Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 21 augustus 2004, 01:13
bafplus's schermafbeelding
bafplus bafplus is offline
altijd zin in een Treo
Voornaam: bart
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 juni 2004
Locatie: noordwijk
Berichten: 88
zie je wel, ik wist wel dat ik ergens gelijk had...
Met citaat reageren
  #22  
Oud 21 augustus 2004, 09:06
else
Guest
 
Berichten: n/a
Ja sorry het gaat inderdaad om de samplefrequentie... Dit om alle onduidelijkheid weg te nemen. We zouden graag .wav bestanden willen maken van 96 kHz...?? als dat dus kan! En dat is dus mijn vraag, of er een handheld is die een microfooningang heeft die dit kan.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 21 augustus 2004, 09:46
Kees Kees is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kees
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 02 december 2000
Locatie: Utrecht
Berichten: 155
Citaat:
Op 21-08-2004, om 09:06 heeft else dit gezegd in bericht #22
Ja sorry het gaat inderdaad om de samplefrequentie... Dit om alle onduidelijkheid weg te nemen. We zouden graag .wav bestanden willen maken van 96 kHz...?? als dat dus kan! En dat is dus mijn vraag, of er een handheld is die een microfooningang heeft die dit kan.
De sonargeluiden van dolfijnen hebben een frequentie die boven de 50kHz liggen. Om deze te samplen heb je dus een een samplefrequentie nodig die minstens 100 kHz is. Vanwege de uiloop naar boven en een garantie voor de kwaliteit moet je dus gaan sampelen met bijvoorbeeld 120-130 kHz.

Samen met de samplekwaliteit kan je vervolgens dus berekenen hoeveel data dit op levert. De nauwkeurigheid (samplekwaliteit) heeft te maken met het aantal onderverdelingen waarin je de huidige signaalhoogte vastlegt. Je kan dit bijvoorbeeld met 1 byte doen. Je legt dan dus in 256 stapjes verdeelt de signaalhoogte vast. De hoeveelheid data die zo onstaat is dus 130 kB per seconde. oftewel ongeveer 8 megabyte per minuut.

Als ik me nu niet gruwelijk zit te verrekenen met mijn slaperige kop is de vraag dus eigenlijk:

Bestaan er pda's:
- met een externe microfoonaansluiting die signalen tot minimaal 70 kHz doorlaat.
- waarvoor software beschikbaar is die audio van deze frequenties kan sampelen.
- met veel geheugen waarop met minmaal 8 mB per minuut kan worden opgeslagen

Volgens mij is de kans erg klein dat zelfs 1 van deze 3 vragen met ja beantwoord zal gaan worden.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 21 augustus 2004, 10:25
else
Guest
 
Berichten: n/a
Oei dat klinkt niet hoopvol...
Met citaat reageren
  #25  
Oud 21 augustus 2004, 10:52
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Ik denk dat je een volwaardige PC nodig hebt met eventueel een PCI of PCMCIA A/D converter.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #26  
Oud 21 augustus 2004, 10:55
Ronald van Esch's schermafbeelding
Ronald van Esch Ronald van Esch is offline
Nolite timere, ego sum
Voornaam: Ronald
Model: Symbian
 
Geregistreerd: 27 november 2001
Locatie: Apeldoorn, Netherlands
Berichten: 114
wat is er trouwens mis met een goede microfoon en een goede cassette recorder. Thuis kun je dan alles digitaliseren en een cassette recorder is op zee redelijk goed te beschermen.
__________________
Cogito ergo doleo

Per 20-07-2005:
Life Drive + Tom-Tom5 Bluetooth + Piel frama leder case
PER 01-12-2006 Nokia E61 + Piel Frama Vachetta(mooiiii) Case en TomTom 6
Met citaat reageren
  #27  
Oud 21 augustus 2004, 23:45
Kees Kees is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kees
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 02 december 2000
Locatie: Utrecht
Berichten: 155
Citaat:
Op 21-08-2004, om 10:55 heeft Ronald van Esch dit gezegd in bericht #26
wat is er trouwens mis met een goede microfoon en een goede cassette recorder. Thuis kun je dan alles digitaliseren en een cassette recorder is op zee redelijk goed te beschermen.
Normale opnameapparatuur is ontworpen voor het registreren van geluid dat kan worden waargenomen door het menselijk gehoor. Cassetterecorders hebben een kwaliteit die zelfs hoorbaar slechter is dan bijvoorbeeld cd's. Vooral de hoge tonen zijn slecht. Boven de 16 a 17 kHz registreren ze sowieso niets. In normale consumentenapparatuur worden frequenties boven de 20k weggefilterd omdat deze niet nodig zijn voor audio. De opnametechnieken laten de opslag van deze frequenties bovendien niet toe.
Je hebt het hier dus over speciale professionele oplossingen in opnameapparatuur. Of digitale oplossingen van zelf samen te stellen onderdelen. Ik snap de vraag dus wel.

