Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2005, 17:46
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
TomTom Plus: Eerste ervaring, kunnen wij TomTom Traffic beter maken?

3 weken geleden ben ik TomTom Traffic gaan gebruiken op mijn Treo 650. TomTom heft volgens mij een kans laten liggen. Met de Traffic dienst hadden ze zich opnieuw kunnen onderscheiden. Maar dit forum zou TT misschien kunnen helpen om dit prachtige Nederlandse product ook op dit gebied aan een voorsprong te helpen.
Wat mij opvalt:
  • De file info laat ‘alles’ zien op zijn eigen file kaart (niet de normale): veel te klein als je rijdt. Niet te zien is of de file op jouw rijrichting staat, tenzij deze echt op de geplande route zit, dat is echter alleen op het 3D hoofdscherm te zien. Alternatieven vlug bekijken als je de omgeving goed kent is er niet bij.
  • De voorspelling van de aankomsttijd lijkt merkwaardig: toen ik de file uit was werd de aankomsttijd plotseling 10 min vroeger. Een goede voorspelling op basis van de file info zou geweldig zijn.
  • Waarom wordt gevraagd de telefoon aan te zetten als ik Navigator gebruik, heel vervelend in het buitenland. Je kan overgens cancel indrukken.
  • Ophalen van verkeersinfo is traag in Internet termen, ook bij gebruik breedband EDGE: Nagekomen: 30-60sec voor 2k bytes. Op maandag ochtend 3x meer dan 40 files opgehaald, totaal 11K bytes, tussen 30-45 sec per keer.
  • TomTom schakelt de Treo niet uit,ook niet als deze op de batterij werkt, ik zou dat wel graag kunnen instellen. Maar .... bij het ophalen van de traffic info wordt de Treo soms wel uitgeschakeld (afhankelijk van het actieve scherm?) na de Treo time out periode en weg is de traffic info.
  • Traffic is nauwelijks geïntegreerd met de navigatie:
- Het normale 3D scherm: Er is een veel te kleine balk waarop wat file info verschijnt. Wel consequent is, maar het is niet van zelfsprekend, de balk moet van onder naar boven gelezen worden: onderaan is waar je rijdt.
- Er verschijnt een gestippelde of gestreepte weg als je in de file zit, maar dat weet ik wel. Lengte informatie (km en filetijd) ontbreekt echter en dat is wat ik graag zou willen weten.
- Het file info scherm is moeilijk te bereiken als je rijdt, via een click op de hele smalle balk. Nagekomen: Dat zou via de select knop kunnen, maar die gaat nu naar het iconen menu. Overigens heeft TT geruisloos een aan Treo knoppen een functie gegevene (links , rechts, select, menu) of was dat al bekend?
- Browse (file) map is een andere kaart dat de browse map die ik kende. Het icoon Browse file map zit op een andere plaats op het scherm dan de normale Browse map die ik blind weet te vinden.Bij Browse Traffic map kan je een file aanclicken dan wordt denk ik, in de toekomst specifiek info voor die file opgehaald. Nu krijg je altij 'geen info beschikbaar'
  • De file informatie (gestreepte weg) verdwijnt niet als je 100-120km rijdt en de file dus blijkbaar weg is
  • Er komt soms/vaak 'can not connect to TomTom traffic. Please check your Internet connection'. Om dit te doen moet je Navigator verlaten en handmatig een connectie op zetten in Palm/Prefernces/Netwerk. Dit alles is met TT traffic over BT geverifieerd, zou kunnen dat het met alleen TT Traffic over GPRS iets anders ligt. TT heeft 'connecten' met de Plam niet onder de knie en doet dit niet of soms binnen Navigator, zelfde geldt overigens voor de Blutooth/GPS verbinding. Versamail bijvoorbeeld maakt de connectie altijd zelf en verbreekt deze niet.
  • Ook disconnect TT de internet verbinding op de een of andere wijze als je Navigator verlaat, ook al staat de conectie tijd op oneindig. Het Preferences/netwerk geeft dan connected aan, maar de connectie is weg.

Dit zijn mijn eerste bevindingen. Volgens mij is er in Traffic veel teweinig rekening gehouden met dat wat je achter het stuur nog wel kan doen. Dat is bij Navigatie duidelijk doordacht. Overigens blijf ik Traffic gebruiken, het is stukken beter dan niets, maar het is nog ver van uitstekend!

