Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #61  
Oud 25 december 2002, 16:13
Sparkle
Guest
 
Berichten: n/a
Danny,

Inmiddels een antenne aangeschaft. Ik denk dat voor een goed gebruik het onontbeerlijk is er eentje te hebben en dat het op dit moment (in deze prijsklasse) nog te ver gaat om krachtige interne antennes te verwachten.

Het inregelen van de kleurstelling (en dan vooral de intersection; volgens mij is dat wanneer er GPS ontvangst is) kom ik niet helemaal uit. Alleen Background en Roads zijn in te stellen.
Kun jij mij wellicht helpen met wat handige tips.

Vrgr,
Edwin
Met citaat reageren
  #62  
Oud 03 juni 2003, 23:57
MeneM
Guest
 
Berichten: n/a
My 2 cents

Hi,

Vandaag de Holux 251+ binnegekregen. Alsmede TomTom Citymaps en de Dicota keeper.

Ik gebruik de Palm515.

Uiteraard meteen aan de slag gegaan, en om en rond Amsterdam geprobeert.

Totaal geen problemen met de GPS. Alles werkte meteen en lekker vlot ook, Eerste fix duurde 5 minuten, en daarna altijd binnen de 10Sec. Ook na een paar uur uit te staan.

TomTom citymaps is erg duidelijk, wegen zijn overzichtelijk, maar zoals eerder aangegeven loopt de indicator (waar je bent) net ff achter op de werkelijke plaats. Maar dat is de grootste tegenslag nog niet.

Je kunt niet lekker vooruitplannen als je indicator net bij de rand is. Liever gezien dat de kaart meer van de nog te rijen route liet zien dan de weg achter je. De kaart loopt pas weer verder als je bijna bij de rand bent.

Maar da's ook het ergste niet.
Het ergste is dat als je fout rijdt, de route niet opnieuw berekent wordt. (Bovendien duurt het erg lang voor dat je op de kaart ook ziet dat je fout rijdt. Het lijkt net alsof je op de geplande route stil staat. Waarschijnlijk door de foutcorrectie die TomTom gebruikt) Je moet of stoppen en terug rijden, (maar dat kan niet altijd, bijv. door wegopbrekingen of omleidingen.) of stoppen en een nieuwe route uit laten rekenen. In een vreemde stad zo lang aan de kant stil staan werkt niet lekker, soms zelfs onmogelijk.

Alhoewel je met een beetje gokken best ook weer op je route kan komen.

Zolang je maar op de geplande route rijdt en ook op de geschreven aanwijzingen onderaan het scherm let (500m s104/s103 Haarlemmerweg) gaat het goed. Uitstekend zelfs. (Al zou het beter geweest zijn als je had kunnen lezen: Over 500m Rechts. In plaats van 500m s104 Haarlemmerweg. Moet je alsnog op de borden kijken.

Mijn ervaring tot nog toe.

Mark

P.s.
Ik mis trouwens ook een automatische zoom in plaats van een handmatige. Gebaseerd op snelheid bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
  #63  
Oud 07 juni 2003, 22:23
MeneM
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo allemaal,

Ik heb nu een tijdje kunnen testen met de holux.

Het is mij opgevallen dat je tijdens het rijden geen fix kunt krijgen.
Je moet een tijdje stilstaan en het apparaat hebben ingeschakeld zodat je zeker bent van een fix voordat je gaat rijden. Dit in tegenstelling tot wat ik in mijn vorige post gezegd heb. Blijkbaar afhankelijk van het weer.

Ook merk ik dat dat significant langer duurt als je onder een boom staat, het bewolkt is, er hoge gebouwen om je heen staan, et cetera.

Voor mensen die dit systeem regelmatig zullen gebruiken raad ik een actieve antenne aan; die kun je dan buiten op je auto plaatsen.
Zoveel euro's kost dat nou ook weer niet.

