Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 oktober 2002, 10:50
Zef
Guest
 
Berichten: n/a
Palm nuttig voor mij?

Hallo allen,

Omdat ik sinds kort naast mijn studie een bijbaan heb komt een Palm PDA financieel eindelijk in zicht. Ik overweeg nu een Palm m130 te kopen (leek me de beste keus aangezien ik er toch niet erg veel meer dan 300 euro voor uit wil geven en ik een kleurenscherm wel op prijs stel).

Nu is de vraag of ik er wat aan heb, en het geen zonde is van mijn geld.

De dingen die ik verwacht er mee te doen:

- Eigen proramma's gebruiken/schrijven, ik studeer Informatica en ben groot Java fan, ik geloof dat er een J2ME versie voor de Palm te krijgen is? Dat zou in ieder geval al erg leuk zijn.

- Mailen, ik heb geen mogelijkheid mbv een mobiele telefoon mail binnen te halen. Ik heb wel gezien dat je makkelijk je mail kunt synchroniseren met je pc, nu gebruik ik Mozilla Mail, weet iemand of daar ook zo'n utility voor is? (zal wel compatible zijn met Netscape mail). En verder kan ik ook mail schrijven en die daarna, als ik thuis ben via mijn normale pc versturen? Zijn daar mogelijheden voor?

- PDF/Word documenten lezen/schrijven. Ik zou graag pdf en word documenten lezen op mijn Palm. Ik weet dat dit technisch mogelijk is, maar ik heb geen idee hoe leesbaar dit is? Leent het zich om redelijk grote hoeveelheden tekst te lezen of is dit niet te doen met zo'n klein schermpje? En hoe zit het met het maken van Word documenten, gaat dat een beetje?

- Bekijken van websites. Ik begrijp dat je makkelijk een site kunt rippen, op je PDA zetten en daarna offline kunt bekijken, het lijkt me prettig op deze manier bijvoorbeeld Tweakers.net (heeft een pda.tweakers.net) te lezen.

- Agenda, hier biedt de Palm de juiste functionaliteit voor, dus dat zal het probleem niet zijn.

- Spelletjes, wat ontspanning is nooit weg, ik heb al gezien dat er flink wat spelletjes te krijgen zijn.

Ik hoop dat jullie me antwoorden kunnen geven op mijn vragen. Mochten jullie zomaar andere toepassingen zien die ik vergeet, ik sta overal voor open

Alvast bedankt,

Zef
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2002, 11:16
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik kan je niet overal een antwoord op geven, maar ik doe een gooi:

Met programmeren houd ik mij niet bezig, maar maak eens gebruik van onze zoekfunctie, dan wordt je al een hoop wijzer denk ik, overigens is die zoekfunctie ook voor je andere vragen van toepassing...

Of de combinatie Mozilla mail <> Palm gaat werken weet ik niet, standaard krijg je daar geen software voor bijgeleverd, en wat bedoel je precies met dat je geen connectie kan krijgen dmv je mobiele telefoon? Als je dat al niet lukt met e-mail ophalen, hoe denk je dan een site als bijvoorbeeld pda.tweakers.net te kunnen bekijken? Daarvoor heb je ook een verbinding nodig...

PDF documenten kan je op je Palm in ieder geval wel lezen, met de gratis verkrijgbare Acrobat reader for Palm, maar schrijven behoort (nog?) niet tot de mogelijkheden. word documenten of Excel sheets kan je daarentegen wel bekijken en bewerken op je Palm, door middel van bijvoorbeeld Documents to Go. Dit is een zeer uitgebreid softwarepakket, je zal het echter wel los moeten kopen. Leesbaarheid van dit soort documenten is trouwens goed te doen hoor, leest echt makkelijk weg, niet priegelig of zo.

Tja, en ik kan je momenteel niks zinnigs zeggen over andere applicaties die je zou willen gebruiken, dat is iets waar je zelf achter komt in de loop der tijd als je er één hebt! Op een gegeven moment denk je bij jezelf, goh dat zou ook handig zijn, en als je dan gaat zoeken, zal er echt wel een toepassing zijn die aan je eisen voldoet. en zo niet, dan schrijf je hem toch zelf? Overigens, kijk eens in onze Top10, voor leuke applicaties!

