Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #81  
Oud 22 augustus 2002, 22:22
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Eigenlijk zou op de doos van de holux het volgende moeten staan:
Dear customers, due to special design of this gps receiver please note:

Only use with palm 515, prefered in the off-position. Whe strongly discourage our customers to run any kind of software , because this generates rfi which could interfere with reception. If you realy need to use some kind of software, tomtom is the only working program, thaty keeps processor load low, because it has limited capabilities.
And if you should have any problems with our product, it will be due to a faulty palm or bad-writen program.
Met citaat reageren
  #82  
Oud 23 augustus 2002, 00:37
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Ik heb overigens ook nog steeds kontakt met Kjeld, de Cetus man. Hij neemt het probleem tot op heden nog steeds serieus en probeert mee te kijken naar wat er aan de hand is en aan te doen is.
Zodra er iets uitkomt, kopieer ik het hier. Hij is wel op vakantie dus het gaat niet al te snel en dat neem ik hem niet kwalijk.
Beetje geduld dus!
__________________
star
Met citaat reageren
  #83  
Oud 23 augustus 2002, 07:47
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Ik heb reeds op palmrouter.de enkele postjes gezet maar kreeg van de (interim) moderator (Erwin Schomburg) het vriendelijke verzoek om dit niet meer te doen; eigenlijk is dit enkel voor palmrouter klanten en zijn andere topics tot op een bepaalde hoogte wel toegelaten maar hij beschouwt als een zaak die we verder met Holux dienen op te lossen.
Hij had trouwens op dat forum al een aantal keer gereageerd en ook op het DigiMap forum; op dat DigiMap forum heb ik trouwens Tina's laatste mail gezet (aangezien DgiMap volgens haar niet echt gesofistikeerd etc is...)...
Nu maar hopen dat de mensen van DigiMap actie ondernemen

Ben vanaf morgen enkele weekjes op vakantie , ik kijk nu al uit naar wat er ondertussen allemaal uit de bus is gekomen (hopelijk goed nieuws)

[edit]
Er is reactie binnen op het DigiMap forum (http://www.hekosoft.de/forum_en/thre...ead=1029304910); Erwin maakt daar nog enkele bedenkingen over Trickle Power (nooit van gehoord??) en de language version van onze Palms.
Ook graag jullie reactie op dat forum, effie laten zien dat er nog anderen zijn met dezelfde problemen.
[\edit]



Groeten,
David

Laatst gewijzigd door lette; 23 augustus 2002 om 07:53.
Met citaat reageren
  #84  
Oud 23 augustus 2002, 08:32
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
Zelf heb ik een m505 en een GM215 (zonder de plus).
Ik heb gisteren de tests van Lette ook uitgeprobeerd, waarbij de m505 gekoppeld alswel niet gekoppeld was aan de GM215.
Alleen bij Cetus was ik de fix voor een aantal seconden kwijt, waarna
deze weer terugkwam.
Andere applicaties die ik opstartte, veroorzaakte geen enkel probleem.
De fix bleef en het ledje bleef gewoon knipperen.

Vanstra
__________________
----------------------------------------
Homo sapiens non urinat in ventum.
Dat u niettemin verwittigd bent, evenwel.
Met citaat reageren
  #85  
Oud 23 augustus 2002, 09:56
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Ik ontving net een vrij uitgebreid bericht van Tina Hu van Holux. Het maakt hun houding t.a.v. alle vragen en opmerkingen wel duidelijk denk ik.

Hierbij:

But for Handheld, their only two competitors, Holux and Navman.
If Holux couldn't pass, I think never say Navman,as we perform well than them under our testing them before.

But for Handheld, it's movable features, so GM251+ need to be attached to PDA to send signals via PDA's botton pins, even Navman also. So how to avoid RF interference to affect GM251+'s acquiring from PDA's CPU on data processing will be a important issue.
Also the RF(i.e.radiation) will be produced from the PDA's botton pins.
And when you processing more and more software, the RF will be cumulative effect. So we don't suggest that when you use navigation software, you also execute others software at same time. Unless like Tomtom, they let software program efficiently.
If compared Cetus GPS with Tomtom, you could see how slow Cetus do route -plan. This will let RF grow.

