Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #381  
Oud 30 april 2004, 21:40
Quirijn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 03-04-2004, om 19:01 heeft RoBot dit gezegd in bericht #252

....
Ik heb gelijktijdig met een vriend de T3 en tomtom wired gekocht, allebei hebben we de volgende issue:
Kan de GPS niet vinden, ben er nog steeds niet achter wat de bulletproof oplossing is. Je kan rustig 15 minuten rond rijden zonder dat een GPS wordt gevonden. Uitzetten en weer aanzetten werkt soms, maat ook niet altijd. TomTom opnieuw opstarten kan ook wel eens werken.

Maar het blijft een geinig programma als het eenmaal draait.
Dit issue heb ik ook regelmatig. De heenweg wordt geen GPS signaal gevonden, de terugweg (als GPS eindelijk is gevonden na herstarts , kabels erin en eruit) wordt het signaal direct gevonden. Geeft mij een enigszins onbetrouwbare indruk van de wired gps. Heb geen idee waarom opeens wel het signaal wordt gevonden.. Iemand een idee? Is de blue tooth versie betrouwbaarder?
Met citaat reageren
  #382  
Oud 30 april 2004, 21:48
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Bij bluetooth is het (gelukkig voor jou) al niet veel beter; TomTom kan echt niet tegen aan- en uitzetten van de palm als er bluetoothverbinding is gelegd. Bij het aanzetten komt de verbinding dan niet meer terug en blijft TomTom op de positie staan waarbij je je palm uitgezet had.
Als je met een programma als Cetus probeert te verbinden met de gps-muis krijg je tenminste duidelijke foutmeldingen als er iets niet in de haak is, de foutmelding "Serial Port could not be opened" (of iets dat daar sterk op lijkt) krijg ik nogal eens. Even softresetten en ik krijg een prima verbinding in Cetus. Als ik Cetus dan weer afsluit en TomTom open is de verbinding met de muis er met een minuut.
Als TomTom nou eens van dat soort duidelijke foutmeldingen zou hebben . Nu krijg je slechts te zien hoeveel minuten je het al zonder gps-connectie moet stellen.

Connectie krijgen met satellieten is een ander verhaal; een goede fix kan ernstig bemoeilijkt worden door het ontbreken van een vrij zicht op de hemel. Bijvoorbeeld doordat er gebouwen dicht op de weg staan of er boomtakken over de weg hangen.
Met citaat reageren
  #383  
Oud 30 april 2004, 22:19
Maasq Maasq is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 27 september 2003
Berichten: 82
Citaat:
Op 30-04-2004, om 22:48 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #382
Bij bluetooth is het (gelukkig voor jou) al niet veel beter; TomTom kan echt niet tegen aan- en uitzetten van de palm als er bluetoothverbinding is gelegd. Bij het aanzetten komt de verbinding dan niet meer terug en blijft TomTom op de positie staan waarbij je je palm uitgezet had.
En als je Tomtom eerst afsluit, voordat je de T3 uitzet heb je dit probleem dan nog?
Met citaat reageren
  #384  
Oud 30 april 2004, 22:25
Quirijn
Guest
 
Berichten: n/a
Re: update

Citaat:
Op 17-04-2004, om 22:07 heeft piet1 dit gezegd in bericht #336
hallo

de optie 'Via een andere lokatie' kan ik nergens vinden.

kan je me uitleggen hoe ik dit vinden kan ?

groet piet
Hoi, ik zocht hier ook even naar, je moet een route opgeven en dan 'alternatieve route' kiezen.
Met citaat reageren
  #385  
Oud 30 april 2004, 22:29
Quirijn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 30-04-2004, om 23:19 heeft Maasq dit gezegd in bericht #383


En als je Tomtom eerst afsluit, voordat je de T3 uitzet heb je dit probleem dan nog?
Dat ik ga ik nu bij mijn volgende rit proberen. (De documentatie van Tom Tom zegt niet veel over 'de ingebruikname'. Bij de voorkeuren in de tomtom software zie ik ook staan: Geen gps appartaat geselecteerd. Da's dus ook redelijk vaag, na selectie blijft die melding staan. Kabelbreuk naar de muis?? Lampje brandt wel. Afijn, ik heb de update geinstalleerd en tom tom netjes afgesloten, dus ben benieuwd naar de eerstkomende rit. (Heb gewone kaart nog in de auto
Met citaat reageren
  #386  
Oud 02 mei 2004, 22:25
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy TomTom vliegt regelmatig uit de bocht.

