Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 17 september 2007, 08:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] The Guardian: PalmOS II op Linux pas over 12 tot 18 maanden?

De Britse krant The Guardian heeft een somber artikel over de toekomst van Palm gepubliceerd. Het dagblad vraagt zich af of Palm het wel kan overleven. Daarnaast heeft het te horen gekregen dat het nieuwe PalmOS pas over 12 tot 18 maanden verschijnt.

De annulering van de Foleo is de aanleiding voor veel columnisten geweest om eens in de pen te klimmen en hun visie te geven op de bedrijfsvoering van Palm. The Guardian vindt, dat Palm op alle terreinen het steeds moeilijker krijgt. De Foleo was een flop, Palm's hardware kan steeds minder de concurrentie aan door gebrek aan innovatie, en over PalmOS 5 kun je het beter helemaal niet meer hebben.

De mobiele markt groeit met 44% per jaar, maar Palm's omzet is juist met 6% gedaald. Dit is geen goed teken, en Palm zal er alles aan moeten doen om het tij te keren.

The Guardian meldt ook, dat het aan Palm gevraagd heeft hoe lang het duurt voordat er een opvolger voor PalmOS 5 / Garnet komt. Palm had in een antwoord gezegd dat dit zeker nog wel 12 - 18 maanden gaat duren. Wanneer dit echt nog zo lang duurt, vraagt The Guardian zich af of er nog wel mensen zijn die überhaupt deze nieuwe PalmOS willen kopen, aangezien de meesten toch al overgestapt zijn op een ander systeem. Zo is Windows Mobile nu al zo ongeveer voor de helft van de omzet van alle Treo's verantwoordelijk, en dit deel is groeiende.

Een dergelijke vertraging voor het nieuwe PalmOS betekent dat fans van dit besturingssysteem het nóg een jaar met toestellen van PalmOS Garnet moeten doen, die in 2002 zijn debuut maakte.


Bron: Can Palm find a way to survive? | Technology | The Guardian
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4673-g9stc47fgf7.jpg‎ (24,2 KB, 5x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2007, 14:16
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Als de kwaliteit van het nieuwe Linux-Palm-OS goed is en qua mogelijkheden vergelijkbaar is met WM, dan zullen mensen zeker overstappen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 september 2007, 15:20
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck Bekijk bericht
Als de kwaliteit van het nieuwe Linux-Palm-OS goed is en qua mogelijkheden vergelijkbaar is met WM, dan zullen mensen zeker overstappen.
Eensch, maar... (er moet altijd een 'maar' zijn) ik denk zelf dat 12-18 maanden veel te lang is. Tegen die tijd zijn een hoop gebruikers die nu nog werken met Garnett overgestapt op WM5/6 en zullen dan niet meer zo makkelijk terugggaan naar PalmOS II. Helaas maar waar...

Voor mij persoonlijk, ach m'n Treo 650 doet het nog prima dus ik ben voorlopig nog wel voorzien...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 september 2007, 17:36
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ik weet het niet hoor met je "maar"
Ik bedoel, ik heb heb het idee dat veel overstappers (van PalmOS naar WM) dat op dit moment niet doen omdat ze WM nu zoveel beter vinden maar omdat ze PalmOS op dit moment te weinig dynamisch vinden. Bovendien heeft WM nu eenmaal een minder sympatiek imago voor de oude Palmers...
Ofwel, die overstappers blijven diep in hun hart verknocht aan dat oude maar o zo simpele, relatief stabiele PalmOS. Als Palm erin slaagt om een nieuw stabiel, relatief simpel OS voor handhelds te maken, incl. de toeters en bellen waar mensen vaak hun keus op baseren als Wifi, ing. GPS et cetera, dan zullen veel mensen de stap naar PalmOS II ongetwijfeld maken.

Als ze het advies van de zelf verklaarde experts dat Palm zich maar moet richten op WM en daarmee de softwarekant moet verlaten, opvolgen dan verliest Palm haar kernidentiteit; die van de Zen van Palm enzo.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 september 2007, 20:26
fvrutten
Guest
 
Berichten: n/a
@ metck

Je slaat de spijker op z'n kop, wat betreft mijn motieven om onlangs op WM over te stappen nadat mijn Treo 650 een fataal 'colabad' kreeg. En met dezelfde naadloze precisie omschrijf je de voorwaarden waaraan Palm moet voldoen bij een volgend model. Dan stap ik 'in a split second' weer terug over op de Palm. Tot die tijd staat Palm echter buitenspel voor mij. Met weemoed, dat wel.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 september 2007, 21:03
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926


Voorlopig ben ik nog steeds tevreden met mijn Treo680. Al moet ik wel zeggen dat het bij mij steeds meer gaat krabbelen in gadgettechnische zin...
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 september 2007, 09:22
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Maar toch, en ook ik kan dat bevestigen, sla je de spijker op zijn kop. Ik ben net overgestapt van mijn Treo 650 naar en 750v. En naar volle tevredenheid. WM6 is bij mij tot nu zeer stabiel, internet (UMTS) is snel, en de look en feel van het apparaat is net even beter. En de kans deed zich voor. Maar als Palm met iets nieuws komt met vergelijkbare functionaliteiten en wel de eenvoud van het Palm OS (die WM absoluut niet heeft) een een gemakkelijke synchronisatie met Linux (die WM ook niet heeft) ben ik zo weer terug.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 september 2007, 11:24
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ik denk ook dat Palm met een nieuw product evt. op een vorm van Linux een goede kans maakt een stuk van de markt (terug) te pakken. Maar dat moet dan wel echt een goed product zijn, met alle features die de concurrentie nu (en dan) al biedt, als er meer mensen zijn die denken als ik, gaan we niet weer een gedeeltelijk kreupel product aanschaffen als de concurrent lekker verder blijft ontwikkelen (WM6 lijkt flink verbeterd, Symbian kruipt ook voort maar biedt al aardig wat).
Die tijd is voorbij. Ik wil bv. geen umts meer missen, wifi niet, neem geen genoegen meer met een ultrakorte batterijduur en baal er al genoeg van dat ik wellicht al mijn ooit aangeschafte Palmprogramma's in de prullenbak kan gaan gooien....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023