Weet iemand trouwens hoeveel (K?)bytes worden overgehaald bij haal traffic info op, bijvoorbeeld bij 10 files. Kan ik dat continue aan laten staan of kost mij dat mijn 5MB abonnement? Nagekomen : 4k bytes voor ongeveer 20 files op traject Den Haag-Leuven en op Op maandag ochtend 3x meer dan 40 files opgehaald, totaal 11K bytes, tussen 30-45 sec per keer. (bedankt Bram voor de TrafficStat tip)

Laatst gewijzigd door Dick99999; 24 oktober 2005 om 09:13.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2005, 18:05
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Weet iemand trouwens hoeveel (K?)bytes worden overgehaald bij haal traffic info op, bijvoorbeeld bij 10 files. Kan ik dat continue aan laten staan of kost mij dat mijn 5MB abonnement?
Dat kun je makkelijk meten met TrafficStat, maar zal afhankelijk zijn van het aantal files.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2005, 18:57
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Zelfde ervaringen hier. Overigens kan je volgens mij traffic uitzetten zodat ie in het buitenland niet inbelt.
Het is erg traag. Wat ook vervelend is dat bij onderbreking van een gprs verbinding traffic later gaat melden dat er geen verbinding is (als ie er wel is!)

En het meest iorritante: met Goodlink samen beland je in crash-city
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2005, 19:25
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Remedie voor White screen of Death?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jwoerdma
.....En het meest iorritante: met Goodlink samen beland je in crash-city
Mijn Crashes zijn bijna weg (nu 2 in 4 dagen) Ik had er veel als ik Versamail of TT draaide. Maar ik heb de rom bijgewerkt naar 'Chinese' onofficiële versie 1.14/1.43 zie upgrade to 1.43 . Dat vraagt wel ervaring met dit soort updates, anders niet aan beginnen omdat je Treo kan beschadigen!

Daarna heb ik gevonden dat als je eerst het Quick Tour icoon draait en dan via het icon TT draait, TT NIET meer crashed. Misschien helpt dat ook voor Goodlink.

Het gemakkelijkste is het probleem (of oplossing?) te verifiëren door een soft reset en dan als eerste het Quick Tour icoon op te starten. Bij mij (onder de upgrade) kan de dan volgende white screen 15-45 sec duren voordat de Quick Tour scherm zichtbaar wordt. Maar Quick Tour komt op, soms zonder het Treo omhulsel plaatje. Dan nog een keer doen. Als dat ook bij de officiële Treo 650 frirmware versie zo is, helpt deze tip mogelijk.

Laatst gewijzigd door Dick99999; 22 oktober 2005 om 08:56.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2005, 19:33
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Heb sinds vandaag ook Traffic, dus ik zal mijn ervaringen hier ook wel willen delen. Echter, kan met TT5 geen verbinding met met de service van Tomtom maken. Helpdesk gebeld, die wel alles deden om het probleem op te lossen, maar er nog niet aan uit kwamen. Zou via de mail de oplossing wel krijgen, want ze moesten het "hogerop" gaan zoeken.

Probleem: als ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord ingeef, krijg het bericht: "kan geen verbinding met service" op het scherm.

Dus, helaas nog geen ervaring...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 oktober 2005, 19:37
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Het zal toch niet de fout zijn die ik ook maakte? De eerste keer (activering of heractivering) het password dat het TT scherm aangeeft invullen , daarna user /passw van je registratie op de tomtom site.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 oktober 2005, 19:58
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
???

Heb geen ander wachtwoord ingegeven dan dat ik gekregen had
(wat ik overigens zelf al had opgegeven toen ik een account aan had gemaakt).
Op verzoek van de helpdesk zelfs nog PLUS als wachtwoord ingegeven,
maar ook dat had geen resultaat.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 oktober 2005, 19:59
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
PS: wat me wel beangstigde dat men bij de helpdesk niet wist wat een Treo 650 was, laat staan wat het beestje kan...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 oktober 2005, 20:55
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lindoras
???