Later,
Mark
Met citaat reageren
  #64  
Oud 14 juni 2003, 16:37
MeneM
Guest
 
Berichten: n/a
Tomtom Route Europa

Hi,

Sinds 4 dagen heb ik ook de Europese route planner van TomTom gekocht. Dit zijn mijn eerste ervaringen:

Het viel mij meteen op dat de europese versie, waarmee je routes van stad naar stad kunt plannen, niet samenwerkt met Citymaps. Van deur naar deur plannen wordt een stuk lastiger daarmee.

Ook gaan landen niet in elkaar over. Je kunt alleen binnnen 1 land tot aan de grans van dat land plannen. Het lullige vind ik dat als je naar de voorkant van de verpakking kijkt TomTom Europe TomTom het voordoet alsof dit WEL het geval is. De oplettende kijker ziet daarentegen dat het plaatje een Pocket pc is, waar het blijkbaar wel bij opgaat. Bij de Palm in ieder geval niet. Beetje misleidend naar mijn idee.

Als je dus naar Italie wilt, rome bijvoorbeeld, moet je in Nederland plannen tot aan de grens, In duitsland ook weer tot aan Zwitserland, en dan weer naar Italie, en eenmaal in Italie weer naar Rome. Je moet dus drie keer plannen. Dat betekent weer dat je zelf moet weten waar je heen gaat. Tenslotte moet je in switzerland weten waar je zwitserland weer uit moet om Italie binnen te gaan. Met andere woorden: Je hebt papieren kaarten nodig. Waarom heb ik dan een elektronische routeplanner??

Kortom, deze setup: Palm M515, met europese routeplanner (+wellicht citymaps) en GPS zijn eigenlijk alleen bedoelt als hulpmiddel bij het rijden en zeker niet als primaire routeplanner. (Behalve als je alleen binnen een land zelf plant.)

Deze twee dingen, samenwerking met citymaps en overgaan naar de kaart van een ander land als je dat land binnen rijd, zijn dingen die zeer zeker nog toegevoegd moeten worden om als volwaardige vervanger van een echt autonavigatie systeem gezien te kunnen worden. Maar ach, dit setje kost 700Euro (met palm) in totaal. En een autonavigatie systeem kost al gauw 2000Euro's.

Plus dat je hem ook buiten de auto kunt gebruiken, in de auto van een vriend, binnen de stad om al die musea's te vinden... (en je auto .

Net zoals bij Citymaps valt het mij bij Route ook op dat, als je bij de rand van het scherm komt, totaal niet vooruit kunt kijken naar de eerste honderd meters van de weg. Tenslotte, als je zo dicht bij de rand bent kan de volgende afslag al over 10 meter zijn maar zie je dat niet op scherm!! Op dat soort momenten kun je makkelijk de mist in gaan. Je ziet veel van de weg achter je op het scherm en maar weinig van de weg voor je. Ook dit zal toch zeker verbeterd moeten worden in volgende versie's.

Andere ervaringen zal ik zeker in de toekomst delen.

Mark
Met citaat reageren
  #65  
Oud 08 juli 2003, 22:51
MeneM
Guest
 
Berichten: n/a
Digimap en geheugen kaart aangekocht

Mijn god...

Wat een geld ben ik nu kwijt zeg!

189 voor Digimap, 80 voor de sd kaart, 200 voor de gps, en 100 voor de Tomtom citymaps en route(europa) totaal: 569€!!

Da's toch niet helemaal grappig meer, maar wat zeur ik, zelf voor gekozen en als je iets doet, doe het dan ook goed.

En dat heb ik dan nu ook. Digimap is geweldig!

Nog maar sinds vandaag in bezit, dus nog weinig kunnen testen.

Uiteraard de update er meteen over heen gezet, en nu al drie uur bezig met kaartjes uploaden (55MB totaal) op mijn Palm 515.

Ik laat nog weten wat de ervaringen zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023