Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 10 november 2004, 07:23
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Unhappy Sony stopt echt

Kreeg een mailtje:

Citaat:
Sony Electronics Inc. hereby announces pursuant
to the CLIE(R) Handheld Development Membership
Agreement that the CLIE Handheld Developer
Website and all related services shall terminate
effective December 31, 2004. After this date, the
CLIE Handheld Developer Website, Developer Tools,
and related Services will no longer be available
for use/download, and Sony shall provide no
further support. Sony would like to thank to great
number of dedicated developers who have supported
the CLIE Handheld platform the past several years.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
  #2  
Oud 10 november 2004, 11:43
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
dat die developpersite stopt is zo erg niet. Veel ondersteuning was er niet. Diverse API's zijn nooit openbaar gemaakt. Het is meer aan mensen als CliePet te danken dat er bijzondere dingen voor clie's gemaakt werden en worden.
Veel gebruikte programeertalen als hb++ hebben de 'kennis' die je op de developer website kunt vinden allang intern.

Laten we hopen dat PalmOne wijs met zijn feitelijke monopoliepositie om zal gaan....
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #3  
Oud 10 november 2004, 14:31
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Niet zo gek met een dalend marktaandeel (ik geloof dat Sony in het laatste IDC rapport maar 1%-2% van de handheldmarkt in handen had.

Hierdoor heb je als consument weer minder keuze, dus wel jammer!
  #4  
Oud 10 november 2004, 14:50
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Geen idee of het zo weinig was. Het was ooit iets van 7% en stijgende, maar de tegenvallende verkoop was vast de reden, helaas.
De zeer kritische gebruikersforums zullen ook wel mee gespeeld hebben, denk ik.
Ondanks dat (uiteindelijk) lage percentage, was het ook duidelijk dat Sony een vernieuwende speler was die PalmSource/PalmOne vrijwel zeker tot bepaalde keuzes gebracht heeft.

Op de achtergrond speelt nog het verhaal van OS6. Sony probeerde tot op het laatst iedereen er van te overtuigen dat er in 2004 een OS6-Palm zou komen. Niet veel later stopten ze er mee. En onlangs gaf PalmOne aan dat het niet zeker is of er in 2005 (!!) een OS6-machine uit zou komen. Toeval? Ik denk het niet.
Als Sony niet uit de markt gestapt was, zou dat PalmOne verplicht hebben om snel een OS6-machine uit te brengen.

Het blijft allemaal spijtig, maar uiteindelijk wordt m'n TH toch een keer opgevolgd. Of door een Hires+ Treo met Wifi of een Symbian met vergelijkbare specs.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #5  
Oud 10 november 2004, 16:25
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
dat die developpersite stopt is zo erg niet. Veel ondersteuning was er niet. Diverse API's zijn nooit openbaar gemaakt.
Ik denk wat Rob bedoelt is dat Sony nu wel de weg "terug" erg hermetisch heeft afgesloten, en dat verschillende lichtpuntjes nu ook uitgedoofd worden.
__________________
FoleoCentral.com
  #6  
Oud 10 november 2004, 17:00
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
jeetje, het lijkt de situatie van Nederland wel. Het wordt er allemaal niet beter op zo. Maar wat mij nog het meeste verbaast is dat we tot dusver nog niks hebben gehoord van wat Sony gaat doen in de 'Hand' branche. Op elk technologisch gebied hebben ze wel producten liggen. Flatscreens, Dv-Camera's alles. Dat de Clie lijn maar weinig winstgevend was, was bekend.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als Sony een gat heeft geslagen in hun productielijn en dat ik benieuwd ben of en hoe ze dat gaan opvullen.
__________________
  #7  
Oud 10 november 2004, 19:23
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Sony zit natuurlijk al gewoon in de Smartphone markt (waar PalmOne zich ook steeds meer heen beweegt), maar dan vanuit de GSM hoek (Sony Ericsson). Maar of ze hier succesvol zullen zijn/blijven betwijfel ik. SE zit qua GSM verkopen wereldwijd tegenwoordig na Nokia, Motorola, Siemens, Samsung en binnenkort waarschijnlijk ook LG.
__________________
Sander
  #8  
Oud 10 november 2004, 19:47
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Dan nog zijn het maar 2 modellen waarmee SE op de markt is gekomen. De S700i vind ik nu niet bepaald een smartphone. Er sraait zelfs geen Symbian op. Daarintegen valt de wijzer die het balans aangeeft tussen PDA en GSM bij de P800/900, voor mijn gevoel nog steeds overheersend naar GSM. Echt PDA's produceren ze niet meer, en als je ziet hoe belangrijk PDA's zijn voor de winst bij HP hebben we het wel degelijk over een gat in de productielijn...
__________________
  #9  
Oud 10 november 2004, 21:01
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Ik zeg toch ook dat de Smartphone markt vanuit de GSM hoek wordt benaderd door SE....? Als je trouwens hardcore GSM-ers beluisterd, dan lijken de Treo's van deze wereld weer teveel op een PDA.... Het ligt er maar aan wat je referentiekader is. Ik denk dat Sony gewoon voor volume heeft gekozen, iets wat met hun handheld-lijn (spijtig genoeg) never van de grond is gekomen.

