Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 10 januari 2001, 12:32
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Angry

Tijdens een Hotsync deed ie heel lang over het adresboek. Na het Hotsync kreeg ik een melding dat een adres niet gehotsynct kon worden. Vreemd, maar nog niet echt een probleem. Nu kijk ik in mijn adresboek en nu zijn bijna alle namen en adressen van de 3167 stuks weg. Sommige die met een "a" beginnen staan er nog in. Het aantal files is nog steeds 3167, maar bijna alles heet niet "unnamed". Wat te doen? Op de desktop dezelfde situatie; "unnamed". Zijn de adresbestanden toch nog ergens terug te halen? Ik gebruik ook BackUpBuddy. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2001, 16:46
ReneS ReneS is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rene
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Veldhoven
Berichten: 115
(Bijna) alle adressen kwijt na Hotsync! Help!

Stel in 1e instantie je bestaande data zeker door een kopie te maken van de "user" directory C:\Palm\"usernaam".

Als je synct met Palm Desktop zal in de dir. C:\palm\"usernaam"\datebook een file staan met dba extensie (Date Book Archive). dit bestand kan je openen met Palm Desktop en hopelijk staat daar dan nog de juiste data in.
Als dit bestand dan importeerd in Palm Desktop en vervolgens synct zou het weer goed moeten zijn.

BackupBuddy maakt een kopie van alles wat op je Palm staat in de dir. C:\palm\"usernaam"\backup.
MAAR als je in de setup van BackupBuddy de optie "Backup Builtin Databases mapped to conduits" (standaard zijn dit expense, mail, adress, datebook, todo en memo) niet hebt aanstaan zal Backupbuddy deze niet backuppen.
Dan blijft hiervoor alleen een restore zoals boven omschreven over.

Lees ook maar eens goed door manual van BackupBuddy. Daar staat goed omschreven hoe je moet restoren.
Suc6,

__________________
Wat niemand weet, weet ik ook.
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2001, 23:03
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Exclamation Correctie

Maak voordat je iets probeert in ieder geval een kopie van C:\Palm\"usernaam" (zoals ReneS al opmerkte), dan kan je de
huidige situatie altijd weer terug zetten.

Voor de rest klopt het verhaal van ReneS niet helemaal. Een datebook archive (.dba file) heb je alleen als je een keer met
de hand je datebook hebt geexporteerd ofwel gearchiveerd. Archive files zijn bedoeld om te archiveren, het woord zegt het al.

Voor Maikel gaat het bovendien om het adresbook. Een adresbook archive heeft de bestandsextensie .aba
Als Maikel een keer het adresbook heeft geexporteerd naar een .aba file kan hij dat importeren in Palm Desktop.

Wat het synchroniseren betreft: het adresbook synchroniseren met Palm Desktop levert twee bestanden op in de
directory C:\palm\"usernaam"\address. Deze bestanden hete address.dat en address.bak. In address.dat staan de gegevens
die je in Palm Desktop ziet. address.bak is een backup van address.dat (de vorige versie zogezegd). Heel misschien
zijn de gegevens in address.bak nog intact. Als je van alles geprobeerd hebt in Palm Desktop adresbook is
address.bak waarschijnlijk ook verziekt.

Om hier achter te komen kan je dit proberen:
1. stel de twee bestandjes veilig door er kopietjes van te maken
2. hernoem of kopieer address.bak naar address.dat
3. kijk in Palm Desktop of je adressen weer in orde zijn
4a. Als ze in orde zijn kan je ze naar je Palm overhevelen door te synchroniseren met in de Hotsync Manager de instelling "Addressbook - Desktop overwrites Handheld"
4b. Als ze niet in orde zijn houdt deze mogelijkheid om te herstellen op

