Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 28 juli 2003, 16:17
michael gn's schermafbeelding
michael gn michael gn is offline
Lid
Voornaam: Michael
Model: Overig
 
Geregistreerd: 08 mei 2002
Locatie: Doetinchem
Berichten: 43
Welke nieuwe pda kopen?

Ik denk er aan om op redelijke termijn mijn oude liefde (palm IIIc) te vervangen voor een meer recent model.

Ik kan hierbij echter wel wat hulp gebruiken. De eisen die ik heb zijn, denk ik, vrij bescheiden....

Must have:

- Uitbreidbaar geheugen in de vorm van SD kaarten zodat ik de kaartjes van m'n camera kan gebruiken.
- Bluetooth.
- Goed leesbaar scherm, ook buiten!
- Goede accu-performance.
- Toetsenbord, ik heb er één keer aan mogen ruiken, nu wil ik niet meer anders.

Optioneel:
- High-res scherm
- GPS uitbreidingsmogelijkheid.

Op basis van deze eisen leek mij de TREO 90 een goede (en op dit moment erg goedkope) keuze, alleen:
- Kan ik deze pda Bluetooth klaar maken?
- Hoe is het met de leesbaarheid van het scherm in buitensituaties gesteld?

...Misschien zie ik nog een andere kandidaat over het hoofd....CLIE-blabla...?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juli 2003, 16:18
michael gn's schermafbeelding
michael gn michael gn is offline
Lid
Voornaam: Michael
Model: Overig
 
Geregistreerd: 08 mei 2002
Locatie: Doetinchem
Berichten: 43
Oh ja, MP3, video enz,enz, is totaal niet belangrijk voor mij.....
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juli 2003, 16:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik zou gaan voor de Tungsten-C

Vergeleken met de Treo 90 is/heeft deze:
- Veel sneller (400Mhz ipv 33Mhz)
- Goeie accu
- Nieuwer OS (OS5 ipv OS4)
- 64M kleuren ipv 4K
- Beter scherm (High Res en Transflective TFT ipv Transflective STN)
- 64MB geheugen ipv 16MB
- Standaard connector voor accessoires zoals GPS
- Ingebouwd WiFi (kun je draadloos internetten en synchroniseren)

Vooral het extra geheugen en de snellere processor zijn handig voor GPS.

De Clie kun je haast niet gebruiken als je de eis hebt dat je SD kaartjes wilt gebruiken. Ik heb zelf een NX70. Op zich voldoet die aan al je eisen behalve die van de SD kaartjes. De NX73 heeft zelfs standaard bluetooth aan boord. In principe kunnen er wel SD kaartjes in, maar dan alleen als je een CF cardreader weet te vinden. Ik had er een besteld, maar die konden ze uiteindelijk toch niet leveren. Echt praktisch is dat niet als je dat vaak gaat doen. Het leek mij een handige optie om dingen tussen Memory Sticks te kunnen copieren (met de CF Card reader zou ik dan namelijk een tweede Memory Stick slot hebben) Nu doe ik dat eventueel via een Compact Flash kaart.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juli 2003, 17:26
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
In eerste instantie dacht ik ook aan de Tungsten|C, maar deze heeft niet de beschikking over de must have Bluetooth. Enkel de Sony TG-50 heeft een toetsenbord en Bluetooth, maar weer geen SD-kaartjes en de batterij is wellicht niet echt top qua gebruiksduur. En de Palm Tungsten|T mist weer een toetsenbord.

Dus alleen de Treo met een Bluetooth SD-kaartje voldoet mijns inziens aan je eisen. Dat SD kaartje moet gewoon werken, want de Treo heeft nog OS4. Bij de moderne OS5 apparaten werkt zo´n kaartje niet. Volgens mij kan je met zo´n kaartje de Palm Tungsten|W (OS4) ook aan je eisen laten voldoen, maar de vraag is of je een PDA/GSM combi wil (want dat is de Tungsten|W).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juli 2003, 21:32
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Tungsten|T(2) heeft op het toetsenbord na alles. Neem daarbij het Ultra Thin Keyboard: heel klein en plat tot je het uitvouwt: dan bijna een standaard toetsenbord!