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een T3 met TT navigator (wired).

Ik had bij de automatiseringsafdeling van ons bedrijf gevraagd om de BT uitvoering, maar ze zagen dat de wired uitvoring goedkoper is, dus is het die geworden.

Ik ben erg teverden over het systeem en heb afgelopen week perfect genavigeerd in een huurauto in Engeland (met de kaartenset West Europa.

Het enige wat me opvalt is, dat het systeem regelmatig uit de bocht vliegt. Bij plostelinge richtingsveranderingen lijkt het systeem de actuele positie kwijt te raken en door te rekenen met de voorheen gevolgde richting en snelheid. Het duurt dan vaak wel 10 tot 15 seconden voordat TT de juiste positie weer gevonden heeft.
Dit heeft bijvoorbeeld in een woonwijk, met kort op elkaar volgende richtingsveranderingen, tot gevolg dat de volgende aanwijzing voor de te volgen route te laat komt.

Is dit een kwaaltje dat alleen optreed met de wired GPS muis, of heeft de Bluetooth versie hier ook last van ?
Met citaat reageren
  #387  
Oud 03 mei 2004, 08:52
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Dit had ik dus ook bij die muis...
Het komt helaas door de gebrekkige kwaliteit ervan..
Het is zelfs zo dat heel het TOMTOM navigator programma iets trager is met de TOMTOM muis.

Moet je eens wat harder remmen voor een stoplicht.. 10 tegen 1 dat je pijltje op het scherm al over steekt ! Dat vond ik rete irritant.

Ik heb zelf mijn soldeerbout gepakt en een ander stekkertje aan mijn oude vertrouwde muis gemaakt zodat hij ook op de carkit past..
Nu werkt het allemaal veel beter. Uit de bocht vliegen op het scherm is nu verleden tijd. Mijn pijlte stopt nu ook voor het rode stoplicht net als ik zelf !! hihi

Of dat met de BT versie ook zo is kan ik niet beoordelen, daar heb ik geen ervaringen mee..

grtz, Mauske
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #388  
Oud 03 mei 2004, 09:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Er waren ooit geruchten dat TomTom voor de nieuwe versie van de GPS muis (de zilveren versie) had gekozen voor "XTrac" firmware (ook wel "High Sensitivity" genoemd). Hiermee ontvang je meer satellieten, maar het gevolg is dat de positie en de snelheids aanduiding vertraagd worden. XTrac is daardoor eigenlijk niet te gebruiken voor autonavigatie.

Ik kon me destijds niet voorstellen dat ze zoiets doms zouden doen, maar als ik deze sympromen zo lees dan lijkt het er wel heel sterk op.
Met citaat reageren
  #389  
Oud 03 mei 2004, 10:05
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Rare toestanden met die pijl... ben dat nog niet tegengekomen met m'n ouwe trouwe Holux GM210 draadmuis.
Btw, hoeveel blokjes zijn er dan te zien op de satelliet indicator?
Als het 1 is zou ik het normaal vinden, dat betekent slechte ontvangst en slaat ie tilt (alhoewel hij herstelt zich vrij snel bij her orientatie)... kan ook veroorzaakt worden door hoge gebouwen en bomen.
Als de batterij indicator tevoorschijn komt heb je "nouga bollen" , niks dus.
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #390  
Oud 03 mei 2004, 12:48
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 03-05-2004, om 11:05 heeft Phil dit gezegd in bericht #389
Rare toestanden met die pijl... ben dat nog niet tegengekomen met m'n ouwe trouwe Holux GM210 draadmuis.
Btw, hoeveel blokjes zijn er dan te zien op de satelliet indicator?
Als het 1 is zou ik het normaal vinden, dat betekent slechte ontvangst en slaat ie tilt (alhoewel hij herstelt zich vrij snel bij her orientatie)... kan ook veroorzaakt worden door hoge gebouwen en bomen.
Als de batterij indicator tevoorschijn komt heb je "nouga bollen" , niks dus.
De satelietonstvangst sttat vol, dus het volledige aantal blokjes.
Als ik de details bekijk, dan zie ik minstens 6-8 satelieten.
Met citaat reageren
  #391  
Oud 03 mei 2004, 13:01
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Staat je "baudrate" goed ingesteld? bij de meesten is dit 4800.
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #392  
Oud 03 mei 2004, 18:00
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 03-05-2004, om 14:01 heeft Phil dit gezegd in bericht #391
Staat je "baudrate" goed ingesteld? bij de meesten is dit 4800.
Oeps !