Wat BackupBuddy betreft: als je een backup van het addressbook in C:\palm\"usernaam"\backup hebt dan is de
backup hoogstwaarschijnlijk net zo verziekt als het adressbook op je Palm. De backup is op je PC is
namelijk een backup van je addressbook op je Palm. Maar je kan het uiteraard proberen. Het addressbook in de backup-
directory heet AddressDB.PDB. Dit bestand kan je dubbelklikken zodat het tijdens synchronisatie geinstalleerd
wordt op je Palm net als het installeren van een programnma. Na installatie kan je in het addressbook op je
Palm kijken of je adressen in orde zijn. Als ze in orde zijn moet je weer een keer synchroniseren met in de Hotsync
Manager de instelling "Addressbook - Handheld overwrites Desktop" om ze op je PC ook weer goed te krijgen. Als ze
niet in orde zijn houdt ook deze mogelijkheid op. Maar waarschijnlijk heb je die optie van BackupBuddy niet aan
staan. Dus dan hoef je dit niet eens te proberen.

Zelf synchroniseer ik thuis en op m'n werk. Dus als op de ene PC iets heel erg misgaat heb ik nog een backup op de
andere PC. Als je dat niet hebt, dan houdt het op, vrees ik.

Ik hoop voor je dat het op een of andere manier gaat lukken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 januari 2001, 00:07
ReneS ReneS is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rene
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Veldhoven
Berichten: 115
Arent heeft helemaal gelijk gelijk
Ik ben weer eens te snel geweest met m'n antwoord zonder de tijd te nemen om de feiten in m'n antwoord te controleren.
Mbt. de archive file toch nog even een aanvulling.
Indien je in Palm Desktop onder Tools-> Options de optie "archive deleted files" aan hebt staan wordt de archive file ook aangemaakt.
Hier heeft Maikel echter niets aan omdat zijn data niet is verdwenen (deleted) maar verminkt.

GOEDE RAAD:
Ondanks gebruik van BackupBuddy toch regelmatig een kopie (bv. in een zip-file) maken van je "userdirectory" C:\palm\"usernaam"
Dit kun je dan in ieder geval terugzetten op je PC en met een "Desktop overwrite handheld" sync weer op je palm zetten.
__________________
Wat niemand weet, weet ik ook.
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 januari 2001, 10:32
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Question c:\palm\"username"\backup

Bij mij staan in deze dir niet alleen alle dingen die NU op mijn palm staan, maar ook alle dingen (.pdb en .pdc) die ik er inmiddels weg afgegooid heb.
Al deze files heb ik ook al in c:\palm\add-on staan. Kan ik nu de progs die ik inmiddels verwijderd heb, uit c:\palm\"username"\backup verwijderen?
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 januari 2001, 21:06
ReneS ReneS is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rene
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Veldhoven
Berichten: 115
Question BackupBuddy

