Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 augustus 2002, 22:27
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Nieuwe MemorySticks ?

Zouden ze dan eindelijk goedkoper worden die dure krengen. Ik zag op een taiwanese site dat Apacer nu ook MemorySticks gaat leveren. (www.apacer.com)

Apacer levert ook andere types Flash Memory. Zo kocht ik meer dan een jaar geleden een 128 MB CompactFlash voor ca 100 euro, destijds erg goedkoop. Hopelijk zijn hun MS prijzen ook lekker laag en het zou helemaal te gek zijn als er eens een grotere capaciteit dan 128 leverbaar zou zijn!

-/-/-enri
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  apacerms.jpg‎
Bekeken: 34
Grootte:  21,6 KB
ID: 277  
  #2  
Oud 26 augustus 2002, 22:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja, die Memory Sticks zijn in Nederland inderdaad schrikbarend duur. Ik ben in Hong Kong geweest en daar kosten ze de helft. In Nederland ben je volgens mij minstens 100 euro kwijt voor een 128MB stick. In de VS koop je hetzelfde formaat voor $60. Het is triest, maar dat soort verschillen blijven nog steeds bestaan.

De Memory Sticks van Scandisk zijn overigens vaak ook al iets goedkoper.
  #3  
Oud 28 augustus 2002, 10:14
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Grotere Sticks

Eindelijk wat concrete doch ernstig teleurstellende berichten over de MS plannen van SONY. Op www.memorystick.org is het onderstaande plaatje te zien!

Hierop is te zien dat er wel grotere capaciteiten gepland zijn maar allemaal van die MagicGate sticks! Wie zit daar nou op te wachten? Ook duo's zijn gepland met een maximum capaciteit van 128 Mb.

Is det basisconcept van de MS van SONY dusdanig beperkt dat ze niet mee kunnen komen, qua capaciteit dan, met bijvoorbeeld compact flash, om het al helemaal niet te hebben over de snelheid van de MS!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ms_roadmap.gif‎
Bekeken: 31
Grootte:  18,7 KB
ID: 278  
__________________
-/-/-enri
  #4  
Oud 28 augustus 2002, 11:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Oh, dat ze alleen verder gaan met MagicGate lijkt me ook wel een domme zet ja. Maar het enige wat je daar niet mee kan is toch het gebruik van illegale MP3's? Daar kan ik dan ook weer niet zo mee zitten. Ik dacht alleen wel dat die dingen veel duurder waren.

Het MS basisconcept is een kleine verpakking en een simpele integratie in hardware. Daarin komen ze prima mee. Compactflash is gewoon veel te groot, dat kun je toch niet vergelijken? Op een harddisk gaat nog veel meer.

Wat mij trouwens bevreemd is dat de andere leveranciers niet gewoon komen met een 256MB (of meer) memory stick. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige techniek een 256MB memory stick niet al lang mogelijk maakt. Dit is volgens mij geen kwestie van niet groter kunnen, maar van niet groter willen.
  #5  
Oud 28 augustus 2002, 11:16
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Ik denk...

Ik denk dat het inderdaad een soort van niet willen is. Voor de gemiddelde consument is 128 ruim voldoende, zeker als je ook nog de prijsdrempel meeneemt.

Als ik echter op vakantie muziek mee wil nemen kan ik met matige MP3 kwaliteit maar 4 cd's kwijt op een 128 MS. Daarnaast wil ik op die stick ook nog foto's, 'boeken' en wat Kinoma filmpjes kwijt.

We blijven hopen.
__________________
-/-/-enri
  #6  
Oud 28 augustus 2002, 11:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je kunt natuurlijk ook gewoon 4 sticks meenemen. Dat doe ik nu.
  #7  
Oud 28 augustus 2002, 11:23
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Ja hoor

Ja, als je er 500 euro voor over hebt moet je dat zeker doen. Voor muziek is het dan goedkoper om ter plekke een gettoblaster/walkman te kopen en de cd's erbij!

