Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 02 februari 2005, 00:29
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
PalmOne, a sinking ship?

Dat vroegen ze zich af op MyPalmLife, HIER

Hendrixus
  #2  
Oud 02 februari 2005, 01:02
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Tja, de signalen wijzen al langere tijd om een afzwakking van het marstempo bij PalmOne. Het drukkertje in de rug door de verfrissende Sony-ontwikkelaars hadden de PalmOS-boyz hard nodig. Het vertrek van Sony is helaas totaal niet opgevuld.

En ja, de PPC markt dendert wel door. En dat is maar goed ook, immers als het Palm OS niet meer kan bieden wat we willen, dan staat het een ieder vrij om daar heen te gaan waar wel goed geluisterd wordt naar ons als afnemer.

Zolang mijn Sony TH55 het nog naar mijn tevredenheid doet, blijf ik nog hier hangen. Er komt ook voor mij een moment dat ik serieus de alternatieven ga afwegen. Voor PalmOS hoop ik dat er dan wel iets te kiezen is...

Groet,
__________________
[][][][][][][]
  #3  
Oud 02 februari 2005, 01:48
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Citaat:
Op 02-02-2005, om 02:02 heeft jeeptricks dit gezegd in bericht #2
Tja, de signalen wijzen al langere tijd om een afzwakking van het marstempo bij PalmOne. Het drukkertje in de rug door de verfrissende Sony-ontwikkelaars hadden de PalmOS-boyz hard nodig. Het vertrek van Sony is helaas totaal niet opgevuld.

En ja, de PPC markt dendert wel door. En dat is maar goed ook, immers als het Palm OS niet meer kan bieden wat we willen, dan staat het een ieder vrij om daar heen te gaan waar wel goed geluisterd wordt naar ons als afnemer.

Zolang mijn Sony TH55 het nog naar mijn tevredenheid doet, blijf ik nog hier hangen. Er komt ook voor mij een moment dat ik serieus de alternatieven ga afwegen. Voor PalmOS hoop ik dat er dan wel iets te kiezen is...

Groet,
PPC multimedia prima, oganizing "PET"

AYE
  #4  
Oud 02 februari 2005, 10:12
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 02-02-2005, om 02:02 heeft jeeptricks dit gezegd in bericht #2
Tja, de signalen wijzen al langere tijd om een afzwakking van het marstempo bij PalmOne. Het drukkertje in de rug door de verfrissende Sony-ontwikkelaars hadden de PalmOS-boyz hard nodig. Het vertrek van Sony is helaas totaal niet opgevuld.

En ja, de PPC markt dendert wel door. En dat is maar goed ook, immers als het Palm OS niet meer kan bieden wat we willen, dan staat het een ieder vrij om daar heen te gaan waar wel goed geluisterd wordt naar ons als afnemer.


Groet,
Ik zie dat heel vaak, die opmerking van de verfrissende Sony ontwikkelaars. Vooral bij Sony gebruikers.... Maar is dat wel zo geweest? Is er niet meer druk uit het PPC kamp? En in hoeverre is PalmOne niet succescol met hun producten?

Naar mijn mening zit PalmOne op een goede koers met de TREO 650, de Zire en de TE. Alleen de massieve druk van PPC en de neiging van consumenten om iets Windows achtig te kopen (hebben ze ook op hun PC dus zal het wel werken) is een bedreiging naar mijn mening.

Let wel, het geklaag over de producten betreft vaak de heavy users en (met alle respect) gadgetfreaks, de vaste bewoners van fora als deze. De modale gebruiker wil gewoon een goed werkende functionele PDA (zie de succesen van de Zire en TE) en die segmenten bedient Palm met goede producten. Deze Joe Sixpack zit niet op deze fora, dus men moet altijd in het oog houden dat de meningen van de bezoekers niet representatief zijn voor de doorsnee PDA-consument.

Blijft natuurlijk wel belangrijk, de feedback van de heavy-users en PalmOne moet ook zeker deze feedback gebruiken.