PALM OS is "one pask" operation system.
I.,e, when you use another software,the software you origionally use will be automatically terminated.
Unless you use the calculation or function on same software interface.
Please specially attention this difference with Pocket PC.
I really afraid that one day one customer asks me why his navigation software stoped as he execute other application software.

Holux do:
What we do is set EMI safety standard , it's set by normal operation for your software and we put higher threshold than Navman.
But this is relative concept and come from testing and comparison.
We can't ask our hardware to match all various software, afterall there will be different set between various software company.
And we are positioned on hardware, not professional on software field.

Solution:
If shielding like the conclusion of one customer insists, I need to say if he insists to operate more software,finally our shielding will do a limit, then same problems will happen again. Or if one day, another software may have more RF than Cetus, then whether we need to resolve or modify GM251+ again. We should care most customers.
So I may suggest you just use the workable one-TomTom.
For software issue, we have no retionship with TomTom, and it should be his knowhow, he definitely wouldn't tell us.I'm really sorry for this.

TomTom know how well our products are, so he works hard on his software and sells good in Germany, as he knows we are better than Navman,and there're only two suppliers exist .
__________________
star
Met citaat reageren
  #86  
Oud 23 augustus 2002, 10:17
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Tof!

Ik heb ook nog een mail gekregen van Tina:

Dear David,

I'm sorry that I NEVER say our product is not workable with other software, if you have spare time, you may travel to other countries to see how popular our device is. I'm confident from our saling per month.
And the most important is GM251+ doesn't need to communicate with non-GPS software, and it couldn't.
As it means nothing.

Thanks your mail,and I really read your each words as it's your valuable opinion. I respect them and you.
But what I say is RF issue come from PDA when processing datas. So how to efficiently work on software to reduce radiation is key matter.

Congratulation for your workable device, and I hope that you could cherish our device,even thanks Yvo (nice and kind man).
At the same time, please don't give PDA much load.
And attention that PALM pda is "one pask" operation system.
I.,e, when you use another software,the software you origionally use will be automatically terminated.
Unless you use the calculation or function on same software sub-function.
Please specially attention this difference with Pocket PC.

Tina


huh?
Kan ik dit vrij vertalen naar: "Proficiat met de aankoop van ons schitterend produkt maar let er wel op dat je enkel TomTom gebruikt want met iets anders zal het niet lukken "?

Laatst gewijzigd door lette; 23 augustus 2002 om 10:22.
Met citaat reageren
  #87  
Oud 23 augustus 2002, 10:55
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Hun concurrentie positie is te goed. Er moeten anderen komen die hetzelfde product leveren, maar helaas zijn die er op het moment niet.
Ze weten dus heel erg goed wat er aan de hand is maar verschuilen zich achter de EMI normen, waaraan ze voldoen.
Ik denk dat ik het maar opgeef en me erbij neerleg dat alleen het gebruik van tomtom stabiel is. Niet je van het, maar ik heb ook geen zin om me er erg lang druk over te maken.
__________________
star
Met citaat reageren
  #88  
Oud 23 augustus 2002, 11:23
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ik heb al zeer tevreden geluiden gehoord over de Magellan voor de M500 serie.
Met citaat reageren
  #89  
Oud 23 augustus 2002, 13:58
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Jammer dat wij onze keuze al gemaakt hebben en dat Holux alles ontkent...
Met citaat reageren
  #90  
Oud 23 augustus 2002, 20:03
Blackfire
Guest
 
Berichten: n/a
Cool

Hey guys

Vandaag heb ok mijn Holux GM-251 BK+ Ontvangen
Ik heb deze direct getest, na wat hier allemaal staat geschreven was ik al bang dat ik een kat in een zak kocht.
Blijkbaar werkt mijn holux dus perfect op het slechte Cetus GPS proggie na.

Ik krijg met mijn palm m505 AAN direct een fix en het groene ledje begint te knipperen. Wanneer ik naar Citymaps ga blijft deze knipperen alsook naar Compass, GPSMeter, NMEA Mon en Mapvieuwer.
Zonder dat deze even ophoud met knipperen !!
Ga ik daarin tegen naar Cetus GPS dan stopt deze onmiddelijk met knipperen en zegt deze NO FIX na even wachten komt er effe een 2d 3sat fix en een seconde later terug NO FIX.