Andere suggesties
__________________
-/-/-enri
  #8  
Oud 28 augustus 2002, 11:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou nee, ik heb geen andere suggesties, maar ik dacht dat je de prijs van een Compactflash geen probleem vond waarom dan wel van een Memory Stick? Een 512 MB compactflash is nauwelijks goedkoper dan 4 128MB Memory Sticks. Sterker nog, volgens mij is een 512 Compact Flash zelfs een stuk duurder. Ik geef toe, het zijn sowieso flinke bedragen. Ik zou ook liever een 1GB Memory Stick kopen voor 100 euro, maar dat zit er helaas niet in.

Ik neem overigens altijd bijna altijd mijn notebook mee. Dan heb ik 40GB opslagruimte en er zit ook een CD writer in voor het maken van Back-ups (van de gemaakte foto's) Dan kan ik 's avonds rustig mijn foto's van die dag bekijken en dan heb ik de volgende dag weer een schone Memory Stick. Per dag kan ik zo iets van 150 foto's maken. Dat is redelijk voldoende
  #9  
Oud 28 augustus 2002, 12:04
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Knappe rekensom :)

Inderdaad zijn 4 128 MS's ongeveer even duur als een 512 CF. Die 512 is echter nog relatief nieuw. Een 128 CF kost nu ca 55 euro en een 256 120 euro. dat maakt de MS's toch ongeveer twee keer zo duur!

De reden dat ik meer geheugen (voor minder geld liefst) wil is juist dat ik niet die laptop weer mee hoef te nemen op vakanties. Ik heb een SONY video camera en Clie met MS en een fotocamera met CF. (MS 8, 32 en 64, CF 8, 24, 48, 128, toeval wil dat ik voor de 24, 48 en 128 in de loop der tijd elk 300 piek heb betaald!)

Ik sta op het punt een nieuwe fotocamera te gaan kopen. Ik neig naar SONY maar juist die beperkte capaciteit/hoge prijs zorgt ervoor dat ik ook nog serieus kijk naar CF toestellen. Ik neem in een week tijd zo'n 300 foto's en daar het vaak ook nog eens actieve vakanties zijn is een laptop geen optie.

Ik ben ook nog aan het kijken naar die 'opslagdoosjes'. Daarin steek je een Flashkaart en hoppa, alles wordt automatisch naar een HD'je gekopieerd. Is echter weer niet handig voor muziek maar ja, je kunt niet alles hebben.

Ik wil de knoop door gaan hakken na de FotoKina in september. Dan komen de meeste merken vaak met hun laatste verrassingen.

Ik geloof dat wij als "power users" maar gewoon moeten slikken dat deze hobby nou eenmaal veel geld kost. Vertel het later aan je kids en ze lachen je uit dat je dergelijke prijzen hebt betaald voor wat op dat moment waarschijnlijk bij 'Bart Smit 2020' in de graaibak van 2 euro ligt!
__________________
-/-/-enri
  #10  
Oud 28 augustus 2002, 12:08
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Oh ja, nog iets

Ik vind die MemorSticks ook erg traag, zeker in vergelijking met CF.

Dat wilde ik nog even kwijt
__________________
-/-/-enri
  #11  
Oud 28 augustus 2002, 12:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja de prijs van die dingen blijft alsmaar dalen. Als je er snel bij wilt zijn betaal je een hoop geld.

Ik begreep overigens dat de Memory Stick een stuk sneller werkt in een T665C (T675C voor europa) maar misschien ook wel in een NR70.
  #12  
Oud 28 augustus 2002, 12:50
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Snelheid

Het kan wel zijn dat ie in verschillende Clie's anders werkt maar aan de 'ingebouwde snelheidsbegrenzer' ontkom je niet.

