Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 25 april 2003, 22:28
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
on board laden Palm

Zou voor de zekerheid toch een 4V spanningsregelaar gebruiken; overspanning schijnt killing te zijn voor de Li-ion accu. Onderspanning (4V ipv 4,1V) is geen probleem; de accu zal tot 80 a 90% opgeladen worden bij 4 V.
Als je alleen een diode (ong. 0,7V spanningsval) en en weerstand gebruikt zal je spanning afhankelijk van je laadstroom worden, en dus nooit precies 4,1V volt zijn.
Spanningsregelaar van 4V is overigens niet makkelijk te verkrijgen, heb gezocht maar nog nergens gevonden helaas.....nog tips over waar deze aageschaft kan worden ???
Met citaat reageren
  #22  
Oud 26 april 2003, 11:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK, bedankt. Ik zal het eens proberen met de 40 Ohm ertussen.

Je kunt overigens ook wel 4.1V regulators vinden (bijna elke regulator fabrikant maakt ze wel), maar waar ze te kopen is inderdaad meer een probleem.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 26 april 2003, 13:47
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Als je ze (4 / 4,1V regulators) ergens gevonden hebt waar men ze ook daadwerkelijk heeft liggen hoor ik het graag.
Ik zal trouwens vandaag of morgen even de maximale laadstroom meten; hierdoor kun je de minimale weerstandswaarde bepalen om zodoende nooit boven de 4,1V uit te komen.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 26 april 2003, 14:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja dat maximum zou wel handig zijn. Voor alle duidelijkheid die tip van de diode + 40 Ohm kwam van Richard van Palm Repair. Ik ga er voor het gemak vanuit dat hij wel weet welke weerstand je daarvoor nodig hebt. Hij weet alles van die apparaten. Zo niet, dan krijgt hij hem wel weer heel

Ik zou inderdaad ook niet weten waar je ze kunt kopen. Waarschijnlijk heeft Maxim ze wel. Daar kun je ze ook per stuk kopen, maar dan moet $50 verzendkosten betalen. Dat is misschien wat opverdreven.

Ik heb geen 4.1V regulator gevonden bij Display, Conrad, Farnell of RS-Components. Dan ben ik een beetje uitgezocht. Bij RS-Components hebben ze wel een MC78LC40 4V regulator Dat zou eventueel ook nog wel kunnen en dat was de enige 4V regulator die ik kon vinden. Die is ook lekker klein (SOT23) dus je zou hem mooi in kunnen bouwen.

In de lowdrop categorie zitten bij RS-Components ook nog een paar 4V regulators. Die zijn echter iets duurder.

Laatst gewijzigd door patrickl; 26 april 2003 om 14:46.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 26 april 2003, 16:38
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Patrick,

Op welk(e) punt(en) op het printje van de Streetfinder meet jij 5V ?? Ik heb overal zitten zoeken maar tref nergens 5V aan.

Ben benieuwd !
Met citaat reageren
  #26  
Oud 26 april 2003, 17:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou op die twee vlakjes net onder het contact waar je het laadsnoer insteekt. Er staat EXT PWR naast. Links is +5V en rechts 0V (even uit mijn hoofd, maar dat kun je wel nameten) Er staat alleen 5V op als je hem op het laadsnoer hebt zitten (en ook alleen als de GPS loopt geloof ik).
Met citaat reageren
  #27  
Oud 26 april 2003, 17:51
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Thumbs up

Je hebt gelijk ! Met de GPS werkend (Palm in connector) staat er 5V op het linker contactje.
Ik heb er een diode (gewone 1N4148) op gesoldeerd met 40 ohm in serie (2 x 80 ohm parallel). Met de Palm in de cradle en ingeschakeld meet ik 3,93V (belast). Kan dus inderdaad weinig misgaan volgens mij.
Ben alleen benieuwd of de batterijen in de GPS 'leeglopen' als je de Palm in de cradle laat terwijl je de boordspanning (12V) afkoppelt; zal dit later nog even proberen te meten.

Wie is overigens Richard van Palm repair, wie weet heb ik hem ooit nog nodig.

Laatst gewijzigd door Michiel; 26 april 2003 om 19:58.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 26 april 2003, 22:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb de diode en weerstand (ben gegaan voor de enkele 39 Ohm) erop gezet, maar mijn accu loopt nog steeds leeg. Hmmm. Heb de diode ook al een keer omgedraaid, maar dat hielp ook niet. Er staat inderdaad wel een spanning overheen, maar dat lijkt wel gewoon het voltage van de accu en dat loopt dus langzaam terug.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 27 april 2003, 10:44
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Vreemd, ik zal het aan deze kant nog een keer meten. De spanning van je accu zou volgens mij terug mogen lopen tot ong. 3,9V en dan stabiel blijven a.g.v. de spanning afgegeven door de Streetfinder.
Welke spanning (onbelast) meet jij tussen pin 2 en 10 van de Streetfinder als je direct na gebruik de Palm verwijderd ?

