Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20 september 2003, 22:35
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
MAPSONIC voor Palmos in Oktober....

Weet iemand of dit wat is ??
In oktober komt er een versie van Mapsonic uit voor Palmos..
Met spraak ondersteuning en POI ed.... Zeer uitgebreid lijkt het allemaal te worden...

Iemand als iets leuks (of minder leuks) gelezen van dit pakket ?

Grtz, Mauske
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 september 2003, 15:43
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Hebbie een linkie?

Heb er nog nooit van gehoord namelijk
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 september 2003, 21:46
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
http://mapsonic.gps.cd/

Tis wel Frans, maar ach..... Ik snap ook niets van Frans, maar toch meen ik te begrijpen dat er in oktober iets gaat komen voor os5..
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 september 2003, 22:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, ik nam al aan dat die een keer zouden komen. MapSonic is nu de stemgestuurde variant van MapViewer voor op de PocketPC en dan dus binnenkort ook voor PalmOS.

Kijk eens op Swi-Info site voor een engelstalige beschrijving van hun PocketPC versie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 september 2003, 23:25
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Maar patrickl, waar we allemaal natuurlijk zo benieuwd naar zijn is jouw ongezouten mening of dit pakket beter is dan digimap en daarnaast de concurrentie aan kan gaan met TomTom op de PPC.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 september 2003, 00:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Je kunt beter pas een mening geven als je beide programma's echt kent. Ik dacht bijvoorbeeld ooit dat Digi-Map best een goed alternatief zou kunnen zijn, maar dat was voordat ik het zelf gebruikt had

Ik ben zelf wel altijd redelijk tevreden geweest over MapViewer. Dat was indertijd zeker een beter programma dan de TomTom Route + CityMaps combo (die om een voor mij onverklaarbare reden toen iedereen kocht). MapSonic lijkt wel heel erg op MapViewer.

Ten opzichte van MapViewer zijn spraakgestuurde aanwijzingen, zelf bij te houden POI bestanden, automatisch inzoomen en meedraaien van kaarten wel een verbetering. Dat is op de PocketPC versie, want van de Palm versie zie ik eigenlijk nog helemaal niets. Nog niet eens een screenshot. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd of ze het programma ook bruikbaar weten te hoden op zo'n klein (vierkant) Palm scherm. Dat is met Digi-Map namelijk wel een probleem. Je houdt uiteindelijk maar een heel klein stukje van het scherm over waar de routetekening op staat en dan worden de "dashboard" letters ook nog zo klein gemaakt dat je ze eigenlijk niet kan lezen (probeer die regel bovenaan Digi-Map maar eens tijdens het rijden te lezen zonder je voorganger of de stoep te raken).

Nadelen van MapViewer zijn:
- De slechte kaartcompressie
- Bij het opzoeken van een straatnaam moet je het type straat kiezen (het nut daarvan heb ik althans nooit zo begrepen)
- Voor een europese versie zou ook een probleem kunnen zijn dat je niet over meerdere kaarten kunt navigeren.

Dus ik ben ook benieuwd in hoeverre MapSonic hierop beter scoort.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 september 2003, 00:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik vind trouwens net nog een lijstje met "features" (in het engels):
- 16 countries in Europe
- cross border navigation
- Route description with signpost indicators
- 5 menu and pdf manual and installation languages
- 11 voice guidance languages
- Memory Management
- demo mode on CD
- Direct link to bluetooth GPS (no testing of ports)

Routeplannen over meerdere kaarten is blijkbaar geen probleem meer.

Op PalmRouter (duitstalig) staat een preview. "Hannes" geeft ook aan dat de compressie verbeterd is (weer een minpuntje weg). Hij vind het eenvoudiger en comfortabeler te bedienen dan Digi-Map alleen mist het volgens hem de "direct lijn naar doel" functie van Digi-Map (persoonlijk heb ik dus een paar keer meegemaakt dat Digi-map zo'n rechte lijn trok die ik helemaal niet kon volgen, dus wat daar nou het voordeel van is. In zo'n geval waarschuwt MapViewer bijvoorbeeld netjes dat het doel niet bereikbaar is en dan kun je dus zelf even een punt in de buurt kiezen dat jou goed uitkomt)

Laatst gewijzigd door patrickl; 22 september 2003 om 00:23.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 september 2003, 10:49
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
...alleen mist het volgens hem de "direct lijn naar doel" functie van Digi-Map (persoonlijk heb ik dus een paar keer meegemaakt dat Digi-map zo'n rechte lijn trok die ik helemaal niet kon volgen, dus wat daar nou het voordeel van is...
Mijn groot voordeel hiermee is dat ik zonder richtingsgevoel, tóch heel goed besef verkreeg welke richting ik rijd en waar mijn doel is.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 september 2003, 10:51
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Screenshot PalmOS

