Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2002, 06:52
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
GM251+ met Digimap 2002

Ik heb de combinatie M505 / GM251+ en sinds gisteren ook nog een actieve antenne (IBF).
Ik heb net de thread 'GM251+ met Cetus' nog eens gelezen en dit kwam mij zeer bekend voor, ik heb namelijk net dezelfde problemen.
Ik merk hier wel op dat als ik Cetus verlaat ik mijn fix quasi direct terugheb. Bizar.

Sinds enkele weken heb ik echter ook DigiMap 2002 Europa en ook hier duiken net dezelfde problemen op; DigiMap vind ik schitterend werken alleen dat na een willekeurig tijdsinterval de Holux stopt met knipperen (groene led gaat constant branden) en de fix verloren gaat.
Afwachten tot de fix er terug is lijkt dan het enige mogelijke.

Gisteren heb ik het bijvoorbeeld voorgehad gedurende 10min tijdens een trip van 30min terwijl een ik een aantal uur later een trip maakte van meer dan een uur en dit probleem zich niet voordeed...

Ik dacht dat de actieve antenne hiervoor een oplossing zou brengen maar helaas.

Ik heb begrepen dat er al een lid een mail heeft gestuurd naar de ontwikkelaars van Cetus en dat hij met enkele tests bezig is. Ik ga op mijn beurt ook eens even aankloppen bij DigiMap met dit probleem.
Ik vrees echter dat het niet aan de soft ligt maar aan de GM251+...

Zijn er nog mensen die dit probleem herkennen bij gebruik van de GM251+ in combinatie met DigiMap(/Cetus)?

Groeten,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 augustus 2002, 10:49
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Dit is 100% hetzelfde dan ik heb, met de 500/251+, dus mijn palm is het in ieder geval niet.
Dus is er wel zeker iets tussen de holux en de palm, dat een probleempje geeft.
Wat ik nu ga proberen, is de data sent van de serieele verbinding eens af te kleven, zodat er geen dat van palm naar holux kan gaan. dan ben ik zeker van de oorzaak.
Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 augustus 2002, 10:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha ha Rudy. Er gaat niets van de palm naar de GPS. Geloof me nou toch.

Ik ben overigens wel benieuwd welke berichten je denkt dat ze sturen?

Hebben jullie trouwens wel eens met NMEA monitor gekeken of er wel satellieten zichtbaar zijn als de fix wegvalt? Of weten jullie al zeker dat het niet aan de ontvangst ligt. (kan ik even gemist hebben)

Als ik het zo hoor begint het er meer op te lijken dat inderdaad het gewoon een storing in de GM251 is. Die andere software die wel zou werken is die wel eens langer dan een paar minuten gebruikt?

Is de GPS trouwens al aangepast voor de laad problemen? Of is dat nog steeds een afgeplakte pin?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 augustus 2002, 12:04
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Ik heb ondertussen ook al een berichtje gepost bij DigiMap (http://www.hekosoft.de/forum_en/thre...ead=1029304910), ik laat iets weten als er nieuws is van dat front.

Rudy, jammer dat je hetzelfde probleem hebt. Hou me op de hoogte!

Patrick, laat hem nou maar even - who knows?
Ik heb geen laadproblemen, of mis ik iets?

EDIT
Blijkbaar niet - even gaan zoeken; enkel met M500


Dat checken met NMEA monitor? Het lampje van de Holux blijft continu branden, dus geen 3D fix. De NMEA monitor zal dan ook wel geen satellieten aangeven zeker of vergis ik mij?

Groet,

David

Laatst gewijzigd door lette; 14 augustus 2002 om 12:37.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 augustus 2002, 12:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Patrick, laat hem nou maar even - who knows?
Ja je hebt gelijk, testen kan geen kwaad. Maar het duurt nu al een week ofzo. Op een gegeven moment wordt het toch zonde van je tijd.

Ik weet zeker dat ze niets sturen, maar als je zit te denken in defecte electronische apparatuur kun je het nooit weten. Afplakken van de ongebruikte pinnen heeft dan inderdaad wel meer zin dan het RS232 verkeer gaan afluisteren.

