Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 22 maart 2001, 06:52
joris
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow

Ik ben volop bezig met m'n eigen flashrom samen te stellen, omdat dat op mijn palmIII wel behoorlijk wat geheugen bespaart.
Maar ik vraag mij af of er een manier is om "default" apps eruit te gooien en te vervangen door eigengekozen progseltjes.
Het grootste probleem lijkt mij de launcher, want je zal toch ergerns 1 keertje moeten instellen in het begin dat je /die/ launcher wil, maar ook info over het vervangen van agenda/adresboek (werkt datebk samen met adressbook, of als volledige vervanger?), todolist en rekenmachine zijn welkom...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 maart 2001, 09:09
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Kijk hier:
http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=1217
http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=1185
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 maart 2001, 12:02
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Verwijder je de launcher (wat ik niet heb gedaan) dan kun je niet meer beamen.
Veilig te verwijderen zijn in ieder geval: de network files, expense, mail, calc.
De standaard datebk, todo memo en adres kunnen ook alleen dan moet je wel bij een vervangend app. de CreatorID veranderen. Zie de links van fjodor.
Succes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2001, 23:09
Oscar
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Ik heb vandaag, op mijn IIIxe, het rom vervangen door een "afgeslankte" versie: geen mail, expense, datebook, setup en SLIP-netwerk files.

Werkwijze:
- met backupbuddy en hotsync een volledige backup gemaakt;
- met romedit het originele palmos35-en-ez.rom aangepast;
- getest met de palm emulator;
- het aangepaste rom naar de palm geflashed (met de OS3.5-upgrade-tool, zie http://www.palm.com/support/35upgrad...x_upgrade.html)
- datebk4 geinstalleerd (met pinstall);
- het CreatorID van datebk4 gewijzigd in "date";
- datebk4 naar flash verplaatst;
- datebk4 opgestart (om database aan te maken);
- backupbuddy en hotsync gestart om alles weer terug te zetten;
- Klaar!

Voor zover ik weet werk alles weer perfect, alleen nu zonder applicaties die ik toch nooit gebruik en met meer vrij flash geheugen!

Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 maart 2001, 01:00
joris
Guest
 
Berichten: n/a
dat is dus ongeveer wat ik wil doen.. maar ik heb geen flauw id wat dat creator id nu precies is...

Een recente versie van romedit is altijd welkom op nospam@linux.be, just in case dat het daaraan zou liggen...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 maart 2001, 10:49
Oscar
Guest
 
Berichten: n/a
Het creatorid is een soort uniek label dat aan een applicatie/database wordt gegeven. Met het creatorid wordt de link gelegd tussen applicatie, database, hotsync, etc.

Het creatorid van het de default datebook applicatie is "date" (dit geldt ook voor de datebook database).
Wanneer je de default datebook vervangt door bijvoorbeeld datebk4 gaat deze link verloren.
Je moet dus de creatorid van de datebk4 applicatie veranderen van "CESF" in "date". Je kunt dit -voordat je de applicatie naar flash verplaatst- doen met palm applicaties zoals Firstbase of ZCatalog (zie palmgear).

Je zult zien dat er ook nog de datebookDB en dateBk4DB files bestaan. De datebookDB database heeft al creatorid "date" en is de database die door zowel de default datebook als door datebk4 wordt gebruikt.
De dateBk4DB database is de preferences database van dateBk4 en heeft als creatorID "CESE". Dit creatorid moet je niet veranderen want dan kan datebk4 zijn preferences niet meer vinden (is waarschijnlijk hard gecodeerd).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 maart 2001, 22:05
joris
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb datebk4

Als ik in datebk4 een nieuw adres wil ingeven, nadat ik het adressapje gedeleted heb, krijg ik de mededeling: "The 'Addr CreatID' preference in the Split-Screen Preference dialog is invalid (use 'addr' for Rom Adressbook App)"

