Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05 oktober 2003, 08:50
danilo danilo is offline
Lid
Voornaam: Amanda
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 05 maart 2002
Locatie: Spijkenisse
Berichten: 40
levensduur batterij

Hoi,

Palm stond bekend om zijn lange levensduur van de batterij maar die tijden zijn over, zeker met de nieuwste TT3.
Mijn TT houd het niet een dag uit... Wat ik er mee doe?? aantal keren per dag nieuws bekijken bij een Yahoo group, mp3tjes luisteren en agenda bij houden.

Begin volgend jaar wil ik een andere kopen maar of het dan weer een Palm word weet ik niet, PPC's houden het de laatste tijd langer uit dan een Palm, dat is anders geweest.

Wat vinden jullie van deze 'ontwikkelingen'?

Groetjes, Amanda
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 oktober 2003, 11:55
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Batterij

Hi,
Ik heb net mijn T2 verkocht en ga van de week een T3 halen. Een dag hou ik wel uit met een charge en ik speel elke dag wel 2cd's op de mp3 player,e-mail,i-net wat en hou mijn agenda bij. Verder heb ik altijd een reislader in mijn tas mocht ie echt leeg zijn. Overstappen naar een ppc zal ik denk ik niet doen. Mijn eerste Palm was een M515 toen een T2 en van de week hopelijk een T3!

P.S.
Ik kom oorspronkelijk ook uit Spijkenisse!
It's a small world after all!!

Gr. Richard
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 oktober 2003, 12:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Re: levensduur batterij

Citaat:
Op 05-10-2003, om 08:50 heeft danilo dit gezegd in bericht #1
Hoi,

Palm stond bekend om zijn lange levensduur van de batterij maar die tijden zijn over, zeker met de nieuwste TT3.
Mijn TT houd het niet een dag uit... Wat ik er mee doe?? aantal keren per dag nieuws bekijken bij een Yahoo group, mp3tjes luisteren en agenda bij houden.

Groetjes, Amanda
Dit zou niet moeten kloppen, tenzij je batterij niet goed meer (geconditioneerd) is, of als je je scherm op maximale brightness hebt staan, en daarbij Bluetooth de hele dag aan hebt staan.

Wat betreft de laatste twee oorzaken: probeer eens te werken met het scherm op 2/3 of gebruik het programmaatje BT Toggle om zoveel mogelijk stroom te besparen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 oktober 2003, 18:19
danilo danilo is offline
Lid
Voornaam: Amanda
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 05 maart 2002
Locatie: Spijkenisse
Berichten: 40
Hoi,

Citaat:
Wat betreft de laatste twee oorzaken: probeer eens te werken met het scherm op 2/3 of gebruik het programmaatje BT Toggle om zoveel mogelijk stroom te besparen.
Scherm staat meestal tussen 1/2 en een 2/3 en BT staat inderdaad op 'on' maar als ik geen BT gebruik blijft die dus aan staan begrijp ik?

Groetjes, Amanda
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 oktober 2003, 18:57
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
BT

Ja, dat klopt. Als je BT aan hebt staan, dan blijft ie zoeken naar apparaten met BT. Dacht ergens te hebben gelezen, dat het voor IrDA ook van toepassing is. Ik heb IrDA en BT standaard uit staan. En misschien is BatteryGraph een leuk progje voor je om je batterijstats bij te houden.

Gr. Richard
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 oktober 2003, 18:59
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 05-10-2003, om 18:19 heeft danilo dit gezegd in bericht #4
Hoi,



Scherm staat meestal tussen 1/2 en een 2/3 en BT staat inderdaad op 'on' maar als ik geen BT gebruik blijft die dus aan staan begrijp ik?

