Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 mei 2003, 22:28
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Question Geheugenbeheer: 64mb, waarvan 51 beschikbaar

Onderaan in de Preview van de Tungsten|C:
Geheugen: 16MB ROM en 64 MB RAM (waarvan 51 MB beschikbaar)

Ik vraag mij af: waar blijven die overige 13 megabytes? Dat is meer dan 20% van het totaal.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 mei 2003, 22:37
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
ON THE HANDHELD

World Clock
VersaMail 2.5
PalmSource Web Browser 2.0
Palm Photos 1.0
DataViz Documents To Go, Pro Edition 5.003
PPTP VPN client by Mergic
Enhanced Security with Built-in Encryption and Password Masking Options.

Installed on first HotSync® operation to RAM: -Quick Tour for device overview, keyboard, and 5-way navigator
Daar gaan ze dus heen zo te zien.

PS. Zou deze thread niet beter thuishoren bij Hardware/Accessoires
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2003, 22:43
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Wat gebeurd er dan na een hard reset ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 mei 2003, 23:54
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Na een harde reset van de Tungsten-C staan de genoemde programma's nog steeds in het Palm geheugen. De programma's lijken in ROM geinstalleerd te zijn. Programma's als Filez en FileMan geven bij elk van de genoemde programma's aan dat ze in ROM verblijven.

Maar zowel Filez als FileMan spreken zichzelf tegen, want als ik naar de totalen van ROM en RAM kijk ziet het plaatje er heel anders uit. Ze geven beiden aan dat er 16 Mb ROM is en 63 Mb RAM waarvan 51 Mb vrij, zoals ook in vrijwel alle reviews vermeld wordt. Het lijkt er op dat de genoemde programma's toch niet in ROM zitten maar in RAM. Maar dan wel op een manier die zorgt dat ze niet verdwijnen na een harde reset .

Misschien weten deze programmaatjes geen raad met zoveel Palm geheugen of er is een nieuw soort RAM waarvan je een gedeelte kunt instellen als ROM... Hoe het precies zit zou ik wel willen weten, dus wie het weet mag het zeggen!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 mei 2003, 07:38
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Met de Sony Clié NX70V en NZ90 is precies hetzelfde aan de hand, deze zijn voorzien van 16 Mb geheugen, waar ook maar 11 Mb van beschikbaar is. En ook die 5 mb is niet later vrij te maken door het verwijderen van programma's, en de extra programma's blijven na een harde reset ook in de Palm staan. Niks aan te doen dus...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 mei 2003, 00:14
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Het is toch niet hetzelfde, dacht ik. Volgens Filez en FileMan heeft mijn Tungsten|C 16 MB ROM plus 64 MB RAM. Om precies te zijn respectievelijk 15,75 en 63 MB. Van die 63 MB RAM is 50 MB beschikbaar voor gebruik. Of om weer precies te zijn 49,95 MB.

Bij een T|C spreek je van 64 MB en wordt de 16 MB ROM, die er ook nog is, niet vermeld (omdat je dat officieel toch niet kan gebruiken). Zo hebben jouw Clié's 16 MB en, naar ik aanneem, ook nog 8 MB ROM (of iets in die geest). Zo heeft een en Tungsten|T ook 16 MB, plus nog 8 MB ROM die niet genoemd wordt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het lijstje Tungsten|C programma's dat een harde reset overleeft in de 64 MB RAM is geinstalleerd, waardoor er slechts 49.94 MB RAM overblijft voor gebruik. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de hele lijst software samen met de EFIGS OS-bestanden in zijn geheel in de 16 MB ROM gepropt zijn. Temeer omdat de meeste programma's ook in de verschillende EFIGS-talen zijn opgenomen. Als de hele boel in ROM leeft, waarom is er dan maar 50 MB van de 64 MB RAM beschikbaar?? Om te weten of allles in 16 MB ROM past zou ik flink moeten gaan tellen en rekenen. Bovendien moet bekend zijn hoeveel het EFIGS OS zelf in beslag neemt.