Wil dit zeggen dat datebk4 zowiso het default adresboekprogje nodig heeft om stuff te kunnen ingeven? of wat moet ik daar (waar?) inzetten zodat het via datebk wel werkt?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 mei 2001, 10:11
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Question Action Names ipv standaard Datebook

Het is een goed idee, de creator ID te veranderen, maar wat doe je, als je drie standaard applicaties uit je ROM gooit?
ik wil dus ipv. Datebook, Address en ToDo List de laatste versie van ActionNames installeren. ActionNames gebruikt de drie standaard databases, als ik de creator ID van ActionNames in "date" verander zal mijn AddressDB waarschijnlijk niet meer worden gehotsynct.
mvrrgrr. Arnaud
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 mei 2001, 13:19
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Re: Action Names ipv standaard Datebook

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McWine
Het is een goed idee, de creator ID te veranderen, maar wat doe je, als je drie standaard applicaties uit je ROM gooit?
ik wil dus ipv. Datebook, Address en ToDo List de laatste versie van ActionNames installeren. ActionNames gebruikt de drie standaard databases, als ik de creator ID van ActionNames in "date" verander zal mijn AddressDB waarschijnlijk niet meer worden gehotsynct.
mvrrgrr. Arnaud
Tja, dat is lastig. Maybe kun je twee apps verwijderen door voor datebk de datebksub file te gebruiken en voor bijv. voor actionnames de adress ID te gebruiken. Maar ik weet niet of dat lukt en de ToDo app moet je dan laten zitten.

Ik ben benieuwd...

[Bewerkt door dirk op 23-07-2001 om 07:50 PM]
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 mei 2001, 13:36
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb toch alleen datebook verwijderen

Ik ben eruit: het address is 68k, todo is 36 en datebook 120. Met een IIIc met 8 Meg maken die eerst 100k niet zoveel uit :-o . Misschien zelfs wel handig, kan ik mijn adressen tenminste ook uitprinten met IrPrint. Ik zal dus alleen datebook (en natuurlijk al die netwerk troep en expence) verwijderen. Ik zal volgende week wel aangeven of en hoe het gelukt is...
m.vrrr. Arnaud
Met citaat reageren
  #11  
Oud 25 mei 2001, 15:15
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Talking GELUKT!!

Na even OS4 uitgeprobeert te hebben, (zie http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=1696 ) Zijn we weer terug bij af. En hoe:
1. een OS3.5 IIIc (met POSE van mijn eigen Palm gehaald, want een orginele kon ik niet vinden) met EditROM uitgekleed, het volgende verwijderd:
- Network files,
- Datebook,
- Calc
- Expence,
zodat ik nog een rom overhield van 1,056kB (ipv. 1,568 kB).
2. POSE opgestart met de oude rom, en een DatebookDB geexporteerd (ActionNames maakt namelijk niet zelf een database aan)
3. Nieuwe ROM natuurlijk eerst getest met POSE
4. Met de FlashUtility de kleine ROM naar de IIIc geflesd
5. Hotsync, waarbij ik uitdrukkelijk 'DateBook' uitschakelde
6. de lege datebookDB geiinstalleerd.
7. CreatorID veranderd met Z'Catalog, en nu komt de truk: Ik probeerde eerst de CreatorID van ActionNames te veranderen, maar helaas is die (waarschijnlijk) hardgecodeerd in een (sub)programma genaamd AlarmMngr, hier kreeg ik dus een Fatal Error.
8. Naast ActionNames had ik nog twee 'proxy' programaatjes geiinstalleerd: ANaddress en ANDatebook (zie http://blevins.simplenet.com/anproxy/index.htm Het zijn twee progjes van nog geen 2kB, die ActionNames in een bepaalde view opstarten) van ANDateBk de CreaID veranderd in 'date' De HotSyncMngr merkte dit wel op
"-- System
-- Possible database overwrite problem. Backing up database with Creator ID 0x64617465 to file D:\Palm\Arnaud\Backup\AN_DateBk.PRC. The file contained database with Creator ID 0x414e6462 data.
-- Backing up db AN DateBk to file D:\Palm\Arnaud\Backup\AN_DateBk.PRC
-- Backing up db psysLaunchDB to file D:\Palm\Arnaud\Backup\psysLaunchDB.PDB
-- Backing up db Saved Preference to file"
maar deze mededeling is gewoon te negeren.
Met de volgende HotSync de data uit mijn DateBook weer teruggezet en klaar is kees. Het werkt perfect. Ik moet nu alleen nog mijn Flash aanmaken, en een paar applicaties naar daar naartoe verplaatsen maar verder ben ik klaar.

