Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 juni 2003, 00:56
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Nieuwe tip: draadloos het internet op!

Patrickl en Arent hebben zeer veel moeite gestoken in het elkaar zetten van een nieuwe tipspagina over het onderwerp 'draadloos het internet op'. Deze pagina legt uit hoe je via de Bluetooth- of WLAN-verbinding op je PC vanaf je PalmOS-handheld kunt surfen, e-mail op kunt halen of andere dingen online kunt doen, zittend op de bank of met dit mooie weer lekker op het balkon of in de tuin.

Lees hier hoe je je PC en je PalmOS-pda in moet stellen: http://www.palmclub.nl/tips/draadloos_internet/

Heb je nog problemen of snap je iets niet? Stel je vragen in deze thread en dan zullen we proberen je te helpen. Met jouw vragen en de antwoorden daarop kan dan eventueel de tipspagina weer verbeterd worden.

Patrick en Arent, jullie ontzettend bedankt voor het opzetten van deze prima handleiding!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juni 2003, 11:11
wokkel wokkel is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 17 maart 2003
Locatie: Dordrecht
Berichten: 159
Bij mij draait het al, maar het ziet er heel goed uit ...
Well done!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juni 2003, 14:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik zie trouwens net op de PocketPC club een verhaal hoe je van een oud linux bakkie een Bluetooth accesspoint kunt maken:Read Hat Access Point
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 juni 2003, 20:05
renalt130
Guest
 
Berichten: n/a
Mooi opgezet, alleen werkt het bij mij niet.

Wat ik niet helemaal snap is waarom mijn "primaire netwerk" (ik neem even aan dat dit mijn thuisnetwerk is, bestaande uit 2 PC's) niet 192.168.0.* getallen mag geven?? Of begrijp ik het verkeerd?

Wat ik heb gedaan: op de internetverbinding van mij hoofd-PC "ICS" aangezet (stond al aan want ik heb al een netwerk...windowsXP), zodat er een "handje" onder komt. Mijn PC waar de internetverbinding op staat is 192.168.0.1

Aan de palm kant krijg ik gewoon verbinding bij de beschreven methode, op mijn PC via de LAN acces van Bluetooth, en ook een icoon erbij dat er een netwerkverbinding tot stand is gekomen.

Maar that's it. Internetten, ho maar. In de log krijg ik ook geen DNS, en geen Gateway te zien. Mijn Palm heb ik Ip adres 192.168.0.6 gegeven om verbinding te krijgen, na die tijd weer op "automatic", en dan gaat het goed (dan krijgt ie vanzelf 192.168.0.6).

Wat doe ik verkeerd??

Dank!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 juni 2003, 21:31
Sjors Sjors is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 35
Ik kan nu wel Hotsyncen op m'n Tungsten T via de bluetooth verbinding.

Voor het internetten heb ik eerst bij Prefs als IP adres 169.254.0.0 ingevuld, daarna maakt hij verbinding (connection established). Hierna IP weer op automatic gezet en nu maakt ie telkens verbinding en uit het log haal ik dat hij nu steeds IP adres 169.254.0.0 gebruikt.
Bij Gateway staat in het log 0.0.0.0
Bij DNS staat niets.

Als ik nu naar Webpro ga (verbinding is reeds gemaakt) krijg ik de foutmelding:
DNS error. Please check coverage, check that the Host Address in Preferences is correct, and try again. [-2]

Ik kan dus nog niet browsen.

Voor de volledigheid het laatste deel van het Netwerk Log op m'n palm:

Service name: Bluetooth Internet
Local IP address: 169.254.0.0
Gateway address: 0.0.0.0
DNS addresses:


Iemand nog tips?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juni 2003, 22:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Renalt130,

Als je oop je pc al adressen in de 192.168.0.* range gebruit dan werkt ICS niet helemaal goed. (het automatisch verkrijgen van een IP-adres en het overnemen van de DNS adressen werkt dan niet) Wat je dan eventueel wel kunt doen is vast een IP-adres opgeven op de Palm (zoals je al gedaan had) en dan als DNS de echte DNS adressen overnemen van de internet verbinding op je PC.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 juni 2003, 22:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Sjors,

Heb je ICS wel aangezet? De adressen die je noemt komen daar in ieder geval niet mee overee. Probeer de handleiding anders eerst eens exact te volgen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 juni 2003, 22:40
renalt130
Guest
 
Berichten: n/a
patrickl,

bedankt voor je antwoord, maar dat had ik al geprobeerd, werkt ook niet. Ik snap er echt helemaal niets meer va, maar het gaat ergens fout in de ICS volgens mij. Iets meer info:

Als ik bij ICS kijk, zie ik staan: "Allow other users to connect through this computer's internet connection" en vlak daaronde een box met Local Area Network. En dat is mijn andere PC die in het netwerk hangt (ik heb dus twee netwerkkaarten in mijn internet PC).