Maar wat bedoel je met 'gat' in de productielijn....? Als een bedrijf iets niet tot z'n core-business rekent, dan is dat toch niet gelijk verkeerd ? HP maakt toch ook geen TV's ?
__________________
Sander
  #10  
Oud 10 november 2004, 21:14
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Citaat:
Ik denk dat Sony gewoon voor volume heeft gekozen, iets wat met hun handheld-lijn (spijtig genoeg) never van de grond is gekomen.
Mee eens.

Citaat:
Maar wat bedoel je met 'gat' in de productielijn....?
Ok, misschien kan ik het beter 'een uiteinde afzagen' noemen. Sony had in mijn ogen een hele goede maar vooral mooie productlijn aan mobiele oplossingen voor zakenlijke mensen. De Clie stond hierbij helemaal onderaan als het kleinste product (voornamelijk de UX-50 als mini laptop). Het grootste product, een geavanceerde Vaio Notebook, stond bovenaan. Stel dat je een Mobiele Sony computer wilt (ik kan het me haast niet voorstellen, maargoed), dan had je een brede keuze aan formaat en functies. Dat scala is een stuk kleiner geworden omdat de keuzevariatie is verkleind door het ontbreken van het PalmOS in hun productielijn. Of er veel behoefte naar was is een tweede, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen een UX-50 vanuit dat perspectief hebben gekocht. Dat vond ik een van de positieve kanten van Sony, je kon heel specifiek een draagbare computer uitkiezen.

Citaat:
HP maakt toch ook geen TV's ?
Goed punt.
__________________
  #11  
Oud 10 november 2004, 21:35
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:

Ok, misschien kan ik het beter 'een uiteinde afzagen' noemen. Sony had in mijn ogen een hele goede maar vooral mooie productlijn aan mobiele oplossingen voor zakenlijke mensen. De Clie stond hierbij helemaal onderaan als het kleinste product (voornamelijk de UX-50 als mini laptop). Het grootste product, een geavanceerde Vaio Notebook, stond bovenaan. Stel dat je een Mobiele Sony computer wilt (ik kan het me haast niet voorstellen, maargoed), dan had je een brede keuze aan formaat en functies. Dat scala is een stuk kleiner geworden omdat de keuzevariatie is verkleind door het ontbreken van het PalmOS in hun productielijn. Of er veel behoefte naar was is een tweede, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen een UX-50 vanuit dat perspectief hebben gekocht. Dat vond ik een van de positieve kanten van Sony, je kon heel specifiek een draagbare computer uitkiezen.
OK,ik snap wel waar je op doelt, maar verwacht niet dat Sony 1-2-3 tot het besluit zal komen om dit gat weer op te vullen. Vaak zie je dat de grote toko's in een submarkt meegaan omdat ze bang zijn de boot te missen, hoe klein die markt op dat moment ook is. Sony is echter geen echt niche bedrijf, dus lang zullen ze daar niet in verkeren, tenzij het uiteraard een groot succes blijkt te zijn.

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat Sony zich met z'n handhelds heeft gericht op de zakelijke markt (ook niet de UX), maar meer op de hippe consument. Als er 1 bedrijf is die dat wel gedaan heeft dan is dat Palm(One) geweest met de V,M5xx,Tungsten T series. Daar ligt hoogst waarschijnlijk toch de sleutel tot succes. Ik ben echter erg bang dat PalmOS juist daardoor uiteindelijk toch het onderspit zal delven, want Microsoft PDA's hebben een veel hogere penetratiegraad in de zakelijke markt. We zullen zien....
__________________
Sander
  #12  
Oud 12 november 2004, 13:21
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 10-11-2004, om 14:50 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #4

Als Sony niet uit de markt gestapt was, zou dat PalmOne verplicht hebben om snel een OS6-machine uit te brengen.
Misschien is het maar goed dat Sony uit de markt gestapt is. Ik houd na de intro van de T3 en T5 toch wel mijn hart vast als PalmOne verplicht is tot een snelle introductie van een OS6 systeem.