Kortom, ik ben niet zo pessimistisch maar zie wel degelijk grote bedreigingen.
  #5  
Oud 02 februari 2005, 11:37
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Citaat:
Op 02-02-2005, om 11:12 heeft lerou dit gezegd in bericht #4


Ik zie dat heel vaak, die opmerking van de verfrissende Sony ontwikkelaars. Vooral bij Sony gebruikers.... Maar is dat wel zo geweest? Is er niet meer druk uit het PPC kamp? En in hoeverre is PalmOne niet succescol met hun producten?

Naar mijn mening zit PalmOne op een goede koers met de TREO 650, de Zire en de TE. Alleen de massieve druk van PPC en de neiging van consumenten om iets Windows achtig te kopen (hebben ze ook op hun PC dus zal het wel werken) is een bedreiging naar mijn mening.

Let wel, het geklaag over de producten betreft vaak de heavy users en (met alle respect) gadgetfreaks, de vaste bewoners van fora als deze. De modale gebruiker wil gewoon een goed werkende functionele PDA (zie de succesen van de Zire en TE) en die segmenten bedient Palm met goede producten. Deze Joe Sixpack zit niet op deze fora, dus men moet altijd in het oog houden dat de meningen van de bezoekers niet representatief zijn voor de doorsnee PDA-consument.

Blijft natuurlijk wel belangrijk, de feedback van de heavy-users en PalmOne moet ook zeker deze feedback gebruiken.

Kortom, ik ben niet zo pessimistisch maar zie wel degelijk grote bedreigingen.
Ook de PocketPC "loopt" niet meer zo, hoor!
Ik denk dat beide zich op de smartphone markt gaan gooien, maar ook daar is flinke concurrentie, o.a van Nokia en Sony-Ericsson

AYE
  #6  
Oud 02 februari 2005, 16:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ik zie dat heel vaak, die opmerking van de verfrissende Sony ontwikkelaars. Vooral bij Sony gebruikers.... Maar is dat wel zo geweest?
Ach, toen Palm nog met kwakkelende 160x160 frontlit schermen aan het rotzooien waren, had Sony al twee hires+ 320x480 devices uit, die MP3 kon afspelen en een ingebouwde camera had. Sony liet zien dat het PalmOS minimaal zo multimediaal als Windows Mobile kon zijn, en pas nadat Palm(one) die enorme schok doorhad, gingen zij het pas implementeren in hun apparaten, vaak van de know-how van Sony gebruikmakend.

Ook op low-end gebied was Sony vooruitstrevend. Toen de relatief goedkope SJ30 met 320x320 transflectief scherm uitkwam voor een respectabel bedrag (380 EUR) was de een-na-duurste Palm een m515 met een 160x160 reflectief scherm voor 100 EUR meer.

Waarom Sony nooit *echt* goed verkocht? Deels omdat het erg moeilijk was voor de marketingafdeling om te laten zien dat ze PalmOS waren (want dat was toch alleen Palm?) en anderszijds doordat de doorsnee Palmgebruiker zich er niet aan waagde om aan een ander merk te beginnen, ook al was de prijs/kwaliteit verhouding veel beter. De wat uitdagender, meer-uit-zijn Palm halende Palmgebruiker durfde dit wel, en dan was het eenmaal Sony, altijd Sony.

Einde propaganda bericht.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 02 februari 2005 om 17:46.
  #7  
Oud 02 februari 2005, 17:33
Danskonijn's schermafbeelding
Danskonijn Danskonijn is offline
Een echte meelezert
Voornaam: Sander
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 25 april 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 264
De Palm van een collega was gestolen, dus op zoek naar een vervanger. .

Theorie: Collega is bekend en zeer tevreden met het Palm OS, heeft aardig wat mooie software gekocht, al zijn oude gegevens zijn keurig geback-uped dus gaan niet verloren, ziet een foto van een T5 en is meteen verliefd op het design. Kat in het bakkie, toch?