Verder kan ik je geen idee geven of het handig voor je is, als ik zo naar je wensenlijst kijk, zeg ik ja, je zal er erg veel plezier van beleven, persoonlijk wil ik niet meer zonder, mijn mening is natuurlijk enigszins 'gekleurd'...

Veel succes, spijt krijg je er denk ik niet van!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2002, 11:19
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Wink hij was me voor!

Pff, nogal wat vragen. Eens even kijken.........

- er is inderdaad een J2ME versie voor de Palm, dus je kan je java-verslaving botvieren op de palm

- e-mail is zoals je zelf al beschreef mogelijk met een palm. Of de synchronisatiesoftware ook overweg kan met jouw mailprogramma kan ik niet zeggen, maar er zijn veel verschillende mailprogramma´s. Het standaard mailprogramma kan synchroniseren met bepaalde standaarden, dus dat zal wel voldoende zijn.

- Je kan PDF-documenten bekijken, maar plaatjes e.d. zijn niet goed te bekijken. Ook als tekst is ingescand (dus feitelijk een plaatje) is het niet meer te lezen. Voor normale PDF-bestanden is echter wel te doen.

- Bij de m130 wordt DocumentToGo meegeleverd, waarmee je o.a. word en excelbestanden mee kan lezen / bewerken. Zie dat meer als stukjes aanpassen/toevoegen dan dat je er een roman mee gaat schrijven. Voor mobiel gebruik is zeker goed genoeg.

- wat betreft webpagina´s in cache meenemen en dan bekijken -> zoek eens op ´avantgo´ of ´plucker´

Ook voor andere zaken kan je het beste even zoeken in dit forum.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2002, 11:21
Zef
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Ik kan je niet overal een antwoord op geven, maar ik doe een gooi:

Met programmeren houd ik mij niet bezig, maar maak eens gebruik van onze zoekfunctie, dan wordt je al een hoop wijzer denk ik, overigens is die zoekfunctie ook voor je andere vragen van toepassing...
Ik heb inmiddels inderdaad al wat nuttige informatie gevonden met de search

Citaat:
en wat bedoel je precies met dat je geen connectie kan krijgen dmv je mobiele telefoon? Als je dat al niet lukt met e-mail ophalen, hoe denk je dan een site als bijvoorbeeld pda.tweakers.net te kunnen bekijken? Daarvoor heb je ook een verbinding nodig...
Ik heb geen mobiele telefoon die ik op een Palm kan aansluiten. Ik begreep dat het mogelijk is op mijn gewone pc een site te kopiëren, op mijn Palm te zetten en hem daar te bekijken, dat klopt toch?

Citaat:
Leesbaarheid van dit soort documenten is trouwens goed te doen hoor, leest echt makkelijk weg, niet priegelig of zo.
Ok, dat is mooi

Citaat:
Verder kan ik je geen idee geven of het handig voor je is, als ik zo naar je wensenlijst kijk, zeg ik ja, je zal er erg veel plezier van beleven, persoonlijk wil ik niet meer zonder, mijn mening is natuurlijk enigszins 'gekleurd'...

Veel succes, spijt krijg je er denk ik niet van! [/b]
Ok, in ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2002, 11:46
Zef
Guest
 
Berichten: n/a
Goed, ik heb inmiddels uitgevonden dat e-mail schrijven en dan later versturen (na synchronizatie met pc) kan. Eventueel switch ik wel naar een andere mail client op mijn pc, dat moet dan maar.

Ook zie ik dat er allerlei kranten zijn waar ik artikelen binnen kan halen op m'n Palm, en dat is natuurlijk leuk

Qua programmeren zijn er ook veel mogelijkheden.

Dat het lezen van Word/PDF documenten redelijk te doen is mooi. Het zal natuurlijk nooit kunnen concureren met papier

Bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2002, 15:41
Harry's schermafbeelding
Harry Harry is offline
Gadget Freak
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Naarden
Berichten: 227
Kijk ook eens naar de Sony's. Volgens mij zaten daar ook modellen onder de € 300,-- bij....
Ook aan 2e hands gedacht? En wellicht een leuke aanbieding op de aankomende gebruikersavond!
__________________
Met vriendelijke groet,
Harry

