Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 10 november 2003, 10:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Test programmatjes:
- PlaceTrace
- NMEA Monitor
- NavCompanion

Ik weet alleen niet zeker of NavCompanion ook met OS5 nog werkt.

Laatst gewijzigd door patrickl; 10 november 2003 om 10:06.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 10 november 2003, 13:23
Veldh
Guest
 
Berichten: n/a
De bal en de man

Ik merk dat er enige beroering is ontstaan over mijn opmerking:

Citaat:
Zou het overigens kunnen dat evdelft banden heeft met DSH of Holux die de moeite van het vermelden waard zijn?
(gegeven de felheid van de reactie en de opmerking over 'de importeur van Holux in Nederland' zou men die indruk kunnen krijgen).

Ik heb hiermee op geen enkele manier de bijdrage of participatie van evdelft willen diskwalificeren. Ik denk echter dat het voor de discussie wel zo verhelderend is wanneer mensen met commerciele belangen dit duidelijk kenbaar maken. Dat helpt de deelnemers om de bijdragen goed te kunnen beoordelen.
Het maakt bijvoorbeeld nogal uit of zomaar iemand 'out of de blue' roept dat er nog nooit klachten over de Holux 251+ bij de importeur zijn binnen gekomen of dat iemand dat op gezag van de importeur zelf meldt (zie de bewering van evdelft eerder in deze discussie).

Stel dat een concurrent van DSH zich hier in de discussie zou mengen.... (voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele aanleiding te denken dat dit op dit moment het geval is). Ik zou me in dat geval kunnen voorstellen dat evdelft en de andere deelnemers het wel zo fair zouden vinden wanneer de betreffende deelnemer zich niet zou voordoen als een 'toevallige' deelnemer zonder commerciele belangen....

Mijn opmerking was een oproep aan evdelft om wat dit betreft duidelijkheid te verschaffen.

Ik lijkt me overigens verstandiger niet inhoudelijk in te gaan op de verhandelingen tav mijn geschiktheid bij de 'communisten vervolging in de VS' waarmee evdelft meent zijn/haar vermeende commerciele betrokkenheid te kunnen ontkrachten.
Ik ga er van uit dat de deelnemers aan deze discussie ook zonder mijn commentaar heel goed in staat zijn de waarde van deze redenering te beoordelen.


Tot slot stel ik vast dat het relaas van evdelft niet echt een wervend karakter zal hebben voor de firma DSH. Dit geheel los van de vraag of evdelft nu wel of niet als officiele vertegenwoordiger van dit bedrijf gezien mag worden.
Ik zou als ondernemer toch liever niet in verband gebracht worden met dit gehakketak in een toonaangevend forum over een product dat ik verkoop. Het lijkt me dan een stuk effectiever om de klachten eens serieus te onderzoeken .....
Met citaat reageren
  #23  
Oud 10 november 2003, 14:03
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 10-11-2003, om 10:26 heeft patrickl dit gezegd in bericht #19
evdelft,

Denk je nou serieus dat ik die hele discussie van de GM251 nog een keer met jou ga doorlopen? De uitkomten waren vrij eenduidig dus ik zie niet wat er zo moeilijk aan te volgen is. Bizar dat er altijd wel weer zo'n newbie is die het allemaal beter weet.
Oke, als je discussiepartners die een andere menig hebben afdoet met "newbies" zonder daar verder tijd in te steken dan is alle aandacht hier vergeefse moeite.

In het topic dat jij aanhaalt en waar jij inderdaad ook wat bijdrages leverde is de conclusie minder eenduidig dan jouw suggestie hier.
Dat twee van de personen die problemen hadden daar een nogal eenzijdige conclusie trekken is in het kader van het voorafgaande te begrijpen.

Voor degenen die wel open staan voor discussie draag ik mijn steentje bij, mochten er meer mensen zijn die problemen hebben met bijdragen van'newbies" dan hoor ik dat vanzelf.

Wat de Holux betreft is er blijkbaar sprake van incidentele problemen met een enkel type Palm en dan nog in bepaalde situaties.
De Holux 251+ die ik en met mij diverse anderen gebruiken bevalt erg goed.
( met uitzondering van het lullige klemmetje voor de Palm die met name bij de T|C en zeker de T3,( daarvoor is deze houder eigenlijk ongeschikt vind ik) ronduit slecht klemt.
De geschiktheid voor die typen staat ook nergens geadverteerd dus daar kun je moeilijk over vallen. De Holux bestaat al langer dan genoemde typen.