-------------------------------------------------------------------
Heb het net gemeten, de Palm accu ontvangt vanuit de Streetfinder slechts 4 mA; dit is uiteraard veel minder dan dat de palm verbuikt dus laadt de accu inderdaad niet op.We zullen dus helaas toch moeten kiezen voor de oplossing met de 4V regulator. Nu maar zoeken waar we die kopen kunnen. Waarschijnlijk moet er trouwens voor 4V regulator een kleine schakeling om de voedingsspanning eerst tot < 10V te brengen.
Wie weet waar 4V regulators snel en betaalbaar te verkrijgen zijn ?

-------------------------------------------------------------------
Misschien een betere en in ieder geval makkelijker verkrijgbare oplossing is de LM317. Hiermee kun je een vaste- of variabele spanningswaarde creeren. (variabele spanningsregelaar)
Berekening: Vout = 1.25V * (1 + R2/R1) + Iadj * R2
(schema in attached file)

Bovenstaande 'schakeling' kan direct aan de 12V connector gekoppeld worden.
Ik ga hier van de week mee aan de gang, ik laat jullie het resultaat later weten.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt gps voeding.txt‎ (872 Bytes, 25x gelezen)

Laatst gewijzigd door Michiel; 27 april 2003 om 17:35.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 27 april 2003, 22:19
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
ik volg de ontwikkelingen. Jammer dat de diode/weestand combi niet werkt. Zou het kunnen werken met een zenerdiode van 4 volt, of middels de spanningtoevoer een 78L04 of 78L05 en daarbij een diode en weerstand in serie ? Wat is de stroom die het zou moeten hebben. Met de 317 aan de gang geweest. Probleem is de weerstandwaarde en de plek van de LM317. Is vrij groot. En wat bij wisselende boordspanning? In een auto kan het soms boven de 12 Volt zijn nl.

suc6, Rene
__________________
Treo Pro

Laatst gewijzigd door rharing; 27 april 2003 om 23:28.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 27 april 2003, 22:44
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Het zou inderdaad kunnen met een 4V regulator, maar probeer deze maar eens ergens uit voorraad te verkrijgen. (78L04, forget it...) Ik ga morgen of dinsdag even naar het Display hoofdkantoor in Utrecht, misschien dat men daar iets uit voorraad leveren kan. Andere beperking is de maximale ingangsspanning van 10V.
Voordeel van de LM317 is dat je deze makkelijk (en goedkoop) verkijgen kan, en dat je de output iets boven de 4V kunt krijgen middels de R1 / R2 combinatie.
Overigens, de LM317 is in SMD vorm te koop; scheelt aanzienlijk ruimte. Fluctuaties aan de ingangszijde hebben geen invloed op de hoogte van de output.

Uiteindelijk gaat het ons lukken !

Michiel (PD1AIC)
Met citaat reageren
  #32  
Oud 27 april 2003, 22:48
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nou heb ik deze discussie toch zelf opgestart, maar deze termen gaan mij enigzins boven de pet.

Maar goed, mocht het lukken, solderen kan ik nog wel, kan iemand mij dan voorzien van een schema en een lijstje benodigde onderdelen? (of ze voor mij bestellen en naar mij sturen)

Ik ben benieuwd!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 28 april 2003, 10:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een 4V regulator verkopen ze dus bij RS-Components (€0.65). Misschien wordt dat wel te groot om in te bouwen.

Ben je niet bang dat een LM317 te heet gaat worden. Van 12V naar 5V is een eind hoor. Weet je al wat de laadstroom van de Palm Vx is? Je zou misschien een switching regulator moeten hebben. Maar ja die zijn weer zo duur (en lastig).

Is er nou niemand die die ombouw truc heeft laten doen bij die "sky dragon" club of hannes frischat? Als iemand nou kon zien wat die deden om het om te bouwen. Zij beweerden de GPS niet eens aan te passen.

Ik zat trouwens nog te denken aan een andere truc. Rijk heeft dus een externe 9V acculader gebruikt als voeding voor de RandMcNally. De boordspaning in de RandMcNally is 3V ofzo (ben in mijn zoektocht naar een 5V punt in ieder geval overal hele lage spanningen tegengekomen) Misschien kunnen we wel gewoon een externe 5V (of 4.1V?) regulator binnen laten komen in de normale stroom toevoer.