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juli 2003, 22:01
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Inderdaad, de Tungsten T2 zou ik ook voor gaan. Volgens mij is de SD-poort van de Treo 90 niet sdio (alleen geheugen), dus Bluetooth zou dan niet werken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juli 2003, 22:24
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Wat houd dat precies in? SDIO?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 juli 2003, 23:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De Tungsten-C mist inderdaad Bluetooth, maar dat heeft de Treo 90 ook niet. Het is jammer dat ze geen Tungsten-C met Bluetooth uitbrengen. Toshiba had dat ook, een PDA waarbij je kon kiezen voor een versie met WiFi of met Bluetooth (of met beide)

Die Tungsten-T2 lijkt me nou dus helemaal niks. Maar goed, ik zie dat hele schuifgedoe niet zitten en je kunt eigenlijk net zo goed de Zire 71 kopen.

Een los toetsenbord heb ik ook nooit handig gevonden. Als je het kunt gebruiken heb je het niet bij je en als je het meneemnt dan komt het het er ook niet van, omdat je geen rustige zitplaats kunt vinden. Ik heb mijn toetsenbord (voor mijn Palm Vx) welgeteld 1 keer gebruikt. Een thumbboard komt altijd van pas.

SDIO is trouwens dat je bijvoorbeeld ook Bluetooth kaartjes in het slot kunt steken en niet alleen geheugenkaartjes.

Grappig dat de keuze voor een PDA altijd zo'n compromis is:
- Tungsten-C (snelle processor, toetsenbord ... maar geen Bluetooth)
- Clie NX73 (Groot scherm, toetsenbord en Bluetooth ... maar weer geen SD geheugenkaartjes)
- Clie TG50 (Bluetooth, toetsenbord ... maar geen SD kaartjes)
- Tungsten T2 (Bluetooth ... maar onhandig schuifmechanisme en geen toetsenbord)
- Treo 90 (toetsenbord ... maar lage resolutie, langzaam, OS4 en geen Bluetooth)

Je zult dus iets moeten kiezen waarop je wilt toegeven. Kun je eventueel zonder SD kaartjes (het bekijken van foto's in je PDA doe je misschien toch niet zo vaak) dan zou je een Clie kunnen overwegen (die hebben tenminste het toetsenbord en Bluetooth). Zou je zonder Bluetooth kunnen (ga je misschien toch niet zo heel vaak je e-mail ophalen via je GSM?) dan lijkt de Tungsten-C me dus de beste keuze. Kun je zonder toetsenbord, maar wil je wel per se Bluetooth dan zou je de T2 kunnen overwegen. Als het je allemaal te duur wordt en je wil gewoon een vlotte goedkope PDA, maar je kunt toch leven zonder Bluetooth en toetsenbord (maar wel met SD kaartjes) dan zou je de Zire 71 kunnen overwegen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 juli 2003, 08:39
michael gn's schermafbeelding
michael gn michael gn is offline
Lid
Voornaam: Michael
Model: Overig
 
Geregistreerd: 08 mei 2002
Locatie: Doetinchem
Berichten: 43
,

Het is dus inderdaad niet zo kristalhelder als ik al dacht...

De Tungsten|C lijkt mij inderdaad ook de beste optie als je puur naar de specificaties kijkt. Als ik puur kijk naar wat ik nodig heb, lijkt de treo 90 ook al te voldoen. En deze treo kost op dit moment maar een fractie van wat de tungsten|C moet kosten (en ja, dat is niet volkomen onbelangrijk).
Ik moet hierbij ook denken aan een gepensioneerde kennis zonder computerkennis die zijn pc gebruikte om brieven voor de postduivenvereniging te schrijven. Hij ging naar een pc winkel om zijn matrixprinter in te ruilen tegen een inktjet of laserprinter. De uiterst vriendelijke man in de pc winkel had hem verteld dat zijn pentium 100 pc "toch echt niet meer mee kan en dringend vervangen dient te worden". De man kwam dus thuis met een nieuwe printer én een gigantisch multimediabeest van een pc.....
Wat ik erg belangrijk vind bij de aanschaf van een (handheld)PC is jezelf af te vragen wat je er mee gaat doen.

Bluetooth lijkt mij erg handig omdat ik een bluetooth telefoon en bluetooth adapter voor mijn pc heb. Kan ik dan trouwens sync'en via bluetooth met m'n pc??

Op de Handspring site zag ik een patch voor de treo 90 zodat hij ook SDIO ondersteund.
Iemand enig idee hoe zo'n buetooth kaartje er dan uitziet? Steekt het bijvoorbeeld ver uit de treo? Verder ben ik ook wel benieuwd naar de accuperformance wanneer je bluetooth gebruikt met zo'n kaartje.

Bij GPS kan ik mij voorstellen dat ik dat in de toekomst handig zou kunnen gaan vinden (je raadt het al; lage prio).

