Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 september 2006, 21:26
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
welk Palm-OS model heeft het helderste scherm?

Ik ben een fervent gebruiker van Pathaway tijdens mijn tochtjes op zee. Ik doe dat op een Sony Clie TH55. Prima dinkie, alleen de afleesbaarheid van het scherm is onder heldere omstandigheden niet optimaal. Dus denk ik erover om voor de navigatiedoeleinden een PDA te nemen die gewoon een goed afleesbaar scherm heeft.

welk model raad je me aan? of moet ik gaan buurten bij de Windows-buren?

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 september 2006, 02:04
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Kies voor een Palm met transreflektief scherm. Dat is niet afhankelijk van de backlight, maar kan ook extern licht gebruiken voor de weergave.
Mijn Tungsten|W heeft zo'n scherm en is zeer goed af te lezen in de zon.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 september 2006, 03:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Kies voor een Palm met transreflektief scherm. Dat is niet afhankelijk van de backlight, maar kan ook extern licht gebruiken voor de weergave.
Mijn Tungsten|W heeft zo'n scherm en is zeer goed af te lezen in de zon.
Whoei, Ghia. De TH55 heeft al een transflectief scherm, net zoals vrijwel alle andere schermen van PDA's die tegenwoordig op de markt zijn. Ik vind het zelf prima te doen buiten, maar Jeeptricks vindt het blijkbaar iets te dim.

Jouw Tungsten W heeft volgens mij geen transflectief scherm, maar een reflectief scherm. Je hebt dan ook geen backlight, maar een frontlight. Te herkennen aan de witte waas aan de randen van je scherm als je er schuin inkijkt.

http://www.palmclub.nl/tips/beeldscherminfo/

Windows of Palm, ze gebruiken allemaal dezelfde type schermen die ze bij dezelfde schermboeren kopen. Resolutie is anders, techniek is hetzelfde.

Voor buitengebruik in felle zon zou een reflectief scherm het beste zijn.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 september 2006, 09:21
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Jouw Tungsten W heeft volgens mij geen transflectief scherm, maar een reflectief scherm. Je hebt dan ook geen backlight, maar een frontlight. Te herkennen aan de witte waas aan de randen van je scherm als je er schuin inkijkt.
Inderdaad.
Citaat:
Voor buitengebruik in felle zon zou een reflectief scherm het beste zijn.
Dus misschien uitkijken naar een 'oudere' Palm voor de buitenoperaties, zoals een Tungsten|C Tungsten|T?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News

Laatst gewijzigd door ghia; 02 september 2006 om 10:41. Reden: fout model aangeraden
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 september 2006, 10:05
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Voor zover ik weet is van Palm alleen de Tungsten|T een pda met OS5 en reflectief scherm.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 september 2006, 21:34
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Heren, mijn dank, ik ga me verdiepen in een Tungsten T.

Verder las ik in één van de bovenstaande linkjes dat een OLED-scherm is waar ik naar zoek. Onder elke omstandigheid een helder scherm.
Sony - wie anders - heeft de VZ90 uitgebracht (in Japan) met zo'n OLED-scherm. Dat is natuurlijk wat ik moet hebben (als die VZ90 nieuw niet zo duur was). En tweedehands moeilijk te krijgen.

Maar nogmaals dank.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 september 2006, 23:22
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Tja, dat OLED scherm wint het natuurlijk met gemak qua helderheid, maar ik denk altijd zo in vol zonlicht: je kunt het zonlicht tegen je laten werken en met brute kracht je scherm nog helderderder maken, maar je kunt het ook voor je laten werken door het zonlicht op het scherm zelf te laten weerkaatsen waardoor met behulp van zonlicht alles te lezen is, net zoals met papier.

Een reflectief scherm doet precies dit. Een transflectief scherm (zoals jouw TH55) doet dat het beide, en een transmissief scherm zoals de Treo 600 of de Zire31 heeft helemaal niks aan zonlicht: daar moet de backlight vol aanstaan om iets op het scherm te kunnen zien.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 september 2006, 21:12
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Gazpacho:
Je hebt gelijk, het beeld van mijn TH55 is in direct zonlicht uitstekend. In dat licht hebben jullie goede én betaalbare adviezen gegeven.

Ik kan en wil de PDA echter niet steeds ter hand nemen om de juiste lichtinval te creeeren. De aandacht kan (op topsnelheid getrimd) eigenlijk niet verslappen. Daar gaat 't gewoon te hard voor en als de Sony in zijn cradle staat, zijn de bewegingen te onstuimig om het scherm goed af te lezen als de zon er niet vol opstaat. Het is een optie om alleen koersen te varen die me zon in de rug geven, trouwens. Het brengt je in ieder geval op plekken die je nooit had bedacht....

De standaard navigatie-oplossingen hebben vaak wel een crispy kleurenscherm, maar zijn, als je de mogelijkheden van een PDA met Pathaway eenmaal kent, duur en beperkt. En dan heb ik het nog niet over de prijs en informatiedichtheid van de kaarten. Vandaar m'n zoektocht naar 'the best of both worlds'. Maar ach, die zal ik dus waarschijnlijk niet vinden....

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 september 2006, 21:17
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Moeilijk

Ik vind een reflectief scherm echt geweldig om te gebruiken buiten. Het is dan net papier. Maar als de zon tegen je in schijnt dan lees je er inderdaad werkelijk helemaal niks meer vanaf.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 september 2006, 23:56
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Oplossing is dan het zonlicht af te schermen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg sat-s160%20med%20solskaerm.jpg‎ (45,0 KB, 9x gelezen)
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 september 2006, 21:27
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeeptricks
welk Palm-OS model heeft het helderste scherm?
De Tapwave Zodiac, no doubt! (ook misschien vanwege de ATI grafische kaart van 8 MB). Dit scherm is in ieder geval ook in sterk zonlicht perfect zichtbaar. Sterker nog, als je je onder direct zonlicht bevindt, dan kun je het backlight geheel uitzetten dan is het scherm nog perfect zichtbaar en doe je veel langer met de batterij.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Tapwave_Zodiac_13_L.jpg‎ (16,8 KB, 2x gelezen)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 september 2006, 23:49
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
De Tapwave Zodiac, no doubt! (ook misschien vanwege de ATI grafische kaart van 8 MB). Dit scherm is in ieder geval ook in sterk zonlicht perfect zichtbaar. Sterker nog, als je je onder direct zonlicht bevindt, dan kun je het backlight geheel uitzetten dan is het scherm nog perfect zichtbaar en doe je veel langer met de batterij.
Da's echt onzin dat een transflectief scherm beter reflecteert dan een reflectief scherm. Een transflectief scherm heeft bij definitie slechts 10-15% reflectie van de totale opbrengst.

Daarnaast heeft Tapwave net als Palm en Sony zijn transflectieve 320x480 schermen bij de grote schermenboer gekocht zoals Sharp, dus het is niet dat ze opeens iets revolutionairs hebben neergezet.

En sinds wanneer heeft een grafische kaart iets met de helderheid van het scherm te maken.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023