Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 26 november 2007, 12:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Graffiti? Waarom eigenlijk?

Het laatste toestel met Grafitti inputsoftware dat ik heb gehad is alweer van een paar jaar geleden. Sindsdien tik ik er rustig op los, op het toetsenbordje van mijn Treo. Ik vraag me eigenlijk af: waarom is er ooit Grafitti geweest?

Als we het boek Piloting Palm van David Pogue moeten geloven, die de historie van Palm nauwkeurig beschrijft, zijn er Palm Pilot-prototypes geweest die een toetsenbordje aan boord hadden, en geen gebruik maakten van Jeff Hawkins' Graffiti-inputsoftware. Op de een of andere manier prefereerden de testers grafitti, in plaats van op kleine toetsjes te drukken Dat gezegd hebbende: hoewel ik het toetsenbord van mijn Treo prefereer, schrijf ik voor de lol soms eens met grafitti - niet omdat dat sneller gaat, maar omdat ik even nostalgisch wil doen.

Nu de Treo het hoofdproduct van Palm is, kunnen we concluderen dat Graffiti definitief even de ijskast in is geschoven. Op de Treo 180g na, is er geen enkele Treo geweest met een Graffitti-invoervlak. De meest gehoorde reden is, dat Treo's communicatietoestellen zijn, en dat toetsenborden beter geschikt zijn voor grote lappen tekst.

Dus eh... toetsenborden zijn minder geschikt voor kleine lappen tekst, hm?

Feit is dat ik sneller op het toetsenbordje typ dan ik de stylus uit de silo trek en in graffiti ga krabbelen. Dit geldt voor een zin van 4 woorden, of een alinea van 80 woorden. Ook is het graffitivlak van de meeste modellen van Palm nauwelijks groter dan het toetsenbordje van mijn Treo, dus ruimtebesparing kan het ook niet zijn.

Wie heeft een goede theorie waarom graffiti eerder door iedereen omarmd werd, maar nu bij de nieuwere Palm-modellen in de vergetelheid is geraakt?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4879-j99f0wnaydw.jpg‎ (12,1 KB, 1x gelezen)

Laatst gewijzigd door Bram; 26 november 2007 om 14:10.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 november 2007, 12:55
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Misschien speelden marketing-overwegingen ook wel een rol. Want toen de eerste Palm's op de markt kwamen, bestond ook de Apple Newton nog. Ondanks de hype flopte deze enorm, mede veroorzaakt door het niet waar kunnen maken van de beloofde handschriftherkenning.

Daar kon Palm mooi gebruik van maken door op hun handheld's Graffiti aan te bieden: je moest een licht aangepast handschrift aanleren, maar dat werkte dan WEL, wat breed uitgemeten kon worden in de reviews.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 november 2007, 15:06
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Ik denk dat het destijd wél om ruimtebesparing ging. Toetsenborden zoals op de huidige Treo's bestonden nog niet. Een klein toetsenbord zou waarschijnlijk een onwerkbaar gepriegel worden. De Psion had een toetsenbord maar was ook een veel groter apparaat.

Wat wel grappig is: mijn vrouw heeft net een LG Viewty gekocht, je kunt daar bij invoer van sms e.d. kiezen uit een virtueel toetsenbord of handschriftherkenning. De reden ? Er zit een heel mooi 3 inch display op dat je voluit wil benutten voor het bekijken van foto's en filmpjes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 november 2007, 15:51
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Sinds afgelopen donderdag ben ik het bezit van een Lifedrive en daar zit Graffiti op. Ik moest nogal wennen, aangezien ik tot de aanschaf van mijn Treo (die ik overigens nog steeds als hoofdpda gebruik, de LD is eigenlijk een speeltje) altijd met G1 gewerkt heb en nooit met de opvolger hiervan, G2.

Ik denk dat het schrijven op een PDA een beetje een gepasseerd station is, bijna geen enkele smartphone heeft meer handschriftherkenning aan boord (Treo's, de HTC-lijn etc.). Het zal wel niet 'cool' zijn om te schrijven.