Citaat:
Ik heb geen laadproblemen, of mis ik iets?
Ah ok sorry, dat is alleen een probleem met de M500 en M130 (althans dat beweert Holux) Zie deze thread

Citaat:
Dat checken met NMEA monitor?
Ik ben aan de ene kant benieuwd of dat lampje wel echt werkt. Voor hetzelfde geld brand dat lampje maar wat.

Maar als er dus inderdaad geen satellieten zichtbaar zijn (of te weinig) dan is het dus gewoon een ontvangst probleem. Satellieten zichtbaar en gelockt is overigens een verschil. Je zult meestal wel 10 satellieten zien, maar er maximaal een stuk of 4 a 5 gelockt hebben.

Het is wel jammer dat de Sirf II chipset geen signaal ruis verhouding kunt zien van de niet gelockte satellieten. Dan kun je het verchil niet zien tussen slecht signaal en een weggevallen lock.


Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je NMEA Monitor (of andere software) een keer een tijd laat lopen. Krijg je dan ook de storing? Zo ja dan is het dus echt zeker een GM-251+ probleem (voor zover dat niet al duidelijk is) Eerst kreeg Cetus namelijk de schuld. Als jij nu ziet dat DigiMap ook hetzelfde probleem geeft dan vraag ik me af of mensen die andere software wel echt geprobeerd hebben. Blijkbaar doet het probleem zich niet altijd voor?

Als jullie een duidelijke beschrijving kunnen opstellen van het probleem dan kun je veel makkelijker naar de leverancier om het probleem aan te kaarten. Als je gewoon zegt "Het werkt zo nu en dan niet" dan zeggen zij "Heus wel" en dan schiet je niets op. Als je zegt "Het werkt niet als je dat en dat en dat doet" dan zeggen ze misschien "Oeps ja dat is vreemd, maar we zullen het zo snel mogelijk repareren"
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 augustus 2002, 13:23
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Je hebt gelijk.
Ik ga nog even op Rudy wachten maar uiteindelijk zal er inderdaad niet veel anders opzitten dan de importeur/levernacier te contacteren.
Mijn Holux komt van DSH, die van Rudy van Elise Shop dacht ik.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 augustus 2002, 16:27
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
GEVONDEN!!!!!!!!

Na lang prusten zweten en vloeken, heb ik de oorzaak / oplossing gevonden.
De active antenne van de 251+, word gestoord door de palm (althans bij mij , en nog enkele ander). Als je de palm uitschakeld, komt de fix zeer snel, schakel je hem weer in, weg fix.
Nu heb ik de interne antenne uitgebouwd, draadje van 15cm, en den antenne op een beugeltje gezet, weg van de palm.
Resultaat:


Constand 3dfix, zelfs in cetes, op een rit nooit minder dan 6 sats gezien, meestal 8, een keertje 10. Zelfs dgsp fixen van 5,6 en 7. Terwijl ik voor de ingreep meestal geen fix, en met moeite 3dfix na 10 minuten had, dan nog maar 3sats.
Nu kom ik buiten, en zelfs in de hand, zonet binnen de 5 secondes 8 sats, echt een wereld van verschil.

Opgelet: deze ingreep werkt bij mij, daarom niet bij iedereen hé.
En, de garantie vervalt uiteraard, het is op eigen risico. Maar ik ben heel blij dat ik het geprobeerd heb, ik vind het resultaat super.

Rudy

Dus, Patrick, het is definitief geen serieel probleem, maar een instraling van de palm, iets ivm de processor of zo.

Laatst gewijzigd door Rudy; 14 augustus 2002 om 17:09.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 augustus 2002, 16:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hey gaaf! Jammer alleen dat het dus niet zo eenvoudig te verhelpen is.

Die afscherming is toch juist het verschil tussen de GM251 en de GM251+? De GM251 had al last van de "straling" van de M5XX schermen ofzo. Daar hebben ze toen een extra afscherming voor ingebouwd. Alleen zijn ze de antenne vergeten?

Dan reist de vraag of je wel echt een GM251 PLUS hebt en dat je niet gewoon een GM251 hebt ontvangen met bijvoorbeeld alleen een software upgrade. Ik zag bij palmrouter.de dat je bij holux je serienummer kon navragen om te kijken welke versie je nou echt had.

Wat als je je externe antenne een eindje weg houdt? Helpt dat niet ook? Of stoort het dan nog steeds op de interne antenne (die blijft ook aan staan toch?)