Ik heb even gezocht een een screenshot gevonden op http://www.paris-pug.org/

De features die in het Frans worden aangegegeven omvatten:
- Een PC programma voor het verknippen, detailleren en maken van kaarten
- MapSonic is similair voor PalmOS, PocketPC en Laptop, om op die manier de manier van gebruiken onafhankelijk te maken van het platform
- De snelheid van de visualisatie van de kaarten (cfr. Mapviewer): het visualiseren en de toegang tot de caarten (open en sluiten van Mapviewer), toegang naar de wegenkaarten en toegang tot de geheugenkaart (SD/MS) is geoptimaliseerd, evenals het gebruik van het intern geheugen van de PDA.
- de gesproken aanwijzingne die de route goed uitspreekt (ik veronderstel goed articuleert) is van een uitstekende kwaliteit
- 16 kaarten van Europese landen is beschikbaar in de basis versie.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 september 2003, 11:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 22-09-2003, om 10:49 heeft MendriX dit gezegd in bericht #8


Mijn groot voordeel hiermee is dat ik zonder richtingsgevoel, tóch heel goed besef verkreeg welke richting ik rijd en waar mijn doel is.
Bedoel je dan dat je op de bonnefooi achter een rechte lijn aan wordt gestuurd? Of is dat als extraatje naast de normale routeaanwijzingen? Zoals ik het heb meegemaakt was het de eerste optie en dan rijd je jezelf in 90% van de gevallen klem. Kun je beter vooraf een punt plannen waar je wel heen kunt en dan met echte aanwijzingen daar ook komen.

Maar goed, als die rechte lijn alles is ... MapSonic heeft zo op het eerste gezicht wel weer flink wat voordelen tov Digi-Map. Dus dat geloof ik wel. Ik ben alleen nog benieuwd of het ook een vervanging kan zijn van iets als Navigator of Alturion.

Citaat:
Op 22-09-2003, om 10:51 heeft YellowT dit gezegd in bericht #9
Ik heb even gezocht een een screenshot gevonden op http://www.paris-pug.org/
Bij deze een directe link naar de screenshot van de Paris-Pug site:



Ze noemden daar trouwens ook nog een prijs van €199. Dat is een redelijke prijs voor een europese versie. Zit tussen de $125 van Mapopolis en de €300 van Digi-Map.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 22 september 2003, 11:17
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Op 22-09-2003, om 11:10 heeft patrickl dit gezegd in bericht #10 Bedoel je dan dat je op de bonnefooi achter een rechte lijn aan wordt gestuurd? Of is dat als extraatje naast de normale routeaanwijzingen?
Het is geen navigatie, daarvoor is de 'groene routelijn' al. Ik gebruik het als mentaal positioneren, dus 'waar ben ik?' en 'waar ga ik heen?'. Dit in combinatie met altijd North up. Dit voorkomt dat ik bij wegwerkzaamheden e.d. totaal verkeerd rijd, zelfs met navigatiesoftware. Elke navigatietool zou dit moeten hebbem voor mij. Je screenshot is indrukwekkend, ik denk dat zo'n rechte lijn er in no-time in zal zitten, want het stelt nix voor om te bouwen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 22 september 2003, 11:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Normaal meng ik me niet in GPS discussies, maar die screenshot ziet er heel duidelijk en overzichtelijk uit! Gecombineerd met een fatsoenlijk meebewegende kaart (zowel 2D als in- en uitzoomen) en algemene usability van dit ding, kon dit wel eens een mooi programma zijn. Prijs is ook prima.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 september 2003, 11:30
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Herberekenen

Op het eerste zicht vind ik niets over herberekenen van routes.

Weet er iemand of je de PPC versie stand-alone kan gebruiken of dat je altijd de routes moet berekenen op je PC en daarna doorsturen naar je pda?

Misschien is dit wel eindelijk de langverwachte navigatiesoftware voor PalmOS waar iedereen op wacht. Mapopolis lanceert vermoedelijk begin oktober de nieuwe PalmOS versie voor Europa.

