Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2002, 07:21
Phlpascal
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Palm op school

Wie kan mij aan argumenten helpen...

Op dit ogenblik heeft ongeveer 80% van de leerlingen op mijn jaar een palm. Het is echter verboden op school.

Nu is het zo dat een GSM tot voor kort ook verboden was, en doordat enkele leden van het leerlingenparlement een goed geargumenteerd voorstel konden doen mogen we hem nu tijdens de speeltijd gebruiken. Ik zou graag hetzelfde lappen ivm het gebruik van een palm...

Iemand suggesties ???

Thx !

Philippe
  #2  
Oud 30 juli 2002, 07:48
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
Je mag wel een agenda gebruiken maar niet een Palm? Waarom niet? Omdat je er spelletjes op kunt spelen? Omdat jullie voortdurend aan het beamen zijn? De argumenten waarom je een palm zou kunnen gebruiken op school:

1) Agenda + ToDo list + MemoPad + evt. schoolsoftware = superefficient je huiswerk, werkstukken, cijfers, etc. bijhouden
2) Jullie hebben toch ook computerlokalen en worden gestimuleerd om met computers te leren werken?
3) Rekenmachines waren in mijn tijd al toegestaan. Wat is eigenlijk het verschil tussen een programmeerbare rekenmachine en een Palm ... als je naar de essentie kijkt zijn het allebei stukken elektronica die je kunt gebruiken om je schoolwerk efficienter te doen maar ook om allerlei afleidende zaken te doen
3a) Je mag ook gebruik maken van een bibliotheek en van het internet voor je werkstukken. Waarom dan niet van een Palm met webclipping waarop je je verzamelde informatie bewaart en je werkstuk maakt.
3b) Alle rekenmachines, computers, telefoons, pagers, etc. zijn eigenlijk alleen technisch geavanceerde versies van potlood en papier. Ergo, als je een Palm wilt verbieden, moet je eigenlijk ook potlood en papier op school verbieden. (Kunnen zeer goed gebruikt worden om de les te verstoren, briefjes te schrijven aan medeleerlingen, spelletjes te doen, etc.)
4) Je kunt het geluid van je Palm uitzetten, dus je verstoort de les niet.
5) In het Studiehuis leren jullie toch al niets en bestaan er nauwelijks klassikale lessen, dus waarom dan niet een Palm gebruiken?
6) Van jullie gezamenlijke zakgeld van 1 week kan je als klas gemakkelijk een Palm kopen voor de leraar. Doe een invloedrijke docent een Palm cadeau en laat hem er mee spelen (cijfers bijhouden, adressen van leerlingen, roosters, spelletjes spelen als de klas aan het internetten is, etc.)
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
  #3  
Oud 30 juli 2002, 07:51
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
Sorry, ik zie nu pas dat je in Belgie zit. Klopt het dat jullie daar nog geen "studiehuis" hebben en nog wel echt wat leren?

Voor gebruik tijdens het speelkwartier (en zelfs tijdens de les) zie ik echt geen bezwaren, als je maar het geluid uit zet. Voor "oneigenlijk" gebruik (spelletjes, boodschappen, etc.) geldt natuurlijk hetzelfde als voor proppen schieten: je gaat toch geen papier verbieden op school omdat je er proppen mee kunt schieten?
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
  #4  
Oud 30 juli 2002, 08:23
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
Re: Palm op school

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phlpascal
[b]Wie kan mij aan argumenten helpen...

Op dit ogenblik heeft ongeveer 80% van de leerlingen op mijn jaar een palm. Het is echter verboden op school.

Nu is het zo dat een GSM tot voor kort ook verboden was, en doordat enkele leden van het leerlingenparlement een goed geargumenteerd voorstel konden doen mogen we hem nu tijdens de speeltijd gebruiken. [\B]
ik kom er niet helemaal uit. je hebt het over speeltijd. hoe oud is die klas van jou?

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl

Laatst gewijzigd door dirk; 31 juli 2002 om 20:33.
  #5  
Oud 30 juli 2002, 11:44
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik zie zelf geen enkele reden om een palm te verbieden. Ik gebruik het ding op school zelf puur voor de nuttige functies en ik zie dat als een voordeel. Zo vergeet je nooit meer je huiswerk (ok, je moet het altijd nog noteren en dat is m´n zwakke punt )

Echter, ze kunnen een punt hebben bij het feit dat Palm´s zich uitstekend lenen voor het opslaan van allerlei gegevens, die je kan gebruiken bij een toets. Bij enkele vakken (economie, management & organisatie) is een programmeerbaar rekenmachine dan ook verboden om dat die veel té handig bleken te zijn.. En tja, zo´n palm is klein en je ziet dus niet zo snel of je het ding gebruikt of niet. Overigens, in Nederland mogen we tijdens toetsen ook dikke tabellen boeken gebruiken, en een aantal vakken staan ook niet negatief tegenover zo´n programmeerbaar rekenmachine. Maar een palm tijdens toetsen gebruiken is niet toegestaan.

Voor de rest heeft men zoiets van ´tja, het is ook maar gewoon een agenda met wat extra´s´. Er zijn ook sceptici die vrezen dat je te afhankelijk wordt van zo´n ding en als ´ie dan crasht ben je alles kwijt. Maarja, je hebt maar één schrift en één agenda en als je die kwijtraakt (en hoe vaak gebeurt dat niet) heb je niet eens een backup. Dat is dus ook een voordeel van een palm.