Ik zou dus echt niet verder zoeken dan het Cetus Proggie zelf hoor.
Voor de rest werkt alles perfect.
Met citaat reageren
  #91  
Oud 23 augustus 2002, 20:59
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Blackfire,

Ik ben het mee je eens dat het een beetje kort de bocht is om Holux de schuld te geven.

Ik heb tot op heden helemaal geen problemen.

Palm M505, Holux GM 251 BK plus f, actieve antenne.

Vandaag mijn zojuist verkegen Digimap2002 geprobeerd en ben zeer tevreden met Digimap echte navigatiesoftware. Continue 3d fix. ook bij cetus.

Maar het probleem is volgens mij een bepaalde combinatie van Palm met Holux en de software.

Ik heb op palmrouter.de forum gelezen dat palm niet consequent is in zijn modellen. En dus veranderingen aanbrengt zonder dat je kan herkennen wat er gemodificeerd is.

Ik ben ook benieuwd naar waar de Holux gekocht is.

Iedereen die hem palmrouter.de gekocht heeft heeft geen problemen toch?

Ik wens jullie sterkte en hoop op een oplossing en als ik iets kan betekenen bij het testen ofzo geef een seintje.
Met citaat reageren
  #92  
Oud 23 augustus 2002, 21:36
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Nieuws van Kjeld. Misschien toch hulp?

Kan iemand de test doen die hij aangeeft, en de interference die dan gemeten wordt hier laten weten en aan Kjeld doorgeven?

Alvast bedankt.

Aldus zijn bericht aan mij:
If TomTom and GPSMeter can keep the Holux GPS alive but most other GPS applications cannot, then the problem has nothing to do with interference or the like. It is a pure software problem which can be solved when we figure out what the Holux GPS expects...

There are two possibilities, either the Holux GPS requires one of the serial port control signals (Cetus GPS supports the DTR control signal) or it requires a message to be sent to the Holux GPS within a certain period, otherwise it times out and shuts down the receiver.

It shouldn't be that much of a problem for one of those who are able to measure interference, to log the state of the Palm control signals when using TomTom or GPSMeter and the data sent from the Palm to the GPS. That should give a fairly good idea about what the GPS expects.

Another approach could be to contact Holux and ask them exactly what their GPS expects. I could try contacting Holux, as they may be interested in letting me support their hardware, but before I do this, it would perhaps be a good idea if you send me a lists of the people you have contacted so far?

Kjeld


____________________________________
http://www.CetusGPS.dk
Cetus GPS Support
Email: support@CetusGPS.dk
__________________
star
Met citaat reageren
  #93  
Oud 24 augustus 2002, 11:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Star,

Sorry, je zult je wel weer op de vingers getikt voelen, maar dit komt dus doordat je naar Kjeld aangaf dat het een software probleem is aleen met Cetus. Rudy heeft al lang vastgesteld dat het dat niet is.

De test die dat bewijst is de test waarbij je de Palm uit de GPS haalt en de palm dan dicht bij de plek waar die normaal zit houdt (lost van de GPS connector dus). Draai dan software die de processor belast (bijvoorbeeld opstarten Cetus of draaien benchmark als het de processor maar flink belast) en ... poef ... weg fix.

Dan is er geen koppeling tussen de GPS en de Palm. De Holux werkt prima totdat je de processor belast. Dat is dus nooit een software probleem (anders dan een oplossing waarbij je software draait die vrijwel niets doet)

Kjed noemt nu dezelfde punten die ik in de afgelpen weken ook het gesuggereerd (ik heb zelf geen GM-251 dus ik kon het ook niet zelf testen), maar daar zit hem het probleem niet in.

Laatst gewijzigd door patrickl; 24 augustus 2002 om 11:23.
Met citaat reageren
  #94  
Oud 24 augustus 2002, 11:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Overigens zeggen ze op palmrouter dus ook dat ze deze problemen nog nooit bemerkt hebben. Misschien gebruiken ze daar geen Cetus of DigiMap. Of ze hebben daar een ander model.

Zie mijn vraag op http://f27.parsimony.net/forum66172/messages/434.htm
Met citaat reageren
  #95  
Oud 24 augustus 2002, 11:50
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Zoals al eerder gezegd is niet elke Palm 505 gelijk qua uitvoering

Op palmrouter.de gebruiken ze juist digimap omdat volgens hun de best software is. Op het forum zijn zelfs aparte onderwerpen voor digimap, zoals bugs, wensen voor de volgende versie.