Praktijk: Collega gaat naar de winkel en komt terug met een PPC.

Bij navragen blijkt geen van de verkopers in 3 winkels de T5 aangedragen te hebben als optie.

PalmOne een zinkend schip? Een volmondig ja, tenzij er een Sony-like bedrijf een hele serie nieuwe Palm OS PDA's aanbiedt. En niet over 2 jaar, maar nu want het verloren marktaandeel pak je echt niet zo snel meer terug.
__________________
Het konijn maakt een uitstapje....X50v
  #8  
Oud 02 februari 2005, 18:39
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik vind die redenering dat mensen simpelweg onbekend zijn met Sony als pda-fabrikant nogal simpel. Ikzelf heb de Tungsten|E gekocht, simpelweg omdat Sony er geen fatsoenlijk alternatief voor had qua prijs en meegeleverde software.

PalmOne had toentertijd dus beter in de gaten wat de markt wil kopen ipv 'we strooien wat rond en zien wel wat er werkt strategie' van Sony.

Tevens wilde ik een universeler geheugenformaat dan MemorySticks. Dat was voor mij een reden om Sony links te laten liggen. Maar als toentertijd de TH-55 al uit was geweest had ik die gekocht. Dat dan weer wel.

Maar naar de toekomst gekeken: pda's zullen wel nooit mainstream worden en het idee is over z'n hoogtepunt heen vrees ik. Kortom, palmOne moet zich gaan richten op smartphones. Die maken nu al 50% van hun afzet uit en dit met slechts 1 model (Treo 600)! Dusja, zo bekeken kan een 'misser' als de T5 niet zoveel uitmaken in mijn ogen. Ze verkochten toch bijna alleen maar Zire's, Tungsten|E's en Treo's.
  #9  
Oud 02 februari 2005, 19:24
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Citaat:
Op 02-02-2005, om 19:39 heeft domo dit gezegd in bericht #8

Kortom, palmOne moet zich gaan richten op smartphones. Die maken nu al 50% van hun afzet uit en dit met slechts 1 model (Treo 600)!
Plus de licenties (voor het PALMOS) die ze hebben "uitgedeeld" aan andere fabrikanten, zoals deze van Qool Labs

AYE
  #10  
Oud 02 februari 2005, 20:15
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Aardig artikel met helaas weinig concrete voorbeelden, maar de analyse lijkt me juist.

We hebben de afgelopen jaren inderdaad gezien dat Palm weinig innovatief is. Aan de ontwikkelingen in het Microsoft kamp, de PocketPC's dus, hebben ze weinig aandacht besteed. Gelukkig heeft de CLIE-lijn heeft Palm wel enigszins wakker geschud. Toen kwamen ze erachter dat hires(plus)schermen best aardig zijn en dat multimedia voor PalmOS ook geen utopie is. CLIE-pda's boden veel functies terwijl de gebruikstijd afdoende was, op een batterijlading viel de dag er ook voor de veelgebruiker goed mee door te komen.
En inderdaad, Sony houdt vast aan eigen standaarden als de Memorystick. Dat karakteriseert het bedrijf. Die eigenzinnigheid is aan de ene zijde positief omdat ze daardoor ook eerder zullen innoveren (ze zijn niet bang voor "andere" dingen). Aan de andere kant zorgen dat soort dingen voor vervreemding van Palm, waardoor het inderdaad niet direct als PalmOS handheld herkend wordt. En ook moeite heeft geaccepteerd te worden. Tegelijkertijd is Palm door Sony's vervreemding voor een belangrijk deel geïnnoveerd, voor zover dat toen nog innovatie was; op multimediagebied bijvoorbeeld