Waar ik tot op heden weinig (tot niets) over gevonden heb, is de schermkwaliteit van de treo. Ik vraag dus geen highres, ik ben tevreden met de kwaliteit van m'n huidige IIIc op het gebruik op buitenlocaties na... Heeft iemand hier directe ervaring met het buitengebruik van de treo 90?

en oh ja, omdat het graffiti gedeelte helemaal ontbreekt op de treo schijnt handschriftherkenning helemaal te ontbreken. Zijn er programma's in de markt waarmee ik deze functionaliteit kan toevoegen? Dus graffiti schrijven op willekeurig plaatsen op het scherm (op OS4.1 dan)?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 juli 2003, 11:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik was al bang dat het een beetje te duur werd. Daarom noemde ik de Zire 71 ook. Die mist inderdaad wel alle leuke opties

Reken er wel op dat die Bluetooth kaartjes erg duur zijn en bijzinder onpracktisch in het gebruik. Je kunt ze er meestal niet in laten zitten als je ze niet gebruikt. Je moet dan steeds je Bluetooth kaartje insteken voordat je hem kunt gebruiken. Dan kun je bijna net zo goed een kabeltje meenemen en dan ben je een stuk goedkoper uit. Of anders je infrarood interface gebruiken.

Syncen via Bluetooth is ook nauwelijks een nuttige optie. Je moet de PDA toch opladen en dan zet je hem in de cradle. Dan kun je net zo goed dan ook even HotSyncen. Ik moet toegeven ik heb het ook allemaal ingesteld en het is reuze geinig als het werkt. Nadat het werkte heb ik het zelf nooit meer gebruikt.

Qua buitengebruik zijn transflective schermen soms wat minder geschikt. Althans minder dan reflective schermen. Transflective schermen hebben ook een deel licht nodig van de backlight. In de buitenlucht valt dat backlight weg (is zo zwak dat je het in vol zonlicht niet ziet) en dan kunnen ze wat minder leesbaar worden. Ik zeg kan, want het scherm van mijn Clie T625C werd er alleen maar beter van als je het in de volle zon hield (die was blijkbaar wat meer reflective dan transitive). Als je de palmclub Tungsten-T2 review zie je een vergelijking van de schermen.

Lees anders eens wat reviews over de Treo 90. Even zoeken op google levert zat reviews:
- Review Treo 90 op Treo Central (Lees vooral ook pagina 3 over het scherm)
- Review Treo 90 op PalmInfocenter (ook hier een opmerking over het scherm buiten en hier zijn ze weer heel negatief)
- Treo 90 review op HardwareCentral (weer gematigd positief over het scherm)

Het stikt echt van de reviews, dus ik zou zeggen probeer deze Google zoekopdracht en lees ze eens door.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 29 juli 2003, 13:11
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Met WiFi kan je natuurlijk ook wireless syncen... maarja, dan moet je er dus weer een WiFi access point of op z'n minst een WiFi netwerkkaartje (voor je PC) bij kopen.
Ikzelf ben er in ieder geval zeer tevreden over, lekker lui op het balkon m'n mail checken en een beetje Internetten
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 juli 2003, 15:18
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
In zonlicht is mijn Treo 270 nagenoeg onleesbaar. Dus ik vermoed dat dit ook geldt voor de Treo 90. Voor het overige: als je geen hi-res nodig hebt, dan is de Treo 90 een prima ding. Het bluetooth-kaartje (die behoorlijk prijzig is) zal iets uitsteken. Als er een patch is waarmee je de SD-poort SDIO kan maken, dan is de Treo toch geen gek idee.

Accessoires voor de Handspring Treo zijn moeilijker verkrijgbaar dan voor de Palm-modellen. Zelf gebruik ik het Pocketop toetsenbord (voor langere teksten). Voor gewone input gebruik ik Graffiti en ook het ingebouwd toetsenbord.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 30 juli 2003, 14:28
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
michael, even een vraagje. Waarom is de T(2) geen optie. Die heeft
toch eigenlijk alles wat je zoekt. Goed scherm en accu, hi-res, BT.
Of is een los toetsenbord voor jouw geen optie?

OpA
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #14  
Oud 03 augustus 2003, 11:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Had je deze tweedehands aanbieding al gezien?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 augustus 2003, 12:24
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Twee reviews van de Bluetooth SD-kaart:
Review op the-Gadgeteer
Review op Infosync

Over Bluetooth icm de Treo90 valt helaas weinig nuttigs te vinden.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 augustus 2003, 13:36
spook
Guest
 
Berichten: n/a
In die test van de 2e link wordt de BT-kaart getest in een Treo 90, dus dat moet geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023