Local Area network 5 is van mijn bluetooth verbinding.

Als ik ICS uitschakel en dan weer inschakel, kan ik KIEZEN voor welke LAN ik dit in wil schakelen: voor Local area network, of voor local area network 5.

Als ik 5 kies, werkt het (nog) niet, maar dan verlies ik de verbinding met de andere PC, en dat mag natuurlijk niet.....

Wie brengt voor mij de oplossing? Ik heb het gevoel dat ik dichtbij ben, maar dat ik nog iets kleins niets goed doe
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juni 2003, 23:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Verlies je dan ook daadwerkelijk de verbinding of bedoel je dat die waarschuwing zegt dat je de verbinding gaat verliezen? Die waarschuwing klopt namelijk niet. Je moet ICS gewoon wel aanzetten met de keuze voor LAN 5 en dan verder de procedure volgen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 juni 2003, 00:36
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Eén ICS-connectie per PC

Renalt, in je eerste bericht lees ik dat je ICS al gebruikt voor de connectie met je tweede PC. Als je hieraan een tweede connectie (Bluetooth) wilt toevoegen door ICS opnieuw te actieveren moet je inderdaad kiezen uit de twee connecties. Kiezen dus, het is de één of de ander, niet allebei tegelijk. ICS kan er per PC maar één tegelijk hebben. Als je de Bluetooth-verbinding uit het lijstje kiest (bij jou Local Area Network 5) verlies je automatisch de ICS-verbinding met je tweede PC. En andersom natuurlijk ook, als je de connectie naar de tweede PC kiest heb je geen ICS meer voor Bluetooth.

De oplossing lijkt me dat je alles herstelt naar de situatie die je hiervoor had. Vervolgens verhuis je de Bluetooth-kaart (dongle) naar je tweede PC en volgt op die PC de procedure van de Tips-pagina. De tweede PC deelt zijn netwerkverbinding niet met ICS, dus daar heb je dit probleem (nog) niet.

En nog dit.
Dat je adressen uit de IP-range 192.168.0.* niet voor iets anders moet gebruiken klopt omdat het een gereserveerde range is. In Windows is de range voor ICS gereserveerd. Dat je die adressen tegenkomt op je 1e PC klopt natuurlijk, want daar heb je ICS in gebruik. Wat niet klopt is dat 192.168.0.1 het adres van je primaire netwerkkaart is. Als je ICS hebt geactiveerd op je 1e PC zou dit het IP-adres van de tweede netwerkkaart (voor de tweede PC) moeten zijn.

Eigenlijk zou je, voor je verder gaat, op de 1e PC eerst dit nog moeten doen om volgens de "regels" te werken en om problemen voor te zijn: ICS uitschakelen, de eerste/primaire kaart een ander adres geven in een andere range (bv. 192.168.1.50) en tenslotte ICS weer activeren. Als je hierna op de 1e PC naar het IP-adres van de tweede kaart kijkt, zou dat 192.168.0.1 moeten zijn. Zo werkt het volgens de "ICS-regels".

Laatst gewijzigd door Arent; 24 juni 2003 om 01:17.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 juni 2003, 00:53
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Als ik de uitleg van Sjors lees heeft hij de procedure niet netjes gevolgd. Een "zelf bedacht" IP-adres op de Palm invullen (in Prefs - Network) is uit den boze. Je moet je wel aan de regels houden

Dus het advies aan Sjors is allereerst de procedure van de Tips-pagina heel precies en nauwgezet te volgen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 juni 2003, 01:18
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
wow!

/me staat perplexed
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 juni 2003, 02:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Arent + Renalt130,

Als je de BT dongle op de tweede PC zet (met ICS daar ook aan) dan moet je twee computers aan laten staan om met BT het internet op te gaan.