Van een Sharp IQ-8300M via een Philips Velo naar een Filofax en vervolgens via een Palm V en een Palm M505 naar een Tungsten T (van teleurstelling) en een Dell AXIM X30 besteld...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 oktober 2002, 15:45
Zef
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry
Kijk ook eens naar de Sony's. Volgens mij zaten daar ook modellen onder de € 300,-- bij....
Ook aan 2e hands gedacht? En wellicht een leuke aanbieding op de aankomende gebruikersavond!
Ik heb gekeken naar de Sony Clié LR70 (zo uit mijn hoofd), dat is de goedkoopste met kleurenscherm. Maar die is zo'n 100 euro duurder dan een Palm. Hij heeft wel twee keer zoveel geheugen en een 320x320 resolutie, maar ik heb begrepen dat er nog maar weinig applicaties bestaan die van zo'n resolutie gebruik maken en dat het dus niet veel meerwaarde heeft.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2002, 17:06
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zef

Ik heb gekeken naar de Sony Clié LR70 (zo uit mijn hoofd), dat is de goedkoopste met kleurenscherm. Maar die is zo'n 100 euro duurder dan een Palm. Hij heeft wel twee keer zoveel geheugen en een 320x320 resolutie, maar ik heb begrepen dat er nog maar weinig applicaties bestaan die van zo'n resolutie gebruik maken en dat het dus niet veel meerwaarde heeft.
Nou... dat heb je dan fout begrepen... steeds meer applicaties die nu uitkomen, of er al zijn, bieden al een Highres ondersteuning... Die nieuwe serie Palms (Tungsten...) worden ook met hoge resolutie scherm geleverd, dus ga er maar vanuit dat die ondersteuning steeds en steeds beter wordt...

De goedkoopste Sony op dit moment nieuw is volgens mijn de Sony Clié SJ30, en daar heb je een heel leuk apparaat voor! Kost € 369,- en hier is de review ervan: http://palmclub.nl/reviews/sony/sj30/
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 oktober 2002, 20:09
Zef
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog


Nou... dat heb je dan fout begrepen... steeds meer applicaties die nu uitkomen, of er al zijn, bieden al een Highres ondersteuning... Die nieuwe serie Palms (Tungsten...) worden ook met hoge resolutie scherm geleverd, dus ga er maar vanuit dat die ondersteuning steeds en steeds beter wordt...

De goedkoopste Sony op dit moment nieuw is volgens mijn de Sony Clié SJ30, en daar heb je een heel leuk apparaat voor! Kost € 369,- en hier is de review ervan: http://palmclub.nl/reviews/sony/sj30/
Toch maar eens serieus overwegen dan, de reviews ervan zijn iig wel positiever dan die van de m130. Alleen jammer dat er geen craddle bij geleverd wordt, alhoewel ik niet echt in kan schatten of ik dat erg zou missen. Ik heb nergens kunnen vinden wat een craddle meer kan dan een hotsync kabel.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 oktober 2002, 20:13
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Euh... er is weinig dat een cradle meer kan dan een kabel, volgens mij niets. Toen ik begin vorige week mijn koffer pakte voor een korte vakantie, zou ik willen dat ik een kabeltje had dat ik zo kon meenemen ipv die zware cradle.
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 oktober 2002, 09:32
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
En... als je bijvoorbeeld een case hebt die alleen kan synchroniseren met een kabel, is zo'n cradle ook alleen maar lastig, want dan moet je de palm/clie telkens uit de case halen...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 oktober 2002, 22:33
michon's schermafbeelding
michon michon is offline
leer nog steeds elke dag
Voornaam: Michon
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 30 mei 2002
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 65
Een cradle staat wel heel netjes op je bureau , maar ja, of je het daarvoor moet doen?
In ieder geval succes met je keuze.
__________________
realiteit, is een verzinsel van fantasieloze mensen


Geen enkele vraag is dom. Niet vragen, da's pas dom
Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 oktober 2002, 10:30
mezzin mezzin is offline
Forumbikkel
Voornaam: Justin
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 september 2002
Locatie: Anna Paulowna
Berichten: 102
Stuur een bericht via ICQ naar mezzin Stuur een bericht via MSN naar mezzin
Bij palm gaat het toch ook om het cool heids gehalte

Een kabeltje is wel handiger.. maar een cradle ook wel je zet hem er op s'avonds en s'morgens gereed voor gebruik ook niet verkeerd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023