Welke Baudrate, en waar is deze in te stellen ?
Met citaat reageren
  #393  
Oud 03 mei 2004, 18:35
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Is te vinden onder: wijzig voorkeuren,gps instelling ... en daar ergens gps muizen, instellen of het juiste type kiezen, bevestig, en daarna kies de baudrate ...
Of iets dergelijks ... btw zo eens door de opties lopen kan geen kwaad, misshien staat er wel nuttigs bij voor jou
Suc6
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #394  
Oud 03 mei 2004, 18:55
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je baudrate niet goed staat dan ontvang je helemaal niets van de GPS.

Kun je op het scherm een snelheidsindicatie krijgen? Zo ja, kijk dan eens hoe lang het duurt voordat de snelheid naar 0 gaat nadat je gestopt bent (voor een stoplicht of iets dergelijks).
Met citaat reageren
  #395  
Oud 03 mei 2004, 18:59
Guus
Guest
 
Berichten: n/a
Even een korte indruk van mijn Tom Tom Bluetooth GPS set.

Sinds een goede week heb ik de set. Ik wilde de Palm niet op het dashboard hebben, dus heb ik zelf een klein extra beugeltje gefabriekt zo dat mijn T3 nu tussen de voorstellen van mijn C5 zit. Mooi discreet weggewerkt maar heel goed bereikbaar en ik kan (als ik stil sta!) ook nog lekker op mijn Palm schrijven.

Hoewel het opstarten van de set minder vlot verloopt dan je misschien zou willen, ben ik er toch best tevreden over. Ik heb ook een Bluetooth telefoon en daar heb ik maar wat trucjes van geleend voor de GPS - T3 combinatie. Zo heb ik gemerkt dat het snel aan en uitschakelen van een Bluetooth verbinding eigenlijk altijd tot problemen leidt. Geef het even de tijd en het werkt wel weer.

Ik start altijd eerst de GPS-ontvanger op. Knop indrukken tot het rood/oranje lichtje ook oplicht en dan laat ik de knop los. Het blauwe lampje gaat knipperen en het werkt. Ik heb tenminste tot nu toe een weigerachtige verbinding altijd met de Palm kunnen oplossen zonder de GPS-ontvanger uit en weer aan te moeten zetten. (Persoonlijk denk ik dat de GPS Bluetooth best goed is, misschien wel beter dan die van de Palm zelf, maar dat is alleen mijn idee.)

Palm ook aanzetten, Tom Tom opstarten en na 25 - 30 seconden zie je dat de GPS-ontvanger in ieder geval al herkend is maar dat er soms nog geen satellietsignaal is. Soms zijn er dan ook heel snel wel satellieten, soms duurt het wat langer maar eigenlijk nooit erg lang. Ik ga trouwens gewoon rijden, hij doet zijn best maar!

Als er echt niets gebeurt dan zet ik Tom Tom uit (huisje klikken) en ik start het programma nog een keer opnieuw op. Daarna is het eigenlijk altijd goed.

Uitzetten omgekeerde volgorde, eerst Tom Tom uit, daarna de Palm, en de GPS-ontvanger door het knopje in te drukken tot het rood/oranje lichtje even fel oplicht en meteen de knop los. Dan gaat de GPS-ontvanger altijd uit.

