Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05 januari 2009, 11:55
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Thumbs down Treo ondersteunt GSM alarmsysteem niet

Ik lees net dat de overheid een alarmsysteem gaat uitrollen dat met GSM cell broadcasts werkt. Vervolgens lees ik dat cell broadcast op alle in Nederland verkochte toestellen werkt. Na lang speuren in m'n Treo 680 kom ik tot de conclusie dat ik dit nergens aan kan zetten. Dit draadje bevestigt mijn vermoeden dat Treo toestellen geen cell broadcast ondersteunen.

Daar zijn we dan mooi klaar mee.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 januari 2009, 12:55
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Leuk, maar aangezien 80% van de gebruikers cellbroadcast uit heeft staan, kansloos.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 januari 2009, 14:43
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Als dat zo is, dan is dit wel een uitermate slechte keuze voor een nationaal alarmsysteem. Ik sluit zeker niet uit dat het onderzoek onzorgvuldig is uitgevoerd, maar zo erg zal het toch niet zijn?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 januari 2009, 15:37
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichieB Bekijk bericht
....., maar zo erg zal het toch niet zijn?

__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 januari 2009, 20:38
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik gok erop dat de providers in Nederland gewoon geen informatie geven van de "cel" waar je met je telefoon in zit.
Tenminste, ik ken de functie dat je telefoon je locatie aangeeft slechts uit de tijd dat ik in Hongarije was, een jaar of wat terug. Ineens had ik in Hongarije m'n locatie in het display staan.
Ergens had ik in mijn Nokia, toentertijd een 6610, dus wel de celinformatie aangezet. In Nederland had ik daar nooit wat van gemerkt.
Misschien maken de providers er in Nederland geen gebuik van omdat de plaatsen hier dicht bij elkaar liggen en er derhalve zendmasten zijn die verschillende plaatsen bereiken, zodat er meerdere plaatsen in het display van je telefoon gemeld zouden moeten worden.

Als je het mij vraagt hoef je voor de werking van cell-broadcast berichten helemaal niet je locatie in je display te hebben staan. Volgens mij is het principe van cell-broadcast dat naar alle mobiele telefoons die zich binnen het zendgebied van een bepaalde zendmast of een aantal geselecteerde zendmasten bevinden een bericht gestuurd wordt. Daarvoor hoeft je telefoon helemaal niet bepaalde voorwaarden te voldoen. Je mag klaarblijkelijk alleen niet op een Nederlands netwerk roamen via een buitenlandse provider. En dat is natuurlijk wel een fors nadeel.

Nou ja, bij echt grote calamiteiten hebben we in ieder geval die sirenes nog. Hoewel het inderdaad wel fijn zou zijn als je een melding krijgt met wat er precies aan de hand is.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 06 januari 2009, 21:40
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik moet hierbij toch denken aan de Google Maps applicatie. Op de Treo 650 is er geen mogelijkheid tot plaatsbepaling, met een Centro kan dit wel. Dit zou te verklaren zijn door een verschil in software (API beschikbaar waarmee huidige celinfo uitgelezen kan worden) of hardware. Dus het zou kunnen dat er een kern van waarheid in zit. Maar goed, ik neem aan en hoop dat de theorie van koekiemonster aannemelijker is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 januari 2009, 23:14
wimklei wimklei is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 28 augustus 2006
Locatie: Onder de rook van Groningen
Berichten: 58
op een Nokia kan je cellbroadcasting aanzetten en krijg je wel degelijk in Nederland de "cell" waar je je bevind
bv. hier in de buurt 050 en 0592
__________________
HTC Tytn II wm6.1
centro
treo 680
treo 650
palm TX
palm E2
palm T5
palm T3
palm T2
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 januari 2009, 08:13
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster Bekijk bericht
Als je het mij vraagt hoef je voor de werking van cell-broadcast berichten helemaal niet je locatie in je display te hebben staan. Volgens mij is het principe van cell-broadcast dat naar alle mobiele telefoons die zich binnen het zendgebied van een bepaalde zendmast of een aantal geselecteerde zendmasten bevinden een bericht gestuurd wordt. Daarvoor hoeft je telefoon helemaal niet bepaalde voorwaarden te voldoen.
De locatie in je display heeft in zoverre met het alarm systeem te maken, dat ze beide cell broadcasting gebruiken, zij het een ander kanaal. Volgens wikipedia zijn er 65000 cell broadcast kanalen. Voor zover ik het begrijp (en in handleidingen van andere merken telefoons heb gelezen) moet je met de hand je telefoon instellen voor de ontvangst van een cell broadcast kanaal. En zoals ik hierboven al aangaf, de Treo 650/680 ondersteunt het hele cell broadcast protocol niet, en zal dus ook niets kunnen laten zien als er een alarm verstuurd wordt. Vroeger had je ook GSMs die geen SMS ondersteunden, maar je kon er prima mee bellen. Dit is ook een ander protocol dat je telefoon wel moet ondersteunen om het te kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 januari 2009, 08:20
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Nadelen zijn dat je berichten kan ontvangen van onbekende bron, i.e reklame
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023