Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #101  
Oud 25 augustus 2002, 19:06
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Ik heb de Ptelnet test gedaan, en je hebt gelijk. Die heeft absoluut geen probleem de gps aan de gang te houden.

Kjeld geeft dat nu ook aan, wellicht helpt zijn bericht ook om ergens een punt te maken. Daarom hierbij.

I must admit that the RF explanation seems to be the most likely based on the test results you describe. I am pretty surprised by this, but your last test did not go like I expected.

If PTelnet can keep the GPS alive without RTS/CTS enabled or any characters sent (you just write them at the grafitti area, they are not shown but sent to the GPS, but that is unimportant now) but it stops when moving to Cetus GPS or even with Cetus GPS active while not connected but only held closely to the GPS, then there must be something about the RF problems.

In this case there isn't much I can do about it. It may be true that Tomtom only performs a very limited set of calculations, but Cetus GPS is not that calculation "heavy" and should be able to perform like TomTom. If I had a Palm 50x and a Holux GPS, then I might be able to track down precisely what makes the GPS turn off, but I don't.

For all I know Cetus GPS works with all other NMEA enabled GPS receivers, currently I only have a non resolved issue with the Navman Springboard module for HandSpring Visor, and I have more than 1200 downloads of the latest beta released august 11 so I am fairly sure that I would know if there were a general problem with some GPS receivers.

Despite what Holux says it seems that they have created a very poor piece of hardware with much worse RF characteristics than Navman and Magellan.

Best regards
Kjeld Jensen
__________________
star
Met citaat reageren
  #102  
Oud 25 augustus 2002, 19:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik klink misschien wat drammerig, maar ik zag echt geen enkele andere oorzaak. Het is jammer, maar ik denk dat Kjeld er echt niets aan kan doen. Ik moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook nogal verbaasd was dat die GM251+ (soms) zo slecht werkt.

Wat mij misschien nog het meeste bevreemd is dat een Palm zoveel "storing" afgeeft. De M505 en M515 hebben toch een metalen behuizing? Daar zou dan toch niet zo heel veel RF storing door moeten komen zou je zeggen?

Kjeld zou er overigens wel voor kunnen zorgen dat zijn wachtloop wat minder processor intensief is. Dat spaart een hele hoop stroom en dan zou de GM251+ het vast ook al een stuk beter doen.

Hannes van palmrouter beweert overigens dat hij geen slechte GM251+ heeft geleverd. Holux kan het dus wel (als dat echt waar is). Hebben jullie de GM251+ alledrie in Nederland gekocht (Star, Lette en Rudy)? Nou ja Rudy dus zeker niet, maar de andere 2?

Je zou toch van een GPS in ieder geval moeten kunnen verwachten dat ie naar behoren werkt. Kunnen jullie niet gewoon garantie claimen en het ding omruilen voor een beter exemplaar? Zeker nou je een aantoonbaar verhaal hebt dat het gewoon aan de GPS zelf ligt.
Met citaat reageren
  #103  
Oud 25 augustus 2002, 20:43
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
HoHo, de mijne (251+) komt ook van dezelfde bron dan die van jullie hoor!!!
En de 505 en 515 zullen wel veel beter werken, als straling de oorzaak is, (voor mij duidelijk wel), dan zal inderdaad die 500 met zijn kunststof achterkant wel nadelen hebben.

Rudy
Met citaat reageren
  #104  
Oud 25 augustus 2002, 21:42
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Mijn Holux komt van Mobileware.
Tina had de series toch al eens gecheckt?
Omdat de mijne duidelijk BK (+) aangeeft had ik begrepen en dus verwacht geen problemen te zullen hebben en een verbeterde versie in mijn bezit te hebben.
Het lijkt wel of daar dan toch "misbaksels" tussen zitten.
Helaas kan ik geen specifieke metingen doen.
Ter herinnering, ik heb een M515 en heb dus precies hetzelfde. Kennelijk maakt de behuizing niet voldoende verschil om een goed effect te hebben.
Dat was een van de redenen waarom Kjeld toch aan de software dacht.

Is er dan geen enkele manier waarop we dat aan kunnen tonen?
Prutsen aan mijn holux doe ik liever niet, want ik heb hem net twee weken binnen, en probeer hem dan liever terug te sturen.
__________________
star
Met citaat reageren
  #105  
Oud 25 augustus 2002, 22:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja Tina had de serienummers al gecontroleerd, maar blijkbaar zegt dat niets. Voor zover ik begrepen had zijn alle GM251+ modellen van de juiste versie. Maar ze doen het dus niet goed. Ik was alleen benieuwd of iemand met problemen de GPS bij palmrouter had gekocht. Hannes beweert ten stelligste dat de GM251+ die hij verkoopt een probleem zou hebben. Ik vraag me dan af of hij betere modellen inkoopt of dat hij de defecte apparaten terugstuurt. (Of dat het gewoon niet waar is)