Sjon
  #13  
Oud 12 november 2004, 13:26
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 10-11-2004, om 21:35 heeft Sander dit gezegd in bericht #11


Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat Sony zich met z'n handhelds heeft gericht op de zakelijke markt (ook niet de UX), maar meer op de hippe consument. Als er 1 bedrijf is die dat wel gedaan heeft dan is dat Palm(One) geweest met de V,M5xx,Tungsten T series. Daar ligt hoogst waarschijnlijk toch de sleutel tot succes. Ik ben echter erg bang dat PalmOS juist daardoor uiteindelijk toch het onderspit zal delven, want Microsoft PDA's hebben een veel hogere penetratiegraad in de zakelijke markt. We zullen zien....
Mee eens, goede analyse. Sony is voor mijn gevoel altijd het minder zakelijke neefje geweest, overigens zou een Sony laptop nooit op mijn zakelijke lijstje komen. Ik zie Sony als een consumentenmerk en veel minder of niet als een zakelijk merk.

Maar ik merk ook dat de zakelijke klant steeds minder serieus genomen wordt. Neem nu de GSM. Ik gebruik een Nokia 6310i. Nu wil ik een vervanger. Is er niet. Gewoon een zakelijk toestel met Bluetooth van Nokia, niet te krijgen. Alleen van de overdesigned monstrums met camera's en niet bruikbare toetsenborden. Ben benieuwd of de PDA markt ook die kant op gaat.

Sjon
  #14  
Oud 12 november 2004, 14:00
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Alleen van de overdesigned monstrums met camera's en niet bruikbare toetsenborden. Ben benieuwd of de PDA markt ook die kant op gaat.
Helaas worden zakelijke aankoopbeslissingen altijd genomen door baasjes en directeurtjes die heel erg gevoelig zijn voor een hoog gadgetgehalte. Dat is ook de reden van het succes van de MS PocketPC (met camera).

Een typisch gesprek tussen een dir(ecteur) en een (sys)teembeheerder:
dir:
Ik moet een PDA hebben.
sys:
Waarom? Je hebt toch een agenda?
dir:
Ik kan toch niet meer met een papieren agenda aan komen zetten.
sys:
Ok, een Palm T|E voldoet prima voor wat je wilt.
dir:
Heeft die een camera? Ik moet het bedrijf waar ik op visite ga wel op de foto kunnen zetten. Ook moet er MP3 op zitten zodat ik meetings kan opnemen. Uiteraard met een telefoon, Bluetooth, IR en Wifi aan boord, want stel je voor... Oh ja, en ik wil niets leren, dus moet het op mijn PC lijken. En een routeplanner is ook handig, als het maar TomTom is en niet zoiets waardeloos als Digimap ofzo.

resultaat: er wordt dan toch maar een QTec PocketPC gekocht, waar de directeur zijn agenda op bijhoudt (zonder uit te wisselen met het bedrijfssysteem) en heeft hij naast die PDA een Telefoon (is toch kleiner), een 4 Megapixel camera (is beter), een MP3 spelertje (is kleiner), krijgt hij Bluetooth nog steeds niet aan de praat, gebruikt de Voicerecorder niet want hij krijgt bij meetings toch notulen toegestuurd, en heeft hij een Volvo 840 met standaard ingebouwde routeplanner (en carphone).
  #15  
Oud 12 november 2004, 15:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
En zo houden we met zijn allen de economie draaiende

PalmOne laat zich niet zo snel gek maken, vandaar dat de gadgetfreaks (kijk maar rond op dit en andere forums) moord en brand schreeuwen (te weinig geheugen! geen wifi! prutscamera!), terwijl de best verkopende PalmOne modellen juist de simpele varianten zijn (de eerste Zire was na 9 maanden 1 miljoen keer over de toonbank gegaan).

Sony heeft altijd geprobeerd meer mee te leveren (gelukkig wel, dan hield de rest scherp en je had meer keuze), maar wellicht vonden ze de niet Japanse afzetgebieden toch te divers.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #16  
Oud 12 november 2004, 15:28
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 12-11-2004, om 15:00 heeft RoelvdV dit gezegd in bericht #15
En zo houden we met zijn allen de economie draaiende

PalmOne laat zich niet zo snel gek maken, vandaar dat de gadgetfreaks (kijk maar rond op dit en andere forums) moord en brand schreeuwen (te weinig geheugen! geen wifi! prutscamera!), terwijl de best verkopende PalmOne modellen juist de simpele varianten zijn (de eerste Zire was na 9 maanden 1 miljoen keer over de toonbank gegaan).