Zo'n standaard voeding koop je relatief goedkoop (Rijk had hem voor €10 bij de Kijkshop) Ik heb er ooit ergens een gekocht voor €7,- in de uitverkoop (die gebruik ik nu voor het opladen van mijn Clie en voeden GPS module in de auto) Die kun je ook wel makkelijk ombouwen naar een specifiek voltage. Die van mij was ook 9V en doet nu 5.1V.

Ik zal anders wel kijken of ik de boel op 5V laadstroom werkend krijg. Dan hoef je nog maar een klein stapje naar 4V dus dat zou je ook zonder koelvinnen enzo wel kunnen doen in de GPS behuizing.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 28 april 2003, 13:46
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Heb net de LM317H gekocht; deze kan max 800 mA leveren. Deze H uitvoering is klein zodat hij ergens in de Streetfinder ondergebracht kan worden samen de kleine C's.
De maximale laadstroom van de Palm zal (maximaal) rond de 300 mA liggen verwacht ik. Ga vanavond alles eerst (extern) eens aan elkaar knopen om te kijken of het naar wens functioneert.

Patrick, vermeld a.u.b. even het URL van RS-Components.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 28 april 2003, 16:52
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Smile

Michiel,

Alvast veel succes met het bouwen! Ben benieuwd naar de foto's. Je had gelijk vwb de variabele ingangsspanning...Is juist de kracht van de LM317 bedenk ik me nu...LM317H zou een mooie en compacte oplossing zijn mits het niet te warm wordt in de casing.

Ik heb bij RS-components gekeken, maar daar vragen ze om een KvK nummer, dus of je als particulier kunt orderen betwijfel ik. Maar de LM317H moet denk ik bij iedere electronicaboer te verkrijgen zijn.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #36  
Oud 28 april 2003, 17:21
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Bij RS-Components hebben ze wel een MC78LC40 4V regulator
De link stond er al bij, maar die doet het inderdaad niet. Je kunt wel zoeken op MC78LC40. Maar laat maar zitten het maximum input voltage is 12V en de stroom afgave is ook wat krap (80mAh).

Dat ze alleen aan bedrijven verkopen had ik inderdaad gemist. Ik heb zelf een bedrijf dus dan is dat niet zo'n probleem. Ik vraag me alleen wel af of die regulator dat gaat trekken.

Die 300mAh maximaal, is dat inclusief backlight? Nou ik er zo over nadenk lijkt me dat trouwens wel enorm veel. Mijn Clie T625C kwam daar volgens mij niet eens aan. Die trok volgens mij maximaal iets van 160mAh (als de accu geladen was).

Laatst gewijzigd door patrickl; 28 april 2003 om 17:34.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 28 april 2003, 17:42
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Ik heb laatst een externe 4V gestabiliseerde voeding aan de Palm gehangen; toen trok deze ongeveer 150 mA zonder backlight. Afhankelijk van de lading van de Li-ion accu zal de laadstroom (incl. backlight) de 300 mA zeker niet overschrijden; hij zal eerder rond de 200 dan 300 mA liggen is mijn verwachting.
Naarmate de accu voller is zal de spanning toenemen (tot max. 4,2V) en de stroom enigzins afnemen.
Ook ik benieuwd naar de vermogens dissipatie van de LM317H; ik hoop dat hij niet te warm wordt om in te kunnen bouwen in de Streetfinder.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 29 april 2003, 17:12
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
De LM317 geeft keurig 3,94V af; ga deze proberen op 4,05V te krijgen. Moet nu 'alleen' nog een Li-ion acculader-schakeling (MAX639 denk ik)in SMD vorm in de Streetfinder kwijt aangezien de oplaadelectronica niet in de Palm Vx maar in de 220V adapter zit.
Overigens, de accu laadstroon vanuit de cradle bedraagt slechts 26 mA. (met backlight aan 30 mA). Dit betekent dat je dus makkelijk de kleinste vorm van de LM317 (LZ type volgens mij) gebruiken kan.

To be continued.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 29 april 2003, 18:29
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Klinkt goed! Ik ben erg benieuwd hoe de resultaten gaan worden...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #40  
Oud 29 april 2003, 21:04
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Wat ik me trouwens nog zat af te vragen, is het niet mogelijk om straks de onderdelen in het batterijcompartiment in te bouwen? Vooropgesteld dat je dat niet weer gaat gebruiken. (zoals ik)
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023