ik heb trouwens wel en applicatie waarin je kan kiezen voor een sampelrate van 96000. Ik kan echter op mijn T3 geen externe bron aansluiten, dus testen gaat niet.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 22 augustus 2004, 10:19
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
kees: Bestaan er pda's:
- met een externe microfoonaansluiting die signalen tot minimaal 70 kHz doorlaat.
- waarvoor software beschikbaar is die audio van deze frequenties kan sampelen.
- met veel geheugen waarop met minmaal 8 mB per minuut kan worden opgeslagen

Volgens mij is de kans erg klein dat zelfs 1 van deze 3 vragen met ja beantwoord zal gaan worden.
Voor een ander project ben ik bzig met een Tungsten|C en een Treo800 om geluid op te nemen. Daarbij gaat het alleen om het hoorbare gebied dus tot zo'n 12 kHz.
Voor een Tungsten zijn van de bovenstaande puntjes er al twee geen probleem meer (software kan ik maken en een T|C met een intern geheugen van 56MB kan dus ca 7 minuten geluid opnemen, nog afgezien van de externe kaartjes). Het mechanisch aansluiten van een microfoon op een Tungsten is ook geen probleem. Wat ik echter niet weet is hoe de interne electronica van de Tungstens is opgebouwd. Er van uitgaande dat de ontwerpers zich hebben geconcentreerd op hoorbare signalen zullen de gebruikte componenten (opamps/filters) de hoge frequenties niet doorlaten.
Rest eigenlijk maar één oplossing: uitproberen.

En inderdaad een Tungsten|W kan dit allemaal niet daar hij gewoonweg geen mogelijkheden heeft geluid op te nemen.

Citaat:
else: We zouden graag .wav bestanden willen maken van 96 kHz...??
Het is nog vroeg op deze zondagmorgen dus daardoor begrijp ik het denk ik nog niet helemaal. Bedoel je hier dus toch een samplefrequentie van 96kHz? Dit is dus voor een Tungsten net haalbaar.

Heb je een personal message gestuurd.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #29  
Oud 22 augustus 2004, 21:44
else
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor al het meedenken van iedereen, ik heb de technische dienst van palmone gevraagd voor nadere specificaties van de mogelijke modellen. Als iemand geinteresseerd is in deze reactie, schrijf het dan in dit forum, dan zal ik het antwoord hierin zetten.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 22 augustus 2004, 21:58
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Ik heb vanmiddag even het één en ander uitgeprobeerd en kom eigenlijk niet verder dan een samplefrequency van 48kHz. Niet genoeg voor de lieve dolfijntjes.
Ik heb ook al bij palm voor meer info gevraagd, maar ben uiteraard geinterresseerd in de info die jij krijgt.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #31  
Oud 23 augustus 2004, 21:35
joop's schermafbeelding
joop joop is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 februari 2004
Berichten: 140
Smile Het bemonsteringstheorema van Shannon

Tijdens mijn studie elektrotechniek in Delft moesten we bij het vak informatietheorie het Theorema van Shannon leren.

De bemonsteringsfrekwentie van een analoog signaal moet minimaal 2x zo hoog zijn als de hoogste frekwentie uit het analoge signaal om het oorspronkelijke signaal terug te kunnen winnen. Dus: wil je een fluitttoon (of een heel orkest...) digitaal vastleggen door met een frekwentie van b.v. 40 kHz de amplitude van het analoge signaal in achtereenvolgende getallen op te slaan, dan kun je maximaal een frekwentie van 20kHz opnemen. Dit principe vormt ook de basis van de opslagmethode op een CD.

Er is dus een aantal factoren m.b.t. het opnemen van dolfijn-signalen, waar je rekening mee moet houden:
- kan de microfoon ze opnemen (frekwentiebereik)
- kun je ze dan digitaal opslaan (analoog-digitaal conversie, zie boven)
- kun je er dan wat mee ( b.v. grafisch weergeven op een computerscherm en analyseren)

Lijkt me wel interessant!

Ik besef dat ik je met dit verhaal geen steek verder geholpen heb, maar het gaf mij enige voldoening om een deel van mijn hersens, waar al jaren geen beroep meer op gedaan wordt gezien mijn huidige werk, actief te krijgen.......

Joop


Met citaat reageren
  #32  
Oud 14 september 2004, 20:36
else
Guest
 
Berichten: n/a
Inmiddels heb ik twee antwoorden gehad.

Van HP het volgende antwoord:
Het is helaas niet mogelijk om zo'n frequentie te halen met een Ipaq,
het is ook nog niet bekend of er een Ipaq uitkomt die dat kan.

Van PalmOne het volgende (bedroevende) antwoord van de technische dienst:
Thank you for contacting palmOne Technical Support. Your case number is 1-85034406.
I am sorry to inform you that we do not have information about which frequenties the microphone of the palms can record.
If you have any further questions, please contact us again.

Tja....
Met citaat reageren
  #33  
Oud 15 september 2004, 08:09
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Dat is wel jammer en eigenlijk ook begrijpelijk. Zo'n PDA is ontworpen om hoorbare audio signalen op te nemen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #34  
Oud 15 september 2004, 09:24
else
Guest
 
Berichten: n/a
Ja, helaas voor ons, maar begrijpelijk is het wel. In ieder geval iedereen bedankt voor alle meedenk moeite.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023