Sony heeft altijd geprobeerd meer mee te leveren (gelukkig wel, dan hield de rest scherp en je had meer keuze), maar wellicht vonden ze de niet Japanse afzetgebieden toch te divers.

Groeten, Roel.
Een van de redenen waarom PalmOne slecht draait is de slechte winstmarge die ze behalen op o.a. de simpele Zire modellen. Je kunt nog zoveel verkopen, als er geen winst wordt behaald dan schiet je nog steeds niet op. Bovendien DOET Palmone ook gewoon onder in de zakelijke markt. Zowel qua specs als support kunnen ze op dit moment niet tippen aan HP, en zonder Sony is er niemand meer die ze wakker schopt, zoals toen de m505/m515 uitkwam terwijl Sony allang devices van de zelfde prijs met hires schermen had.

De mentaliteit naar gadgets toe is in de westerse wereld enorm veranderd de laatste jaren. Werd ik 5 jaar geleden nog uitgelachen omdat ik een mobieltje had, tegenwoordig loopt iedereen met zo'n ding rond, en iPods, andere MP3 spelers etc. Palm's Zen filosofie klopt niet meer, en het wordt tijd dat ze dat ook inzien voordat ze helemaal van de markt afgespeeld worden.
__________________
FoleoCentral.com
  #17  
Oud 12 november 2004, 16:09
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Palm's Zen filosofie klopt niet meer, en het wordt tijd dat ze dat ook inzien voordat ze helemaal van de markt afgespeeld worden.
Ach, zolang HP nog totale bullshit levert zoals iPaq's met touchpads en vingerscanners hoeft palmOne niet te vrezen. Dát is een toonbeeld van slecht ontwerp. Niet dat palmOne goed is, zeker niet. Maar eigenlijk is iedere computer nogal onhandig in gebruik. Dat is weer een andere discussie, die ik hier niet zal voeren.

Kort en simpel zouden de bedrijven niet op technologie moeten concurreren maar op hoe een product kan bijdragen in je leven. En 300 MHz maakt mij geenszins gelukkiger dan 126,645987458284 MHz. Maar zo wordt het wel gepresenteerd. Het resultaat van een over z'n toeren draaiende industrie die de toevlucht zoekt tot marketing om meer afzet te krijgen. En Sony heeft het wat dat betreft af moeten leggen tov palmOne en HP.

Toch kan Sony echt veel gavere bedenken, zie ook deze pagina van Sony Design over wat zij noemen Experience Computing . Dat is een stap in een betere richting in plaats van de opwaartse techo-spiraal op exact dezelfde plek.
  #18  
Oud 15 november 2004, 10:43
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 12-11-2004, om 14:00 heeft fransbr dit gezegd in bericht #14
Helaas worden zakelijke aankoopbeslissingen altijd genomen door baasjes en directeurtjes die heel erg gevoelig zijn voor een hoog gadgetgehalte. Dat is ook de reden van het succes van de MS PocketPC (met camera).

Een typisch gesprek tussen een dir(ecteur) en een (sys)teembeheerder:
dir:
Ik moet een PDA hebben.
sys:
Waarom? Je hebt toch een agenda?
dir:
Ik kan toch niet meer met een papieren agenda aan komen zetten.
sys:
Ok, een Palm T|E voldoet prima voor wat je wilt.
dir:
Heeft die een camera? Ik moet het bedrijf waar ik op visite ga wel op de foto kunnen zetten. Ook moet er MP3 op zitten zodat ik meetings kan opnemen. Uiteraard met een telefoon, Bluetooth, IR en Wifi aan boord, want stel je voor... Oh ja, en ik wil niets leren, dus moet het op mijn PC lijken. En een routeplanner is ook handig, als het maar TomTom is en niet zoiets waardeloos als Digimap ofzo.

resultaat: er wordt dan toch maar een QTec PocketPC gekocht, waar de directeur zijn agenda op bijhoudt (zonder uit te wisselen met het bedrijfssysteem) en heeft hij naast die PDA een Telefoon (is toch kleiner), een 4 Megapixel camera (is beter), een MP3 spelertje (is kleiner), krijgt hij Bluetooth nog steeds niet aan de praat, gebruikt de Voicerecorder niet want hij krijgt bij meetings toch notulen toegestuurd, en heeft hij een Volvo 840 met standaard ingebouwde routeplanner (en carphone).
Had ik maar zo'n directeur.... Dan had ik ook nieuwe speeltjes. Onze directie ziet het nut niet in van al die PDA's, dus klooit iedereen maar met zijn eigengeld wat raak. Als ze wel to aanschaf overgaan lijkt het me een gezellige discussie worden, met een Symbian freak, een PPC klungelaar en een paar Palm gebruikers.

Sjon
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023