Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 16 mei 2003, 11:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nu zal er trouwens wel weer iemand komen die me op mijn donder gaat geven dat ik off-topic bezig ben
Met citaat reageren
  #42  
Oud 16 mei 2003, 11:50
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Op 16-05-2003, om 12:45 heeft patrickl dit gezegd in bericht #40 Een database is een bestand. Die benader je via een andere API. het gaat meer om data die je normaal gesproken in de RAM van je PC hebt staan.
Een DB hoeft niet persé een bestand te zijn hoor. (1) Als ik een DB bewerk op m'n PC dan zit (in ieder geval het bewerkte deel) in RAM hoor. Bestanden rechtstreeks bewerken bij intensieve/langdurige operaties is erg risicovol, beter is in RAM een nieuwe versie maken en die (evt. delen van) wegschrijven. In PalmOS speelt dit een iets andere rol. (2) Stel ik maak een boodschappen programma, met een origineel bestand met boodschappen en ik ga hier selecties/sorteringen/filters op toepassen, dan kan ik me goed indenken dat ik een aparte gegevenskloon in het geheugen bewerk en niet rechtstreeks het bestand zelf.
Met citaat reageren
  #43  
Oud 16 mei 2003, 11:51
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Dit is niet off-topic Patrick. We bespreken waarom er 51 MB beschikbaar is van de 64MB, waarom er al dan niet zoveel heap nodig is.
Met citaat reageren
  #44  
Oud 16 mei 2003, 11:55
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 16-05-2003, om 12:51 heeft MendriX dit gezegd in bericht #43
Dit is niet off-topic Patrick. We bespreken waarom er 51 MB beschikbaar is van de 64MB, waarom er al dan niet zoveel heap nodig is.
Ja daar zit wat in.


Maar nog over die DB. Als je inderdaad een copie in RAM wil gaan maken dan zul je daar voldoende heap voor moeten hebben. Dat is er om een M515 dus niet, dus dan gaat dat niet.

Overigens werken programmas zo ook niet. Je zet niet een hele database in je geheugen om er dan iets mee te gaan doen. Je haalt alleen het benodigde deel in je geheugen (huidige record, of lijstje met opgezochte waardes). Vergeet ook niet dat de database ook in RAM staat. De dynamic heap is niet sneller dan de storage RAM. Je kunt de database dus net zo snel lezen/filteren/sorteren uit het storage deel als uit de heap. Het resultaat moet dan weer wel in de heap, of je moet een nieuwe database aanmaken met de gefilterde subset.

Dit is dan zeker off-topic
Met citaat reageren
  #45  
Oud 16 mei 2003, 12:00
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
(Het is niet off-topic, jij legt mij toch uit waarom de hoeveelheid heap die beschikbaar is niet zo benauwd weinig is als ik denk. Zzzemel, zzzemel...)

Er zijn gevallen dat je grote blokken data wil bewerken en het origineel moet bewaren, om een rollback te kunnen doen. Een DB kan je ook zelf bouwen overigens, daar is niet een aparte DB API voor nodig noodzakerlijkerwijs.

Maar deze dingen zullen maar kleine rol spelen op PalmOS denk ik (weinig mensen die kankermedicijnen zoeken op hun PalmOS e.d.), dus heap zal wel voldoende zijn, echter zal je bij multi-tasking (al dan niet faked) of bij intensieve grafische dingen wel tegen de heap grenzen aanlopen. (Daarom PalmOS: Waarom hebben jullie het fixed gemaakt en niet dynamisch sizing.)

Ik ga weer 's m'n hele aandacht bij m'n werk houden. Voor je het weet maak ik een recursieve memory fout en is m'n PC heap naar de kloten door m'n software.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 16 mei 2003, 12:14
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Dus resumerend, het PalmOS kent (niet voor alle versies) de volgende componenten:
  • ROM - statisch, onmiddelijk beschikbaar na harde reset of lege batterij
    - System ROM: de vaste kern van het PalmOS zelf. Bevat naast het OS zelf ook de ingebouwde applicaties, zoals Date Book, Address, etc. System ROM kan zich in Flash (hieronder Expansion ROM genoemd) bevinden (aan te passen door JackSprat te gebruiken, waarbij het vrijgekomen deel wordt doorgegeven aan ExpansionROM) of in MaskROM (is niet aan te passen door JackSprat).
    - Expansion ROM: beter bekend als FlashROM. Hier kunnen applicaties in geinstalleerd worden die ook na een harde reset of lege batterij beschikbaar moeten zijn. Expansion ROM is te benaderen door applicaties als JackFlash of FlashPro te gebruiken. Expansion ROM wordt over het algemeen alleen gebruikt in duurdere devices.
  • RAM - dynamisch, is leeg na harde reset of lege batterij
    - Dynamic RAM: is te vergelijken met het RAM in je eigen PC of een RAMdrive als je dat makkelijker vindt. Dynamic RAM wordt ook wel HEAP genoemd, en is bedoeld als een groot blok van een bepaalde bestandsgrootte (afhankelijk van het device). Het Dynamic RAM wordt door het OS gebruikt om tijdelijke taken uit te voeren en als geheugenruimte voor dynamische data (TCP/IP, IrDA, etc).
    - Storage RAM: is te vergelijken met de harde schijf van je PC. Hier worden alle applicaties en databases in opgeslagen. Verder worden hier vaste instellingen (zoals je persoonlijke configuratie, je registratiegegevens etc etc) in opgeslagen.
  • Geheugenkaartjes - statisch
    - Expansion Cards: is een soort extra, portable harde schijf die je on-the-fly kunt 'laden'. Over het algemeen wordt de bestandsstructuur van een geheugenkaartje een Virtual File System genoemd (VFS). Het PalmOS kan programma's benaderen op het geheugenkaartje door ze (transparant, dus zonder tussenkomst van gebruiker) eerst naar RAM te laden en dan te starten. Kent een aantal beperkingen, waaronder het feit dat je alleen met bepaalde programma's (VFS-ready) of met daarvoor ontwikkelde programma's de databases op het geheugenkaartje kan benaderen.

