Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 28 oktober 2005, 09:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Zijn er specifieke momenten waarop dat gebeurt dan? ik heb dit nog geen enkele keer meegemaakt...
Zeker zijn dat specifieke momenten. Namelijk de momenten dat ik *net* geen werkende backup van de nacht ervoor hebt omdat de Treo op zijn snuffert is gegaan bij het backuppen of wanneer ik mijn geheugenkaartje met backup per ongeluk thuis heb laten liggen.

Nouja, nee... dat is het frustrerende. Soms gewoon echt zomaar bij een normale handeling. Maar voor mijn gevoel vaker bij de meer 'exotischerder' handelingen, zoals bij de pop-up van Hi Launcher, het switchen van programma's met Qlaunch, het opnemen van een telefoongesprek....

Daar had ik ook bijna iedere avond last van, zowel met de laatste versie van Backupman, RBackup alsmede BackupbuddyVFS die nu Bluenomad heet. Maar nu, en ik kan niet zeggen waarom, gaan de backups prima. De keren dat de backups mislukten, heeft de hotsync restore me uiteindelijk gered, dus dat was een pluspuntje.

Maargoed, ook op het forum van Mytreo.net lopen lange threads waarin mensen spontane resets krijgen

(http://mytreo.net/forum/index.php/topic,16853.120.html)

en het jammere is dat zelfs met alle developpers die ook op die fora rondstruinen, er geen eenduidig antwoord is te geven hoe dit tegen te gaan is. Iedereen lijkt te denken dat het iets te maken heeft met het nieuwe geheugenstructuur, maar hoe het op te lossen is wordt ook zeer bemoeilijkt omdat Palm de overstap naar NVFS geheugen niet of nauwelijks heeft gedocumenteerd. Iets waar de devloppers zeer terecht niet blij mee zijn.

Ik heb werkelijk nooit zo weinig van een Palm gesnapt als de Treo650, soms een beetje frustrerend als je niet achter oorzaken kunt komen.

Q&A:

Treo leuk? Zekers.
Treo stabiel? Ja dat geloof ik best, de eerste week voordat ik alle programma's erop begon te gooien bij mij was hij ook best stabiel.
Treo stabiel voor Palmnerds die veel programma's en hacks hebben? Okee, dat wordt al minder.

Note: alle programma's zijn waar nodig up-to-date gebracht naar NVFS compatible / Treo 650 compatible versies.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 28 oktober 2005 om 09:53.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 28 oktober 2005, 11:03
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
....... Wanneer de popup van "Could not allocate memory" tevoorschijn komt, run ik snel even de Desk Accessoire van DBCachetool via Hi-Launcher om de cache te legen, en dan doet Tomtom het gewoon.............
Specifiek bij TomTom kan je dit mogelijk ook automatisch doen: instellingen bij mij werken zijn:
In DBcache een apps entry voor TomTom, daar first form aanvinken, free <8, max <5
Het effect is dat bij het openen van TomTom deze test wordt uitgevoerd, blijkbaar gebruikt TT een formulier open functie. De 'App stop' in DBcache doet die test bij stoppen van TomTom, ook wel nodig.
Bij werkt dit goed en start TomTom altijd, dus soms met een 'auto' cache clear, op. Slecht eenmaal een reset gehad in nu ong 1 week.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 28 oktober 2005, 11:14
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999
Specifiek bij TomTom kan je dit mogelijk ook automatisch doen: instellingen bij mij werken zijn:
In DBcache een apps entry voor TomTom, daar first form aanvinken, free <8, max <5
Oh, da's bij mij altijd dus.

Ik heb nogal veel programma's op de achtergrond. Fonts4OS5, QLaunch, HiLauncher, YAHM, Butler, Headsetcontrol, KeybLightsoff etc.

Wat? Dat ik dan nog klaag dat ik te weinig cache heb?

Absoluut!

Citaat:
Het effect is dat bij het openen van TomTom deze test wordt uitgevoerd, blijkbaar gebruikt TT een formulier open functie. De 'App stop' in DBcache doet die test bij stoppen van TomTom, ook wel nodig.
Bij werkt dit goed en start TomTom altijd, dus soms met een 'auto' cache clear, op. Slecht eenmaal een reset gehad in nu ong 1 week.
Ik weet dat ik dat ook bij Tomtom automatisch kan doen, maar het komt nog net iets vaker niet voor dan wel, dus ik kies ervoor om het asap op te starten in plaats van altijd die dbcache automatisch te legen alvorens het opstart. Ik gebruik Tomtom het vaakst om te wandelen, en dan wil ik graag snel iets opzoeken. In de auto kun je dan nog even je gordel omdoen enzo.