Misschien kun je ook iets van metaal tussen de antenne en de palm plaatsen? Misschien zelfs wel gewoon aluminium folie?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 augustus 2002, 21:51
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Patrick

Ik ben uiteraard blij dat ik de oorzaak gevonden heb, en ik ben nu wel zeker van het feit dat ik al meer dan een maand met een slechte ontvangst te kampen had.
Ook bedank ik jou voor de morele steun, en uiteindelijk moet ik toegeven dat je ivm de seriele poort juist zat, toen ik vanmiddag de volledige connector had afgeplakt, wist ik zeker dat jij gelijk had. Dan een beetje met de palm rond de antenne gedraaid, terwijl ik een fix had op de holux, en wat bleek??? als ik de bovenkant van de palm in de buurt van de antenne hield, viel de fix weg. Van zodra de palm uit de buurt was, of uit stond, was het probleem ook weg. Ook lijkt het zo, dat als de palm in rust is, gewoon op menu staat, het probleem veel minder is.
Dan maar de grote maneuvers, soldeerbout, coax kabeltje en proberen. En waarachtig, hier zit inderdaad het probleem.
Over de externe antenne kan ik nu nog niks zeggen, ik ben ook nog aan het bekijken hoe ik een en ander nu mechanisch ga oplossen??
Misschhien op de holux een connectortje, waar de interne antenne terug aan kan?? ik zoek dat nog uit, maar in de auto is het best op te lossen door gewoon het antennetje ergens op te kleven, weg van de palm.

Enige tips??

Trouwens, ik denk dat holux bij de ontwikkeling van de 251+ heel veel aandacht aan de 515 heeft gegeven, begrijpbaar, werkt daar ook perfect op,maar dan zouden ze hem in deze vorm niet voor de 500 mogen verkopen. Eerst had ik het spanningsprobleem, is opgelost, en nu het stralingsprobleem.

Groeten Rudy
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 augustus 2002, 22:27
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Rudy,

Graag gedaan joh. Ik vind het ook leuk om mee te puzzelen. Ook al werkt dat je misschien soms wat op de zenuwen Mijn handen jeuken dan om zo'n ding dan zelf eens onder handen te nemen.

Het is goed om alles te testen. Zeker als het zo'n vreemd probleem is.

Ik echt denk dat je op basis van het serienummer even moet navragen bij Holux (of misschien via het digimap forum) welke versie jouw GPS is. Ik weet vrijwel zeker dat ze juist het probleem van de straling (vooral van de kleuren schermen) hadden opgelost in de GM251+ modellen. Misschien is er ergens iets mis gegaan en heb je toch een GM251 (zonder + gekregen) Lette heeft er ook last van met zijn M505, dus het ligt in dit geval niet alleen aan de M500.

Volgens mij heb ik op het palmrouter forum ook wel eens mensen zien klagen over updates, maar dat forum is een beetje suf. Je kunt niet zoeken en je ziet alleen de posts van de laatste 2 maanden ofzo. Ik kan het bericht nu niet meer terugvinden. (Voor hetzefde geld ging het wel over een GM250)

Zou je de antenne niet een beetje af kunnen schermen met wat metaal. Of een paar keer dubbelgevouwen aluminium folie? Ik geef toe het lijkt stug (zeker aangezien de kast van de palm M500 ook van metaal is) Maar vaak zie je voor afscherming ook zo'n lullig metalen kastje om de componenten op een print zitten. Een deel van mijn GM-82 module is ook afgeschermd met zo'n kastje. Misschien dat iemand met wat meer technische kennis hier wat meer over kan zeggen.

Trouwens wel raar dat een Palm zoveel straling af geeft (is straling wel het juiste woord anders krijgen we daar weer gezeur over) Ik heb het even met mijn Clie geprobeerd, maar ik zie geen enkel verschil in de signaalsterktes. Vreemd genoeg ook (bijna) niet als ik hem bovenop de (actieve) antenne leg! Een stuk aluminium opgevouwen folie scheelt wel flink.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 augustus 2002, 10:17
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Lette?? gelezen?? test eens uit, de instralingsproblematiek?? en de oplossing zou bij jou ook kunnen werken. je zou de interne antenne compleet uit kunnen schakelen, is een baantje op de print doorkrabben, en dan een externe antenne eraan. Ik krijg een van de dagen mijn aktief antennetje, en daar ga ik weer mee testen.