Groetjes, Amanda
Hmmm ik denk dan toch dat er wellicht iets mis is met je batterij als hij echt helemaal op is na een dag. Ik denk dat er toch wel tegen de 40-50% capaciteit overgebleven moet zijn als je de dingen doet zoals jij beschrijft....
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 oktober 2003, 20:24
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Re: BT

Citaat:
Op 05-10-2003, om 12:57 heeft RHarinck dit gezegd in bericht #5
Ja, dat klopt. Als je BT aan hebt staan, dan blijft ie zoeken naar
apparaten met BT. Dacht ergens te hebben gelezen, dat het voor IrDA
ook van toepassing is. Ik heb IrDA en BT standaard uit staan.
Klopt. Ook bij IR "zoekt" je palm steeds naar andere apparaten. Het
stroomverbruik is overigens niet zo significant (meer). Als je je
palm elke 2 of 3 dagen oplaadt is het niet zo'n probleem dat ie ineens
een uur eerder leeg is ofzo. Het probleem deed zich meer voor bij de
oude AAA palmjes; daar had het nog enig nut.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #8  
Oud 08 oktober 2003, 20:45
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Re: levensduur batterij

Citaat:
Op 05-10-2003, om 08:50 heeft danilo dit gezegd in bericht #1
Mijn TT houd het niet een dag uit... Wat ik er mee doe?? aantal keren per dag nieuws bekijken bij een Yahoo group, mp3tjes luisteren en agenda bij houden.
Indien de batterij goed zou zijn houdt dit in dat je zo ongeveer 4 a 5 uur per dag met je TT bezig bent, daarbij rekening houdend met de adviezen die anderen al gegeven hebben. Je kunt echter met het programma BatteryGraph 1.20 bekijken hoeveel uur per dag jouw TT werkelijk in gebruik is. Misschien gebruik je 'm ongemerkt méér dan je denkt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 08 oktober 2003, 23:44
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Re: Batterij

Citaat:
Ik kom oorspronkelijk ook uit Spijkenisse!
It's a small world after all!!
Ik kom oorspronkelijk uit Rozenburg

Maarem, nog even over de IR die altijd zoekt, dat klopt idd. Ik heb hem ook altijd standaard aan staan omdat ik bij mijn Nokia 7210 het ook erg irritant vind om eerst ir aan te zetten voordat ik het kan gebruiken. Ik doe dit al vanaf dag een, dus wen je er ook een beetje aan. Ir uitzetten is voor mij de laatste manier om mijn energie verbruik terug te dringen als ik in de gevarenzone zit
__________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 09 oktober 2003, 00:10
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Even over het "altijd zoeken" van IR en BT. Dat ligt volgens mij iets genuanceerder. Of jullie interpreteren de term "zoeken" anders dan ik.

Als IR aan staat is de Palm gereed om gegevens van een ander IR-apparaat te ontvangen. Als er niets naar de IR-poort gestuurd wordt gebeurt er helemaal niets. Het is dus niet zo dat er voortdurend actief contact gezocht wordt met mogelijk voorbij komende IR-ogen. Dus het is niet zozeer (actief) zoeken, maar wachten op binnenkomende data ("pollen").

Voor BT geldt ook zoiets. Als je met geactiveerde BT langs een ander BT-apparaat loopt gebeurt er helemaal niets. Een BT-apparaat zoekt niet volautmatisch contact. Hiertoe moet je eerst de opdracht geven. Dus dit is ook meer wachten ("pollen") dan (actief) zoeken.

Voor het wachten ("pollen") is een klein beetje stroom nodig. Bij BT iets meer dan bij IR. Voor (actief) zoeken naar andere apparaten is (veel) meer stroom nodig.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 09 februari 2004, 20:37
MrFawlty
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi,

Mijn ervaring met de levensduur van de batterij van de TT3 is ook dat deze vrij beperkt is. Ik heb het een cyclus bijgehouden en na ca. 3 uur gebruik (spelletjes) in een periode van 4 dagen, kreeg ik de 'low battery' waarschuwing (ca. 20% over). Hierbij was de helderheid van het scherm op ca. 25%, BT uit en IR aan.
Wat me ook opviel is dat het alarm ook een aanslag op de batterij doet. (soms een paar % minder na misschien 10-15 sec. alarm)
Verder zag ik dat je bij het opladen al zeer snel (na een paar minuten) de indicatie 100% krijgt, terwijl de PDA nog lang niet opgeladen hoeft te zijn. Wanneer je nl de PDA uit de cradle haalt en vervolgens de status van de batterij bekijkt kan deze lager zijn.
Dit heb ik ook wel eens bij een GSM gezien, dus dit zal wel normaal zijn.