Nu Sony weg is ben ik bang dat Palmone te weinig doorgaat te innoveren, ze worden niet genoeg meer geprikkeld. De Tungsten|T5 biedt eigenlijk weinig meerwaarde ten opzichte van een Tungsten|T3. Een interne geheugenkaart, hoeveel mensen zitten daar nu op te wachten als je voor 30 euro een 256 MB SD-kaart hebt? Ik had liever gehad dat de cradle gebleven was. De, laten we het zo maar noemen, usb-stick functie is wel handig en zeer goed bruikbaar. Niet te verklaren is het ontbreken van een trilalarm, alarm-led en voicerecorder. Marketingtechnisch onverstandig is de case van plastic, in feite een downgrade omdat de case van de T3 deels van metaal was. Dat de Tungsten|T5 meer op een Tungsten|E lijkt dan op een Tungsten|T(3) is qua marketing ook al onhandig.
En dat Palmone geen vlagschip met WLAN ingebouwd heeft kan nu gewoon niet meer. Ja tuurlijk, we hebben de Tungsten|C, maar die levert PDAShop officieel niet eens meer - dat biedt overigens wel hoop. Bovendien moet je maar gecharmeerd zijn van het toetsenbord. Nee, een hiresplus WLAN/bluetooth model hebben we nodig, zonder de tekortkomingen van de Tungsten|T5.

Een Treo, allemaal leuk en aardig, maar een uitvinding van Palmone is dat natuurlijk niet. Het Treo-idee kwam van Handspring. Palmone heeft het slechts verbeterd, zeer goed verbeterd zelfs, maar Palmone heeft dus geen innoverend werk verricht.
Palmone kwam zelf met de Tungsten|W, een niet overdreven praktische smartphone die toen die hier (goed) leverbaar was al weer verouderd was.

NB: aardige lap tekst geworden. Maar ik vond de voorgaande reacties ten dele wat ongenuanceerd. Het was ofwel pro-Sony, ofwel pro-Palm(one). Terwijl de werkelijkheid zoals altijd minder zwart-wit is.
  #11  
Oud 03 februari 2005, 08:27
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Sluit mij aan bij het memorystick verhaal. Is de reden waarom ik geen sony heb maar een T3 (met 512nb SD én nieuw scherm) Ik denk dat de treo650 hetgeen is waar velen op zaten te wachten maar waarom nu weer beknibbelen op geheugen en weer een andere connector en waarom geen cradle standaard erbij maar daarvoor een duf ingewikkeld kabeltje wat blijkbaar steeds losschiet. Het complete van een palm samen met het doordachte geheel was juist een van de sterke punten. Jammer dat men juist in deze fase zo'n marketing blunder maakt. Treo650 liever 100€ duurder en goed als dat je zelf weer oplossingen moet kopen (die er dan natuurlijk net niet op voorraad zijn enz.)
Een model zonder echt toetsenbord maar een groter scherm zou mij persoonlijk aanspreken, dus een T3 met GSM.

Laatst gewijzigd door edwin2003; 03 februari 2005 om 08:30.
  #12  
Oud 03 februari 2005, 13:13
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 02-02-2005, om 19:39 heeft domo dit gezegd in bericht #8

PalmOne had toentertijd dus beter in de gaten wat de markt wil kopen ipv 'we strooien wat rond en zien wel wat er werkt strategie' van Sony.


Maar naar de toekomst gekeken: pda's zullen wel nooit mainstream worden en het idee is over z'n hoogtepunt heen vrees ik. Kortom, palmOne moet zich gaan richten op smartphones. Die maken nu al 50% van hun afzet uit en dit met slechts 1 model (Treo 600)! Dusja, zo bekeken kan een 'misser' als de T5 niet zoveel uitmaken in mijn ogen. Ze verkochten toch bijna alleen maar Zire's, Tungsten|E's en Treo's.
Toen ik mijn nieuwe M500 kocht, vond ik Sony niet zo interessant, want Sony associeerde ik toch een beetje met Toys. Toen ik vorig jaar dacht aan een nieuwe, zag ik bij het orienteren bij Sony snel door de bomen het bos niet meer. Wat een modellenvloed en wat een onoverzichtelijke productenlijn. Ja, Dat heeft Palm met zijn Zire en Tungtsen en Treo lijn heel wat slimmer aangepakt.