Op de een of andere manier lijkt me die mededeling bij mij onhafhankelijk van de totale of max chunk cache - heb ik eens een keer enorm veel vrij, start Tomtom alsnog op met een foutmelding.... Ik heb bijvoorbeeld nu:

Free = 4441000
Max = 1488016

... na een dbcache schoonmaak. Krijg nog steeds de Arm Read: could not allocate memory-foutmelding, hoewel deze cijfers soms in andere gevallen echt zat zijn om Tomtom op te starten .

Maargoed, sinds de upgrade ben ik idd al een stuk verder.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #24  
Oud 01 november 2005, 14:57
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Ik heb nu een paar dagen DBCacheTool draaien, maar het helpt mij niet veel. Na een soft reset heb ik zo'n 7MB vrij (en ook 7MB max alloc), maar dat slinkt al snel naar 2MB vrij een 100-200k max alloc.

DBCacheTool krijgt dit dus niet omlaag. Als ik 'clear type' op 'DB' zonder 'safe mode' zet worden er wel een paar 100k vrij gemaakt, maar daar houdt het op.

Volgens mij heb ik niet al te veel in de achtergrond draaien:

MultiuserHack
UninstallManager
Ringo
FieldPlus
ShortCut5
Switch5

Is er niet ergens een progje dat laat zien wat er allemaal draait, en hoeveel geheugen dat kost? Dan kan ik bovenstaande tools beter op waarde schatten.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 01 november 2005, 15:44
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Zijn er specifieke momenten waarop dat gebeurt dan? ik heb dit nog geen enkele keer meegemaakt...
Nou ik wel, notabene vlak voordat ik een weekje zou vertrekken. Erg lastig want ook alle registratie codes zijn foets en/plus alle zorgvuldig uitgeknobbelde settings. Oorzaak, geen flauw idee. sávonds alles oke en 's-morgens puin ruimen.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 01 november 2005, 20:04
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichieB
Ik heb nu een paar dagen DBCacheTool draaien, maar het helpt mij niet veel. Na een soft reset heb ik zo'n 7MB vrij (en ook 7MB max alloc), maar dat slinkt al snel naar 2MB vrij een 100-200k max alloc.

DBCacheTool krijgt dit dus niet omlaag. Als ik 'clear type' op 'DB' zonder 'safe mode' zet worden er wel een paar 100k vrij gemaakt, maar daar houdt het op.

Volgens mij heb ik niet al te veel in de achtergrond draaien:

MultiuserHack
UninstallManager
Ringo
FieldPlus
ShortCut5
Switch5

Is er niet ergens een progje dat laat zien wat er allemaal draait, en hoeveel geheugen dat kost? Dan kan ik bovenstaande tools beter op waarde schatten.
Ik neem aan dat je TomTom NIET gebruikt, maar heb je wel last van resets ? 2mb vrij lijkt mij erg weinig dat was wel veel in de 'Palm Pilot tijd'.

Ik zou zegen dat die (1?) achtergrond apps verantwoordelijk zijn voor de 5MB die je 'mist'. Je zou ze een voor een op non-actief kunnen zetten en na een soft reset zien welke apps zoveel gebruiken.
Ook zou er te veel geheugen geblokkeerd kunnen worden. dat kan je met Resco Locker zien.
Er is een prog sysinfo (10x proefgebruik gratis) die in enig detail het geheugen gebruik laat zien, maar die telt RAM en NVS iets bij elkaar, anderss kloppen de getallen bij mij niet (41.2 total memory).

Overigens moet je bij alle memory info apps zelf uitzoeken of ze bij de Treo RAM of NVS bedoelen of een combinatie. De heap (DBCACHE) is een onderdeel van de 32MB RAM waarin programma's draaien. In NVS wordt alles opgeslagen.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 02 november 2005, 12:08
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Ik gebruik TomTom wel, en moet bijna altijd soft resetten voordat het wil opstarten.

Ringo, FieldPlus en Switch5 hebben niet de mogelijkheid om ze uit te zetten. De rest heb ik uitgezet, maar ook dan geeft DBCacheTool niets meer vrij. De apps verwijderen vind ik te omslachtig om te proberen.

RescoLocker geeft aan dat alleen PrintMe Exg Lib (84k) gelocked is. Lijkt me in orde dus.

Sysinfo is grappig, maar laat me helemaal niets zien over de heap, dus ik weet nog steeds niet waarom die bij mij zo vol zit.