Ik denk dat ik het met Hannes eens ben dat het een enkel probleem geval is. Ook te zien aan de reacties op thread die Lette starte op 21-8 nog geen enkele reactie tot nu toe.
Met citaat reageren
  #96  
Oud 24 augustus 2002, 16:13
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Kjeld weet dat hetzelfde probleem zich ook bij andere software voordoet (waarbij o.a. ook digimap), en hij weet ook van de test waarbij je de handheld uit de click on haalt etc. Ondanks dat of mede daardoor heeft hij toch geantwoord zoals hij heeft gedaan. Hij weet ook van de antwoorden die we van Tina Hu hebben gekregen.
Niet alleen mijn eigen bevindingen heb ik aan hem doorgegeven maar ook die van anderen, welke informatie ik via dit fantastische medium tot mijn beschikking had.

Terug naar Kjeld zijn vraag om de meting te doen, wie is bereid en kan dat te doen?
De resultaten dan graag hier op het Forum dan kan ieder het zien.

Speciaal voor Patrickl,

Fijn te ontdekken dat je steeds meedenkt, en dat meen ik oprecht. Echter ik zou het nog fijner vinden als je niet voor me invult wat ik Kjeld wel en niet heb verteld (dan raak je echt een zere plek bij mij, graag eerst even vragen). Ik hou niet zo van wijzende vingertjes. Denk altijd maar zo als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er tenminste drie terug naar jezelf.
Voor mijzelf betekend dat in dit geval ook dat ik waarschijnlijk nog uitgebreider had moeten aangeven wat het contact dat ik met Kjeld heb gehad inhield. Sorry dat ik dat niet voldoende had gedaan.
__________________
star
Met citaat reageren
  #97  
Oud 24 augustus 2002, 16:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Star,

Ik geef alleen maar aan dat als jij voor mensen waar je hulp aan vraagt een verkeerde prognose stelt dat het dan voor die anderen heel moeilijk is om constructief mee te denken. Ik bedoel te zeggen dat het antwoord wat Kjeld gaf hetzelfde is als wat ik al een week geleden gaf. (Zoek het maar op, ik heb vrijwel exact hetzelfde gesuggereerd) Als Kjeld had geweten dat de GPS het probleem ook vertoont als de Palm uit de GPS is had hij zijn sugessties ook niet meer gedaan.

Daaruit concludeer ik dus dat hij een belangrijk stuk informatie mist. Ik zie niet in waarom ik dat niet zou kunnen vermelden. Het is belangrijk dat je mensen echt alle info geeft die ze kunnen gebruiken. Als je dat niet doet trekken ze de verkeerde conclusie.

Het ligt dus gewoon niet aan Cetus zelf. Dat kan namelijk gewoonweg niet. Daarom heeft de test van Kjeld niet zoveel zin. Rudy zal dat zeker kunnen beamen, want die geloofde het eerst ook niet.



en aan iedereen,

Het probleem blijft dat je (of sommige van jullie) uiteindelijk met een stuk gebrekkige hardware overblijft. Het is handiger om ons weer te concentreren op die hardware verschillen dan dat we het onderzoek van Rudy weer over gaat doen.

Blijkbaar hebben er minstens 3 mensen ernstige problemen met de ontvangst (Rudy, Lette en star) 2 hebben alleen sporadisch problemen met name met Cetus (Blackie en Vanstra) en 1 heeft helemaal geen enkel probleem bemerkt (Oldy) Dat is nog steeds 50% met ernstige storingen.

Je zou eigenlijk en programma als NMEA monitor moeten kunnen draaien (op afstand) terwijl je een andere Palm in de buurt van de antenne houdt. Rudy heeft dit gedaan door de antenne los te halen en deze te bewegen te opzichte van de GPS/Palm combinatie. Dan zie je pas goed welk effect de EMI of RF storing op de GPS ontvangst heeft.

Voor alle duidelijkheid. Het GPS signaal is echt extreem zwak. Veel zwakker dan de algemene ruis die je overal vandaan ontvangt. Alleen met een truc halen ze het signaal weer uit de ruis vandaan. Dat doen ze door het signaal een aantal keer weer op zichzelf te zetten. De ruis valt dan weg en een echt signaal (de carrier althans) wordt dan steeds sterker. Als er een herhalende ruis in die frequentie mee gaat dan wordt die dus ook steeds sterker en dan wordt het signaal gestoord.