Ik moet zeggen dat het na een paar keer oefenen toch weer als vanouds ging (op enig moment schreef ik in G1 sneller dan met een pen op papier) en inderdaad Gaz, dat nostalgische gevoel van weleer is ook leuk
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 november 2007, 16:47
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Zal toen waarschijnlijk wel een kwestie van grootte zijn geweest. Zo'n toetsenbordje kost immers ruimte en gaat ten koste van de grootte van je display (om het apparaat zo nog handzaam te houden.)
Daarnaast was het natuurlijk het paradepaardje van Jeff Hawkins, wat vast ook wel meegeteld zal hebben.
En natuurlijk het idee dat je op zo'n elektronisch apparaat kunt schrijven en dat het dan je handschrift herkent. Dat is toch ook wel heel erg apart.

De eerste versie van graffiti blijft het beste. De tweede kent toch enkele snelheidsverminderende streken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 november 2007, 21:07
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
De eerste toetsenbordjes van de Treo zijn er pas gekomen na heel veel uitproberen en aanpassen. Ik geloof dat ze ongeveer honderd varianten uitgeprobeerd hebben. Zoveel tijd en inspanning konden ze niet besteden aan de eerste Palm en inderdaad was rond die tijd een aanraakscherm met handschriftherkenning bijna verplicht voor nieuwe apparaten. Jeff Hawkins was gewoon eigenwijs genoeg om te verwachten dat mensen liever een nieuw handschrift leerden dat simpel en goed werkte, dan de echte handschrift'herkenning' van de Newton.

En ik gebruik graffiti alleen als ik op een Palm zonder toetsenbord werk.

gr, Roel

P.S. over gewenning gesproken: ik tik dit nu in op mijn laptop zonder dat er een muis aan hangt, maar mijn Treo ligt wel op de plek waar de muis normaal een plekje heeft. Dus ik moet even scrollen en begin mijn Treo te bewegen
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 november 2007, 22:07
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
De laatste pda's hebben vrijwel altijd een wegklapbaar Graffiti-deel. Dus dan heb je een groter scherm als je niet bezig bent met het invoeren van tekst.
En dat komt in zo ongeveer alle programma's goed uit. Bij foto en video sowieso, maar ook de (gevulde) agenda wordt er een stuk overzichtelijker op.

Zelf wat krabbelen heeft bij mij de voorkeur boven een toetsenbord op het scherm, zoals bijvoorbeeld de iPhone of iPod touch heeft. Toetsenborden op schermen leveren toch vaak een gepriegel op, hoewel daarbij zeker ook meespeelt dat ik het niet gewend ben.
Ook moet ik erkennen dat de Graffiti op m'n iQue niet ideaal is, het is wat aan de trage kant.
Daarnaast is een van de belangrijkste nadelen van Graffiti de verhoogde schermslijtage. Die mis je bij een toetsenbord, omdat je daar op vaste punten op het scherm drukt en niet over het scherm "sleept", zoals met Graffiti.

En om dan nog even terug te komen op de fysieke toetsenbordjes op de pda/smartphone zelf: ja, dat levert dus onverbiddelijk een kleiner scherm op en verdient daarom niet mijn voorkeur. Hoewel ik absoluut geloof dat het schrijftempo erop vooruit gaat.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 december 2007, 11:01
r.dirksen
Guest
 
Berichten: n/a
ik was met mijn vorige palms een verwoed gebruiker van graffiti. Vooral de eerste versie waar alle letters met 1 stroke gezet konden worden werkte prima. Sinds mijn treo 270 en nu mijn treo 500 met graffiti met meerdere strokes zoals de i en de k is het al een stuk minder. een l zetten met een spatie erachter leidt tot een k. bij een i moet je de punt wel op een heel specifieke plek beginnen. en het is traag. Dus hoewel ik vroeger sneller schreef dan typte, is het nu andersom. Ik voel me dus gedwongen om het toetsenbord te gebruiken hoewel ik bijvoorkeur gewoon een goedwerkende Graffiti Anywhere zou willen hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023