Ik blijf me voorlopig nog afvragen hoe het nou precies zit.

Het gaat mij trouwens ook niet om het vrijmaken, ik heb voorlopig voldoende
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 mei 2003, 10:07
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Het kan toch zijn dat er in de ROM een gecomprimeerd installatiebestand staat, dat zich uitpakt in RAM na een hard reset ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 mei 2003, 10:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Is het verloren stuk RAM niet gewoon heap geheugen? De heap is een gereserveerd stuk geheugen om geheugenhongerige programma's te voorzien van de benodigde speelruimte. Op de NX70 gaat het dan volgens mij om programma's als movierecorder, NetFront en Flashplayer. In die heap staan dus geen programma's en die kun je er niet inzetten ook. Het telt dus eigenlijk niet als vrij RAM, maar in essentie is het wel vrij.

Als vergelijking is het standaard RAM zeg maar de "PC harddisk" van de Palm en de heap is het equivalent van het interne RAM van een PC.

Sommige programma's tellen de heap bij het vrije geheugen en sommige ook weer niet. Een vorig versie van Digi-Map (voor 2.24b3) zag de heap bijvoorbeeld als vrij geheugen en liep dus steeds vast als deze kaarten wilde inlezen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 mei 2003, 08:28
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Misschien zijn het programma's die in ROM staan en bij opstarten naar RAM worden geladen ivm snelheid (of, zoals eerder gesuggereerd, adresseerbaarheid). Wintel computers deden dat ook met Bios.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 mei 2003, 09:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het heet Dynamic heap. Ze geloven me gewoon niet! Zoek het anders op.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 mei 2003, 16:35
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Misschien is het in de Sony dynamic heap, in mijn TT zie ik bestanden als:
Address Book_deDE
Address Book_enUS
Address Book_esES
Address Book_frFR
Address Book_itIT
Address Book_ptBR

en dat lijken me toch wel programmagerelateerde zaken. Overigens wel jammer dat al die taalversies kostbare RAM kosten.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 mei 2003, 17:44
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Overigens wel jammer dat al die taalversies kostbare RAM kosten.
De bestanden waar jij het over hebt zijn gesitueerd in het ROM-geheugen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 15 mei 2003, 18:00
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Opa heeft met interesse deze discussie gelezen. Als ik alles zo lees
en wat ik verder lees in PIC, dan denk ik dat patrick wel gelijk heeft
vwb de dynamic heap. Deze ruimte wordt simpelweg vrijgehouden. Het
zou in dat verband wel een aardige test zijn om je palm helemaal
nokjevol te zetten (alle 50 MB) en dan een grote app of database
vanaf de SD te benaderen en kijken wat er dan gebeurd.
Vrijwilligers??
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 mei 2003, 19:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als Clie eigenaar (16MB met 11MB vrij!) en programmeur (Palm Simulator en PalmSource reference) heb ik in deze materie waarschijnlijk een voorsprong. Alhoewel er op ClieSource ook nog steeds mensen vragen of ze met JackSprat ofzo die heap kunnen verwijderen. De Tungsten-T heeft vast ook een Dynamic heap, maar die is dan misschien 512kB?

Zou het misschien een eerste stap zijn in de richting naar een meer transparant VFS? Dat ze eerst in het RAM geheugen een scheiding aanbrengen tussen storage RAM en dynamic RAM. Dat je dan later de storage RAM ook kunt laten doorlopen in je memory cards ofzo?

