Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #61  
Oud 18 oktober 2003, 12:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die almanac heeft de GPS de eerste keer dat ie een fix kreeg opgehaald.

Ik heb nog nooit van een incorrecte almanac gehoord, maar ik wil best aannemen dat dat kan. Vraag is of dat kan zorgen dat er zo nu en dan vreemde tekens in de communicatie ontstaan.

Uit resultaten van de thread lijkt het er eerder op dat het GPS deel wel goed werkt (hij geeft zo nu en dan wel degelijk de juiste coordinaten), maar dat de communicatie naar buiten toe het zo nu en dan laat afweten.

Ik zou niet weten hoe je een ongeldige datum in de GPS krijgt. Ik neem aan dat je die in je Palm niet kunjt kiezen. Je zou wel de accu helemaal leeg kunnen laten lopen. Dat kan wel een tijdje gaan duren.
Met citaat reageren
  #62  
Oud 19 oktober 2003, 00:20
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
De accu wás leeg toen ik hem kreeg.
Heel erg leeg...
Maar ik heb wel een programma, gps monitor volgens mij, die aan het begin vraagt of ik de begincoordinaten zelf in wil voeren, of dat hij ze moet zoeken.
Ik zal morgen eens wat proberen daarmee.
En een tijd/datum, ben ik nog niet tegen gekomen.

Een nieuwe unit kopen doe ik niet, want er zijn nog veel meer dingen die belangrijker zijn in het leven...
Een setje vette bumpers in kleur of zoiets!

(4 pagina's al weer!!!)
Met citaat reageren
  #63  
Oud 22 oktober 2003, 15:47
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Matthijs, kom je binnenkort in Emmen?
Misschien dat we met mijn Palm III eens kunnen kijken
of het wel werkt.

(Ik zou ook wel eens met zo'n ding willen stoeien,
dus als je hem kwijt wil...)
Met citaat reageren
  #64  
Oud 22 oktober 2003, 19:00
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Matthijs,

Het invoeren van begincoordinaten is zeker zinvol. MITS de almanac juist is. Dat invoeren gebeurt meestal als een toestel, uitgeschakeld, over grotere afstand is verplaatst.
Veel toestellen onthouden immers de laatst bekende positie.

Het simpele feit dat je die vraag krijgt lijkt erop te duiden dat ie geen positie kent. In dat geval duurt het vinden van de satelieten per definitie altijd lang (hij heeft immers geen idee waar hij moet kijken!). Dat geldt dus ook als de almanac wel goed is.

Alles herlezend komt het me toch wel heel waarschijnlijk voor dat daar de oorzaak ligt! Je hebt geen exacte positie nodig. Een coordinaat 'ergens in nederland' moet afdoende zijn. Maar uiteraard: hoe nauwkeuriger hoe beter.

En in reactie op andere replies:
- Ja. Een almanac kan defect raken. Al vele malen problemen met die oorzaak gezien; herladen van de almanac is dan een 100% oplossing.
- geen idee wat de oorzaak van vreemde tekens is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat die zit in onvolledig locatiesignaal. Als ie vreemde tekens geeft terwijl de locatiebepaling wel in orde is is dat evident de oorzaak niet. Wel zijn er verschillende 'formats' voor codering (NMEA etc.). Misschien dat de oorzaak daar te zoeken is...

Matthijs, veel succes! Ik vrees dat ik verder weinig aan de oplossing toe kan voegen...

Hans

Laatst gewijzigd door hansvaessen; 22 oktober 2003 om 19:04.
Met citaat reageren
  #65  
Oud 22 oktober 2003, 19:56
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 22-10-2003, om 19:00 heeft hansvaessen dit gezegd in bericht #64
de oorzaak niet. Wel zijn er verschillende 'formats' voor codering (NMEA etc.). Misschien dat de oorzaak daar te zoeken is...
Deze GPS is duidelijk NMEA-comform.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #66  
Oud 22 oktober 2003, 21:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 22-10-2003, om 19:00 heeft hansvaessen dit gezegd in bericht #64
Het simpele feit dat je die vraag krijgt lijkt erop te duiden dat ie geen positie kent. In dat geval duurt het vinden van de satelieten per definitie altijd lang (hij heeft immers geen idee waar hij moet kijken!). Dat geldt dus ook als de almanac wel goed is.
Het is geen vraag, het is gewoon een plek waar je de startlocatie kunt opgeven.

Als je zo vaak ziet dat die Almanac beschadigt raakt (ik heb er op het forum nog nooit iets over gezien, maar we zien hier dan ook niet zoveel Garmin ontvangers) wat zijn dan de symptomen? Als je die blokjes in de communicatie niet herkend dan zou dat aangeven dat het hier beschreven probleem dus niet gerelateerd aan een beschadigde Almanac.

Ik kan ook niet helemaal verenigen dat de GPS het ene moment wel werkt en het volgende weer niet. Dat zou hooguit kunnen als er steeds maar een deel van de Almanac gebruikt wordt.