Vreemd, de dir c:\palm\"usernaam"\backup wordt door BackupBuddy (BB) aangemaakt en normaal ook alleen door BB gebruikt. Omdat BB echt alleen maar een backup maakt van datgene wat je op je Palm hebt (de naam zegt het al), lijkt het mij dat er toch nog e.e.a ander op je Palm is achter gebleven ?
Je kan BB wel gedelete files laten archiveren maar dat doet BB dan in de dir c:\palm\"usernaam"\archived_files
De dir. c:\palm\add-on is een soort "reserve" opslag van prg's welke je dan snel met de "add" knop in de "install-tool" kan (her)installeren.
__________________
Wat niemand weet, weet ik ook.
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 januari 2001, 21:40
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Het vreemde is: ik heb GEEN BackupBuddy.
Ik weet ook (bijna) zeker dat er niets op mijn palm is achtergebleven. (een programma als SimCity van bijna 300k kijk je toch niet zomaar over het hoofd, toch?
Kan het zijn dat Pocketmirror de dir c:\palm\"usernaam"\backup heeft gemaakt?
Desalniettemin kan ik programma's in de dir "Backup" toch wel wegdoen als ik ze ook in de dir "Add-on" heb staan?
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 januari 2001, 23:22
ReneS ReneS is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rene
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Veldhoven
Berichten: 115
Ook niet eens een keer BB uitgeprobeert ?
Je kan in de eigenschappen (properties) van dir c:\palm\"usernaam"\backup de datum zien wanneer deze is aangemaakt. Misschien dat dat je meer inzicht verschaft.
Doe vervolgens eens een sort op de datum van de files in deze backupdir. Als de datum van diverse bestanden zoals bv. "saved preferences.prc" niet correspondeert met je laatste hotsync is het waarschijnlijk dat er niets met de backupdir. gebeurt bij een hotsync.
Je kan dit ook nog eens testen door bv. een klein prgje te installeren en daarna te kijken of dit in deze dir tevoorschijn komt.
Je kan sowieso alles wat je zeker niet meer nodig hebt en/of waarvan je op een andere plaats nog een kopie hebt, verwijderen lijkt mij.
Omdat ik niet weet of er misschien een ander prg. deze backupdir. gebruikt zou ik in ieder geval een kopie maken en deze pas weggooien nadat blijkt dat je Palm een tijdje goed functioneerd zonder deze backupdir.
Suc6,
__________________
Wat niemand weet, weet ik ook.
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 januari 2001, 23:29
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Lightbulb Nieuwste versie(s) Hotsync Manager

Net als BackupBuddy maken de nieuwste versies van de Hotsync Manager ook een vrijwel volledige backup van je
Palm in de directory ..\backup. Oudere versies deden dat niet. Ik denk dat de Hotsync Manager bestanden in de
backup-directory laat staan die je van je Palm verwijdert hebt. Dat is dan anders dan BackupBuddy, die verwijderde
bestanden inderdaad naar de directory ..\archived_files verhuisd.

Als je de nieuwste versie van de Hotsync Manager gebruikt is BackupBuddy strikt genomen niet meer nodig om een
volledige backup van je Palm te maken. Maar BackupBuddy is geavanceerder en kent allerlei extra functies zoals
virusscanner, mirroring van de backup directory, selectieve backup, online backup en restore naar en van een ftp-server
(evt. via je GSM) en meer van dat moois. Dus BackupBuddy is nog niet uitgerangeerd.

Het kan zijn dat je voor een volledige backup niet alleen een recente versie van de Hotsync Manager nodig hebt maar
ook een recente versie (3.1, 3.3, 3.5 ??) van het Palm OS. Zo precies weet ik het eerlijk gezegd niet.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 januari 2001, 09:55
Leon Wubbe's schermafbeelding
Leon Wubbe Leon Wubbe is offline
Haarlems Lid
Model: Visor Deluxe
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Haarlem
Berichten: 41
Volgens mij heb je O.S. 3.3 nodig, die verandert e.e.a. aan het HotSync proces. O.a. geďnstalleerde applicaties worden ook in de backup meegenomen.
__________________
Groeten,

Leon Wubbe

Leon.Wubbe@bigfoot.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 januari 2001, 10:50
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Ik wil de mensen die op mijn vraag geantwoord hebben heeeeeeeeeeeeeel hartelijk bedanken! Ik stel het zeer op prijs dat jullie er zo de moeite voor hebben genomen om toch flinke lappen tekst te typen om mij vooruit te helpen. De laatste berichtjes zijn een beetje een eigen leven gaan leiden over andere onderwerpen, maar de eerste antwoorden gingen wel degelijk over mijn vraag. Waarschijnlijk is er bij mij toch iets goed misgegaan met mijn adressen, want ze zijn echt weg, niet meer terug te vinden! Toch heel hartelijk bedankt voor de moeite, het wordt zeer gewaardeerd. Ik hoop uit onze boekhouding een bestand met adressen te kunnen halen dat ik vervolgens om kan zetten tot een te importeren bestand voor mijn Palmpje zodat ik toch weer alles heb. Mijn Palm heeft me wel in de steek gelaten zeg..............
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023