Mijn Tungsten C doet het uitstekend in combinatie met de holux 251+
Met citaat reageren
  #24  
Oud 10 november 2003, 14:25
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Tot slot stel ik vast dat het relaas van evdelft niet echt een wervend karakter zal hebben voor de firma DSH. Dit geheel los van de vraag of evdelft nu wel of niet als officiele vertegenwoordiger van dit bedrijf gezien mag worden.
Mocht je nu nog niet duidelijk zijn dat ik geen enkele band met DSH of Holux heb dan begrijp ik in ieder geval waarom je zo slecht leest en op basis van onvoldoende informatie tot premature conclusies komt.

Ik herhaal wat ik al eerder stelde ( en daarvoor moet je inderdaad lezen) dat ik persoonlijk vind dat de fabrikant alle klachten keurig van een antwoord voorzien heeft. Dat jij het niet eens bent met dat antwoord ligt voor de hand maar doet niets af aan de inzet van de fabrikant.
Daarnaast is mijn inschatting gebaseerd op de nodige jaren ervaring met zowel de palm als met hardware in het algemeen dat een diagnose stellen een complexe handeling is waar de nodige kennis en inzicht bij vereist is. Het valt op dat in deze discussie de antwoorden van de fabrikant al snel aan de kant geschoven worden en dat men dan zelf maar wat gaat verzinnen. Ik weerleg op basis van gegevens, bepaalde hier en daar getrokken conclusies en vreemd genoeg stoot dat op erg eigenaardige reacties.
Je vraagt je dan af wat het doel van deze discussie is; erkenning van de eigen ellende of beschadiging van een fabrikant/importeur of naar ik hoop, een eerlijke uitwisseling van kennis om tot een oplossing te komen ( zoals bijv Star dat deed in het desbetreffende topic!)
Met citaat reageren
  #25  
Oud 10 november 2003, 14:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Mijn Tungsten C doet het uitstekend in combinatie met de holux 251+
Helaas heeft Veldh heel andere ervaringen met zijn combinatie en daar gaat deze thread nou eenmaal over.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 10 november 2003, 17:30
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Maar alleen mensen met dezelfde reacties of met voldoende medeleven mogen reageren.. zoiets...???????????????

Dan veel succes hier.

Als hij/zij werkelijk denkt dat het apparaat defect is dan kan hij toch gewoon aanspraak maken op garantie?
Ik lees daar niets over, wel een klachtenlijst die niet veel inzicht geeft
Citaat:
Ik heb soortgelijke problemen met mijn Tungsten C. Mijn Holux doet het prima zonder Palm, maar zodra ik Digimap opstart dan valt de fix weg of wordt het aantal satelieten 'in range' kleiner.
Welk merk auto spreken we over, waar zit het apparaat gemonteerd, hoe is de stand van de interne antenne.Hoe kan hij vaststellen dat zijn Holux goed werkt zonder Palm. Op welke wijze krijgt hij voeding; batterij of sigar aansluiting.
Hoeveel satellieten had hij voordat hij digimap opstarte en hoeveel daarna. Welke versie van Digimap gebruikt hij. Gebeurde dit statisch of in beweging enz enz..
Graag enige informatie waar je iemand verder mee kunt helpen ipv zinloos gebabbel over een andere thread.
Deze "Newbie" heeft geen zin in oude koeien maar probeert mensen verder te helpen en dat doe je niet door ze in hun al dan niet terechte ellende te versterken.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 10 november 2003, 19:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is inderdaad niet zeker dat het bij de Tungsten C om het zelfde probleem gaat als dat wat reeds vastgesteld is bij de combinatie van een Holux GM251 met Palm M130 of M500. Maar goed, als er aangegeven wordt dat de ontvangst goed is bij de module los en dat deze slechter wordt (fix valt zelfs weg) na het starten van Digi-Map dan hou je wel heel weinig andere mogelijkheden over.

Het enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is dat je de fix buiten de auto krijgt, vervolgens in de auto stap met een warmtwerend voorruit en tegelijkertijd Dig-Map start. Waardoor de slechtere ontvangst wordt veroorzaakt door de nieuwe situatie in plaats van de EM storing.