Ik probeer de set zoveel mogelijk draadloos te gebruiken dus ik laad de Palm en de GPS-ontvanger meestal thuis op. Soms laat ik de GPS-ontvanger ook wel 's nachts in de auto aan de voeding liggen maar dan haal ik hem los voordat ik de auto start. In dat geval laat ik de GPS-ontvanger meestal ook gewoon aanstaan. Ik heb wel mijn twijfels bij de stabiliteit van het boord-net tijdens het rijden dus probeer ik te vermijden om met aangesloten apparatuur te rijden. Als we echter naar Frankrijk op vakantie gaan zal ik er wel niet aan ontkomen de zaak onderweg aangesloten te hebben.

De GPS-ontvanger heeft zowel onder de voorruit als in de kofferbak ontvangst waarbij de laatste wel beter is. Ik wil dus de GPS-ontvanger daar voortaan plaatsen. Weet iemand misschien of de GPS-ontvanger gevoelig is voor de montagerichting?

Guus
Met citaat reageren
  #396  
Oud 03 mei 2004, 19:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 03-05-2004, om 19:59 heeft Guus dit gezegd in bericht #395
Weet iemand misschien of de GPS-ontvanger gevoelig is voor de montagerichting?
Misschien wat off-topic, maar staat daar niets over in de handleiding (waar stond die ook alweer )? Dan staan er misschien nog meer aanbevelingen bij waar je rekening mee kunt houden.

Voor de beste ontvangst moet je de GPS plat monteren. Er zit een platte antenne in en die moet horizontaal liggen. Overigens werkt het ook als je hem verticaal zet, maar dan heb je minder ontvangst.

Als je niet zeker bent of je een goede plek/orientatie gevonden hebt kun je het beste naar een GPS status scherm kijken hoe je de beste ontvangst hebt.
Met citaat reageren
  #397  
Oud 03 mei 2004, 19:43
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Citaat:
[De GPS-ontvanger heeft zowel onder de voorruit als in de kofferbak ontvangst waarbij de laatste wel beter is. Ik wil dus de GPS-ontvanger daar voortaan plaatsen. Weet iemand misschien of de GPS-ontvanger gevoelig is voor de montagerichting?

Guus
Ik denk wel dat je de hoedenplank bedoeld vd kofferbak anders zal het niet vet zijn.
Heeft de C5 ook geen thermowerende voorruit? vandaar dat ie beter werkt onder de achterruit.
(idem bij m'n Picaso)
De BT muis is dan ook weer op te laden achterin op het extra 12V contactbus vd C5 ( naar Patrick)
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #398  
Oud 03 mei 2004, 19:43
Guus
Guest
 
Berichten: n/a
Nee volgens mij staat daar niets over in de handleiding van bericht 18, 33 , 42 102, 1094 of 20394

Ik merk dat de signaalsterkte (aantal satellieten) ook varieert als je gewoon stil staat, dat wordt dus een beetje gokken. Ik probeer wel wat

Guus
Met citaat reageren
  #399  
Oud 03 mei 2004, 19:57
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 03-05-2004, om 19:35 heeft Phil dit gezegd in bericht #393
Is te vinden onder: wijzig voorkeuren,gps instelling ... en daar ergens gps muizen, instellen of het juiste type kiezen, bevestig, en daarna kies de baudrate ...
Of iets dergelijks ... btw zo eens door de opties lopen kan geen kwaad, misshien staat er wel nuttigs bij voor jou
Suc6
Bedankt.

Baudrate gevonden onder "andere kabel-GPS".
Onder "GPS apparaten" staat ook de TomTom kabel-GPS" en die heb ik geselecteerd. Ik neem aan dat daarmee de juiste baudrate ingesteld wordt, ik kan namelijk op de muis en in de handleiding daar verder geen gegevens over vinden.
Met citaat reageren
  #400  
Oud 03 mei 2004, 20:09
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
de handleiding is redelijk karig.
Als je een originele T.T. muis hebt, dan kies je die en de baudrate zal wel automatisch goed staan.
Of zoals Patrick al zei, als die niet goed staat heb je geen gps verbinding (stom van me).
btw, heb je Cetus al uitgeprobeerd? zie deze link http://www.cetusgps.dk/ (freeware) ... zo kan je de snelheid en positie eens vergelijken (zou normaal gezien hetzelfde resultaat moeten geven).
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023