Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 april 2006, 10:15
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
[Nieuws] Palm Inc. verkrijgt patent op beeldscherm-technologie

Palm Inc. heeft een patent verkregen op een beeldscherm-technolgie die retro aandoet, maar eigenlijk heel slim is: het terugschakelen van een beeldscherm naar monochrome weergave om de batterij te besparen. Theoretisch kan dit een besparing opleveren van 25%.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patent 7002569
"The monochrome display mode can be selected by the user when the battery level is detected below a predefined threshold."
"When the battery level is detected as below a preselected level, a message is generated on the computer display screen. The message informs the user that the display mode of the screen can be changed to enhance the battery life. If selected, the display mode can change from color to monochrome thereby saving power because the monochrome display does not utilize a back-lighting element. "
Het complete patent kan hier worden gevonden. Of Palm deze technologie ook daadwerkelijk gaat gebruiken in toekomstige handhelds is onduidelijk.

Bron: http://www.palminfocenter.com/news/8...nology-patent/
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 33.png‎ (41,7 KB, 89x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2006, 10:57
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Dit lijkt me wel handig voor gsm's eigenlijk. Misschien kan je het scherm in monochroom altijd aanlaten als het ding standby staat. Kleur komt dan zodra je het ding gebruikt. Nu moet je bij die kleurenscherm gsm's altijd even een knop indrukken, open klappen of schuiven als je de tijd wilt zien.

Dat vond ik zelf toch wel een verademing toen ik weer eens een grijswaardenscherm gsm (wat een term) gebruikte: je kan gewoon het scherm zien zonder al die acties!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 april 2006, 11:37
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Het complete patent kan hier worden gevonden. Of Palm deze technologie ook daadwerkelijk gaat gebruiken in toekomstige handhelds is onduidelijk.
Het is eigenlijk een uitbreiding op hun eerder patent 6603469 aangevraagd in augustus 2000 en toegekend in augustus 2003. De aanvraag van het nieuwe patent dateert ook al van februari 2003, maar werd pas onlangs toegekend, vandaar dat dit nu in het nieuws opduikt.

Ik verwacht niet dat we ooit veel apparaten met deze technologie gaan zien. Een Palm zijn batterij gaat zo'n drie uur en half mee. Als je bij 20% een melding geeft, heb je nog drie kwartier te gaan. Op dat moment kan je kiezen voor verder te werken in zwart/wit, wat je dan een dikke tien minuten extra werktijd oplevert.
Je kan het inschakelmoment wel vroeger kiezen, maar wie zit te wachten op een apparaat dat de helft van de tijd in monochroom werkt?

Ik verwacht dat de verbeteringen aan de transreflektiviteit van de LCD's, zoals onlangs voorgesteld door NEC, deze Palm-technologie overbodig maken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 april 2006, 13:08
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Als je veel ebooks leest (zonder plaatjes dan met name) lijkt me dit een leuke gedachte. Een brandstofcel is natuurlijk ook goed
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 april 2006, 18:21
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Dit lijkt me wel handig voor gsm's eigenlijk. Misschien kan je het scherm in monochroom altijd aanlaten als het ding standby staat. Kleur komt dan zodra je het ding gebruikt. Nu moet je bij die kleurenscherm gsm's altijd even een knop indrukken, open klappen of schuiven als je de tijd wilt zien.
Mijn telefoon (Samsung D500) doet precies dat. In de standbystand gaat het backlight uit en laat ie de tijd en datum met zwarte letters op een witte achtergrond zien.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg fa295d6159aece9ed4c0497727e35fb3.jpg‎ (102,1 KB, 33x gelezen)
__________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 april 2006, 21:39
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Mijn telefoon (Samsung D500) doet precies dat. In de standbystand gaat het backlight uit en laat ie de tijd en datum met zwarte letters op een witte achtergrond zien.
Toch niet helemaal hetzelfde. Hij maakt dan nog steeds gebruik van het kleurenscherm. Zover ik weet wordt deze technologie nog nergens toegepast. Bij een monochroom scherm moet je echt denken aan de schermen van de oudere Palms zoals de III-serie en m100. Monochroom is iets anders dan zwart-wit

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 april 2006, 07:20
katbollie
Guest
 
Berichten: n/a
M'n Motorola V80 zet de backlight uit na enige tijd niet gebruiken en toch kan ik nog alles in kleur zien, weliswaar wat donkerder, maar het is werkbaar met genoeg omgevingslicht.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 april 2006, 13:04
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Toch niet helemaal hetzelfde. Hij maakt dan nog steeds gebruik van het kleurenscherm. Zover ik weet wordt deze technologie nog nergens toegepast. Bij een monochroom scherm moet je echt denken aan de schermen van de oudere Palms zoals de III-serie en m100. Monochroom is iets anders dan zwart-wit

Groeten,

Jaap
En wat is dan het verschil met dat systeem dat Palm heeft bedacht? Natuurlijk is het nog steeds een kleurenscherm, maar dat is die van Palm ook, ook al gaat ie in monochrome modus. Of komt er iemand het schermpje verwisselen als je batterij bijna leeg is?
__________________
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 april 2006, 13:36
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
En wat is dan het verschil met dat systeem dat Palm heeft bedacht? Natuurlijk is het nog steeds een kleurenscherm, maar dat is die van Palm ook, ook al gaat ie in monochrome modus. Of komt er iemand het schermpje verwisselen als je batterij bijna leeg is?
Ja, Jeff Hawkins zelf gok ik

Serieus, ik heb geen idee hoe die techniek werkt, maar dit is wat er in de patent-aanvraag staat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patentaanvraag
In one embodiment, the electronic device is a hand held computer system with a display device. When the battery level is detected as below a preselected level, a message is generated on the computer display screen. The message informs the user that the display mode of the screen can be changed to enhance the battery life. If selected, the display mode can change from color to monochrome thereby saving power because the monochrome display does not utilize a back-lighting element. In one embodiment, color sequential techniques are used to provide a flat panel color display. Within the display, a transreflective layer provides reflective light for monochrome applications. When the battery energy returns to normal levels, the color display mode can be re-entered automatically. It is appreciated that the display mode changes can also be performed automatically if the battery level falls below certain critical levels.
Dat is iets anders dan een klok laten zien in zwart-wit. Nogmaals, vragen naar de techniek heeft (in ieder geval aan mij) geen zin, maar misschien dat iemand met een technische achtergrond hier zijn licht op kan laten schijnen...

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 april 2006, 13:57
katbollie
Guest
 
Berichten: n/a
Misschien gaat het om een nieuw soort display met 4 kleuren, met het nieuwe "kleur" zwart.
In kleurenmodus, wanneer er nog genoeg batterij is, dan worden enkel de rgb kleuren gebruikt en zijn de zwart-kristallen gedraait om alle licht v/d backlight door te laten.
In monochrome modus, grijswaarden = niet zwart/wit, laten de rgb-kristallen alle licht van buitenaf door en dus gereflekteerd door het spiegelend vlak achter het lcd, en worden ook enkel de zwart-kristallen aangestuurd.
De reden om dit 4de kleur te gebruiken is waarschijnlijk omdat rood/groen/blauw niet evenredig aanwezig zijn in het zonlicht, kwestie haalbaarheid enkel reflektie gebruiken voor een kleurenscherm.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023