Het rare met die EM storing is dat het altijd zo'n tijd duurt voordat mensen het geloven. Ik weet niet hoe je er nog omheen kan als je de tests van Rudy uitvoert:
1) fix verkrijgen met de GM251. Vervolgens apparaat los van de Palm maar wel vlak bij de antenne geeft verlies van fix als je een zware applicatie draait.
2) antenne aan kabel en dan 15 cm van apparaat werkt alles perfect

Test 1 kun je dus eenvoudig uitvoeren als je die niet al uitgevoerd hebt.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 10 november 2003, 21:37
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Het enige wat ik nog zou kunnen verzinnen is dat je de fix buiten de auto krijgt, vervolgens in de auto stap met een warmtwerend voorruit en tegelijkertijd Dig-Map start. Waardoor de slechtere ontvangst wordt veroorzaakt door de nieuwe situatie in plaats van de EM storing.
Ik kan me voorstellen dat de locatie in de auto bepalend is voor de mogelijke fix posities. De invalshoek kan gestoord worden door bedampte ramen terwijl andere posities wel een hoek hebben die de antenne kan bereiken.
Ik heb met mijn Holux wat zitten spelen met de scharnierende antenne en merkte dat in mijn situatie een vrijwel horizontale stand de meeste satellieten opleverde.
Daarnaast is het zo dat de Holux de laatste positie kan onthouden via zijn ingebouwde lion battrijtje. Een heel lange tunnel zou een herberekening noodzakelijk kunnen maken ( beetje een zogenaamd long shot, maar theoretich mogelijk)een defect batterijtje zorgt voor problemen met het onthouden van de laatste fix en dus kostbare tijd.

Em storing is waarschijnlijker bij de moderne snelle Palms die reeds op 400 MHZ zitten terwijl de eerder genoemde midellen aanzienlijk trager zijn.
In de Palm zit een afscherming die minder goed kan zijn uitgevoerd ( diverse Palm fabrikanten wereldwijd)
Kortom, EM kan maar lijkt me minder waarschijnlijk.

Een externe antenne zal in vrijwel alle situaties een betere connectie opleveren, maar hoeft niet noodzakelijk te zijn. De interne antenne loskoppelen en deze op 15 cm afstand plaatsen zal ongetwijfeld beter werken mits je in je overweging meeneemt dat de antenne waarschijnlijk ook dichter bij de ruit geplaatst is.

Ik kan zelf vaststellen dat ik wat heb zitten spelen met de buigarm van de houder in de auto om een stukken betere fix op mee satellieten te krijgen. Een auto is natuurlijk per definitie een slecht medium om antennes in te plaatsen. Een grote afstand van de ruit maakt een verdere omsluiting door het Faraday effect waarschijnlijker.

Blijft ook de vraag staan hoe je kunt beoordelen dat de Holux nog werkt als je de Palm verwijderd. Als je dan alleen kijkt naar het knipperende lampje als bewijs dat hij nog werkt dan lijkt me dat geen betrouwbare graadmeter. Zonder Palm zet mijn Holux zichzelf na een paar minuten uit.

Andere applicaties kunnen signaallijnen van de contacten gebruiken voor eigen doeleinden. Ik wijs op het vreemde gedrag van bijv XP als je de Cetus applicatie in de cradle opstart. Voor XP is dat nieuwe hardware die gedetecteerd wordt. Ook valt op dat er een verschil is in situatie met en zonder SD kaartje in het apparaat.

In het geval van de T|C speelt dan ook de plaatsing en de werking van de interne Wifi antenne een rol. Er zijn met name uit de eerste reeks T|C nogal wat klachten op Wifi gebied. Een problematische T|C zou dus eerder in die richting onderzocht moeten worden, lijkt me.
Pas als je dat uit kunt schakelen ga je verder zoeken. Daarnaast wijs ik er al eerder op dat de Holux natuurlijk nooit gemaakt is voor de T|C en daar ook geen aanspraak op maakt alhoewel ik verder geen enkel niet oplosbaar probleem heb ondervonden.

Er zijn dus nogal wat factoren die de eerder getrokken conclusies onzeker maken.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 10 november 2003, 21:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou zit je gewoon weer in het wilde weg te gokken.

