en zeker nauwkeuriger dan de Rikaline (6010 ?).
In PC winkels zijn ook USB naar RS232 stekkers verkrijgbaar, maar deze werken niet omdat het ook USB slave apparaten zijn welke een USB host (voorzien in de PC) nodig hebben. Dit probleem werd reeds in eerdere threads behandeld.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 april 2005, 07:31
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Bedankt, dat is een helder verhaal, zelfs voor een redelijk technische leek

In dat geval koop ik inderdaad een T5 met BT muis, en wacht ik denk ik op de nieuwe TomTom serie (versie 5 geloof ik), die heeft volgens een review een nog betere (meer gevoelige) SirfIII chip.

Even een maandje wachten dus
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 april 2005, 09:42
Klaas's schermafbeelding
Klaas Klaas is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 11 april 2005
Berichten: 50
Tja, niet echt een technische oplossing en ik loop het risico naar de marktplaats verwezen te worden, maar: als je T1 gps-setje op een T3 werkt, zou je 'm misschien wel aan mij kunnen verpatsen
Evt. reactie hierop gooi maar op de mail, anders gaan we forum-regels overtreden vrees ik...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 april 2005, 09:50
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Je zegt het zelf daarvoor hebben we de marktplaats Voor nu laat ik 'em staan, maar inderdaad eventuele opvolgende communicatie hierover via PM of email...

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 mei 2005, 19:29
caestert
Guest
 
Berichten: n/a
hallo ik zit met dezelfde situatie overstap van t1 naat t5. Haicom meldde
[quote]> > Dear Sir,
> >
> > Yes, we have theHI-203E Treo650 cable/charger is also for the
> > Tungsten
T5.
> >
> > Kind Regards,
> >
> > JACK LIU/HAICOM
In theorie zou dus een rikalinemuis met een ps2 aansluiting ook gebruik kunnen maken van deze haicomkabel. Ik zie op desite van www.haicomgps.nl de volgende link staan: http://www.haicomgps.nl/view_doc.php?view_doc=6 . Dus er is hoop

rene
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 mei 2005, 00:09
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caestert op 23-05-05 20:29 in post #9
In theorie zou dus een rikalinemuis met een ps2 aansluiting ook gebruik kunnen maken van deze haicomkabel.
Volgens mij is de Rikaline 6010 PS/2 aansluiting kompatibel met Holux GM210/211, maar niet met Haicom.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 juni 2005, 22:42
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Er bestaat een "GPS adapter PS/2 - Multiconnector" die het mogelijk maakt om elke seriele GPS muis (bijv. de Rikaline 6010) met PS2 aan te kunnen sluiten op de nieuwe palm modellen met de Multiconnector. (LifeDrive, Treo 650, Tungsten E2, Tungsten T5). Ik zou zeggen doe eens een google.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 juni 2005, 20:09
caestert
Guest
 
Berichten: n/a
ok dan heb ik nog een tiip van de heren van HAICOM gps check de site van www.xpda.de Heel interessant voor mij ik vond er de lang gezochte kabel van mijn t5 naar haicom 203e. dus ik kan nu ook gaan navigeren mete mijn tt5
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023