Belangrijkste lering uit de laatste stap is, dat een database zonder applicatie niet wordt gesynct, zoals eerder al is meegedeeld. Als je echter een database hebt die je moet syncen, maakt het niet uit, aan welke applicatie je die hangt. (ANdatebk en DatebookDB hebben in mijn geval wel wat met elkaar te maken, maar ze hebben geen interactie.)
Om terug te komen op mijn eerdere probleem: Drie Databases met ActionNames, dit kan waarschijnlijk goed worden opgelost met dezelfde kleine programmaatjes, echter ik ben wel tevreden zo
gegroet, Arnaud
Met citaat reageren
  #12  
Oud 25 mei 2001, 22:21
Andre Vink
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb

Om te voorkomen dat je elke keer een nieuwe ROM moet samenstellen als er een nieuwe versie van bijv. ActionNames of DateBk4 komt, kun je voor de Datebook, Notebook, Addressbook en Todolist ook gebruik maken van stub progjes.
Dit zijn kleine programmatjes, 2K groot die dienen als placeholder voor de eigenlijke programma's waardoor de betreffende databases wel gesynchroniseerd worden, maar de applicatie uit de flashrom verwijderd kan worden. deze stubs kun je dan de flashrom opnemen.
Het tweede voordeel hiervan is dat je het creatorid van de vervangende applicaties niet hoeft te wijzigen.

De laatste versie van BeamStubs.zip die ik gevonden heb is van 23-01-2001 en werkt feilloos met OS 3.5x en 4.0 samen.

Groetjes,

Andre
Met citaat reageren
  #13  
Oud 23 juli 2001, 10:28
Supercow
Guest
 
Berichten: n/a
Re: GELUKT!!

Citaat:
[i]3. Nieuwe ROM natuurlijk eerst getest met POSE
4. Met de FlashUtility de kleine ROM naar de IIIc geflesd
[/b]
In de EDITRom-doc staat dat je dit van http://www.palm.com/support/upgrade kunt halen.
Ik heb nadat ik eerst een PalmOS33etc.exe had gedownload nu een PALMOS350_ENG_VX.EXE. Die installeert Palm Desktop 3.1 oa. En er zit een flashtool bij. Nu wilde ik een verkleinde ROM flashen, maar dan zegt ie dat ie geen small ROMS of entire ROMS kan flashen.

Is er een andere tool? Nu heb ik PalmVX_ENG_Flashtool.exe.
Ik heb overigens een Palm IIIxe.
Hoe ga ik het handigst verder of heeft iemand nog een linkje met flashutility om ROM te flessen?

mvg,
Dick

[Bewerkt door Supercow op 23-07-2001 om 10:43 AM]
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 juli 2001, 10:34
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Red face upgrade utility

het werkt wel hoor,
je moet alleen op "advanced" knop drukken, zodat je zelf kan instellen welke rom file je wil flashen.
als de problemen blijven stuur ik je wel een link
Arnaud
Met citaat reageren
  #15  
Oud 23 juli 2001, 10:46
Supercow
Guest
 
