Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 28 september 2007, 11:35
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Van OS5 naar WM5

Omdat ik voorzie dat Palm het niet gaat redden, besloot ik me in ieder geval eens te gaan orienteren op WM. Na nog meer orientatie een Treo 750 aangeschaft, die ik nu een dag in huis heb.
Eerste indrukken:
Qua bediening is de overstap groot. Bijkomend nadeel is natuurlijk dat de hardbuttons op de 750 anders geplaatst zijn dan op de 680, maar zelfs dan... Het kan misschien nog gaan wennen, maar WM lijkt niet voor one-handed gebruik gemaakt te zijn. Het is toch merkbaar dat het uitgangspunt van WM een PC-besturingssysteem was, dat vervolgens werd overgezet naar een handheld.
Zijn er dan shells die de besturing gemakkelijker maken? Ik heb ze nog niet kunnen vinden. Het kan mijn onervarenheid zijn, maar het lijkt alsof zelfs 3rd party shells maar beperkt naar eigen inzicht in te richten zijn. Ik ben nog niet het equivalent van een ZLauncher of LaunchAnywhere tegengekomen.

Sowieso gaat customization minder ver dan bij OS5. Waar is het WM-broertje van Fonts4OS5, waarmee ik ieder font op ieder scherm kon aanpassen? Nee, ik zit vast aan de lelijke Windows-fonts. Dat vond ik vooral storend in eReader, maar juist daar werd ik weer aangenaam verrast; je kan ieder ttf-file van je PC gewoon kopieren naar je device en voila, het font is in eReader te gebruiken. Dat is wat mij betreft nou weer een groot voordeel van de relatie tussen Windows en WM.

Het 240x240 scherm... Tja, het is voelbaar kleiner. Een weekoverzicht van Agenda Fusion of PocketInformant is een priegelige bedoening, lang niet zo ruim als een weekscherm in Datebk6. Ik vind de bediening van al die 3rd party agenda's trouwens weinig intuitief, maar tegelijkertijd moet je er wel aan, want de ingebouwde Calendar is (net als bij Palm) waardeloos.

Na een dag met veel installeren en de-installeren (niet 1 reset !) en veel gezoek naar software denk ik dat dit het belangrijkste verschil tussen OS5 en WM is: OS5 is ooit ontwikkeld door geeks en is ook eigenlijk een beetje in die sfeer blijven hangen. Dat verklaart de overvloed aan progjes waarmee je ieder kleurtje en lettertje naar eigen inzicht aan kan passen; heel veel mensen liefhebberen wat in het rond met OS5 en dat levert veel moois op, maar ook veel instabiliteit. In vergelijking daarmee is WM gewoon een commercieel product, dat moet werken, nauw moet aansluiten bij Windows en vrij goed is dichtgetimmerd, zodat de hobbyisten er minder mee kunnen (maar dat levert weer wel stabiliteit op!).
Bijvoorbeeld: waarom kan ik de e-mail shortcut onder de linker hardbutton in het Today-scherm niet wijzigen?

Waar gaat mijn voorkeur naar uit? Ik weet het nog niet. OS5 is mooier, mede door het 320x320 scherm. Customization is veel beter en voorlopig lijkt de navigatie ook makkelijker, maar ik vermoed dat dat een kwestie van wennen is. Als de 750 mijn allereerste telefoon zou zijn, zou ik dik tevreden zijn. De belangrijkste reden waarom ik kijk naar WM is een groeiend wantrouwen ten aanzien van Palm. Ik vraag me (zoals velen) af of ze zullen overleven. Dat is 1 vraag die je in ieder geval niet bij WM hoeft te stellen!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 september 2007, 12:11
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nah, WM5 heb je een ander verwachtingspatroon nodig. Ik wilde dus per se die weekview hebben zoals bij Datebk5, maar ik heb zowel Agenda Fusion als Pocket Informant van mijn Treo afgeschopt, en doe het gewoon met een lijst agendapunten op de Today-scherm

De 'beste' launcher is Spb Mobile Shell, en de 'beste' PIM manager is in mijn ogen Spb Diary of Pocket Breeze.