Ik vind het bijzonder vreemd dat er her en der, ook in dit forum, verondersteld wordt dat de "prikkels" en "innovatie impulsen" voor Palm alleen van Sony zouden komen.

Het lijkt me normaal dat een bedrijf dat PDA's fabriceert, al zijn concurrenten in het oog houd, dus Sony, PPC en al het andere kleine bier dat actief is. Om nu alle innovatieprikkels aan Sony toe te schrijven is wel wat te veel van het goede. Laat niet onverlet dat Sony mogelijk wel heeft aangetoond dat het multimediale karakter van een PDA marktperspectief heeft door dit eerder te inroduceren als Palm. Blijkbaar was het echter niet voldoende om genoeg marktaandeel te veroveren zodat ze zich blijkbaar genoodzaakt zagen zich terug te trekken.

Sjon
  #13  
Oud 03 februari 2005, 13:37
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Toen ik mijn nieuwe M500 kocht, vond ik Sony niet zo interessant, want Sony associeerde ik toch een beetje met Toys. Toen ik vorig jaar dacht aan een nieuwe, zag ik bij het orienteren bij Sony snel door de bomen het bos niet meer. Wat een modellenvloed en wat een onoverzichtelijke productenlijn.
Thanks, dit is nou PRECIES wat ik bedoel.

Ten eerste de vooroordelen van "toys". Sony had indrukwekkende specificaties voor de prijs, Palm de "naam". Door niet objectief de twee productlijnen te vergelijken lopen de direct voor Palm kiezende kopers gewoon enorm veel mis, en blijft het er niet meer over dan van de zijlijn toekijken en roepen dat de Sony's toys zijn, terwijl ze er nooit mee gewerkt hebben. Toen ik met mijn SJ30 begon, begon ik me van de grond af te orienteren, zonder vooroordelen voor beide merken, en was het evident dat Sony qua prijs/kwaliteit veel meer te bieden had.

Ten tweede het modellenovervloed: als je haast hebt en je geen tijd hebt om je te orienteren, tja, dan kijk je naar het merk met de minste keuzes. Hoe kun je nou een merk beschuldigen van teveel keuze? Ga je liever naar een supermarkt toe die maar 3 producten in de schappen heeft in plaats van 20? In mijn ogen heeft Sony altijd een laag/midden/hoog segment aangehouden, die heel duidelijk naar voren kwam door naar de prijs te kijken. En bij veel keuze kost het inderdaad ook een uurtje langer om je keuzes op te schrijven maar om dan je hoofd af te wenden en naar een ander merk met minder keuzes te kijken, dat vind ik een beetje frappant.

Als Sony geen 320x320 scherm had ingevoerd, MP3/voicememo mogelijkheden, hoe zou de Tungsten|T eruit gezien hebben? Trouwens, er is vrijwel GEEN model van Palm uitgekomen sinds de Tungsten|T die niet aan gruwelijk gebrek aan kwaliteitscontrole leed. De T|T had een grote update van 1.5 Mb nodig voordat het een beetje fatsoenlijk geluid kon produceren, en de digitizerproblemen waren niet uit de lucht. De Zire 72 verliest verf, de T3 bakt SD kaartjes, de T5 en Treo 650 vreten geheugen en hebben geen hard-reset bestendige backup mogelijkheid - nu de communicatie en orientatie via internet zo'n grote rol speelt, en het veel evidenter is dat die problemen er zijn, zullen steeds meer mensen niet voor PalmOne kiezen omdat ze geen zin hebben in die problemen.

Zo. Einde propaganda bericht. Alaaf, John.
__________________
FoleoCentral.com
  #14  
Oud 03 februari 2005, 14:21
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 03-02-2005, om 14:37 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #13


Thanks, dit is nou PRECIES wat ik bedoel.