Sorry, hoor, maar voor die oude modellen zin de tests van Rudy gewoon onomstotelijk bewijs. De paar vage tegenwerpingen die je noemt doen daar niets aan af. Uit een onwaarschijnlijke aanname (dat Rudy de test compleet verprutst heeft) kun je inderdaad alls concluderen. Rudy heeft de test uiteraard gewoon goed uitgevoerd en anderen hebben hem zelfs herhaald.

Ik weet niet of je zelf nog een andere PDA danwel andere losse GPS hebt, maar dan is de test is echt bijzonder eenvoudig uit te voeren:
- Zet je muis GPS of antenne op een Palm.
- Sluit de GPS via een kabel aan op een andere PDA (of PC)
- Draai op deze PDA/PC een GPS status scherm (met ontvangst sterkte anlyse)
- Zet de Palm onder de antenne/GPS aan en draai een zware applicatie. Bijvoorbeeld een benchmark app.

Je zult heel duidelijk een teruggang in ontvangst zien. Dat is geen magie, maar EM storing (of RF of hoe je het ook wilt noemen). Bij een slecht afgeschermde PDA zal je fix zelf geheel wegvallen. Mijn iPAQ 2210 zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik ongeveer de helft van de satellieten kwijt raak. De Clie NX70 geeft een veel kleinere verstoring, maar deze is nog steeds heel duidelijk waarneembaar(alle staafjes vallen tegelijk een stuk omlaag). Grappig detail is dat als je bijvoorbeel BatteryBench 2 gebruikt dat je dan de ontvangst op en neer ziet wippen naarmate de test de processor belast.

Je hangt echt aan strootjes als je over WiFi, kooi van Faraday en slecht uitgevoerde testen begint hoor. Dat de Holux na een minuut (of een paar minuten) uitgaat snappen de eerdere testers ook wel. Dat je de antenne niet naar het raam moet bewegen snappen ze ook wel. Dat Cetus signaallijnen gebruikt voor andere doeleinden is ook gewoon lariekoek. Maar goed dat is niet eens een punt. De PDA hoeft namelijk niet eens aangesloten te zijn om last te hebben van de storing.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 10 november 2003, 22:37
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
en dan mijn ultieme jan boeren fluitjes test:

Je start op met palm IN de holux en een applicatie die de fic weergeeft (zoals nmea monitor)
wacht op een goede fix

en nu komt het: he houdt er een andere Palm naast en laat bijvoorbeeld Cetus draaien (dat is echt een fix killer)

Mag wat mij betreft onder boven of in de auto uitgevoerd worden.

Met de m505 en de m515 was het altijd raak (ik heb ze ook omgewisseld en het was niet exemplarisch)
Met de T3 gebeurt het weer maar in zo'n mate dat het voor de navigatie niet zo veel uitmaakt.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #31  
Oud 10 november 2003, 23:04
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 10-11-2003, om 22:59 heeft patrickl dit gezegd in bericht #29
Nou zit je gewoon weer in het wilde weg te gokken.
Nu doe je het weer. Ik start een serieus gesprek en jij komt met one-liners die nergens over gaan.
Ik heb je daar in andee forumonderdelen ook al eens mee bezig gezien en begin me daar behoorlijk aan te storen.( digimap beoordeling bijv)

Citaat:
Sorry, hoor, maar voor die oude modellen zin de tests van Rudy gewoon onomstotelijk bewijs. De paar vage tegenwerpingen die je noemt doen daar niets aan af.
Ik noem zinvolle factoren die invloed hebben op testen en doe dat vanuit een wetenschappelijke achtergrond. Bij jouw interpretaties kom ik veel aannames tegen die het in theorievorming geen minuut uithouden.

Citaat:
Uit een onwaarschijnlijke aanname (dat Rudy de test compleet verprutst heeft) kun je inderdaad alls concluderen. Rudy heeft de test uiteraard gewoon goed uitgevoerd en anderen hebben hem zelfs herhaald.
Ga je me nu woorden in de mond leggen ?
Rare manier van discussieren maar wel een aardige verklaring voor het feit dat je niet wilt lezen.

