Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 16 augustus 2002, 17:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat moet dan een foutje in Cetus zijn. Dat zou iemand ook even moeten melden anders

DGPS kun je echt vergeten. Lees de specs er maar op na (bij Holux). Bij de GM251 geen DGPS (alleen WAAS) en bij de GM-82 WAAS en DGPS (met aparte nauwkeurigeheden)

Doe anders wat research naar DGPS op google. Dan zul je zien dat je een hoop extra spul nodig hebt voor DGPS. Dat is precies de reden waarom de US Coast Guard daat WAAS geintroduceerd heeft.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 16 augustus 2002, 17:51
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Yep, inderdaad , lijkt me sterk dat de holux dat kan, zal programfoutje zijn, spijtig...
Rudy
Met citaat reageren
  #23  
Oud 16 augustus 2002, 21:47
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Patrick
Vraagje:
Ik zou heel misschien de gps ook op een casio 500 moeten plaatsen, of daar een low-cost gpsje op zetten. Voor gebruik in de auto, dus clip-on niet noodzakelijk.
Wat zijn de mogelijkheden volgens jou??
Txs
Rudy
Met citaat reageren
  #24  
Oud 16 augustus 2002, 22:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Eh ... is dat niet een machine van de "Dark Side"

Wil je de GM251 aan die casio? Dan zou ik zeggen RS232 kabeltje aan de Casio en dan een connector op de GPS maken.

Je kunt een externe connector op je GM251 solderen. das garantietechnisch niet zo handig en ook nogal een ingreep. Je hebt er ook altijd een connector aan bungelen. Ik weet niet of je mijn site wel eens hebt gezien. Daar staat een beschrijving van hoe ik mijn RandMcNally heb "aangepast".

Je kunt ook een connector proberen te maken die je (in plaats van je palm) op de GPS zet. Voor de RandMcNally is het gewoon een plat printje wat je zo in de connector schuift. Wil ik nog steeds maken, maar dat komt er ook maar niet van. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ingewikkeld dat laatste is voor een universal connector. Het maken van een printje is niet zo moeilijk maar hoe zet je het vast?

Het zou met de GM251 overigens best kunnen zijn dat je maar 2 draden nodig hebt (RD en TD). Dan zou je misschien een heel klein plugje ergens kwijt kunnen.


Maar wat is precies je bedoeling?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 16 augustus 2002, 22:33
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Awel, ik wil een casio 500 in de auto gebruiken, met die tomtom navigator software. Vraag nou niet voor wie of wat, dat doet er niet toe
Maar met jou uitgebreide kennis, dacht ik waarom alles nog eens uitzoeken, als er hier zijn die al alles weten??
Dus oplossing 1, holuxsje aanpassen zodat het multifunktioneel is.
oplossing 2 : waar en welk gps syeeempje is prijs/kwaliteit het beste volgens jou? Holux muisje?
Welke websites voor koop in belgie of nederland?
Txs
Rudy
Met citaat reageren
  #26  
Oud 16 augustus 2002, 23:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat aanpassen heb ik wel beschreven zo, maar als je een Holux muis wil kopen ben je goedkoper uit in Duitsland (www.palmrouter.de of www.ibfnet.de)

Ze hebben dan ook een kabel voor de Casio 500 (holux nummer CA-200)

Maar die navigator software kun je ook inclusief GPS kopen. Ook voor de casio. Alleen wel wat prijzig.

success
Met citaat reageren
  #27  
Oud 17 augustus 2002, 11:33
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Via de Holux kun je wel degelijk een DGPS-fix krijgen. Hij beschikt over een WAAS/EGNOS decoder. In Europa is Egnos momenteel in de testfase, dus het signaal wordt nog niet kontinu uitgezonden. In 2004 moet het echt operationeel zijn. Via deze site kun je er meer over lezen: http://www.esa.int/export/esaSA/navigation.html
Met citaat reageren
  #28  
Oud 17 augustus 2002, 11:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Oh grappig. Dat gaat sneller dan ik gedacht had. Ik dacht dat ze er een jaar geleden nog aan moesten beginnen.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 17 augustus 2002, 11:57
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Dus toch juist??? dgps met de holux, ?, dan komt er zeker een serieel uitgangetje aan, zodat ie multifunktioneel word. misshien zelfs in een ander kastje, als de palm "obsolete" zou worden.
Ik ga een dezer in test met de pocketpc, met de tomtom navigatiesoftware.
Hou jullie op de hoogte.
Rudy
Met citaat reageren
  #30  
Oud 17 augustus 2002, 12:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Overigens is WAAS/EGNOS geen DGPS, maar dat even daargelaten, is dat DGPS zo belangrijk voor je dan? Of het nou 10 meter nauwkeurig of 2 a 5 meter nauwkeurig is. Dat maakt toch niet zoveel uit?