Berichten: n/a
Re: upgrade utility

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McWine
het werkt wel hoor,
je moet alleen op "advanced" knop drukken, zodat je zelf kan instellen welke rom file je wil flashen.
als de problemen blijven stuur ik je wel een link
Arnaud
Ik heb mijn vorige bericht nog aangepast, nadat jouw reactie kwam. Ik had inderdaad middels Advance een andere ROM gekozen, maar dat leverde dus de melding op die ik meldde in mijn nu gewijzigde bericht.
In ieder geval ging het bij het volgen van de instructies al niet lekker. Ik moest op de pagedown knop drukken en dan resetten . Ipv. een blokje in een hoek, kreeg ik een soort van gescrambeld display. Na nog een paar keer resetten , bleef mijn scherm knipperen en krijg ik de vraag of ik alle data wil wissen of niet. Als ik Nee kies dan blijft ie knipperen, dus maar Ja gekozen. Staat nu de boel weer te restoren.

Mvg,
Dick

Met citaat reageren
  #16  
Oud 23 juli 2001, 20:02
Oxy
Guest
 
Berichten: n/a
vraagje..

is het ook mogelijk om mijn m100 te flashen met behulp van die tool ?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 23 juli 2001, 22:37
joris
Guest
 
Berichten: n/a
Je kan enkel je systeempje flashen als het met flashrom uitgerust is, naast het gewone ram.

Ik dacht dat de m100 geen flashrom aan boord had, en op http://www.palm.com/products/palmm100/details.html zie ik er ook niets over, dus ik vrees dat het niet zal gaan.

Je kan altijd effe proberen om een van die flash programma's te installeren, (flashpro, jackflash) en dan kijekn wat zij te vertellen hebben
Met citaat reageren
  #18  
Oud 23 juli 2001, 23:14
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Doe geen moeite, een m100 heeft geen flashrom.

Op deze paginaīs kan je vinden welke Palmīs met flashrom zijn uitgerust en welke niet.
http://palmclub.nl/tips/modellen.shtml
http://www.palm.com/products/family.html
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 juli 2001, 11:04
Supercow
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: upgrade utility

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supercow

Ik had inderdaad middels Advance een andere ROM gekozen, maar dat leverde dus de melding op die ik meldde in mijn nu gewijzigde bericht.
Ondertussen kom ik al niet eens zover meer. De flashutility klapt bij het hotsyncen al met de melding dat de FLASHPREP.PRC niet compatibel is met de hardware:

HotSync operation started 07/24/01 10:49:12
- Installed file: C:\Palm\UPDATE\Flash\FlashPrep.prc
The PalmOS software in this Upgrade Utility does not match the model of the handheld you are attempting to upgrade.
Exit and locate the correct Upgrade Utility for your handheld.
PalmOS Upgrade conduit synchronization failed
HotSync Error: Unknown error. (3002)
HotSync operation complete 07/24/01 10:49:21

Oveirgens kwam deze FLASHPREP.PRC uit PALMOS330_ENG_PalmIIIx.EXE. Een IIIxe ben ik ook nog niet tegengekomen.

Ik krijg dus op dit moment met geen mogelijkheid een aangepaste ROM geflesd.
Iemand nog andere tips/links?

Mvg,
Dick

Met citaat reageren
  #20  
Oud 24 juli 2001, 13:06
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb stubs

zoals ander vink eerder in deze draad al opmerkte, is het inderdaad beter zgn. stubs in je Rom te zetten, en niet de oorspronkelijke (DateBK4, ActionNames) applicaties. Deze zet je met FlashPro of JackFlash in het 'vrije' flashgeheugen. Als DatBK5 of ActionNames 6.0 uitkomt, hoef je in ieder geval niet meer de hele ROM te vervangen.
Hoewel op te vinden op internet, kun je deze stubs zelf ook makkelijk maken: kies een klein progje, laad het naar POSE, met z'catalog verander je de CreatorID in een database creatorID die je wil synchen (addr, todo, date) en vanaf de POSE save je deze .prc weer; die je dan met EditROM in je eigen rom zet. doodsimpel.
Arnaud
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023