Citaat:
Ik weet niet of je zelf nog een andere PDA danwel andere losse GPS hebt, maar dan is de test is echt bijzonder eenvoudig uit te voeren:
- Zet je muis GPS of antenne op een Palm.
- Sluit de GPS via een kabel aan op een andere PDA (of PC)
- Draai op deze PDA/PC een GPS status scherm (met ontvangst sterkte anlyse)
- Zet de Palm onder de antenne/GPS aan en draai een zware applicatie. Bijvoorbeeld een benchmark app.
En nu komt de uitsijter... waar je het hele zandkasteel op aan het bouwen bent maar niet ziet dat de fout helemaal niet alleen bij de holux ligt, zoals jij blijft suggereren!
Ik stel voor dat je de eigen bijdrage eens leest, begin hier:
Citaat:
Bij een slecht afgeschermde PDA zal je fix zelf geheel wegvallen.
Zo dat viel toch best mee

Ik sluit ook nergens uit dat interferentie effecten heeft, uitsluiten doe jij alleen! Ik probeer wat minder monocausale verbanden te leggen dan jij doet. Dat is het verschil in benadering.

Citaat:
Je hangt echt aan strootjes als je over WiFi, kooi van Faraday en slecht uitgevoerde testen begint hoor.
Lees dat een sin relatie tot de de Tungsten C en we praten weer verder. Daarnaast onken je inmiddels dat een auto een negatief effect heeft op de ontvangst. Ben benieuwd wat er nog gaat komen

Citaat:
Dat de Holux na een minuut (of een paar minuten) uitgaat snappen de eerdere testers ook wel. Dat je de antenne niet naar het raam moet bewegen snappen ze ook wel.
Wederom, lees je eigen tekst eens. NIET naar het raam bewegen, bedoel je niet net het omgekeerde van wat je zegt?

Citaat:
Dat Cetus signaallijnen gebruikt voor andere doeleinden is ook gewoon lariekoek.
Fijn dat je argumenten zo overtuigend zijn. dan weten we op welk niveau we discussieren.
Even technisch: als Cetus geen RMC sentence kan vinden haalt hij de info uit de clocksnelheid van de palm daarmee creer je een interactief aspect waarbij de GPS signaallijnen gebruikt om data door te geven aan de Palm EN omgekeerd!
Het lijkt me niet zinvol hier een technische discussie te starten als je niet geremd wordt door enige kennis over de applicatie.

Citaat:
Maar goed dat is niet eens een punt. De PDA hoeft namelijk niet eens aangesloten te zijn om last te hebben van de storing.
Oke, de komische noot zit er ook in. Waarom zou je tenslotte je PDA aansluiten op de GPS

Dat is bijna net zo vreemd als een single task system gebruiken en klagen dat als je een andere taak opstart je GPS niet meer werkt.


Nogmaals, ik sluit geen zaken uit en vermoed dat hoog frequente procs best invloed kunnen hebben, maar blijf het vreemd vinden om de Holux de schuld te geven!
Dat laatste dringt blijkbaar niet erg door.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 11 november 2003, 09:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Nu doe je het weer. Ik start een serieus gesprek en jij komt met one-liners die nergens over gaan.
Inderdaad, je doet eerst of je serieus een discussie wilt aangaan en vervolgens kom je met allemaal niet ter zake doende observaties. Je vergeet in al je tegenwerpingen de conditie op te nemen dat de ontvangst verslechterd als Digi-Map gestart wordt. Als je dat niet doet kun je inderdaad wel duizend redenen noemen waarom de ontvangst kan verslechteren. Ik weet niet precies wat je probleem is, maar mij lijkt het allemaal redelijk voor de hand liggend. Ik krijg dus erg de indruk dat je onze tijd zit te verdoen. Dat stoort me nogal. Het is jouw thread niet eens!

Het is inderdaad zo dat elke onafgeschermde GPS ontvanger last heeft van storing van de PDA. Ik ben blij dat je dat in ieder geval begint te begrijpen. Dat ik daar met mijn Holux GM82 last van heb is dus niet zo vreemd, want die heeft helemaal geen afscherming. Dat je daar met een GM251 wel last van hebt is eerlijk gezegd schandalig, want je koopt die ontvanger om direct op je PDA geplakt te zitten. Dan moet die ontvanger dus afgeschermd worden. Voor alle duidelijkheid, de RandMcNally/Magellan ontvangers hadden daar nooit last van en de Navman 500 ook niet. Kortom, het is inderdaad een probleem in de combinatie, maar de Holux is ontworpen om te werken met (bijna) alle Palm PDA's met UC en die zit in dit geval dus duidelijk fout. Ik heb overigens helemaal niets tegen Holux. Ik ben er zelf erg tevreden mee en ik kan iedereen een Holux ontvanger aanraden. Alleen de GM251 is een draak. Helaas is dat de enige clip-on optie voor Palm UC modellen, want de Navman GPS 500 wordt niet meer geleverd en was ook al asociaal duur door de verplichte koppelverkoop van de software.