Met citaat reageren
  #14  
Oud 24 juni 2003, 13:14
Sjors Sjors is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 35
Ik dacht dat ik ICS goed had ingeschakeld... ik heb Windows XP (Ned. versie). Bij mijn Netwerkverbindingen - Internet Connection (zo heb ik em genoemd) - Eigenschappen - Geavanceerd heb ik de 2 vakjes onder 'Internet-verbindingen delen' aangevinkt.

Op Annoyances las ik dat ik bij 'Setting up Clients' Click Advanced, and make sure the various lists in the IP Settings, DNS, and WINS tabs are all empty.
Als ik nu bij Netwerkverbindingen - Bluetooth verbinding onder Internet protocol (TCP/IP) - Eigenschappen - Geavanceerd kijk dan staat er onder het tabblad IP-instellingen "DHCP ingeschakeld". Uit de beschrijving bij Annyoyances begrijp ik dat hier eigenlijk niets moet staan en ik krijg het niet weg. Onder de overige tabbladen DNS en WINS staat inderdaad niets. Heeft dit er nog iets mee te maken??!

Ook heb ik ZoneAlarm Pro draaien, moet ik hier nog iets doen?
Hier zie ik namelijk onder Firewall - Main - Advanced een menu met Internet Connection Sharing met 3 opties:
- This computer is not on an ICS/NAT network (deze is momenteel aangevinkt)
- This computer is a client of an ICS/NAT gateway running ZoneAlarm Pro
- This computer is an ICS/NAT gateway.

Als ik die laatste aanvink moet ik een IP-adres invullen (is dit dat het IP adres van mijn computer met de internet provider?).

Ik heb het gevoel dat ik bij die ZoneAlarm Pro, waar nu de 1ste optie is aangevinkt ik de 3de optie moet aanvinken en daar nog een IP-adres moet invullen!

Kan iemand hier wellicht nog iets mee? Alvast bedankt.

P.S. Als ik in een DOS-window IPCONFIG /ALL type, dan staat er onder Ethernet-adapter Bluetooth verbinding:
Autoconfiguratie IP-adres: 169.254.177.82
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway:

Laatst gewijzigd door Sjors; 24 juni 2003 om 13:26.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 juni 2003, 14:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je ICS goed hebt ingeschakeld dan krijgt de BT adapter het IP-adres 192.168.0.1

Het zou met ZoneAlarm gewoon samen moeten werken. Als ZoneAlarm het wil blokkeren zou je in ieder geval een waarschuwing moeten krijgen van ZoneAlarm.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 juni 2003, 16:56
wokkel wokkel is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 17 maart 2003
Locatie: Dordrecht
Berichten: 159
Zet ZoneAlarm dan eens even uit en kijk of het dan werkt!
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 juni 2003, 18:09
renalt130
Guest
 
Berichten: n/a
Arent, Patrick,

Het werkt! Bedankt voor jullie help.
Doorslaggevend was inderdaad de ICS op LAN5 te zetten, maar deze LAN5 verbinding (de BT access server), HANDMATIG 192.168.0.1 te geven.... Dat was nieuw voor mij. De palm heeft dan dus ook niet 192.168.0.1 als IP maar 192.168.0.<ander getal dan 1>
Nu dan een vervolg om het op de andere PC te installeren zodat alles online kan blijven (ik ben bewust van dat dan alle twee de PC's aan moeten staan). Misschien kom ik bij jullie terug met nieuwe vragen

Wat ik me verder bedenk:

- Als ik nu een router/hub neem, dan zit ik neem ik aan NIET met het probleem dat ik twee PC's aan moet hebben staan. Ik neem aan dat je dan ICS alleen gebruikt op 1 PC, waarbij PC2 gewoon rechtstreeks aan de hub hangt en ook internet heeft?

- Je hebt tegenwoordig ook routers met ingebouwd BT access point. Dit zou dan helemaal ideaal zijn voor internetten op de tungsten|t?

Wat is verder een goede stabiele browser die ook de wat ingewikkelder pagina's weer kan geven?

Bedankt voor alle hulp!!

Laatst gewijzigd door renalt130; 24 juni 2003 om 18:12.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 24 juni 2003, 19:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Renalt,

Mooi.

