Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12 juni 2001, 09:38
tpeelen
Guest
 
Berichten: n/a
Question

Ik wil mijn Palm III gaan gebruiken met mijn Garmin eTrex GPS. Er zijn verscheidene applicaties op Palm met Maps zodat je Waypoints over en weer kan halen. Welke applicaties bevallen goed? Welke moet ik juist niet hebben? Zijn er goede Freeware applicaties? Waar moet ik op letten?

Tjarda
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2001, 22:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De programma's die ik ken zijn:
- Atlas (van gpspilot) (digitale maps)
- Quo Vadis (digitale maps)
- Route Europe (route planning op de palm)
- PlaceTrace (tracing tool)
- tzgps (gratis software die vrijwel niets doet)

Ik gebruik zelf het meest Atlas. Daarin zet ik mijn met Route 66 gepland routes. Je kunt er ook waypoints mee opslaan, maar of je ze zo over kunt zetten naar je etrex lijkt me sterk.

PlaceTrace is een tracing programma. Die slaat een "broodkruimel" spoor op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2001, 20:20
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Ik gebruik zelf het meest Atlas. Daarin zet ik mijn met Route 66 gepland routes. Je kunt er ook waypoints mee opslaan, maar of je ze zo over kunt zetten naar je etrex lijkt me sterk.

--
Klinkt op zich wel grappig route66 geeft geloof ik, iets beter herkenbare plattegronden. Maar wordt dat niet ongelooflijk groot om bv een plattegrond van Amsterdam te maken.

Hoe groot zijn jouw gescande kaarten gemiddeld?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2001, 12:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik sla eigenlijk nooit kaarten van steden op. Ik sla een routeplanning op. Die zijn meestal tussen de 40 en 75 Kb groot. Bij uitzondering komen ze tussen de 150 en 200 Kb. Bijvoorbeeld voor reizen naar het buitenland.

Van de route 66 routplanning sla ik dan kaartjes op:
- Soms een grote overzichtskaart van de hele route.
- Soms van ingewikkelde afslagen.
- Altijd een detail kaart van de locatie waar ik zijn moet.
- Soms zelfs wel twee detailkaarten. (Als ik ver van de snelweg af moet zijn)

Wel heb ik een keer een kaartje gemaakt van Amsterdam. Ik dacht dat ik dat dan wel wat vaker kon gebruiken. Dat kwam op iets van 250Kb voor een kaartje van 1024x1024 pixels. Dat was dan het stuk tussen A10 west en zuid (als linksonder) en boven staat nog net de transformatorweg er op.

Ik gebruik altijd 2 bits (4 grijswaarden kaartjes) Het zou dus nog een stuk kleiner kunnen als je 1 bit gebruikt (gehalveerd in omvang dan dus).

Maar goed, om heel eerlijk te zijn, die kaart van Amsterdam was volstrekt onbruikbaar. Als je de kaart wil zien, je kunt hem ook via mapblast opvragen:
http://www.mapblast.com/myblast/mAdv...4&H=1024&DU=KM

Er staan op dit zoomniveau dus bijna geen straatnamen op. Belangrijker nog, de straatnamen die er op staan staan er maar 1 keer op. Dat komt dus alleen bij hoge uitzondering precies op je palm schermpje van 150x150.

Een zoom van 7500 lijkt er al een stuk meer op, maar dan wordt het maken van een kaartje al lastiger. Dat kan niet in 1 keer (past niet op het scherm en ook mapblast staat maximaal 1280x1024 toe). En de kaart zou dan 9 keer zo groot worden. Dan kun je wel een 1 bits kaartje gebruiken, dus ik schat dat je dan op ruim 1 MB komt.

Zonder ingetekende route kom ik trouwens echt nergens. Dus voor mij werkt een standaard kaart sowieso voor geen meter. Ik moet gewoon op de kaart zien of ik af moet slaan of niet.

Je zou ook eens naar Citymap kunnen kijken. Dan krijg je kaartjes waarop je ook kunt routeplannen op je palm. Die slaan heel Amsterdam op in 700Kb. Ik vond het programma zelf te traag. Maar je zou eens naar de demo kunnen kijken.

Ik heb wel altijd een standaardkaartje van Nederland in de palm zitten. Niet zozeer om de weg te vinden, maar om te controleren of de route kaartjes op de juiste plek staan. Als je een klein detailkaartje opent en dan uitzoomt komt de cursor (op dezelfde plek) op de grote kaart terecht. Dan zie je dus meteen of de detailkaart op de juiste staat.

Als je trouwens van een mapblast kaartje een Atlas PDB wil maken kan ik je mijn site aanbevelen. http://palm.laweb.nl. Daar kun je een beschrijving en de CoordCalc pagina vinden. Met die pagina kun je een mapblast URL omzetten in een coordinaten paar om de kaart in Atlas te kunnen plaatsen.

Mapblast en Route 66 gebruiken overigens exact dezelfde database. Mapblast laat alleen de wegen soms net iets anders zien. Route 66 geeft soms een enkele lijn waar mapblast 2 lijnen met wit ertussen intekend.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2001, 05:04
arie donkervoort
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy etrex

Ik heb zelf ook een etrex, en wil hem ook graag gaan gebruiken.
Vraag echter is hoe sluit ik het ding aan op mijn Vx??

Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juni 2001, 14:09
murmur
Guest
 
Berichten: n/a
[off topic]

Op hoeveel meter is die etrex nauwkeurig?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 juni 2001, 14:38
arie donkervoort
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up etrex

de nauwkeurigheid van het gps gebeuren is onlangs veranderd.
waren het eerst alleen de defensie doeleinden die tot op een meter of 10 nauwkeurig waren; voor iedereen is dit nu vrij gegeven.

de etrex is dus ongeveer tot een meter of tien nauwkeurig, net als 90 van de andere 100 gps ontvangers
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 juni 2001, 16:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
etrex

Ik zou eens op Internet zoeken als ik jou was. Ik heb even snel gekeken, maar je krijgt bergen hits met kabels voor etrex.

Bijvoorbeeld:
http://www.hubclub.co.uk/cable.htm
of
http://home.t-online.de/home/audiovisual/pl232order.htm

Bij die laatste kun je ook onderdelen voor palm kabels bestellen. Aardige "vent" ook.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023