Pff, na al de tests zat ik op 1.7M free en 20k max alloc. Dat eindigde dus in een spontane reset , de eerste in weken.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 02 november 2005, 12:34
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Als je zorgt dat je rond de 3MB vrij geheugen hebt dan krijgt je geen resets meer. Misschien kun je een aantal applicaties die je weinig gebruikt naar een SD kaart verplaatsen of verwijderen.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #29  
Oud 02 november 2005, 14:01
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Als je zorgt dat je rond de 3MB vrij geheugen hebt dan krijgt je geen resets meer. Misschien kun je een aantal applicaties die je weinig gebruikt naar een SD kaart verplaatsen of verwijderen.
Volgens mij ligt het probleem van RichieB absoluut niet aan de hoeveelheid vrij geheugen, maar aan de beschikbare hoeveelheid DBCache. Ik heb zelf ook al gemerkt dat wanneer je slechts enkele hacks op de achtergrond laat draaien, plus nog Chattermail op de achtergrond hebt, je bijna elke keer een foutmelding krijgt van Tomtom. Ik zou dan ook willen vragen om eens een keer op te schrijven welke hacks je allemaal op de achtergrond hebt draaien (Zlauncher, Chattermail, een opvouwbare keyboard driver en ander op de achtergrond draaiende programma's tellen ook mee). Mijn lijst kun je een paar berichten naar beneden zien.

Overigens vermoed ik nu dat de oude vage "Armcode not allocated" bericht gewoon is vervangen door een mooie foutmelding "Arm Read: could not allocate" maar dat het gewoon dezelfde schreeuw om te weinig DBCache is.

Mijn voorlopige mening: NVFS absoluut leuk voor casual palmgebruikers en mensen die verder nooit 3rd party apps installeren. NVFS absoluut tragisch voor Palmfanaten die hun hele device willen customizen dmv hacks.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #30  
Oud 02 november 2005, 15:26
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Volgens mij ligt het probleem van RichieB absoluut niet aan de hoeveelheid vrij geheugen, maar aan de beschikbare hoeveelheid DBCache.
Inderdaad. Ik heb standaard zo'n 4MB vrij voor databases en programma's. Het is de DBCache die langzaam vol loopt, en ik niet meer leeg krijg zonder soft reset .
Met citaat reageren
  #31  
Oud 08 november 2005, 14:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Even een update.

Ik heb de 'vage Chinese ROM update' versie 1.14dbg (wist ik veel dat dbg voor 'debug' stond ) en de normale 1.13 ROM er weer opgegooid. Ik heb echter wel de GSM radio firmware op 1.43 gehouden (ook nog niet officieel uit). Ik kan duidelijk bevestigen dat de 1.43 GSM firmware een absolute verbetering is qua receptie, volume, en ontvangst voor de tegenpartij. Die trial van Volumecare heb ik dus niet meer nodig. Ook wordt Telfort niet langer als O2 aangeduid, maar gewoon als Telfort.

Anyway, sinds ik 1.13 er weer opheb zijn vrijwel alle DBCache problemen verdwenen (toch nog in combinatie met DBCachetool, maar Resco Locker heb ik niet meer nodig). Ook heb ik nog geen een keer de Saved Preferences verloren. 1.13 ROM + 1.43 GSM is voor mij een gouden combinatie.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #32  
Oud 08 november 2005, 15:30
costanza's schermafbeelding
costanza costanza is offline
Ocda
Voornaam: Thomas
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 17 juni 2003
Locatie: Heerenveen
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar costanza
Ik heb met de 1.13 rom eigenlijk nog helemaal geen problemen. Heb mijn treo nu een week en ben qua stabiliteit (maar ook met de rest) supertevreden. Geen enkele spontane reset , en het volume is met dank aan VolumeCare goed.
Ben echter wel benieuwd naar die GSM firmware (1.43)... kan ik die ergens los downloaden?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 08 november 2005, 15:37
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ben echter wel benieuwd naar die GSM firmware (1.43)... kan ik die ergens los downloaden?
Hij stond eerst vrijelijk op de fora van mytreo.net , maar Palm had daar wat klachten over, en nu moet je wat beter je best doen om het daar te verkrijgen.

Wat betreft de Palmclub hanteren we dezelfde regels die mytreo.net nu ook volgt: wel praten, niet aanbieden van de ROM's. Palm is daar blijkbaar tevreden mee.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #34  
Oud 08 november 2005, 16:03
costanza's schermafbeelding
costanza costanza is offline
Ocda
Voornaam: Thomas
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 17 juni 2003
Locatie: Heerenveen
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar costanza
Stel nou dat ik de bestanden voor die versie 1.43 gevonden zou hebben... Kan ik dan die files gewoon installeren zoals ik ook een programma op mijn palm zou installeren (incl pdb-files) of moet ik daar een speciaal upgrade-tooltje voor gebruiken?
Met citaat reageren
  #35  
Oud 08 november 2005, 16:11
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door costanza
Stel nou dat ik de bestanden voor die versie 1.43 gevonden zou hebben... Kan ik dan die files gewoon installeren zoals ik ook een programma op mijn palm zou installeren (incl pdb-files) of moet ik daar een speciaal upgrade-tooltje voor gebruiken?
Nou, als je ze eenmaal op mytreo.net gevonden hebt, wordt alles duidelijk.