Wil je nog meer aantonen dan dat de fix wegvalt als Cetus draait? Dat wordt denk ik lastig. Kun je makkelijk een externe kabel op de connector krijgen? Ik dacht het niet he? Maar goed, als dat wel kan dan zou je NMEA monitor kunnen draaien terwijl de palm via de kabel aangesloten is op de GPS. Dan kun je zo de afstand tot de antenne varieren en kijken wat de signaalsterkte is. Of nog beter, met hyperterminal de GPS data afvangen en dan op de palm, Cetus of een benchmark draaien.
Met citaat reageren
  #106  
Oud 27 augustus 2002, 23:07
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Curieuze ervaring vandaag. Was voor langere tijd en route en heb de gps meegenomen. Wat schetst mijn verbazing, alles werkt, niet alleen tomtom, maar ook cetus en nmea mon.
Ik denken wat het ik nu anders gedaan.
Deze keer had ik de holux aangesloten op de accu.
Zou het kunnen dat e.e.a. nu wel werkt, doordat er een andere spanning op staat????
Zou dat een belangrijke veroorzaker van de problemen kunnen zijn?
__________________
star
Met citaat reageren
  #107  
Oud 27 augustus 2002, 23:13
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
als het signaal sterk is, is de interferentie minder beduidend, en zul je het effekt minder waarnemen.
Trouwens, ikheb mijn 251+, probleemgeval daarstraks verkocht aan mijn beste vriend, nadat we de 251+ op zijn 505 getest hebben, dar ging die prima op, uit de hand direkt tussen de 4 en 6 sats. gewoon de 500 die dit probleem heeft??
Rudy
Met citaat reageren
  #108  
Oud 28 augustus 2002, 09:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Star,

Ik had al een keer ergens gezien dat als de GM251+ op de accu zit dat deze dan anders werkt dan als hij op de batterijspanning werkt. Op de batterij wordt de GM251+ ik geloof 70% (of misschien zelfs wel 80%)van de tijd in een soort slaapstand gezet. Dat is om stroom te besparen. Rudy kon geen verschil zien tussen de batterij en accu stand, maar misschien dat er bij de M505 en M515 wel een verschil merkbaar is. Ik neem aan dat als de GPS 100% van de de tijd kan rekenen aan zijn locatie dat het dan beter werkt dan als er maar 30% van de tijd beschikbaar is. Zeker als de ontvangst misschien net op het randje is van "wel geen lock".

Probeer jij anders ook eens om NMEA Monitor te draaien opde GSV pagina en dan de GPS (terwijl je de GPS laat zitten op de plek waar deze zit) van de accu af te halen. Zie je dan een verlies in signaalsterkte of aantal gelockte sattelieten? Bij Rudy maakte het in ieder geval niets uit. Mijn Holux GPS geeft overigens maar eens in de 3 of 5 seconden ofzo een update van de satellietstats. Je moet dus waarschijnlijk wel even wachten om te zien of het verschil maakt. Zeker als er nog locks bij moeten komen kan het overigens wel even duren voordat de GPS zich "stabiliseert".
Met citaat reageren
  #109  
Oud 12 oktober 2002, 14:10
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Holux en Mapviewer

Ik begrijp dat ie met digimap niet altijd goed werkt. Hoe zit dat met Mapviewer? Ik heb mapviewernl. en zou graag de Holux erbij hebben. Ik trouwens een m500...met de platsic achterkant dus.
Met citaat reageren
  #110  
Oud 12 oktober 2002, 18:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
DigiMap en MapViewer welken allebei prima. Het probleem zat hem in dit geval in de Holux GM-251+.

Ik zou als ik jou was geen GM-251 nemen bij een M500. Dan zou je dezelfde problemen als die van Rudy tegenkomen. Je zou dan misschien beter kunnen kiezen voor een Holux GM-210. Dat is een losse GPS die je met een kabel aan de Palm koppelt. Die kun je dan wat uit de buurt van de Palm houden zodat je geen last van de storing hebt.

Ik weet eigenlijk niet of er een goed alternatief voor de GM-251 is. De Navman 500 is ook een model voor de Palm M serie, maar die kwam ook niet zo heel best uit de test dacht ik. Er staat hier wel een review van hier op palmclub.

Een ander alternatief is bijvoorbeeld een Garmin eTrex en een set kabels. Dan kun je de eTrex eventueel ook gebruiken zonder koppeling aan de Palm.
Met citaat reageren
  #111  
Oud 12 oktober 2002, 18:15
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Ik zou het niet doen, de 251+ met de m500, de kans op problems is redelijk groot. Daarentegen heb ik de 505 getest met de 251+, en dat was direkt veel beter. Nou ben ik er nooit achtergekomen, of alle 500, of slechts bepaalde reeksen die instralingsproblematiek hebben.
Laat je ook niet op het verkeerde been zetten als men je verteld dat de 251+ aangepast is voor de 500, er is ook nog een spanningsprobleem tussen de 500 en 251+, notabene door mij gevonden ,en door mij een patch gevonden. (grijns grijns)
Als je op de site van dsh2000 kijkt, zul je zien dat de 500 op dit ogenblik niet in de lijst van 251+ compatibel staat.
En euh, de muis doet het zeker zo goed, in de auto zelfs beter, omdat je de beste plaats voor de ontvanger kan kiezen, los van de palm. (anders zit je met de palm onder de voorruit)
R
Met citaat reageren
  #112  
Oud 13 oktober 2002, 13:36
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
toch maar een muis

Dan ga ik maar voor de muis. Tis goed dat ik het weet, ik had m bijna al besteld! Bedankt voor de info.

Ik heb bij http://www.swi-info.com/ een pakketje gekocht met muis en de Mapviewer europe 2.0 Het werkt allemaal prima ! Ik dacht, ik laat het ff weten.....

Laatst gewijzigd door Mattijzz; 15 november 2002 om 21:09.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023