Dit kan ongetwijfeld beter, dus wie verbetert of vult mij aan? Als het klaar is, zorg ik ervoor dat het op de Tips-pagina komt.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 16 mei 2003, 12:18
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
/me verklaart elke zinvolle bijdrage aan deze discussie, of het nu wel of niet over Heap gaat, bij deze als on-topic!
Met citaat reageren
  #48  
Oud 16 mei 2003, 12:20
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Behalve die rode laatste van jou he? Patrick en ik waren nog twijfelachtig, maar jij schetst een heel duidelijke lijn. Off-topic? Ok... Jij schetst een lijn, zo duidelijk als de grens van de 13MB heap, pfew....
Met citaat reageren
  #49  
Oud 16 mei 2003, 12:26
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
En alsof de duivel ermee speelt: bij het maken van mijn per half uur scheduled backup: 'MemoryMgr.c,Line:5767, Heap ID not found'
Met citaat reageren
  #50  
Oud 16 mei 2003, 12:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Dit kan ongetwijfeld beter, dus wie verbetert of vult mij aan?
Nou lijkt me op zich prima zo. Miscchien nog wat linkjes erbij voor mensen die meer detail nodig hebben.

Zijn System ROM en Expansion ROM echt PalmOS termen? Volgens mij zijn dat gewoon door hun verzonnen termen. Daar bedoelen ze blijkbaar mee dat je zoals bij de Clie NX70 het flash ROM deels niet kan wijzigen. Althans het is wel te wijzigen, maar Sony wil niet zeggen hoe. Echt anders is het geheugen niet.

Ik zou die termen zelf niet gebruiken, maar me gewoon houden aan de standaard Palm terminologie (Mask en Flash ROM)

Citaat:
Als het klaar is, zorg ik ervoor dat het op de Tips-pagina komt.
Goed idee ja. Deze vraag gaat vast vaker komen.
Met citaat reageren
  #51  
Oud 16 mei 2003, 12:40
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik ga d'r wel wat moois van proberen te maken, en zal me inderdaad aan de term FlashROM houden in tegenstelling tot Expansion ROM.
Wie behalve de in deze thread reeds genoemde links nog andere nuttige links heeft, graag even een e-mail naar jeanpaul@palmclub.nl o.v.v. onderwerp 'Geheugen-tip'.

- jp
Met citaat reageren
  #52  
Oud 16 mei 2003, 13:29
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Lightbulb

Heel verhelderend allemaal. Is de essentie niet dat er eigenlijk niets nieuws onder de zon is, maar dat de heap nu alleen meer opvalt omdat ze veel groter is dan in oudere OS-en?

Die kleine hoeveelheiden die de heap in oudere OS-en innam waren gewoon te klein (t.o.v. bijvoorbeeld 8 of 16 Mb).
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #53  
Oud 16 mei 2003, 13:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Inderdaad is er strikt genomen niets nieuws. Het verschil is nu alleen wel dat programmeurs anders kunnen gaan werken. Als je een programma shcrijft dat veel geheugen nodig heeft dan most je daar voreger trucs vor verzinnen dat je dat in als een resource in de applicatie op moest slaan of anders in een database.

Stel je nu bijvoorbeeld een routeplanner voor. Neem Digi-Map. Je hebt daarbij 3 kaartjes 1 van de vertrek, 1 van de bestemming en een overzichtskaart. Als je voldoende heap hebt zou je die drie kaarten samen kunnen voegen tot 1 geheel en dan een goede route uitrekenen. Nu moeten ze zich behelpen met eerst een route op de overzichtskaart en dan aparte routes op de 2 detail kaarten (waarbij je dus het risico loopt dat de route overall niet de beste route is). Dit voorbeeld is hypothetisch, want een goed programma zou gewoon een transparante cache maken op 1 grote routedatabase, maar goed daar zou een grote heap ook bij kunnen helpen.