Hoe dan ook lijkt het wel alsof het hele Palm platform in de richting van PocktPC aan het afglijden/promoveren is. Dan nemen ze dus ook dit soort rare dingen over.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 mei 2003, 21:03
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Ik snap niet helemaal waarom jullie denken dat die bestanden alleen in ROM staan. Als ik met de 'verkenner' van Launcher X in RAM kijk, zie ik al deze taalversies (ik heb er maar een paar genoemd, ze zijn er voor elke standaard Palm app). Ze zullen ook wel in ROM staan, want als ik gelijk heb, worden ze daar vandaar gekopieerd. Ik heb geen tool geïnstalleerd om in ROM te kijken, dus dat kan ik niet controleren.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 mei 2003, 22:33
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Met filez kun je alles goed zien mbt tot alle soorten
bestanden in ram en rom.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #17  
Oud 15 mei 2003, 22:54
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Op 15-05-2003, om 21:03 heeft contekst dit gezegd in bericht #15
Ik snap niet helemaal waarom jullie denken dat die bestanden alleen in ROM staan. Als ik met de 'verkenner' van Launcher X in RAM kijk, zie ik al deze taalversies (ik heb er maar een paar genoemd, ze zijn er voor elke standaard Palm app). Ze zullen ook wel in ROM staan, want als ik gelijk heb, worden ze daar vandaar gekopieerd. Ik heb geen tool geïnstalleerd om in ROM te kijken, dus dat kan ik niet controleren.
De door jou genoemde bestanden staan bij mij in het ROM-geheugen, vandaar dat ik dus van mening ben dat dat bij jou ook het geval is. Als je de verkenner van LauncherX gebruikt krijg je trouwens ook bestanden te zien die in het ROM-geheugen staan (klik maar eens op Address Book bijvoorbeeld) en zoals opa zegt: in Filez kun je op een makkelijke manier zien wat in het RAM-geheugen en wat in het ROM-geheugen staat.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 mei 2003, 00:32
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
Op 15-05-2003, om 09:59 heeft patrickl dit gezegd in bericht #10
Het heet Dynamic heap. Ze geloven me gewoon niet! Zoek het anders op.
Ik heb het opgezocht
Zie http://oasis.palm.com/dev/kb/papers/...e_Dynamic_Heap

Dynamic Heap is klein en zeker niet bedoeld om programma's in vast te houden. Klein is in PalmOS termen ergens tussen 32 en 96 KB (OS 1.0 t/m 3.0). Zal in OS 4.0 vast wel weer iets groter zijn en op een Tungsten|C met OS 5.2.1 misschien weer groter. Dan is het misschien 200 of 300 KB of, doe eens gek, 1 MB. Maar de 13 MB waar we het over hebben is het niet.

Er zijn trouwens Palm programma's waarmee je kan zien hoe groot de Heap is. Ik zal eens verder zoeken.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het zit...
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 mei 2003, 01:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Probeer de OS5 simulator eens en kijk dan bij de Dynamic heap instellingen. Dat is echt meer dan een paar kB hoor. De oude simulator gaat nog niet verder dan 2MB, maar dat zal nu toch wel verder gaan.

Op de NX is het overigens 4MB (de andere MB die ik kwijt raak gaat blijkbaar weer ergens anders aan op) 12 van de 64 voor dynamic heap is dan toch niet zo gek? Ik zou ook zo even niet weten waarvoor dat nodig zou zijn, maar ik gok dus dat Palm (SG en Source) de software ontwikkelaars aan die dynamic heap wil hebben zodat ze daar bij een volgend OS meer mee kunnen gaan doen.

Die white paper is helaas voor oudere OSsen. Het principe gaat nog steeds wel op, maar de Dynamic heap is nu niet meer dynamisch qua grootte en hij is veel groter geworden. Je houdt daar inderdaad geen programma's in vast. Zoals ze in die white paper ook beschrijven gaat het gaat om dynamische data die programma's nodig hebben voor het uitvoeren van hun werk. Bijvoorbeeld ruimte om een plaatje op te bouwen van een HTML pagina. Of bijvoorbeeld om beeldjes te bewaren van een filmpje en die dan later weg te schrijven naar Memory Stick.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 16 mei 2003, 02:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Probeer anders Memory Hog eens. Die geeft aan hoe groot je Dynamic Heap is (Total Dynamic). Ik krijg inderdaad 4096 K te zien.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023