De GPS krijgt wel degelijk een fix, maar het lijkt of de communicatie zo nu en dan weg valt.

Ik ben bang dat we er teveel moeite in steken. De oorspronkelijkie eigenaar doet de GPS weg met als reden dat ie stuk is. De huidige eigenaar bemerkt eigenlijk ook dat de GPS het niet naar behoren doet. Inmiddels is de Almanac al opnieuw geladen (door de huidige eigenaar; aan het begin van de thread). Dus als er al sprake is van een beschadigde Almanac dan zou dat dus alleen kunnen betekenen dat de GPS niet in staat is om de Almanac vast te houden. Bijvoorbeeld doordat het geheugen defect is.
Met citaat reageren
  #67  
Oud 23 oktober 2003, 17:23
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Frans,
Ik kom nooit in Emmen, maar woon wel in de buurt, dus ik kan er best een avondje langs rijden.

Hans,
Hij onthoud wél zijn vorige locatie, maar bij dat programma kan je kiezen of je de vorige bekende locatie wilt gebruiken, of dat je zelf een locatie in wilt voeren.

rdohmen,
Deze unit is inderdaad NMEA conform, als ik de diagnose programma's mag geloven

Patrick,
Ik ben het me jou eens wat betreft de blokjes, ik heb ook het idee dat het hem in de communicatie tussen de palm en de unit zit.
Als een almanac niet meer zou kloppen, dan zou dat nog geen reden moeten zijn om blokjes tussen de regels door te gooien.
Een vriend van mij is programeur bij IBM, hij weet niks van palmpjes, maar hij kon mij wel vertellen dat als b.v. een computer op een ander apparaat is aangesloten, en de computer geeft blokjes tussen de regels door, wil dat zeggen dat de computer dingen (misschien wel tekens) binnen krijgt die hij niet begrijpt.
Hij zocht het dan ook meer in de richting van de baud rate, maar die had ik allemaal al geprobeerd.

Het feit dat de unit bij mijn palm niet werkt en bij de vorige eigenaar zijn palm ook niet, geeft mij voldoende zekerheid dat het probleem in de gps ontvanger zit.
OF! zou het aan pos 4.1 liggen.
De unit is natuurlijk ontwikkeld in een tijd dat er nog met 3.* gewerkt werd.
Voor dat ik me ga verdiepen in downgraden, wacht ik eerst wat opmerkingen af...

Alvast bedankt

P.S. Ik antwoord vanaf nu weer optijd
Met citaat reageren
  #68  
Oud 23 oktober 2003, 23:04
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Matthijs:

Gegeven dat het probleem ook al bij de volgende eigenaar bestond is je uiteindelijke conclusie vermoedelijk juist. Het zal dan ook weinig zin hebben het toch nog in Emmen te proberen.

Ik geloof niet dat het in het OS zit; probeer 'ultiem' toch nog eens een andere loactie in te voeren (maar dan juist 'onmogelijk'; zie eerder betoog. Wat heb je te verliezen?

Een 'blokje' is overigens veeleer info die niet gedefinieerd is dan iets dat ie niet begrijpt. Resultaat is allicht exact hetzelfde maar qua logica toch weer heel anders. In de digitale praktijk eerder een oorzaak aan ontvangerzijde dan aan zenderzijde... Vergelijk het met het afspelen van een SVHS tape op VHS player: de film is goed, de ontvanger nie begrijp nie.

En tot slot; ik meen althans die suggestie nog niet gezien te hebben: spuit wat contactspray... Who knows...

Geen verdere suggesties dezerzijds........
Met citaat reageren
  #69  
Oud 24 oktober 2003, 08:28
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Op 23-10-2003, om 23:04 heeft hansvaessen dit gezegd:
Gegeven dat het probleem ook al bij de volgende eigenaar bestond is je uiteindelijke conclusie vermoedelijk juist. Het zal dan ook weinig zin hebben het toch nog in Emmen te proberen.
Gegeven het feit dat de GPS het wel even gedaan heeft lijkt het me niet onmogelijk dat hij nogmaals aan de praat te krijgen moet zijn. En aangezien we blijkbaar allebei graag met electronica bezig zijn...

Bovendien: Ik draai nog steeds met OS 3.5.2 (zie je eigen suggestie).

Mail me even als je zin hebt in een avondje (met de GPS natuurlijk) stoeien of slopen. Ik woon trouwens in Sleen: is nog dichterbij.

Laatst gewijzigd door fransbr; 24 oktober 2003 om 08:32.
Met citaat reageren
  #70  
Oud 24 oktober 2003, 20:04
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Het kan natuurlijk nooit kwaad om het eens met 3.* te proberen.
En een beetje extra kennis kan natuurlijk helemaal geen kwaad, dus ik wil het wel proberen.
Ik stuur je een mailtje als ik een avondje vrij heb.

Een ding wil ik nog ff zeggen, jij denkt dat hij het soms goed doet, dat is niet zo, hij doet het soms een beetje.
Kijk maar eens naar die logjes in deze thread.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023