Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 28 januari 2002, 20:44
wvdburgh
Guest
 
Berichten: n/a
Question Datums, data en andere elende

Hallo patrickl,

Je bent een gezellige correspondent. Hoewel de verschuiving van de continenten me mateloos boeien, zal de GPS me er niet bij kunnen helpen.

Je opmerking over de veelal vijf van de twaalf satelieten op de Palm GPS kan ik enigzins bevestigen. De Garmin GPS12 geeft meestal een lock op alle zichtbare satelieten uitgezonderd natuurlijk als ze worden afgeschermd door bossen of gebouwen.

De kaartdatums boeien me evenzeer als het verschuiven van de continenten en helpen me direct, of juist niet, bij plaatsbepalingen op de kaart. Wat bedoel je met 'dat Amerikaanse stelsel'? De Amerikanen hebben een aantal projectiemethoden en kaardatums maar dat zal mij en jou alleen boeien als we daar zijn. Het GPS-stelsel werkt met het 'WGS84 systeem'. Dat World Global System 84 is niet iets typisch Amerikaans maar een internationaal geaccepteerde standaard om de wereldbol, die helemaal GEEN bol is, zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. Inmiddels, 2002, zou dat alweer beter kunnen dan in 1984 maar de afwijking is zo klein, op de evenaar ~ 1 of 2 meter fout met heel acceptabele afplattingscoefficienten dat men het er maar bij laat. Elke GPS werkt dus in pricipe met WGS84.

De nationale kaarten zijn met de voor hun omgeving, plaats op de wereldbol, best geeigende projectiesytemen gemaakt en hebben daarom ook een eigen kaartdatum. Nederland heeft een Bessel projectie en een eigen coordinaten stelsel; het Rijks Driehoek metingsysteem. Zoals ik je reeds eerder vertelde is het hart van de vlaggemast van de 'lange Jan' in Amersfoort het topografisch hart van Nederland.

Steeds meer landen, zelfs Nederland met zijn echt goede kaartsysteem, zien het nut in van een universele projectiemethode en kaartdatum en laten in hun topografische kaarten ook het WGS84 grid zien, geprojecteerd met de Mercator methode. Een omrekenmethode voor elk land en kaartdatum naar het het WGS84 grid, en visaversa, is overal op topografische internetsites te vinden.

Voor de Garmin GPS familie zijn vele programma's te vinden die je kunnen laten zien waar je bent geweest of helpen je een perfecte route in je GPS te uploaden. Bovendien kent de GPS12 intern een groot aantal kaartdatums zodat de GPS vrijwel overal ter wereld is te gebruiken met de plaatselijke topografische kaarten. Eén van die eerder genoemde programma's is Gartrip. Gemaakt door een Duitse GPS-fanaat en geeft je onvoorstelbaar fraaie mogelijkheden om routes te plannen of tracks uit te draaien. Snelheid, tijd, gemiddelden, omtrekken en afgelegde afstanden etc etc. zijn allemaal te zien op je kaarten of te vinden. En dat voor slechts € 25,-. De meest voorkomende kaartdatums zijn reeds ingebracht. Voorbeeld: de kaarten die ik inbreng moeten eerst gecalibreerd worden in het programma, een éénmalige actie. Dan lees ik een track uit mijn GPS12 en het programma zoekt automatisch de bijbehorende kaarten uit om de track op te projecteren. Omgekeerd: ik zet een route uit op de kaart en lees die in op de GPS.

Sorry, ik draaf door, ben té enthousiast. In ieder geval kan ik je verzekeren dat de kaartdatums mij geen negatieve parten spelen bij plaatsbepalingen.

Groetjes,
Willem
Met citaat reageren
  #22  
Oud 28 januari 2002, 22:35
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Thumbs up

Klasse heren, door zo'n discussie krijg ik gewoon zin om fluks een GPS voor m'n 505 aan te schaffen en met een schele blik gericht op zowel weg als palm door Nederland te crossen! En Willem, blijf vooral doorgaan.
Chapeau.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #23  
Oud 28 januari 2002, 23:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ieder continent (regio) heeft dus zijn eigen datum verzonnen om de nauwkeurigheid te verhogen. Maar goed ik ben niet zo in extreme nauwkeurigheid geintereseerd geweest, dus ik heb me er nooit zo in verdiept. Ik dacht dat jouw GPS12 misschien een nauwkeurigere "europese" datum zou kunnen gebruiken. Misschien scheelt dat dus inderdaad een paar meter. Daar steekt een minder lokale datum dus slechter bij af.

Maar goed het is dus inderdaad een internationaal systeem. Ik dacht dat de amerikanen dat als "internationaal" systeem gepresenteerd hadden. Maar die hebben natuurlijk ook hun USGS.