Ik ben blij dat in ieder geval JWoerdma de discussie nog serieus neemt. Geloof je hem wel? De "beslissende" test is inderdaad zo simpel als hij hem uitvoert. Als je die test nou een keer zelf doet?



@Veldh

Sorry voor al het gedoe, maar ik zal weer proberen on-topic te komen/blijven. Er zijn van de GM251 dus verschillende versies gemaakt. Op zich noem je wel het laatste type, maar heb jij een oud model van DSH of bijvoorbeeld een nieuw model van Palmrouter? Je zou misschien kunnen kijken of je hem kan ruilen voor een beter werkend model?

Anders zou je dus inderdaad de externe antenne moeten gebruiken. Heb je sowieso betere ontvangst, maar tijdens een wandeling is dat niet bijster handig. Je wordt dan dus wel beperkt in de gebruiksmogelijkheden van je GPS. Als je in de buurt van Amstelveen bent kun desnoods mijn externe antenne wel proberen voordat je er een koopt.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 11 november 2003, 15:57
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Inderdaad, je doet eerst of je serieus een discussie wilt aangaan en vervolgens kom je met allemaal niet ter zake doende observaties. Je vergeet in al je tegenwerpingen de conditie op te nemen dat de ontvangst verslechterd als Digi-Map gestart wordt. Als je dat niet doet kun je inderdaad wel duizend redenen noemen waarom de ontvangst kan verslechteren. Ik weet niet precies wat je probleem is, maar mij lijkt het allemaal redelijk voor de hand liggend. Ik krijg dus erg de indruk dat je onze tijd zit te verdoen. Dat stoort me nogal. Het is jouw thread niet eens!
Ik kom op heel wat verschillende Forums maar heb nog nooit een zo vreemde reactie gezien op iemand die gewoon wil helpen.
Gaan we nu een discussie voeren over wiens thread dit nu is???

Dit is te gek voor woorden.
Daarnaast blijkt dat je niet goed weet waar je over praat als het de techniek van bijv Cetus betreft.
Ik stel voor dat je de Fix die Cetus en mogelijk ook digimap aanroept en die voor een afwijking in het aantal Fixed positions kunnen zorgen eens goed opzoekt voordat je onzin blijft roepen.

Jij bent helemaal geen probleem aan het oplossen maar een probleem aan het creeren. Bijdragen die vragen stellen waar jij geen antwoord op weet probeer je onderuit te halen. Daarnaast reageer je absoluut niet op de inhoudelijke kant van de posting maar blijf je vasthouden aan een premature comclusie uit een ander forum.
Dit lijkt me niet constructief en is rijp voor een Moderator ingrijpen.

Wat Cetus betreft lees bijv de documentatie eens na en kijk o.a hier naar:
Citaat:
When Satellite fix is selected, however, Cetus GPS discharges the extrapolated data by determining the current fix status by the number of satellites being tracked. This may cause a deviation in both the data being viewed and the statistical data calculations compared to data displayed on the GPS receiver.
Nu heeft Holux geen datadisplay maar je ziet hier wel een mogelijke verklaring voor het verlies van fix satellites.

Verder discussier ik alleen nog hier met mensen die serieus blijven en oplossingsgericht te werk gaan.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 11 november 2003, 16:23
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 10-11-2003, om 23:37 heeft jwoerdma dit gezegd in bericht #30
en dan mijn ultieme jan boeren fluitjes test:

Je start op met palm IN de holux en een applicatie die de fic weergeeft (zoals nmea monitor)
wacht op een goede fix

en nu komt het: he houdt er een andere Palm naast en laat bijvoorbeeld Cetus draaien (dat is echt een fix killer)

Mag wat mij betreft onder boven of in de auto uitgevoerd worden.