Het schiet me te binnen dat men het verboden heeft uit oogpunt van gelijkheid, aangezien lang niet iedereen zich een palm kan veroorloven. Maar 80% is wel heel erg veel! Bij ons op school schat ik het op ± 0,5 à 1% van de leerlingen met een palm, pocket pc of psion.
  #6  
Oud 30 juli 2002, 13:04
Phlpascal
Guest
 
Berichten: n/a
antwoord orbit

yo orbit

euh, wij zijn allemaal 17... of waren dat

onbegrijpelijk he
  #7  
Oud 30 juli 2002, 13:36
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
ja ik snap het.

het volgende is al eens eerder aan de orde geweest in een eerdere thread

het is zeer vreemd dat apparaten zoals pda's in het algemeen dus niet toe worden gelaten in een school. hier in de organisatie zijn ze er ook nog niet uit. de grootste angst is het krijgen van virussen op het netwerk. maar die angst hou je toch. want we hebben niet de mogelijkheid om de cdrom of adrive gegebruiken maar internet is gewoon bruikbaar. de verhoudingen liggen raar.

dus een pda zou niet meer risico toevoegen volgens mij. het is zelfs efficienter voor de organisatie. een school heeft dat natuurlijk minder. maar voor de leerling zelf is het makkelijker, sneller, en op de lange (zeer lange ) termijn volgens mij zelfs goedkoper. Het is zelf, volgens mij, te doen om dictaten als word bestand via de mail aangeleverd te krijgen en deze op je pda te lezen. scheelt je weer in aanschaf kosten. Mijn broertje heeft dat laten doen op de hts in enschede. zonder enig probleem. je waren er wel huiverig over maar toch over stag gegaan.

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl
  #8  
Oud 30 juli 2002, 17:18
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Virussen via de palm? Lijkt me zéér sterk..... e-mail via de bedrijfsserver is dan 1000x gevaarlijker.
  #9  
Oud 30 juli 2002, 19:04
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sanderlenka
6) Van jullie gezamenlijke zakgeld van 1 week kan je als klas gemakkelijk een Palm kopen voor de leraar. Doe een invloedrijke docent een Palm cadeau en laat hem er mee spelen (cijfers bijhouden, adressen van leerlingen, roosters, spelletjes spelen als de klas aan het internetten is, etc.)
wat een idee.
__________________
Bob jij of bob ik?
  #10  
Oud 31 juli 2002, 07:16
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Virussen via de palm? Lijkt me zéér sterk..... e-mail via de bedrijfsserver is dan 1000x gevaarlijker.
via je palm niet, maar mogelijk wel via de bestanden die je op het internet vind en binnenhaald. dat kan zonder dat je palm er aan te pas hoeft te komen

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl
  #11  
Oud 31 juli 2002, 07:50
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
misschien weer ontopic nu?? Zijn er meer scholieren die hun palm veel op school gebruiken? Of heeft iemand misschien anderen overgehaald er 1 te kopen?

Groeten,

Ivo
  #12  
Oud 31 juli 2002, 10:58
stijn
Guest
 
Berichten: n/a
Vorig schooljaar heb ik mijn palm maar af en toe meegenomen naar school, ik wist immers niet of we zo'n ding mochten gebruiken.
Nu ben ik van plan om een keyboard te kopen zodat ik volgend schooljaar men palm ook kan gebruiken om notities te nemen.
Ik heb er ook al aan gedacht om mijn reserve-cradle aan mijn pc op school te hangen maar ik vraag me af of de leeraar dat goed gaat vinden

Het is me gelukt om 2 van mijn klasgenoten te overtuigen om ook een palm te kopen, een 3de heeft een Ipaq gekocht
  #13  
Oud 03 augustus 2002, 14:38
Phlpascal
Guest
 
Berichten: n/a
Ivos vroeg of hier iemand al iemand anders heeft kunnen overtuigen van een palm te kopen, en tegelijkertijd kan ik deze vraag beantwoorden en ook de opm. van domo ; dat 80% wel erg veel leerlingen met een palm zijn.

In onze school is het begonnen omdat er op ons jaar iemand zijn ouders een computerwinkel hebben. Als wij dus iets goedkoper computeronderdelen ofzo willen hebben gaan we naardaar. Nu was deze persoon de eerste met zo'n dergelijk toestel ongeveer een jaar geleden.

Mensen die dat knap vonden konden dat via haar hun ook zo'n toestel kopen aan een sterk vermionderde prijs. Uiteindelijk wilde eigenlijk niemand onderdoen voor de ander en kocht ook zo'n toestel. Ik heb mijn ten opzichte van de ander redelijk laat gekocht, omdat mijn ouders nogal conservatief ten opzichte van IT staan...

Maar dus eigenlijk heeft die persoon iedereen overhaald. Ondertussen denk ik dat deze rage in school wel zal blijven duren, aangezien er een enorme occasie-markt op gang is aan het komen.

Verder wil ik iedereen bedanken die mij hier tips heft gegeven. Ik heb alles doorgezonden naar mijne kameraad, en die is er het voorstel van aan't maken. De laatste week van augustus wordt heet leerlingenparlement opgestart, en ik zal het niet nalaten te laten weten wat ervan geworden is !!

Nogmaals Thx,

Greetz,

Philippe
  #14  
Oud 03 augustus 2002, 19:24
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Leuk om te horen dat er ook scholen zijn waar "bijna iedereen" zo'n ding heeft. Bij ons had niemand er 1, behalve ik
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023