Citaat:
Doorslaggevend was inderdaad de ICS op LAN5 te zetten, maar deze LAN5 verbinding (de BT access server), HANDMATIG 192.168.0.1 te geven.... Dat was nieuw voor mij. De palm heeft dan dus ook niet 192.168.0.1 als IP maar 192.168.0.<ander getal dan 1>
Vreemd, dat adres had er automatisch op moeten komen. Het adres van de Palm mag inderdaad niet 192.168.0.1 zijn (omdat de BT adpater dat adres al zou moeten hebben). Ik heb hem voor mijn Clie handmatig op 192.168.0.2 gezet (zie screenshots)

Citaat:
- Als ik nu een router/hub neem, dan zit ik neem ik aan NIET met het probleem dat ik twee PC's aan moet hebben staan. Ik neem aan dat je dan ICS alleen gebruikt op 1 PC, waarbij PC2 gewoon rechtstreeks aan de hub hangt en ook internet heeft?
Ik had eerst ook een bericht geplaatst met een verhaal dat je ook een hub kon kopen. Op zich zijn die vrij goedkoop, maar dan heb je misschien weer meerdere IP adressen nodig met alleen een hub hebben beide PC's een publiek IP adres nodig. Je zou dan eerder een firewall/router moeten hebben, maar die zijn alweer wat prijziger. Dat is wel een stuk veiliger, want dan schermt je firewall de boel af en dan kun je intern locale adressen gebruiken. De firewall/router zorgt voor de vervanging van ICS dus dat heb je dan niet meer nodig.
Citaat:
- Je hebt tegenwoordig ook routers met ingebouwd BT access point. Dit zou dan helemaal ideaal zijn voor internetten op de tungsten|t?
Het voordeel is dat je dan je PC niet aan hoeft te laten staan. Maar dan heb je dus wel een firewall/router nodig die de verbinding naar internet regelt. Ik weet niet of dat er ook in gecombineerde vorm is.
Citaat:
Wat is verder een goede stabiele browser die ook de wat ingewikkelder pagina's weer kan geven?
Ik gebruik zelf NetFront, maar dat is alleen voor de Clie's. Je zou kunnen kijken naar iPanel, Blazer, PocketLink. De meningen zijn vaak nogal verdeelt. Wat de ene een geweldige browser vindt vindt een ander weer waardeloos.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 juni 2003, 21:15
Sjors Sjors is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 35
Okay, ik heb nog eens wat zitten friemelen met 'Wizard Netwerk Instellen'. Nu heeft m'n Bluetooth verbinding opeens IP adres 192.168.0.1 met Subnetmasker: 255.255.0.0!!
Nu ben ik met m'n Palm gaan connecten en het volgende staat in het log:
Local IP address: 192.168.0.x (laatse cijfers veranderen na iedere connectie)
Gateway address: 0.0.0.0
DNS addresses: 192.168.0.1

Klinkt nu toch goed allemaal dacht ik?

Nu door naar WebPro, daar krijg ik één van de volgende twee meldingen als ie op zoek gaat naar een site:
DNS error. Please check coverage, check that the Host Address in Preferences is correct, and try again. [-2]
of
Communications error. Please check coverage, check that the Host Address in Preferences is correct, and try again

Moet ik wellicht nog iets instellen onder WebPro - Preferences - Advanced bij Host Address, want het lijkt dat ie hiernaar refereert?
Hier staat momenteel nog: webpro.palm.com

Laatst gewijzigd door Sjors; 24 juni 2003 om 21:33.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 24 juni 2003, 22:06
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Ik denk dat je er bijna bent. Alleen het subnetmask klopt niet. Dit moet eigenlijk 255.255.255.0 zijn. Ik heb toch het idee dat je primaire netwrerkverbinding niet in orde is. Kom je met de PC wel op Internet of is het een inbelverbinding die niet automatisch start??

In ZoneAlarm Pro stel je in ieder geval in "This computer is an ICS gateway" (de 3e optie die je noemt). Als IP-adres vul je hier het adres van de PC in. Veel meer weet ik niet van ZoneAlarm.

Ik zou nog eens alles ongedaan maken in deze volgorde: ICS uitschakelen op de Internet-verbinding, "DHCP inschakelen" op de Bluetooth-verbinding, de PC herstarten, de instellingen van de Internetverbinding controleren (kun je met de PC internetten?), vervolgens de procedure van de Tips-pagina van begin tot einde precies volgen en tenslotte ICS in ZoneAlarm Pro instellen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023