Ben trouwens wel bezig geweest om zelf software te maken voor de palm. Met name bij de afstandsberekeningen tussen 2 coordinaten kwamen die datums dan van pas, maar ook nog vele ander factoren. Dat viel allemaal nog heel niet mee. Maar ja das al weer een jaar geleden en niets meer aan gedaan.

Maar het is inderdaad wel waanzinnig om te zien hoe zo'n klein dingetje zo precies kan weten waar je zit. Elke keer als ik weer zonder verdwalen op mijn bestemming aankom ben ik weer verbaasd/blij verrast.

Nou nog een beetje goede software en ik ben helemaal blij

We zwetsen zo trouwens wel de hele forum schijf vol



Jeeptricks,

Is die gps voor de m505 er al dan? Zo ja, ik kan het je inderdaad van harte aanraden.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 29 januari 2002, 09:07
wvdburgh
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up Toch weer die GPS12 van Garmin ...

Jeeptricks,

Dank voor je belangstelling en bemoedigende woorden.


patrickl,

Ik durf het bijna niet te zeggen maar je opmerking over de kaartdatums dien je buiten regio, continenten, ook landelijk gebonden te zien. Projectiemethoden worden gekozen om het land, de bolling ervan, in kwestie zo goed mogelijk te bedekken met een 'vlakke plaat' een kegelsnede dus. Er moet immers een kaart gemaakt worden! Een langgerekt land in de noord-zuid richting zal een andere projectie kiezen dan een land dat langgerekt is in de oost-west richting. Voorbeeld, Frankrijk koos voor de Lambert kegelsnede maar heeft over het noorden een andere kegelsnede dan over het zuiden. Deze informatie is te vinden in je kaartdatum en kan dus zelfs per kaart verschillen. Nog sterker, twee projecties op één kaart (in de omgeving van Souillac gevonden), we denken vaak dat een meridiaan toch overal wel op de zelfde plaats zal liggen maar helaas gooit ook hier de lokale projectiemethode roet in het eten. Van daar het belang van de universele projectiemethode.

Toen jij regiodatums noemde, bedoelde je vermoedelijk de Amerikaanse NAD83 en NAD27 kaartdatums en die van Europa 1950, Zuid Amerika 1969, Australie 1966 en India die gelukkig steeds meer in ongebruik raken.

Als ik in Nederland een verkeerde datum gebruik, b.v. met dat Gartrip programma, is mijn positie afwijking NOOIT kleiner dan 100 meter. Genoeg dus om een verkeerde afslag te kiezen als ik een route heb opgeladen.

Door het WGS84 systeem kan ik dus nu met behulp van routeplanners, MET GPS ONDERSTEUNING, van de hele wereld een route thuis voorprogrammeren. Natuurlijk zul je zeggen dat TomTom en Mapviewer dat ook voor mij kunnen doen maar die hebben v.w.b. detaillering begrijpelijk sterke beperkingen. Met de handheld GPS12 van Garmin, bovengenoemde programma's en soms een aangesloten laptop kan ik dus 'vrijer' navigeren, speciaal door natuur gebieden. Bijzonder zeker van je positie voel je je dan. Moeilijk wordt het als je je positie wilt terug vinden op een lokale topografische kaart die geen WGS84 grid heeft. Gelukkig kan je dan de Garmin GPS om te schakelen naar de gebruikte kaartdatum en alsnog perfect je positie op die kaart bepalen.

Ik ben van huis uit een alleseter maar ik denk dat ik 'duif' maar van mijn menukaart ga schrappen. Ik krijg steeds meer respect voor vogeltjes ...

Groetjes,
Willem
Met citaat reageren
  #25  
Oud 29 januari 2002, 19:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik beweer helemaal niet dat je iets verkeerd doet. Het leek mij alleen dat die GPS12 het waarschijnlijk beter kon doen omdat die daar specifiek voor bedoeld is (wat de reden daar ook voor moge zijn). Nogmaals, de software voor de palm is vaak troep. Het verbaasd me niets dat je betere resultaten hebt met een handheld module met behoorlijke software.

Je hoeft overigens niet iedere keer met een hele uiteenzetting van GPS terminologie te komen hoor Dat helpt verder niet veel met de discussie. Voor zover er al een discussie was.

Volgens mij probeer je de GPS12 verdedigen terwijl ik probeer aan te geven dat de palm GPS software maar matig is. Bedoelen we dus fijn hetzelfde, maar ik kom geloof ik niet helemaal over.

Veel plezier met je vluchtjes en pas op met de landing
Met citaat reageren
  #26  
Oud 29 januari 2002, 22:14
wvdburgh
Guest
 
Berichten: n/a
Patrickl,

Wilco!

groetjes,
Willem
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023