Hebben meer TT3 gebruikers overigens deze ervaring?

Ik heb trouwens een review gelezen waarin een worst-case (i.e. max. scherm & multimedia toepassing) levensduur van ca. 1.5 uur gemeld werd!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 februari 2004, 20:54
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Dergelijke verschillen in aangegeven batterijspanning zijn heel normaal hoor, daar hebben allerlei andere apparaten ook last van (bv. laptops en heftrucks).
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 februari 2004, 21:16
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ook ik vind de gebruikstijd van een volledig opgeladen T3 bedroevend. Het is gewoon echt heel erg slecht. Een voorbeeld, na 2 uur lezen in de trein (met Palmreader) met het backlight uit (!) is het batterijpercentage van 100% gedaald naar 60%. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het e-book (zelf gescand!) op mijn sd-card staat, maar dan nog.
Overigens daalt het voltage van de batterij zodra je BT gebruikt nog sneller. De batterij van de T3 is dus echt slecht, en is voor mij de reden om mijn T3 van de hand te doen zodra zich een waardige vervanger aandient (OS6?). Overigens vind ik de T3 verder een prima apparaat, maar waarom niet de batterij van de Tungsten C ingebouwd...
__________________
What the FAQ?

Laatst gewijzigd door metck; 09 februari 2004 om 23:21.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 09 februari 2004, 22:16
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik kom denk ik op een gebruiksduur van zo'n 4 uur en daar kom ik de dag goed mee door. Maar wat meer capaciteit is nooit weg. Aan de andere kant: ik ben, eeuh, was, een m515 gewend en daar kreeg je standaard een brakke batterij bij .

Citaat:
Overigens vind ik de T3 verder een prima apparaat, maar waarom niet de batterij van de Tungsten C ingebouwd...
Zou dat iets met de dikte te maken hebben? Dat als je de batterij van de TC erin zou zetten de palm onaanvaarbaar dik zou worden?
edit: de Tungsten|C is een millimeter dikker dan de TT3, dus onaanvaarbare dikte kan het dan haast niet meer zijn

Overigens, Heck. Is een Palm Power to Go niet iets voor je?

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 09 februari 2004 om 22:18.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 09 februari 2004, 23:26
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 09-02-2004, om 22:16 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #14
Ik kom denk ik op een gebruiksduur van zo'n 4 uur en daar kom ik de dag goed mee door. Overigens, Heck. Is een Palm Power to Go niet iets voor je?
Een gebruiksduur van 4 uur haal ik meestal ook wel, maar dan kan ik MP3 wel vergeten (maar dat gebruik ik toch al bijna nooit ) en BT-internetten zal ook lastig worden als je meer doet dan e-mail controleren en Teletekst bekijken .
Koekie, op zich een goede tip, maar ik heb al een Kirrio charger. Weliswaar niet zo 'slick' als de Power-to-Go maar het werkt. En is bovendien goedkoper: €89 is wel erg veel voor een batterij-interface.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 februari 2004, 03:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De batterijduur van mijn Tungsten is nadat ik hem een keertje bijna tot 10% heb laten zakken ook erg bedroevend geworden. Na een uur ebook lezen in bed op laagste brightness stand had ik op mijn SJ30 altijd nog iets van 4.10 volt, 100% - en nu op de TT maar > 4.00 v 80%... snap niet waardoor dat komt en hoop dat het ooit nog beter wordt.

Overigens is de batterijduur van de TT met BT aan ook niet echt geweldig. Hopen dat de batterijindustrie snel met wat betere standaarden op de proppen komt, of dat de handheld industrie zuinigere dingen gaat maken zoals de OLED schermen van Sony die ergens dit jaar uitkomen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023