Ik ben benieuwd of je aan die GM251 ook zo makkelijk een externe uitgang krijgt. Voor de RandMcNally was het zo gepiept.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 17 augustus 2002, 12:51
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Niet zo belangrijk natuurlijk, dgps, maar wel leuk, en geeft een bepaald beeld kwestie van stand van techniek, snappie?? Die holux is toch zo slecht nog niet

Rudy
Met citaat reageren
  #32  
Oud 17 augustus 2002, 14:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De door Holux gebruikte Sirf II chipset is inderdaad een van de meest moderne chipsets van het moment.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 17 augustus 2002, 16:27
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Volgens mij is het tegenwoordig ook niet zo belangrijk meer. 5 of 10 meter nauwkeurig maakt voor navigatie niet zoveel uit. Misschien meer bij landmeten enz.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 18 augustus 2002, 09:42
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Kan iemand aangeven waar op palmrouter.de je de versie van de holux 251 kunt controleren?

Alvast bedankt,
__________________
star
Met citaat reageren
  #35  
Oud 18 augustus 2002, 11:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op het forum werden mensen doorverwezen naar de Holux support.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 18 augustus 2002, 23:27
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Vandaag, 500 km kleine wegen gedaan, antenne in de auto, niet 1 keer een fix verloren, prachtig stabiel signaal. Het verbouwen van de holux is wel degelijk zinvol geweest in mijn geval.
Nu nog de seriele poort, maar dat is simpel, gewoon een db9, en de pennen van de holux/palm-connector naar buiten brengen, waarschijnlijk is send / receive en earth voldoende??
Rudy
Met citaat reageren
  #37  
Oud 18 augustus 2002, 23:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hoe zet je die GM251+ aan? Is dat met een schakelaar of gaat het automatisch als je de GPS software aanzet? Bij mijn RandMcnally is het dat laatste en dan is ook de DTR nodig. Maar dat zou in jouw geval ook best een andere pin kunnen zijn. Mijn GM82 gaat aan als ik er stroom op zet. Dan zijn RD en TD en GND voldoende.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 18 augustus 2002, 23:49
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Aanzetten geen probleem, als je de knop op de holux indrukt, gaat ie voor 10 minuten aan, tenzij ie een fix vind, dan blijt ie aan tot je hem manueel terug uitzet, das dus geen probleem.
Maar, het zou kunnen dat een pocketpc aan moet blijven dmv een signaaltje hé.
Rudy
Met citaat reageren
  #39  
Oud 19 augustus 2002, 08:01
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Als jullie het niet erg vinden kom ik even terug op het probleem ivm de fix

Ik heb van het weekend uitgebreid zitten testen en dit zijn mijn bevindingen:

- mijn Holux heeft blijkbaar geen negatieve invloed van 'straling' van m'n Palm. Ik heb m'n Palm vlak onder/naast de Holux gehouden en dat had geen invloed (Palm boven de antenne natuurlijk wel )
- interne antenne: 90% van de tijd 4 sats, 10% van de tijd 5 sats
- externe antenne (in wagen): 90% van de tijd 5 sats, 10% van de tijd 6 sats
- externe antenne op dak: 90% van de tijd 6 sats, 10 % van de tijd 7 sats

- belangrijkste
Als m'n Holux een fix heeft en ik start Cetus op -> geen fix meer
Zet ik Cetus af, opnieuw fix binnen 3 seconden. Cetus terug op: fix kwijt - Palm uit: fix terug binnen 3 seconden.
Dit heb ik meerdere malen gedaan en steeds hetzelfde resultaat:
Blijkbaar heeft Cetus zoveel rekenkracht nodig dat:
a. de Palm geen tijd meer heeft om de Holux uit te lezen en daardoor de Holux ook raar gaat doen
OF
b. doordat Cetus zoveel rekenkracht vereist van de Palm moet deze een versnellingkje hoger en gaat hij meer straling uitzenden wat z'n impact heeft op de Holux

Ik heb deze test overgedaan met verschillende andere progjes op m'n Palm ipv Cetus:
- Photosuite: meer dan 20meg aan foto's en filmpjes, wat 45sec vraagt om op te starten --> gedurende die 45sec verdwijnt fix, eens Photosuite klaar, fix terug binnen 3 seconden
- Rayman: tijdens laden (8 sec): fix kwijt, Rayman klaar: fix terug binnen 3 sec
- Benchmark: tijdens testen snelheid Palm: fix kwijt; test klaar: fix terug binnen 3 sec

Ook DigiMap: als ik even serieus van zoom level verander en hij even tijd nodig heeft verliest ie even z'n fix - soms komt die fix ook niet meteen terug maar dan lijkt dat even 'tappen' op de menubar of ergens anders (waardoor ie weer even moet gaan rekenen) 'iets' doet waardoor de fix dadelijk terug is.

Verschrikkelijk is dit

Kunnen jullie dit ook even nakijken / jullie gedacht geven hierover?

Groeten,
Met citaat reageren
  #40  
Oud 19 augustus 2002, 09:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Is dat toch niet hetzelfde probleem als Rudy had/heeft? Hij had toch ook gemerkt dat een hoge processor belasting de Holux ontvangst stoorde. Heb je de palm wel weg van de interne antenne? De interne antenne staat volgens mij nog steeds aan en die vangt dan nog steeds de storing op.

Heb je al geprobeerd om de palm uit de holux te halen en dan op verschillende afstanden van de interne antenne de programma's te draaien?

De Palm in "ruststand" geeft misschine niet zoveel straling af, maar blijkbaar als de processor druk bezig is dan wel?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023