Ten eerste de vooroordelen van "toys". Sony had indrukwekkende specificaties voor de prijs, Palm de "naam". Door niet objectief de twee productlijnen te vergelijken lopen de direct voor Palm kiezende kopers gewoon enorm veel mis, en blijft het er niet meer over dan van de zijlijn toekijken en roepen dat de Sony's toys zijn, terwijl ze er nooit mee gewerkt hebben.

Ten tweede het modellenovervloed: als je haast hebt en je geen tijd hebt om je te orienteren, tja, dan kijk je naar het merk met de minste keuzes. Hoe kun je nou een merk beschuldigen van teveel keuze? Ga je liever naar een supermarkt toe die maar 3 producten in de schappen heeft in plaats van 20? In mijn ogen heeft Sony altijd een laag/midden/hoog segment aangehouden, die heel duidelijk naar voren kwam door naar de prijs te kijken. En bij veel keuze kost het inderdaad ook een uurtje langer om je keuzes op te schrijven maar om dan je hoofd af te wenden en naar een ander merk met minder keuzes te kijken, dat vind ik een beetje frappant.


Zo. Einde propaganda bericht. Alaaf, John.
Beste Gaz....

Primo, ik had geen vooroordeel, noem het onderbuikgevoel en mij zul je nooit horen roepen dat Sony Toys zijn, het is gewoon een gevoel dat veel consumenten hebben. En consumenten zijn vooral gevoelsmensen. Bijna alle keuzen, of het nu een huis is of een auto of een PDA, veel gaat op gevoel. Anders zou er niemand meer in een Golf rijden, laat staan een A3, maar iedereen in de goedkopere Seat of SKoda (zelfde techniek, ander gevoel).

Secundo: Te veel modellenaanbod kan wel degelijk schadelijk zijn, evenals een te hoge vervangingssnelheid.
Ter verduidelijking: een hoge vervangingssnelheid is dodelijk. Heb je net een mooi apparaat gekocht, ligt er al weer een opvolger of ligt er een vervanger met een andere naam. Loop je als koper mooi met een "verouderd" apparaat rond. Let wel, dit is niet rationeel, dit is een gevoel. Rationele consumeneten zijn dun gezaaid. (Zie eerder).

Veel keuze is niet verkeerd, wel als er geen lijn in de producten zit. Dit weet iedere marketeer. Ook hier geldt weer het gevoel. Mensen kunnen uiteraard wel vergelijken op specs, op prijs e.d., maar veel consumenten gaan toch op hun gevoel af. De lijn van Palm is helderder dan al die ongemakkelijke codes van Sony. Ook als ik als consument met bovenmatige interesse in PDA's e.d. lees wat voor een apparaten er gebruikt worden door onze fora bewoners, zie ik bij Palm de modellen voor me, bij Sony niet en dat is niet omdat ik een vooroordeel heb maar ligt gewoon aan de vloed modellen en codes. Onbekend maakt onbemind.

Zie de Japanse en Koreaanse autobouwers. Tot voor kort was het zo dat je de showroom uitreed met je nieuwe auto, je tegen de dozen folders aanreed met het nieuwe opgefriste model. Facelifts volgden elkaar in hoog tempo op, voor je het wist reed je in een auto van het vorige model. Kijk eens naar VW, lopen al weer 7 jaar met de huidige Passat met een opfrisbeurtje, is nog steeds een knaller en als je er een hebt van 5 jaar oud, lijkt ie nog modern. En dat willen consumenten.

Volgens mij wordt het nu tijd dat ik me inderdaad klaar ga maken voor de jaarlijkse palmloze dagen....... ik draaf weer door merk ik.

Alaaf Gazpacho....