Ik heb voor zowel de MS als de CF een PC-card adapter om ze in mijn laptop te kunnen lezen/schrijven. Als ik 30 MB aan data kopieer is de CF toch ruim 2x zo snel klaar.
__________________
-/-/-enri
  #13  
Oud 28 augustus 2002, 13:13
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Dat komt door de verschillende architectuur van de twee kaartjes. CF is veel meer "hetzelfde" als PCMCIA, dan dat dit bij MS het geval is. Daarom is de CF-PCkaart adapter ook veel goedkoper dan de MS-PCkaart adapter.
  #14  
Oud 28 augustus 2002, 13:19
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
De Architecten

Bedoel je de architectuur van de pc-kaartjes? Het kan wel zijn dat er meer 'vertaal' hardware nodig is voor de MS maar volgens mij is ook de snelheid van de MS's zelf lager.
__________________
-/-/-enri
  #15  
Oud 28 augustus 2002, 14:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een Compact flash kaart heeft veel meer pinnen daardoor kun je hem paralel uitlezen. Een MS wordt volgens mij meer door een soort serieel protocol uitgelezen. Serieel kan wel iets langzamer zijn ja.

Als je ziet dat er verschillende snelheden mogelijk zijn met de MS kan het ook best zijn dat jouw MS reader gewoon slecht is en dat de MS zelf best sneller kan.

Het kan best zijn dat MS langzamer is, maar ik denk niet dat je zo eenvoudig een vergelijking kunt maken van de snelheden. Een Memory Stick is sowieso al geoptimaliseerd voor leesbewerkingen. Schrijven duurt inderdaad een stuk langer, maar dat doe je normaal gesproken minder vaak.
  #16  
Oud 28 augustus 2002, 14:54
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
Lezen en schrijven

> Een Memory Stick is sowieso al geoptimaliseerd voor
> leesbewerkingen. Schrijven duurt inderdaad een stuk
> langer, maar dat doe je normaal gesproken minder vaak.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, afgezien van MP3 bestanden dan. Stel je hebt een digitale camera, daarop schrijf je evenveel weg als dat je er van leest. Misschien zelfs meer als je tussendoor foto's wist. En juist daar is de schrijfsnelheid cruciaal. SONY stopt 'gigantische' geheugenbuffers in zijn camera's om de traagheid van de card op te vangen.
__________________
-/-/-enri
  #17  
Oud 28 augustus 2002, 14:55
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
hoe ga je in hemels naam een mstick van 4 gig beheren?

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl
  #18  
Oud 28 augustus 2002, 15:10
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
MyCom

Ik heb inmiddels contact gehad met een medewerker van MyCom en hij wist aan te geven dat, zodra er bij Apacer NL MemorySticks leverbaar zullen zijn, ze deze zeer waarschijnlijk in hun assortiment op zullen nemen.
__________________
-/-/-enri
  #19  
Oud 28 augustus 2002, 15:13
henri_smeets's schermafbeelding
henri_smeets henri_smeets is offline
LekkerLangLid
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 19 maart 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 157
4G beheer,

Hoe je 4 Gig gaat beheren, tsja. Net als bij je PC vergt dit natuurlijk enige organisatie maar dat lijkt me geen probleem. Voor de Palm heb je immers prima FileManagers.

Ik zou zeggen laat maar komen al die GB's we weten er wel raad mee
__________________
-/-/-enri
  #20  
Oud 28 augustus 2002, 15:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
SONY stopt 'gigantische' geheugenbuffers in zijn camera's om de traagheid van de card op te vangen
Ja maar dat heeft dus op zich niets met Memory Stick te maken. Er is geen enkele geheugenkaart beschikbaar die de bandbreedte van een continu stroom van 5 megapixel foto's aan kan. Ze moeten altijd een of meer foto's intern bewaren en ze dan wegschrijven.

Als je trouwens ziet hoe snel de foto camera een jpeg bestand van 1,5MB op de Memory Stick plaats dan valt ook de schrijfsnelheid me nog reuze mee. Als ik de 128MB aan foto's van mijn Memory Stick af haal is dat helemaal zo gepiept. Ik heb de performance in ieder geval nooit als een probleem ervaren.

Ik heb de bandbreedtes van Memory Stick en Compact Flash ook nog even opgezocht. De schrijfsnelheid van Memory Stick varieert blijkbaar tussen de 1,8MB en 0,3MB per seconde. De lees snelheid is 2,45MB/s. Voor Compact Flash is dat 3,4MB. De pest is alleen dat USB 1.1 maar 1,5 MB/s bandbreedte heeft.
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023