Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 mei 2005, 18:57
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Opinie] Wordt palmOne de nieuwe Apple?

Volgens Ed Hardy van Brighthand zijn er grote overeenkomsten tussen palmOne en Apple. Beide gingen van start met een dominante marktpositie, in beide gevallen moesten we lachen om het alternatief dat Microsoft daar tegenover stelde (namelijk Windows tegenover Mac OS en Windows Mobile tegenover PalmOS). Maar in beide gevallen bleek Microsoft in staat om haar product stapsgewijs steeds beter te maken, met als gevolg dat ze zowel op de desktop als op de pda nu de markt domineren.

Is dat erg? Volgens Ed hoeven we er niet dramatisch over te doen. Apple-computers zijn nog steeds gemakkelijk verkrijgbaar, al betalen liefhebbers wel iets meer voor de kwaliteit en het betere design. En ondanks het lage marktaandeel maakt Apple nog steeds winst. Er is dus geen reden om medelijden met Apple te hebben.

Of palmOne dezelfde richting op gaat, is nog maar de vraag. Het lijkt er soms wel op, maar er zijn wel degelijk verschillen. Zo heeft Palm het besturingssysteem vanaf het begin in licentie gegeven aan derde partijen en is er een splitsing aangebracht in de hardware- en softwaretak. Bij Apple is dat niet gebeurd.

Meer info: Brighthand
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg ed_hardy.jpg‎ (14,5 KB, 14x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 mei 2005, 00:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Is het niet zo dat de winst bij Apple gemaakt wordt omdat ze iPods bij de vleet verkopen in Amerika? Als er geen iPods bestonden, dan had je 1) die inkomsten niet gehad en 2) was Apple als merk veel minder interessant en 3) zouden er dus theoretisch ook minder desktops en laptops van worden verkocht.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 mei 2005, 07:19
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Het is inderdaad waar dat de iPod de grootste inkomensbron van Apple is, maar de verhouding in hoeveelheid Windhoos PC <-> Mac systemen ligt in de VS ook iets anders als in Europa (in het voordeel van Macs). M.a.w. MacOs is nog steeds niet dood
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 mei 2005, 07:41
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Wat betreft marktaandeel doet ook palmOne het in de VS beter dan in Europa.
De Treo 650 wordt echt ontzettend goed verkocht daar. Jammer dat het uitrollen hier zo traag gaat, al hebben ze hier ook erg veel concurrentie van de 'smart'phones van Nokia (zouden die gebruikers weten wat er allemaal nog meer mogelijk is met die Symbian Series 60 toestellen behalve bellen?).

palmOne zal gewoon regelmatig met goede pda's en/of smartphones moeten komen. Terug naar de hoogtijdagen zie ik ook niet meer gebeuren, maar ik hoop wel dat PalmOS pda's het nog een hele tijd uithouden.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 mei 2005, 07:53
pawi pawi is offline
Lid
Voornaam: Paul
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 maart 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 26
Ik help iedereen hopen dat Palm een vergelijkbare positie inneemt als Apple en dat Palm het nog een tijd gaat volhouden. De berichten van het laatste jaar stellen me helaas nog niet gerust; De hardware helft van Palm doet zaken met jan en alleman, dus ook met MS. De software tak komt met een nieuw OS, of toch maar niet? En per saldo zijn er sinds de T3 geen echt spectaculaire PDA's meer verschenen. T5 is niet helemaal oke. Hoewel met de Treo 650 beslist een aardig model in de markt staat, is het momenteel het enige paard waarop gewed wordt, terwijl de concurrentie inmiddels vergelijkbare of betere specs levert. Nee, ik koester mijn T3 nog een jaartje en wen alvast aan het idee dat Palm over enkele jaren niet meer bestaat. Ben ik nou een zwartkijker of klopt er toch iets van mijn analyse..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 mei 2005, 08:18
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Apple heeft indertijd ook op 1 paard gewed: de iMac, een (toendertijd) revolutionair ontwerp waarbij een van de toen belangrijkste onderdelen: de diskettedrive weg gelaten is. Met dit model is Apple er weer behoorlijk bovenop geklommen.