Heb geen ander wachtwoord ingegeven dan dat ik gekregen had
(wat ik overigens zelf al had opgegeven toen ik een account aan had gemaakt).
Op verzoek van de helpdesk zelfs nog PLUS als wachtwoord ingegeven,
maar ook dat had geen resultaat.
Nog iets meer details.
- Nagekomen: de GPRS verbinding moet het doen, dus browser en e-mail eerst testen met de 'normale' GPRS instellingen
- Traffic moet je activeren. Daarvoor geeft het TT Traffic scherm tijdens de activering aan welk wachtwoord je moet gebruiken.
- Daarna kan Traffic soms om een account en wachtwoord vragen, bijvoorbeeld als je navigator opnieuw installeert. Dan moet je de naam en wachtwoord gebruiken die je op de TomTom site gebruikte bij registratie van bijvoorbeeld Navigator. Dus dat wat je gebruikt om met een browser op de website in te loggen. Zou je na een reeds gelukte activatie de aanwijzing op het TT traffic scherm volgen, dan krijg je zoiets als : Traffic is al geactiveerd

Als jij verschillende wachtwoorden kan uitproberen, dan zou ik zeggen dat de activatie niet is gelukt.

En dat de help desk de Treo 650 niet kent: de markt voor PDAs is zo klein voor TT dat ze vermoedelijk de helpdesk eerst voor de losstaande units inrichten. Wel spijtig voor ons...... en mijn mening is dat het belang van de PDA/Smartphone op de langere termijn zal toenemen.....

Laatst gewijzigd door Dick99999; 22 oktober 2005 om 08:49.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 oktober 2005, 08:32
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
@dick999

Wat bedoel je met Guided Tour? Waar vind ik dat?
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #11  
Oud 22 oktober 2005, 08:37
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Sorry, het is het Quick Tour icoon, hoe heet dat icoon trouwens in het Nederlands? Ik heb dat verbeterd in de originele tekst.

Laatst gewijzigd door Dick99999; 22 oktober 2005 om 08:43.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 oktober 2005, 16:22
Hans Keesom Hans Keesom is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 19 januari 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 77
Tom Tom Trafic via wifi

Als je nou geen GPRS hebt of wilt gebruiken, kan je dan ook gewoon thuis of op werk via wifi even de laatste verkeersinformatie binnenhalen. Zo niet, is dat een tip.

Werkt het alleen op de Treo?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 23 oktober 2005, 18:00
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Wifi zit niet op de Treo. Maar je kan inderdaad een Bluetooth 'netwerk' (Treo 6500>BT>PC metIntenet sharing) gebruiken om de verkeersinfo op te halen. Hij werkt niet erg stabiel, de 2-de keer lijkt TT de netwerk verbinding van de Treo uit te schakelen. Maar als je eerst en connect in het Treo Netwerk prefs doet, wekt het

Laatst gewijzigd door Dick99999; 23 oktober 2005 om 18:19.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 oktober 2005, 23:10
Hans Keesom Hans Keesom is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 19 januari 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 77
Nee maar ik heb een Palm die wel Wifi heeft (nou ja krijgt morgen) dus ik wil zoiets natuurlijk wel weten.
Mocht ik een navigatie pakket aanschaffen is het toch wel prettig te weten of ik thuis of op werk even de laatste informatie kan ophalen.....of werk het ook via hotsync gewoon in een cradle???
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 oktober 2005, 08:04
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Hotsync weet ik niet, misschien dat een zoekopdracht op dit forum aangeeft of een netwerk verbinding ook over de Cradle kan. Overigens als iets op Palm model X (650) werkt wil dat nog niet zeggen dat het ook op Palm Y wekrt, helaas...
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 oktober 2005, 19:56
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Lightbulb

Verhip! Krijg nou wat...

Geeft Dick99999 me uitgebreid advies om mijn probleem met het activeren van Traffic op te lossen.
Zat zijn raad en ook van anderen uitgebreid te bestuderen, ondertussen het zweet watergolvend uitbrekend
bij het lezen van zoveel pogingen die anderen gedaan hebben om Tomtom gewoon goed te laten verlopen.
Ondertussen ook in gespannen afwachting op de technische ondersteuning van de helpdesk van Tomtom.

Probeer ik zo maar zonder enige verwachting een paar keer per dag
simpelweg opnieuw in te loggen: je moet toch wat niet.

Lijkt het vanavond wel of men ergens ver weg een knop heeft omgedraaid,
want ineens lukt het inloggen vanzelf en is Traffic actief.
Nu ga ik toch maar vanavond niet zomaar een rondje rijden,
maar morgen zal ik eens mijn eerste poging met Traffic doen.
Ben benieuwd wat ik ervaren zal...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 oktober 2005, 21:01
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Question Traffic verbinding valt weg

Eerste paar dagen ervaring opgedaan met Traffic.
Eerste indruk is redelijk positief.
Ben niet in een file terecht gekomen die niet gemeld was.
Dat schept een band, niet?