De GSM update heeft geen installer perse nodig. De ROM update wel.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #36  
Oud 08 november 2005, 16:13
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Hmm: Gaz was me voor, maar hopelijk zijn we duidelijk genoeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door costanza
Stel nou dat ik de bestanden voor die versie 1.43 gevonden zou hebben... Kan ik dan die files gewoon installeren zoals ik ook een programma op mijn palm zou installeren (incl pdb-files) of moet ik daar een speciaal upgrade-tooltje voor gebruiken?
Gesteld dat je deze bestanden hebt...
Nee, dat is toch een iets lastiger procedure. Echter: voor een nette update moet je bij Palm toch een goede beschrijving kunnen vinden, want ook voor de Treo 650 GSM uitvoering is een tijd geleden een ROM-update beschikbaar gekomen.

En een waarschuwing: je ROM is vrij belangrijk, dus als je daar iets om zeep helpt kun je overblijven met een mooi gevormd stuk nutteloze electronica.

Succes, groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #37  
Oud 08 november 2005, 16:26
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Wat betreft de Palmclub hanteren we dezelfde regels die mytreo.net nu ook volgt: wel praten, niet aanbieden van de ROM's. Palm is daar blijkbaar tevreden mee.
Waarom volgt Palmclub de regels die mytreo.net volgt, en niet die van treocentral.com bijvoorbeeld?

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2005 om 16:44. Reden: Sorry, niks ge-edit, had even een verkeerde knop te pakken
Met citaat reageren
  #38  
Oud 08 november 2005, 16:27
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Waarom volgt Palmclub de regels die mytreo.net volgt, en niet die van treocentral.com bijvoorbeeld?
Stel het andersom: mytreo.net volgt de regels die de palmclub ook volgt. Wie-wie volgt is niet interessant, het beleid is gewoon vergelijkbaar.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #39  
Oud 08 november 2005, 16:38
costanza's schermafbeelding
costanza costanza is offline
Ocda
Voornaam: Thomas
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 17 juni 2003
Locatie: Heerenveen
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar costanza
Ik denk dat ik maar op een officiele update wacht... Die gaat toch vanzelf komen? Of zijn dit allemaal echt onofficiële zelf gebrouwde updates.

Zolang ik nog tevreden ben loop ik liever geen risico.
Met citaat reageren
  #40  
Oud 08 november 2005, 16:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichieB
Waarom volgt Palmclub de regels die mytreo.net volgt, en niet die van treocentral.com bijvoorbeeld?
Wat Bram zegt. We hadden sowieso al een policy over het niet aanbieden van custom ROM's en onofficiele uitgaven, zelfs voordat mytreo.net bestond. Daarnaast heeft mytreo.net al een waarschuwing van Palm te pakken, en consequent in hun beleid zou treocentral er binnenkort er ook wel eentje krijgen. Omdat we hier bij de Palmclub altijd op goede voet hebben geleefd met Palm Benelux, willen we zelfs waarschuwingen vermijden, en gewoon ons huidige beleid voortzetten. Ik hoop dat deze uitleg acceptabel is.

Mytreo.net gingen op een gegeven moment op de fora Custom ROM's aanbieden, waarop zij een reprimade kregen van Palm Inc. Daarna hebben zij hun regels aangepast naar wat lijkt op de regels van de Palmclub.

Knutselen is niet erg met je eigen Palm. Hem kapotmaken ook niet, overigens. Zolang je maar niet hier om hulp komt vragen of Palm de schuld gaat geven. Eigen risico is immers echt 100% eigen risico.

Citaat:
Ik denk dat ik maar op een officiele update wacht... Die gaat toch vanzelf komen? Of zijn dit allemaal echt onofficiële zelf gebrouwde updates.

Zolang ik nog tevreden ben loop ik liever geen risico.
Verstandig. Ik heb nog nooit zoveel resets gehad als tijdens het gebruik van de onofficiele ROM update (1.14dbg). Mocht het terugflashen naar 1.13 niet gelukt zijn, had ik mijn Treo wel uit het raam kunnen gooien. De GSM firmware update naar 1.43, daar ben ik wel zeer tevreden over. Volumecare is niet meer nodig.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2005 om 16:57.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023