Je kunt nu dus makkelijker complexere applicaties gaan maken voor PalmOS. Ik denk dat ze daar in ieder geval op hopen.

Dat betekent ook dat mensen het storage geheugen minder zullen gaan gebruiken voor de opslag van snelle data (ingebouwde resources). Dat maakt het dan waarschijnlijk ook weer makkelijker om programma's op de geheugenkaarten te zetten zonder noemenswaardige vertragingen.

Misschien dat ze het in de toekomst ook zelf in te stellen gaan maken. Volgens mij kan dat op een PocketPC ook. Daar heb je dezelfde scheiding. Ik kan me dat van mijn oude HP in ieder geval nog wel herinneren.
Met citaat reageren
  #54  
Oud 16 mei 2003, 17:47
jwchess
Guest
 
Berichten: n/a
Met de laatste beta van Jackflash (3.0b7) schijn je 6655K extra geheugen vrij te maken, dus dan kom je op zo'n 57mb.

Zie de discussie op Brighthand:
http://discussion.brighthand.com/pal...threadid=33425
Met citaat reageren
  #55  
Oud 16 mei 2003, 20:41
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Draait tealmembrain wel op de Tungsten modellen??
Kan iemand dat even testen?
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #56  
Oud 16 mei 2003, 22:21
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
OP de T|T wel Dirk. Op de T|C denk ik ook wel, maar het programma kan alleen opgeroepen worden via het Graffiti gebied en dat heeft een T|C niet. Weet je daar misschien een trucje voor?
Met citaat reageren
  #57  
Oud 17 mei 2003, 09:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Kun je het misschien met McPhling oproepen?
Met citaat reageren
  #58  
Oud 17 mei 2003, 12:38
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 17-05-2003, om 04:49 heeft patrickl dit gezegd in bericht #57
Kun je het misschien met McPhling oproepen?
Nee, het is een hack.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #59  
Oud 17 mei 2003, 12:57
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Inderdaad, het is een Tealmaster system extension. Verschijnt niet als applicatie in de Launcher, ook niet in McPhling. Tealpoint zal het moeten aanpassen voor apparaten zonder Graffiti gebied. Het is ook niet meer dan een popup-schermpje dat de volgende gegevens toont: datum+tijd, hoeveelheid aanwezige en vrij RAM, data heap (= dynamic heap), stack space en batterij voltage. Dat is alles.

Maar ik heb Memory Hog erop gezet en nu met eigen ogen gezien dat er 12 MB dynamic heap in m'n T|C zit. En de gebundelde applicaties zitten echt in ROM, dar twijfelde ik eerst ook nog aan. Ik heb wat zitten tellen en rekenen, voor zover ik eruit kom zit de T|C ROM tot de nok toe gevuld. Zijn nog een paar maar een paar KB's van over.

12 MB dynamic, ongelooflijk! Dat is een grote stap, van ongeveer 1 MB naar 12 MB. Mijn vragen zijn in ieder geval beantwoord. Bedankt voor alle bijdragen. Deze thread is aardig uit de hand gelopen na de vraag van Bram.

En dan nog dit:
Citaat:
...
RAM - dynamisch, is leeg na harde reset of lege batterij
- Dynamic RAM: is te vergelijken met het RAM in je eigen PC of een RAMdrive als je dat makkelijker vindt. Dynamic RAM wordt ook wel HEAP genoemd, en is bedoeld als een groot blok van een bepaalde bestandsgrootte (afhankelijk van het device). Het Dynamic RAM wordt door het OS gebruikt om tijdelijke taken uit te voeren en als geheugenruimte voor dynamische data (TCP/IP, IrDA, etc).
...
Ik zou bij dynamic RAM vermelden dat het gereserveerde ruimte is. Dus als gebruiker niet direct te benaderen en niet beschikbaar voor opslag. En ook dat programmeurs dynamic RAM (kunnnen) gebruiken voor dynamische data, dus niet alleen systeem of OS data. Verder kwam ik ergens tegen dat STACK SPACE een onderdeel van dynamic heap is, of gaat dat weer te ver.
Met citaat reageren
  #60  
Oud 17 mei 2003, 13:06
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 16-05-2003, om 17:21 heeft Arent dit gezegd in bericht #56
een trucje voor?
Het lukt ook wel door bijv. rechtsboven als "trigger" te kiezen en
dan helemaal op je T|C rechtsonder op je touchscreen te tappen.

Wvb het updaten, 'k gelook dat Tealpoint niet actief meer aan het progje
werkt. $11,95 slaat eigenlijk ook nergens op in vgl met bijvoorbeeld
Memoryhog of Ramhog.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023