Net als Oldy vraag ik mij af of de duitse GM-251 BK+ beter is dan de Nederlandse geimporteerde GM-251+. Op palmrouter ontkennen ze in ieder geval dat er een probleem is en Oldy heeft er inderdaad ook niets van bemerkt. Ze kunnen bij Holux dan dus wel een goede GPS bouwen, maar er zitten of rotte apples tussen of de Nederlandse improteur heeft een hele batch rotte appels verkocht.
Met citaat reageren
  #98  
Oud 24 augustus 2002, 17:13
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Tenzij het probleem zich echt op de 500 combinatie situeert, en dan kunnen er natuurlijk wel een aantal tevreden users met een 505/515 rondlopen. Zou ook kunnen dat veel mensen zich gewoon niet volledig erop toeleggen, en het gewoon nemen voor wat het is natuurlijk.
Voor mij is het een uitgemaakte zaak hoor, de antenne, en de hele ontvangstmodule eigenlijk, moet weg van de palm500. Dan werkt ie echt prima. zowel concept / accus / lader.
Ik loop te twijfelen om bijvoorbeeld de 251+ met een uitgang zoals de muis te voorzien, en hem ook zo te gebruiken, de kabel kan je los kopen bij de importeur, rond de 25€.
Kan ik ook gelijk naar de pocket pc gaan of ??
Ik zou nog snel te weten moeten komen of de 505 ook de instraling veroorzaakt. Maar hoe?
Met citaat reageren
  #99  
Oud 25 augustus 2002, 10:16
star star is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 18 februari 2001
Locatie: Hilversum
Berichten: 40
Naar aanleiding van eerdere reakties heb ik Kjeld nogmaals gewezen op de test met de holux en palm disconnected.Ziehier zijn reaktie:

Naturally as I haven't been able to test the Holux GPS myself, I cannot say much about the RF issues. The tests you describe indeed sound very strange, but on the other hand I must say that I find it rather unlikely, that this is caused by a RF issue, as the previous similar cases has been related to the software (some sort of trigger that the GPS expects in order to stay alive).

I also don't know those who have performed the tests you describe, but not knowing how the software works may lead to errorneus conclusions. I have no intention of critisizing those trying hard to solve this problem, but I still believe it is a software issue, here is why...

The Holux statement that TomTom in contrast to most other GPS enabled applications only perform a limited number of calculations and hence creates less RF is correct in theory but I doubt it is correct in the real world. If it is, they have certainly build some bad hardware, as the similar Navman clip on GPS receivers and the Magellan clip on GPS receivers works just fine with Cetus GPS and to my knowledge most other GPS applications...

Actually if Cetus GPS has no destination set and is used with the Track page visible, it performs almost no calculations other than those necessary for decoding the GPS sentences. If you furthermore use the "Power save" mode, it will idle for 8 seconds or more out of 10 only testing each 1/2 second if anything important has happened (eg. a button pressed). This state will not cause only a very limited RF from the Palm according to Holux.

If Holux are right about their theory then Cetus GPS in Power save mode at the Track page definitely should be able to keep the Holux GPS alive.

TomTom may be a very simple application, but moving maps demands at least some level of numerical calculations and so does the graphical GPSMeter display of the satellites being tracked. I am fairly sure that they need at least as many calculations as Cetus GPS in the mode described above.

Furthermore you should try to install the free application PTelnet and see how this one works. Set the serial preferences to 4800 N, 8, 1 no Xon/Xoff, no RTS/CTS. Set terminal preferences mode to "Serial" (the rest are not
important) and then you should be able to see the NMEA sentences on the display when you press "On". As ptelnet performs no calculations other than those used for displaying the sentences, this app definitely should be able to keep the Holux GPS alive according to Holux statement.

After you have performed the test, try enabling the RTS/CTS (one of the control signals) at the serial preferences to see if this changes anything. You could also try sending a character eg. each 10 second.

You mentioned that the app GPSMeter were able to keep the GPS alive. This App is designed to transmit an init sentence to a Rockwell based GPS, and it could be that GPSMeter resends this init each time it detects that the GPS is missing. This is why I believe that transmitting characters to the GPS receiver may be the solution to keep it alive. The question is then if the GPS needs a valid sentence or just some random characters.