John
  #15  
Oud 03 februari 2005, 17:05
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Ben ook benieuwd wat palmOne hier hier op gaat zeggen...
__________________
  #16  
Oud 03 februari 2005, 17:42
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Citaat:
Op 03-02-2005, om 18:05 heeft Peter Drake dit gezegd in bericht #15
Ben ook benieuwd wat palmOne hier hier op gaat zeggen...
"PalmSource acquired CMS as part of its strategy to further extend the Company's leadership as a software provider for phones and mobile devices worldwide. The combination of Palm OS and CMS's software products is expected to enable PalmSource to provide one of the broadest lines of mobile software in the industry, powering mobile phones at all price points in all regions of the world."

Nou ja. PalmSource heeft CMS China MobleSoft nu officieel overgenomen. Misschien beloofd dat nog iets.Dat geeft al aan waar men naartoe wil en PalmOne zal wel meeliften.

AYE

Laatst gewijzigd door AYE; 03 februari 2005 om 17:44.
  #17  
Oud 03 februari 2005, 18:16
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Als je je enigszins in de modellenlijn verdiept is zelfs die van Sony best logisch. Ze hebben er alleen geen herkenbare namen aangegeven maar codes. Maar ach, als we in autotermen blijven praten, bij BMW werkt het ook (320d, 540i, e.d.).
De instaplijn van de CLIE-modellen was de S-lijn; SJ30, SJ22, SJ33, enz.) Ook de eerste PalmOS-pda van Sony zat in de S-lijn; de S300. In de T-lijn zitten de middenklassers; de T625C, TG50, TH55, e.d.). In de N-lijn zitten de toppers, meestal volgens clamshellprincipe; NR70V, NZ90, NX70, maar ook de N770 die voor z'n tijd een topper was (mp3!). Tot slot hebben we nog de verder ondefinieerbare UX50.

Na al deze lof mijnerzijds jegens Sony voel ik me haast schuldig dat ik er zelf geen heb. Maar ik heb voor mezelf altijd als - zwak - argument aangevoerd dat ik me kapot zou ergeren aan de dunne styli.

Voor de rest kan ik me er best in vinden dat velen de stortvloed aan nieuwe modellen niet goed kunnen verkroppen. Koop je eens een nieuwe pda, is die na een maand al weer verouderd. Dit is inderdaad een gevoel, vaak waren die nieuwe modellen maar lichte verbeteringen ten op zichte van de voorgaande. Bovendien blijft Sony wel degelijk vasthouden aan bepaalde ontwerpprincipes; uiterlijk verschillen de NR70V en de NX70V niet eens zo gek veel van elkaar. Terwijl er toch best tijd zit tussen die modellen.

Wat betreft Sony is het eigenlijk een wat de boer niet kent, dat vreet die niet verhaal. Palm staat als degelijk bekend, de functies die dat model biedt zijn goed genoeg, dus waarom niet weer een Palm? Terwijl velen inderdaad beter vooruit konden met een Sony.
Om dezelfde reden prijzen verkopers PocketPC's aan. Ze kennen het PalmOS-besturingssysteem gewoon niet goed (genoeg) en soms zelfs het PocketPC-besturingssyteem niet.
Maar Windows klinkt bekend, heeft lang niet voor iedereen een negatieve bijsmaak, TomTom draait er prima op, en het kan niet anders dan uitmuntend met het Windows computerbesturingssyteem samenwerken en de startbalk in PocketPC lijkt handig want is bekend bij velen.
  #18  
Oud 03 februari 2005, 19:18
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Citaat:
Op 03-02-2005, om 19:16 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #17
Als je je enigszins in de modellenlijn verdiept is zelfs die van Sony best logisch. Ze hebben er alleen geen herkenbare namen aangegeven maar codes. Maar ach, als we in autotermen blijven praten, bij BMW werkt het ook (320d, 540i, e.d.).
De instaplijn van de CLIE-modellen was de S-lijn; SJ30, SJ22, SJ33, enz.) Ook de eerste PalmOS-pda van Sony zat in de S-lijn; de S300. In de T-lijn zitten de middenklassers; de T625C, TG50, TH55, e.d.). In de N-lijn zitten de toppers, meestal volgens clamshellprincipe; NR70V, NZ90, NX70, maar ook de N770 die voor z'n tijd een topper was (mp3!). Tot slot hebben we nog de verder ondefinieerbare UX50.