Sowieso vind je bijna alle standaard grote customizations bij:

Spb Software House
SBSH Mobile Software - Making smaller bigger
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 september 2007, 12:15
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Citaat:
de 'beste' PIM manager is in mijn ogen Spb Diary of Pocket Breeze
Interessant, maar ik zie bij geen van beide een Weekview (in ieder geval niet in de virtual tour).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 september 2007, 12:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartveld Bekijk bericht
Interessant, maar ik zie bij geen van beide een Weekview (in ieder geval niet in de virtual tour).
Nee, daarom zei ik ook dat ik van de Weekview afgestapt ben, na maanden gezocht te hebben. Gaat nu net zo goed, 14 dagen in een lijstje projecteren.

Ik zou Spb mobile shell eens uitproberen, denk dat het navigeren voor jou al een stuk makkelijker wordt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 september 2007, 12:23
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Ik heb Spb Mobile Shell er al op staan. Vind het de minst slechte, maar kan er nog niet helemaal wijs uit, maar ik denk dat dat wennen is en een kwestie van eens in de manual kijken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 september 2007, 12:48
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Mijn ervaring met Sbp producten is dat ze er ongelovelijk gelikt uitzien maar dat je device (in mijn geval een Qtek 9100 en HTC TyTN) er ongenadig traag van worden bij de opbouw. Ook het aantal vastlopers neemt hand over hand toe...

Inmiddels is de 9100 de deur uit en heb ik de TyTN geupdate naar WM6 en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de snelheid van deze nieuwe versie...

Maar toch he, het haalt het nog steeds bij het gebruiksgemak van mijn inmiddels bejaarde Treo 650...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 september 2007, 13:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
WM5 is T R A A G.

Dat vind ik het grootste nadeel van WM5. Maargoed, Blazer opstarten op een PalmOS Treo is ook geen pretje: Pocket IE start veel sneller op.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 september 2007, 13:17
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Vind die traagheid best meevallen, eerlijk gezegd. En WM6 schijnt sneller te zijn en binnenkort komt er een ROM-update voor de 750...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 september 2007, 13:19
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Heeft iemand al SBSH Papyrus al uitgeprobeerd? Hier zie je (grid view) een weekview.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 september 2007, 13:30
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Ik zie het al: onderste deel van scherm is onbenaderbaar in 240x240.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 28 september 2007, 13:31
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartveld Bekijk bericht
Vind die traagheid best meevallen, eerlijk gezegd. En WM6 schijnt sneller te zijn en binnenkort komt er een ROM-update voor de 750...
Ik had toch wel even een -momentje toen ik Agenda Fusion wilde opstarten in weekview: 8 seconden.

Oh ja, tweede punt van ergernis bij WM: bovenste titelbalk en onderste menubalk, samen goed voor zo'n 60 pixels.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 september 2007, 13:37
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Heb het net getest: Agenda Fusion in weekview kost 3 seconden.
En ik ben het helemaal met je eens over die balken. En als OS5 zoiets had gehad dan was er allang een slimme jongen geweest die een progje had geschreven om die balken te laten verdwijnen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 september 2007, 13:42
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Hm, zou het dan komen doordat mijn PIM-bestand 6 MB is?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 september 2007, 13:44
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Wie weet... ik heb het in ieder geval niet zo druk en ik ken ook niemand!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 oktober 2007, 14:54
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Binnenkort zet ik mijn 680 te koop. Na een weekje zoeken en inrichten heb ik nu een heel goede setup voor mijn 750, met hulp van Agenda One (goede weekview!) en Spb Pocket Plus als shell. Alles wat ik op mijn smartphone wil hebben staat er op, uiterst stabiel en efficient. UMTS voelbaar sneller. One-handed operation is gewend. Zeker, er is een groot verschil tussen de schermen van de 680 en de 750, maar als straks de Samsung SGH i780 komt is dat minpuntje ook opgelost. Heb ik nog wifi ook.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023