Het wordt een warme begin van de herfst.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 22 september 2003, 11:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 22-09-2003, om 11:17 heeft MendriX dit gezegd in bericht #11 Het is geen navigatie, daarvoor is de 'groene routelijn' al. Ik gebruik het als mentaal positioneren, dus 'waar ben ik?' en 'waar ga ik heen?'. Dit in combinatie met altijd North up. Dit voorkomt dat ik bij wegwerkzaamheden e.d. totaal verkeerd rijd, zelfs met navigatiesoftware. Elke navigatietool zou dit moeten hebbem voor mij. Je screenshot is indrukwekkend, ik denk dat zo'n rechte lijn er in no-time in zal zitten, want het stelt nix voor om te bouwen.
Ja het zit er op twee manieren in. De opmerking van Hannes zal zal dan inderdaad wel over jouw uitleg zijn. Grappig dat jij "altijd north up" gebruikt.

Zoiets met die werkzaamheden is inderdaad iets waarop Navigator zich dan bijvoorbeeld onderscheid. Even aanklikken dat de weg geblokkeerd is en je krijgt meteen een andere route. Ik vraag me af of dat soort opties nu ook eens voor de Palm komen (en dan ook zo handig ingebouwd dat je het ook tijdens de rit kunt gebruiken zonder iets aan te rijden)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 22 september 2003, 11:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Re: Herberekenen

Citaat:
Op 22-09-2003, om 11:30 heeft YellowT dit gezegd in bericht #13
Op het eerste zicht vind ik niets over herberekenen van routes.

Weet er iemand of je de PPC versie stand-alone kan gebruiken of dat je altijd de routes moet berekenen op je PC en daarna doorsturen naar je pda?
Ik heb zelf MapViewer (en daarop is MapSonic dan dus gebaseerd) en daarin kun je op de Palm zelf routes plannen. De route wordt ook automatisch herberekend als je fout rijdt. Als je dat wilt dan, want je kunt het ook uitzetten in de preferences. Met Digi-Map had ik dat bijvoorbeeld altijd uit staan om te voorkomen dat tijdens de rit ineens weer een heel andere route verscheen dan ik vantevoren gecontroleerd had.

Met MapViewer heb ik bij het herplannen ook wel rare dingen meegemaakt. Ik stond bijvoorbeeld op A12 Den Haag in en dan rijd je een stukje onder wat wegen door. Ik stond daar stil voor een stoplicht en MapViewer "dacht" toen dat ik op de weg boven mij stond en herberekende de route vanaf daar. Dat is wel wat verwarrend en misschien ook moeilijk te voorkomen. Op zich gaat het dan trouwens nog wel goed, want je kunt alleen maar rechtdoor en dan wordt de route weer herberekend zoals je wel kunt rijden.

Citaat:
Misschien is dit wel eindelijk de langverwachte navigatiesoftware voor PalmOS waar iedereen op wacht. Mapopolis lanceert vermoedelijk begin oktober de nieuwe PalmOS versie voor Europa.

Het wordt een warme begin van de herfst.
Ja die komen ook nog met hun Navigator versie en wie weet welke bedrijven er nog meer bezig zijn.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 22 september 2003, 11:53
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Op 22-09-2003, om 11:31 heeft patrickl dit gezegd in bericht #14
Grappig dat jij "altijd north up" gebruikt.
Kaart meedraaien vond ik geweldig...Tot... Ik reed naar Groningen en wilde op de zuikant van de ring naar het westen. Die was afgesloten. Toen wilde ik het centrum vermijden en een alternatieve route vinden (zelf, met DigiMap ernaast)... Ik kwam er pas na 10km achter dat ik naar het oosten reed al die tijd ipv onder Groningen langs naar het westen... Sindsdien heb ik North Up... Ook een vereiste waar elk van mijn navigatietools aan zal moeten voldoen. (En zal voldoen.)
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 september 2003, 12:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
TomTom Navigator geeft een kompasje in de hoek. Daar kan ik ook wel aan zien welke kant ik op ga.

Met MapViewer had je nog geen draaiende kaarten, maar in MapSonic dus wel. Ben benieuwd of je het dan in MapSonic ook uit kan zetten
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 september 2003, 22:13
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
http://palmcomp.ch/gps/anim_ms2.gif
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #19  
Oud 22 september 2003, 22:14
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Heb even gezocht naar een screenshot.. en het id dit geworden !
Lijkt me toch een leuk programma, en een goede concurent van Digimap... Wat ik (sorry Patrickl) met veel plezier gebruik..
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif anim_ms2.gif‎ (35,0 KB, 335x gelezen)
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #20  
Oud 22 september 2003, 22:20
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik stem van harte met Gazpacho in: die screenshots zien er erg veelbelovend uit!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023