Voor één filemelding werd me wel een alternatieve route voorgesteld,
maar eigenwijs als ik was, ben ik toch gewoon door gereden, volgens de geplande route.
Reden: de verbinding van traffic was verbroken
en dus twijfelde ik aan de nieuwe route.
Ik kan dus niet beoordelen of Traffic snel een alternatieve route voorsteld.
Eenmaal in de file, stelt het niet voor de snelweg te verlaten
en ergens binnendoor te rijden in ieder geval...
(Zal ook wel niet de bedoeling zijn)

Overigens is tijdens de voorbije dagen een paar keer de internetverbinding verbroken.
Het probleem was dan wel snel opgelost door Tomtom af te sluiten
en opnieuw op te starten. Tomtom hervatte dan wel gewoon de geplande route
en kon dan ineens weer wel een internetverbinding maken.
Toch is dit lastig, want ik zit niet voortdurend naar dat schermje te kijken
en reken op auditieve meldingen en waarschuwingen.
Zijn er meer die deze ervaring hebben met traffic.

Laatst gewijzigd door Lindoras; 28 oktober 2005 om 21:59.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 oktober 2005, 21:39
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lindoras
..........Overigens is tijdens de voorbije dagen een paar keer de internetverbinding verbroken.
Het probleem was dan wel snel opgelost door Tomtom af te sluiten en opnieuw op te starten. Tomtom hervatte dan wel gewoon de geplande route en kon dan ineens weer wel een internetverbinding maken. Toch is dit lastig, want ik zit niet voortdurend naar dat schermje te kijken en reken op auditieve meldingen en waarschuwingen. Zijn er meer die deze eravring hebben met traffic.
Blijkbaar wel:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jwoerdma
.....Het is erg traag. Wat ook vervelend is dat bij onderbreking van een gprs verbinding traffic later gaat melden dat er geen verbinding is (als ie er wel is!)......
Ik krijg ook zo nu en dan een 'verbroken' GPRS verbinding. Kan dat niet checken, wel is het zo dat Versamail het dan gewoon doet zonder 'in te loggen' op Internet
Met citaat reageren
  #19  
Oud 02 november 2005, 11:54
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Inmiddels een week zowat dagelijks met Traffic aan gereden.
En ja, een paar keer heeft deze gids me daadwerkelijk
een alternatieve route laten volgen
om verkeershinder op de oorspronkelijke route te ontkomen.
Lijkt er dus op dat het een beetje doet wat het beloofd.

Eén melding vond ik overigens opvallend.
Op 31 oktober was de oprit van de snelweg dichtbij huis gesloten,
vanwege werkzaamheden.
Gaf Traffic op die dag toch ook een alternatieve route op,
de dag erna - toen de blokkade was opgeheven -
werd deze toegang tot de automobiele snelweg
weer wel in de route opgenomen.
Zouden deze geplande werkzaamheden dan ook worden gebruikt,
of zou het puur toeval zijn...

Overigens wil het nu niet zeggen
dat ik het product in de hemel prijs,
want daarvoor is de proefperiode nog veel te kort.
Maar op de routes vanuit het zuiden van het land
naar Rotterdam - Nijmegen - Groningen en Vlissingen
werkte het behoorlijk,
al zal ik niet zeggen dat ik niet in een file terecht ben gekomen.
Misschien is aansluiten in een korte file toch van kortere duur
dan een rit door de maisvelden...
Met citaat reageren
  #20  
Oud 02 november 2005, 13:58
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
crash tomtom

Inmiddels even getest met de tip vd guided tour. Met goodlink maakt dat geen verschil. Het komt er tegenwoordig op neer dat ik de treo reset voor ik in de auto ga

De connectie problemen met GPRS (tomtom zegt dan geen verbinding te kunnen amken terwijl er gewoon een internet verbinding is) en de traagheid er van (verkeersinfo ophalen duurt erg lang, terwijl m.i. de gprs verding snel genoeg is met zo weinig dataverkeer dat nodig is)

Voor wat betreft de info zelf is het prima, de file info is erg actueel vzv ik kan zien
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023