Met de m505 en de m515 was het altijd raak (ik heb ze ook omgewisseld en het was niet exemplarisch)
Met de T3 gebeurt het weer maar in zo'n mate dat het voor de navigatie niet zo veel uitmaakt.
Goed, aangezien jij een serieuze testomgeving schetst waar je tenminste wat mee kunt heb ik het volgende gedaan:

Palm Tungsten C in de Holux en Palm 130 die Cetus draait.
Testomgeving In de auto, stilstand.
Geen verschil merkbaar.

Palm Tungsten T2 in Holux en T|c er dicht bij met Cetus draaiende
testomgeving hetzelfde.
Geen verschil.

Palm M130 in Holux en Tungsten C draait cetus.
testomgeving hetzelfde
Geen verschil

testsoftware:
Nmea monitor v2.2
Cetus v1.2b1
cotoGPS v 1.2.1

Hardware:
Voornoemde Palms
Holux 251BK(+)P/N: 96012-12

Slechts als ik de "losse"Palm tussen interne antenne en voorruit hield was er effect en viel de verbinding soms weg. Dat lijkt me niet ongewoon en daar zul je naar alle waarschijnlijkheid niet op doelen.

Feitelijk zou ik alle OS versies moeten opsommen incl revisies maar daar had ik geen tijd voor.

Ik heb geen M5xx tot mijn beschikking helaas, dus je ultieme test kan ik niet doen.


Zou je de omgevingsfactoren van je testsituatie eens kunnen schetsen:
In / uit auto. ( onder hoeft niet
Rijdende / Stilstand
draaiende motor/ motor uit.
andere electronica in auto? aan/uit
type voorruit.
Stand van interne antenne, ingeklapt/uitgeklapt


Op basis van mijn beperkte test kan ik geen problemen ontdekken, wat niet wil zeggen dat ze er incidenteel niet kunnen zijn.

Besef dat je een apparaat met interne antenne natuurlijk nooit optimaal kunt afschermen, dan ontvang je niks meer
Met citaat reageren
  #35  
Oud 11 november 2003, 16:27
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Wat Cetus betreft lees bijv de documentatie eens na en kijk o.a hier naar:

When Satellite fix is selected, however, Cetus GPS discharges the extrapolated data by determining the current fix status by the number of satellites being tracked. This may cause a deviation in both the data being viewed and the statistical data calculations compared to data displayed on the GPS receiver.
Die setting ken ik inderdaad. Ik hoop dat je snapt dat die tekst betekent dat de locatie bepalingen bij een verlies van de fix niet in de track worden meegenomen? Even wat uitleg; sommige GPS chipsets gebruiken "dead-reckoning" voor het extrapoleren van data nadat ze de fix verloren is. Bijvoorbeeld dat je bij het verlies van een fix in de tunnel nog een paar seconden een locatie doorkrijgt waarbij de GPS zelf op basis van snelheid en positie van voor het verlies van de fix dit doorrekent. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je verkeerd begrepen hebt hoe Cetus werkt, maar aangezien ik absoluut niet kan volgen wat je bedoelt met de zinnen ervoor geef ik je het voordeel van de twijfel. Het verband met het onderliggende probleem ontgaat mij overigens hoe dan ook.

Misschien inderdaad een goed idee dat een moderator hier eens naar kijkt, want dit begint welhaast bizar te worden. Wat is nou toch de reden dat je zo vreselijk zit op te winden? Probeer dan op zijn minst eens te komen met tegenargumenten.

Eerlijk gezegd valt er inderdaad ook niet inhoudelijk op je posts te reageren, omdat ze niets te maken hebben met de gestelde probleemstelling. Je bent vrijwel volledig off-topic bezig. Je kunt bijvoorbeeld gaan proberen om Cetus af te branden, maar dat heeft helemaal niets met de huidige thread te maken.

Echt, ik verzeker je, op deze manier neemt niemand hier je nog serieus. Haal nou gewoon eens diep adem, tel tot 10 en lees de post van jwoerdma hierboven.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 11 november 2003, 16:40
evdelft
Guest
 
Berichten: n/a
Patric!
Citaat:
Het verband met het onderliggende probleem ontgaat mij overigens hoe dan ook.
Na deze ontboezeming stopt mijn discussie met jou. Je wilt/kunt het niet begrijpen en dat kan ik niet oplossen, ik ken mijn beperkingen Aangezien er daarnaast toch geen reactie komt op mijn inhoudelijke teksten en je alleen bezig blijft over zinloze details zal ik verder niet ingaan op je opmerkingen. Succes ermee!
Ik discussier alleen verder met serieuze gegadigden.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 11 november 2003, 17:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
@evdelft,

Voor iemand die de handleiding van Cetus al niet kan volgen heb je best een hoge dunk van jezelf.