Ik heb er geen problemen mee als pa1mOne nu alleen op de Treo 650 zou wedden. De vraag naar smartphones neemt toe en alle Windows Mobile device zien er uit als een PDA, niet als een smartphone. De Treo 650 wel en kan dus heel goed scoren. Ook worden in Z.O. Azie nieuwe smartphones op de markty gebracht met PalmOs.
Het is dus goed mogelijk dat pa1mOne het op den duur niet redt, maar PalmOs is zeker nog niet dood (vergelijking met MacOs: de oudere MacOs-en 8 en 9 zijn ook nog steeds springlevend terwijl het unix-gebaseerd Os X inmiddels ook al enkele jaren oud is) ...
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 mei 2005, 14:54
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Hmmm, PAWI,

Ik denk er ongeveer hetzelfde over. Palm slaagt er blijkbaar niet in om een TH55-achtig model in de markt te zetten (het lijkt me duidelijk wat de klant wil: 320x240, WiFi, Bluetooth, eventueel cameraatje, donker metaal op de kast, slank en acceptabele acculevensduur).
Nu zou je er ingebouwde GPRS bij willen hebben, maar goed.

De 650 is een heel aardig model, maar in mijn ogen voor een iets andere doelgroep: ik wil mijn palm en telefoon helemaal niet in 1 apparaat (behoudens GPRS-ondersteuning in de Palm dan). Ik heb liever een groot scherm en geen toetsenbord. Alleen gokken op de 650 lijkt mij erg riskant. De T5 had gewoon WiFi moeten hebben, liefst een DSP (voor de low-power MP3) en misschien een cameraatje. Dat flash-geheugen is op zich een goede vondst, maar voor mij voegt het helemaal niks toe. In jaren Palmen ben ik nog geen record kwijtgeraakt...

Kortom: ik ben me psychisch voor aan het bereiden op een Windows-doosje als mijn geliefde TH55 de geest zou geven.

Remco

(PS: dat VGA-cameraatje is natuurlijk maar voor vlotte kiekjes, maar blijkt toch ERG handig. Als ik bijv. ergens een URL zie staan -in de krant of zo-, schrijf ik die niet over, maar maak een fotootje...)
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 mei 2005, 15:01
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Ik zeg ook niet dat de 650 de ultieme Palm is, maar wat dat betreft gaat de vergelijking met Apple wel een beetje op: lang niet iedereen vond de iMac mooi, voor MacOS was weinig (en vaak erg dure) software te krijgen en heel veel mensen misten de floppydrive. Toch heeft de iMac Apple er weer een beetje bovenop geholpen ... (net als de iPod nu terwijl er toch zat goedkopere mp3 spelers en zelfs iPod-kloons zijn). Het gaat er dus niet om wat de doelgroep voor palm devices is, als deze maar groot genoeg is....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 mei 2005, 16:35
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Ja, begrijp ik. Als er 1 heel grote doelgroep is, kan alles OK zijn. Maar voor de doelgroep van mensen-die-hun-telefoon-en-hun-PDA-in-één-willen zijn er al erg veel produkten.

Maar ik zie ook wel dat de Palm die ik beschrijf voor een betrekkelijk kleine groep liefhebbers is. De meesten kiezen gewoon zonder nadenken een Windows doosje en selecteren op de Megahertzen

Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 mei 2005, 17:25
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Ik zeg een Underdog positie is helemaal zo slecht nog niet
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 04 mei 2005, 13:50
nervus nervus is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny
<knip>

Of palmOne dezelfde richting op gaat, is nog maar de vraag. Het lijkt er soms wel op, maar er zijn wel degelijk verschillen. Zo heeft Palm het besturingssysteem vanaf het begin in licentie gegeven aan derde partijen en is er een splitsing aangebracht in de hardware- en softwaretak. Bij Apple is dat niet gebeurd.