Groetjes
Rudy
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 augustus 2002, 09:57
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Rudy,

Yes, net gelezen.
Schitterend!
Toch ongelooflijk wat er zo allemaal kan mislopen...

Ik vind het wel sterk dat de antenne van de Holux gestoord wordt door de Palm en ga straks even jouw test overdoen. Ga ook eens proberen te verifiëren of ik effectief een 251+ heb en niet een 251 zonder meer.

Ik heb een actieve antenne bijgekocht en heb daar nog een vraagje over:
Werkt deze zoals een hoofdtelefoon? Maw: als ik de externe antenne aansluit, gaat dan de ingebouwde stoppen met werken? (zoals er geen geluid meer komt uit de luidsprekers van m’n laptop als ik m’n hoofdtelefoon insteek).
Met m’n externe antenne heb ik namelijk nog éénmaal hetzelfde probleem voorgehad (lag wel maar 10cm van m’n palm verwijderd).

Gisteren van Brussel naar Knokke en terug getourd en dan geen enkel probleem gehad.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet & thanks!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 augustus 2002, 10:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik geloof dat je interne antenne aan blijft staan, maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen had. Ik meen me te herinneren dat ze beweerden dat je zo extra goed ontvangst kreeg.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 augustus 2002, 11:42
lette's schermafbeelding
lette lette is offline
M505,PalmPix,GM251+
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 16 mei 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 67
Wel sneu natuurlijk dat de interne antenne actief zou blijven. Heb niet echt zin om baantje op de print te onderbreken want dat houdt dan in dat je de interne antenne eigenlijk nooit meer kan gebruiken en altijd de externe moet meenemen moest je je GPS buiten de wagen willen gebruiken...
Een schakelaartje zou natuurlijk wel handig zijn.

Enfin, eerst maar eens die test overdoen.

Groet,
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 augustus 2002, 12:24
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het al eens gezegd, maar met NMEA Monitor kun je heel nauwkeurig zien hoe sterk de signalen zijn.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 16 augustus 2002, 15:25
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Klopt, NMEA en Cetes, beide doen prima werk als monitoring, cetes geeft de waardes weliswaar niet als getallen, maar met een graph-balkje, voordeel is wel hier, dat je ziet wat voor een fix je hebt, aantal stas, en of het een gewone, 3d of dgps fix is.

R
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 augustus 2002, 15:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja Cetus kan ook, maar daar kun je alleen maar ongeveer mee zien of het verandert. Als je wilt zien of het echt een significante verandering is heb je toch wel getallen nodig. Het type fix 2D 3D etc kun je ook wel zien aan het aantal satellieten, maar daar heb je in dit geval eigenlijk ook niet zoveel aan.

Een DGPS fix lijkt me overigens wel een beetje stug
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 augustus 2002, 15:38
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Verklaar nader:
dgps beetje stug??? Ik dacht dat diferential net een betere positie zou geven??
R
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 augustus 2002, 15:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hoe ga jij een DGPS signaal in die GM251 krijgen dan? Volgens mij is daarvoor niet eens een ingang. Ik heb je ook nog niet gehoord over een DGPS ontvanger dus vandaar. DGPS gaat over "normale" radio golven. Daar heb je een aparte ontvanger voor nodig (aparte antenne geloof ik zelfs)

Mijn GM-82 module heeft inderdaad een extra RS232 poort voor DGPS signalen. Maar dan moet ik dus wel nog een DGPS ontvanger kopen. Ik weet vrij zeker dat de GM251 niet zo'n extra poort heeft.

Het WAAS systeem is vergelijkbaar en dat gaat wel via de GPS golflengte dus dat zou je zo kunnen ontvnagen. Dat hebben ze echter alleen in de VS. Dus dat zul je ook wel niet bedoelen.

Al met al maakt dat het voor mij "stug" dat jij een DGPS fix zult krijgen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 16 augustus 2002, 16:19
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Yep, 251+,palm500 en cetes zegt mij ongeveer de helft van de tijd dat ik een dgps fix heb, echt waar hoor. Dus weer nieuw voer voor discussie, kan de 251+ dgps of niet?
Misschien is de holux toch zo slecht niet??
R
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023