@Veldh,

Als je evdelft mag geloven zijn er dus inderdaad GM251's die perfect werken (overigens zijn er ook anderen geweest die aangaven dat bij hun de GPS wel werkte, maar die kwam dan meestal van Palmrouter.de). Als je de GPS nieuw gekocht hebt en er zit nog garantie op dan is het verstandiger om hem gewoon terug te sturen net zo lang tot je wel een werkend model krijgt. Reken erop dat DHS je een externe antenne probeert te verkopen, maar probeer gewoon een vervanging te krijgen.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 11 november 2003, 18:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Patrick,

Je gaat echt weer te ver hier. Ik raad je aan om je toon te matigen. Dat mensen het niet met jouw standpunten eens zijn is nog geen excuus om ze af te branden, zoals jij meerdere malen doet in deze thread. Ook de opmerking 'het is jouw thread niet eens' slaat natuurlijk nergens op. Het is niet aan jou om te bepalen wiens thread dit is, aangezien de Palmclub forums een open community is, waar iedereen net zoveel recht heeft om deel te nemen aan een discussie.

Als je je hier niet in kunt vinden dan kun je reageren via moderators@palmclub.nl, maar ik wens in deze discussie geen verdere reactie meer van jou tot je je gedrag hebt weten te veranderen. Beschouw dit als een officiele moderatie! We waarderen je inzet en je kennis, maar je moet wel weten wanneer je te ver gaat.

Overigens wens ik hier ook geen reacties op als 'Zie je nou wel' of 'Net goed' of van welke aard ook. Als deze thread niet gelijk met de volgende posting on-topic gaat zal deze onherroepelijk verwijderd worden!

namens de moderatoren en het bestuur,
Jean-Paul

Laatst gewijzigd door jean-paul; 11 november 2003 om 18:48.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 11 november 2003, 18:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ok, de groeten dan. Ik heb me de hele tijd geprobeerd in te houden ondanks alle onzin die er iedere keer geplaatst werd. Ik heb ook geen woord fout geplaatst, maar als imeand mij belachelijk gaat maken met zijn eigen fouten dan is het wel tijd voor een reactie.

Tabee
Met citaat reageren
  #40  
Oud 11 november 2003, 20:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK, laat ik dan in ieder geval (on-topic, want dat is deze onzin wel verworden) even duidelijk maken waarom ik evdelft niet zo hoog heb zitten:
- De kooi van faraday in een auto. De golflengte van GPS is 19 cm en dus is een auto geen kooi (middelbare school)
- Storing van WiFi op een GPS (geheel andere golflengte dus heeft geen enkel effect) Alsof die uberhaupt al constant aan zou staan!
- Iedere keer suggereren dat Cetus een belabberd programma is terwijl hij zelf niet weet hoe het werkt.
- Bijvoorbeeld de "GPS Fix" optie in Cetus die het verlies van een fix zou veroorzaken.
- Dat hij de tests van Rudy en anderen met negatieve uitkomsten afdoet als niet geloofwaardig en slecht uitgevoerd.
- Wederom de suggestie dat jwoerdma zijn test niet goed uitgevoerd heeft.
- Het bewust iedere keer teksten uit de context rukken. Met name de laatste zin die hij overnam uit zijn Cetus blunder om mij belachelijk te proberen maken
- Keer op keer negeren dat er meerdere mensen zijn met wel degelijke grote problemen met de GM251 en ondertussen ontkennen dat er kwaliteitsverschillen zijn
- Dat iemand na 5 posts op een forum al meent andermans thread te moeten kapen zonder iets zinnigs bij te dragen

Kortom allemaal onzin. Misschien had ik het beter meteen af kunnen branden, maar ik had nog het idee dat er ooit een zinnig verhaal uit evdelft zou komen als ik hem liet uitrazen. Ik kan het blijkbaar nooit goed doen. Nou dan maar niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023