<knip>
Apple heeft wel degelijk zijn OS in licentie gegeven (ik meen in de tijd van de Performa's): dat heeft ze zowat de kop gekost. Een van de eerste dingen die Jobs bij zijn rentree gedaan heeft, was het terugnemen van die licenties naast het "kappen met" de Newton als ik me het goed herinner.

Als PalmOne en Palmsource weer zouden "mergen" lijkt de situatie op die bij Apple. Zouden ze moeten doen denk ik.
__________________
Groeten
Nervus

Van Palm Pilot5000 via Handspring Prism via Palm M505 via Palm TT2 ... toch beland bij Palm TX , maar altijd door Apple
Met citaat reageren
  #12  
Oud 05 mei 2005, 16:27
CenoByte
Guest
 
Berichten: n/a
Wat mij betreft zijn er wel overeenkomsten tussen Palm en Apple. Ik ben het echter niet eens met de uitspraak dat "MS zijn producten heeft verbeterd en daarom PalmOS en MacOS heeft verdrongen". De reden dat MS zijn concurrenten uit 'het nest' heeft gedrukt is puur te danken aan een goede marketing, niet aan goede producten. Uit de geschiedenis is af te lezen dat de consument niet kijkt naar wat beter is, men kijkt naar wat op dat moment gehyped wordt en wat 'een ander zegt'. Voorbeelden zijn VHS (slechter) dat wint van Betamax en Video2000 (beiden beter) of Windows dat wint van Linux of MacOS (ook beiden beter). Vraag nu eens aan 10 computergebruikers wat men een goed OS vind en 9 zullen 'Windows XP' roepen. Hetzelfde geldt voor PDA's: 9 zullen 'PocketPC' zeggen...

Ik ben recent overestapt op MaxOSX en ik begrijp niet dat niet iedereen dat doet. WindowsXP zuigt door zijn onstabiliteit en over het netwerk op mijn werk (Windows2000 server en WinXP clients) zal ik helemaal maar niet beginnen. Mijn iMac draait nu al 4 maanden zonder crashen, dus het is technisch mogelijk! Waarom werkt dan niet iedereen met Mac's en Palm PDA's? Ik zou het niet weten.

Maar, om terug te komen op de analogie: in mijn ogen heeft Palm dezelfde underdog positie op PDA gebied als Apple die heeft op computergebied jah.

Ik denk dat Palm en Apple in de toekomst steeds meer op elkaar gaat lijken. MacOSX is gebaseerd op Linux/Unix en heeft daar bovenop de fraaie MacOSX schil. Dit systeem werkt erg goed en is superstabiel. Ook de Palm PDA's gaan in de toekomst hoogstwaarschijnlijk op een Linux ondergrond draaien, aldus het Polytechnisch Weekblad. PalmOne heeft een overeenkomst getekend met een Chinese Linux distributeur en gaat hier waarschijnlijk ook een schil bovenop ontwikkelen. Nog meer overeenkomsten dus!

Tenslotte is mijn mening over beide merknamen hetzelfde:

Laatst gewijzigd door CenoByte; 05 mei 2005 om 16:32.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 05 mei 2005, 17:50
judgeblacksteel's schermafbeelding
judgeblacksteel judgeblacksteel is offline
Forumbikkel
Voornaam: judge
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Locatie: ijsland
Berichten: 308
same same but different

vindt zelf dat windows en apple op elkaar beginnen te lijken ---- danwel windows op mac osx.
en als we dezelfde lijn volgen zal de meest populaire software winnen en lijkt alles op elkaar ----vhs bv. niet de beste.
zelf bezit ik twee mac,s en een pc en de mac,s hebben nonstop 33250 en 38911 uren al gedraaid mijn pc max 5000 en dan heropstarten enz enz enz enz
mijn hoop is dat palm palm blijft maar tog wat meer naar de markt luisterd,dan verkopen ze wat meer . but mac en palm moeten niets bewijzen .ze zijn zo al goed .en nog steeds aanwezig
__________________
It is not that your life is too short , but you are dead so long
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023