Please let me know how the tests turns out.

Best regards
Kjeld Jensen

____________________________________
http://www.CetusGPS.dk
Cetus GPS Support
Email: support@CetusGPS.dk
__________________
star
Met citaat reageren
  #100  
Oud 25 augustus 2002, 13:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De test van Rudy is wat mij betreft waterdicht:
- antenne 15 centimeter weg van Palm -> perfecte ontvangst
- antenne op oorspronkelijke plek -> geen ontvangst

Daar moet je alleen wel je GM251 voor uit elkaar halen Het is jammer dat je zijn inspanningen zo aan de kant gooit voor een "gevoel" van Kjeld. Ik blijf erbij dat als hij de hele thread gelezen had dat hij dezelfde conclusie had getrokken. De hele gang van "het zal wel een activatie pin op de serieele poort zijn" hebben Rudy en ik namelijk een week geleden al doorlopen.

De andere test van Rudy, waarbij je de palm uit de GPS haalt en dat je toch de fix verliest (bij het draaien van software) is een test die onomstotelijk bewijst dat er geen serieele pinnen in het spel zijn bij dit probleem.

Ik denk dat als iemand daadwerkelijk de tests van Kjeld uitvoert dat hij dan uiteindelijk ook eens tot dezelfde conclusie zal gaan komen.

Laat het ook duidelijk zijn dat Cetus wat mij betreft zonder twijfel het meest processor intensieve GPS programma is dat bestaat. Dat is misschien iets waar Kjeld eens een keer naar zou moeten kijken. Als een programma niet rekent wil nog niet zeggen dat de processor in rust is.

Ik heb (een tijd terug alweer) een test gedaan om het stroom verbruik van mijn CLIE vast te stellen. Daarbij kwamen Cetus en de benchmark applicaties met een zeer hoog continu stroomverbruik uit naar voren.

Als de CLIE T625C in rust is (geen backlight) verbruikt deze 80mA. Als ik Cetus start gaat het verbruik constant naar 115mA tot 120mA. Als je in Cetus een track vastlegt gaat het naar 115mA. Een programma als Atlas draait op 82mA en floept eens per seconde naar 105mA. Route Europa en MapViewer idem dito. Bij de laatste 2 gaat het verbruik wel even naar de 110mA - 120mA als de kaart verschoven wordt (maar dat gebeurt dus maar eens in de zoveel seconden)

Kortom Cetus staat wel degelijk constant iets te doen terwijl het wacht op input. Misschien moet de wachtloop even aangepast worden ofzo. Cetus vreet stroom en dat zie ik ook terug in een kortere batterijduur (bij de T625C raak ik 1 a 2 uur looptijd kwijt).

Als ik er vanuit ga dat het extra stroomverbruik komt door een verhoogd gebruik van de processor dan is het dus logischerwijs ook zo dat Cetus de hoogste RF storing zal leveren van alle GPS programma's. Dat gebeurt dan dus ook nog eens continu. De GPS heeft dus geen enkele tijd om te herstellen. Als je in de andere programma's de kaart even verplaatst kan dat misschien storen, maar daarna komt de ontvangst weer gewoon terug en dan ben je intussen misschien je fix niet eens kwijt geweest.

Het zou overigens best kunnen dat er in Cetus ook een probleem zit bij het opstarten. Ik krijg bij mijn GM82 ook het gevoel dat Cetus de fix verstoort en dat deze opnieuw bepaald moet worden. Cetus zegt eerst "No GPS" of "No Fix" en komt na een paar seconden pas met iets als "3D 6 Sat". Ik weet niet of dat gewoon een kwestie is van nog niet geinitialiseerde variabelen of dat de GPS echt opnieuw gestart wordt. Maar zover ik begrepen had gaat het er bij de mensen met problemen dus ook om dat de fix wegvalt gedurende de duur van het gebruik van Cetus. Niet alleen bij het starten.

Overigens, GPSMeter is bedoeld om de RandMcNally GPS te testen. Die gebruikt de DTR pin als signaal om aan te blijven. GPSMeter zelf stuurt geen codes om de GPS aan te houden.

Laatst gewijzigd door patrickl; 25 augustus 2002 om 13:48.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023