Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 augustus 2004, 21:44
meindert
Guest
 
Berichten: n/a
Question mapsonic kaarten op SD card

Hallo allemaal,

Gisteren mijn Palm Zire 72 uitgerust met een navigatiepakket: Mapsonic, Emtac BT GPS receiver. Werkt allemaal prima, alleen het geklungel met kaarten moet ik nog onder de knie krijgen.

Ik vind op dit forum wel diverse vragen die er op lijken, maar toch niet hetzelfde volgens mij, dus ik probeer het hier maar:

- Hoe kan ik de uitgesneden kaarten in mijn Palm op een uitbreidingskaart zetten in plaats van in mijn RAM geheugen.

In een andere Thread zag ik de tip om een map aan te maken op de uitbreidingskaart, maar hoe doe ik dat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Meindert
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 augustus 2004, 23:37
Rup.'s schermafbeelding
Rup. Rup. is offline
Android lid.....
Voornaam: Ruben
Model: Overig
 
Geregistreerd: 02 november 2002
Locatie: Alkmaar
Berichten: 302
Op je SD kaart moet je een mapje "Mapsonic_Maps" aanmaken. Dit kun je via je Palm doen met bv. het programma Filez. Als je een cardreader hebt, wat wel is aan te raden om Mapsonic kaarten over te brengen van je PC naar je Palm, kun je in Windows verkenner de map "Mapsonic_Maps" aanmaken op de SD kaartje.

Als je een landkaart op je SD wilt zetten, vergeet dan niet dat je in Mapstore je uitsnede moet opslaan als SD/MMC/CF/Geheugenpen bestand en dus niet als .pdf bestand.

Als je een uitsnede via een cardreader op je SD wilt zetten klik dan, als Mapstore vraagt of je het bestand naar je PDA wilt synchroniseren, op "nee". Je kunt dan gewoon via Windows verkenner de uitsnede op je geheugenkaartje plaatsen.

Laatst gewijzigd door Rup.; 25 augustus 2004 om 23:39.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 augustus 2004, 20:37
meindert
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Bedankt Rup.

De informatie over het aanmaken van een map had ik al een keer ergens gezien, maar in verband met een memorystick op een Sony apparaat. Ik wist niet zeker of dat hetzelfde werkte op mijn Zire72.

Nog een aanvullende vraag, waar moet de map komen? Ik heb op een nieuw geformateerde SD-card van 256 MB al een paar mappen staan, namelijk /palm en /DCIM en een bestand volume.nam. Moet de map in de root gemaakt worden of in een van de twee bestaande mappen? Wordt de locatie van de kaarten daarna automatisch herkend door Mapsonic of moet ik daar nog ergens instellingen voor wijzigen?

Hopelijk kan je me met deze vragen ook helpen.

Filez heb ik inmiddels geinstalleerd, mooi tooltje!

Meindert
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 augustus 2004, 22:16
Rup.'s schermafbeelding
Rup. Rup. is offline
Android lid.....
Voornaam: Ruben
Model: Overig
 
Geregistreerd: 02 november 2002
Locatie: Alkmaar
Berichten: 302
Je moet de map gewoon in de root maken en in Mapsonic hoef je niets in te stellen of te wijzigen om de uitsnede te gebruiken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 augustus 2004, 10:28
meindert
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy

Ik heb de directory aangemaakt in de root, maar in Mapsonic zie ik de kaarten niet.

de directory heet: Mapsonic_Maps (ook hoofdlettergebruik) omdat ik dat in de eerdere antwoorden zo zag. Heb ik hier iets verkeerd in gedaan? De kaarten die er in gezet zijn, zijn .pdb bestanden.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat een cardreader een nuttige aanvulling is, want zelfs met filez is het wat bewerkelijk om directories te verplaatsen en bestanden te verschuiven.

Meindert
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 augustus 2004, 10:39
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Bij het exporteren op de pc kun je kiezen uit 2 formaten:
.pdb - voor op het interne geheugen van een Palm
.??? (geen idee) - voor op een geheugenkaart

Je hebt dus het verkeerde type te pakken. Opnieuw converteren naar het andere type verhelpt het probleem.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 augustus 2004, 10:41
feek's schermafbeelding
feek feek is offline
Senior lid
Voornaam: Félippe
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 september 2003
Locatie: Arnhem
Berichten: 74
Let er op dat als je de map bewaard, dat je het de optie naar sd kaart gebruikt. De extentie van de file zal dan .fdp zijn! Dan dan mapsonic de kaart wel lezen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 augustus 2004, 08:52
Rup.'s schermafbeelding
Rup. Rup. is offline
Android lid.....
Voornaam: Ruben
Model: Overig
 
Geregistreerd: 02 november 2002
Locatie: Alkmaar
Berichten: 302
Citaat:
Op 26-08-2004, om 00:37 heeft Rup. dit gezegd in bericht #2
Als je een landkaart op je SD wilt zetten, vergeet dan niet dat je in Mapstore je uitsnede moet opslaan als SD/MMC/CF/Geheugenpen bestand en dus niet als .pdf bestand.
Zoals ik al zei dus.......
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 augustus 2004, 16:40
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
Citaat:
Op 27-08-2004, om 11:28 heeft meindert dit gezegd in bericht #5
Ik heb de directory aangemaakt in de root, maar in Mapsonic zie ik de kaarten niet.

de directory heet: Mapsonic_Maps (ook hoofdlettergebruik) omdat ik dat in de eerdere antwoorden zo zag. Heb ik hier iets verkeerd in gedaan? De kaarten die er in gezet zijn, zijn .pdb bestanden.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat een cardreader een nuttige aanvulling is, want zelfs met filez is het wat bewerkelijk om directories te verplaatsen en bestanden te verschuiven.

Meindert
Wat ik gedaan heb is eerst een piepklein (dat synct sneller) kaartje maken dat via de gewone hotsync op mijn SD kaart werd gezet. Daarmee maakte Mapsonic de benodigde directories aan op de SD. Daarna de overige kaarten via de kaartlezer ook in deze map slepen.

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 augustus 2004, 13:56
meindert
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik zou daar nooit bij stilgestaan hebben dat eenzelfde programma 2 formaten hanteert voor het opslaan van dezelfde informatie, krankzinnig eigenlijk.

In elk geval, toen ik een kaartje in het genoemde .fdp formaat geexporteerd had, ging het natuurlijk wel. Frappant was trouwens ook dat mapsonic het bestand dan automatisch in de juiste map zette, dus dat werkt ook verder prima.

Probleem opgelost!

Meindert
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023