Na al deze lof mijnerzijds jegens Sony voel ik me haast schuldig dat ik er zelf geen heb. Maar ik heb voor mezelf altijd als - zwak - argument aangevoerd dat ik me kapot zou ergeren aan de dunne styli.

Voor de rest kan ik me er best in vinden dat velen de stortvloed aan nieuwe modellen niet goed kunnen verkroppen. Koop je eens een nieuwe pda, is die na een maand al weer verouderd. Dit is inderdaad een gevoel, vaak waren die nieuwe modellen maar lichte verbeteringen ten op zichte van de voorgaande. Bovendien blijft Sony wel degelijk vasthouden aan bepaalde ontwerpprincipes; uiterlijk verschillen de NR70V en de NX70V niet eens zo gek veel van elkaar. Terwijl er toch best tijd zit tussen die modellen.

Wat betreft Sony is het eigenlijk een wat de boer niet kent, dat vreet die niet verhaal. Palm staat als degelijk bekend, de functies die dat model biedt zijn goed genoeg, dus waarom niet weer een Palm? Terwijl velen inderdaad beter vooruit konden met een Sony.
Om dezelfde reden prijzen verkopers PocketPC's aan. Ze kennen het PalmOS-besturingssysteem gewoon niet goed (genoeg) en soms zelfs het PocketPC-besturingssyteem niet.
Maar Windows klinkt bekend, heeft lang niet voor iedereen een negatieve bijsmaak, TomTom draait er prima op, en het kan niet anders dan uitmuntend met het Windows computerbesturingssyteem samenwerken en de startbalk in PocketPC lijkt handig want is bekend bij velen.
Ik vind dat Sony meer bied, bood dan de PalmOne modellen. Ik ben dan ook aan het uitkijken naar een Clie, min met BT en 320*480

Overigens is de in deze thread genoemde MDA IV, een pocketpc een PocketPC phone, die wel weer door Orange gevoerd zal gaan worden. Bij M$ is men zich ook aan het voorbereiden opn de smartphone. De verkopen van PPC's zijn ook al gedaald.

AYE.
  #19  
Oud 04 februari 2005, 18:54
judgeblacksteel's schermafbeelding
judgeblacksteel judgeblacksteel is offline
Forumbikkel
Voornaam: judge
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Locatie: ijsland
Berichten: 308
mmmm

volgens mij is sony altijd vooruitstrevend geweest met design en techniek en een goed markt onderzoek .(en mensen zijn bereid hsony,s prijs te betalen)
palm vind het niet nodig ppc te volgen en damm ze hebben gelijk maar toch zij iedereen wifi en....no wifi ingebouwd.
windows is zo ingeburgerd dat er niet aan iets anders word gedacht . zoek maar een,s palm/mac mensen . en de meeste mensen zijn schapen als ze in de winkel staan ,nemen alles klakkeloos aan ,en hune pc dat is het wonderding .
dus als mensen mij vragen wat te kopen een ppc of een palm ? dan duw ik beide toestellen onder hun neus en vraag voer maar eens een adres in en zie .... palm .
dus zolang palm goede stevige en vooral vriendelijke toestellen uitbrengt .en de mensen de bomen in het bos van ppc niet kunnen zien zal er een toekomst zijn voor palm.
__________________
It is not that your life is too short , but you are dead so long
  #20  
Oud 08 februari 2005, 19:51
AYE's schermafbeelding
AYE AYE is offline
Persona non grata
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-NX73V
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Locatie: Somewhere over the rainbow
Berichten: 232
Verkoopcijfers mobile devices

En dan hier de verkoopcijfers van mobile devices.



Bron Canalys

AYE
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023